KOMUNIKACE DĚTÍ S PAS TEREZA JIRKŮ, 482064 LUCIE KRUPAŘOVÁ, 481300 PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA •Pervazivní vývojová porucha •Vrozená porucha, narušení mozkových funkcí à dítě má problém s porozuměním viděného/slyšeného/prožívaného •Duševní vývoj narušen v oblasti komunikace, v sociálním chování, v představivosti, v oblasti vnímání •Mnoho dětí vykazuje stereotypní chování •Frekvence symptomů a závažnost poruchy je velmi individuální •Diagnostikuje psychiatr • • SPECIFIKA ŽÁKŮ S PAS ·Různorodé ·Dovednosti odpovídají věku/výrazně opožděné/nerozvinuté ·Různé úrovně intelektových schopností ·Problémy v porozumění sociálním interakcím ·Různé stupně zájmu o sociální kontakt ·Omezená empatická složka ·Obtíže v komunikace a vývoji řeči ·Stereotypní či repetetivní motorické pohyby ·Nesnášenlivost k určitým zvukům, materiálům nebo i typům jídla • SPECIFIKA PRÁCE DĚTÍ S PAS ·Podrobné vysvětlení a objasnění daných situací ·Dokázat se vcítit do jejich situace ·Využití alternativní a augmentativní komunikace ·Utvořit pravidelnost a předvídatelnost denních činností ·Používání pracovního/denního programu ·Konkrétní motivace ·Aplikovat vizuální podporu ·Pravidelné střídání odpočinku s činností • LOGOPEDICKÁ INTERVENCE DĚTÍ S PAS •Děti využívající AAK/neverbální, děti s dysfázií, děti využívající verbální komunikaci na běžné úrovni, děti výrazně jazykově nadané… •Role logopeda: výcvik sociálních a komunikačních dovedností, příjem potravy •Cíl: funkční verbální/neverbální projev dítěte s PAS •Důraz na situace z běžného života dítěte •Důležitá je pozitivní motivace + ukázat dítěti výhody komunikace • • AAK •VOKS •Znak do řeči •Piktogramy/fotografie •Pomůcky: https://www.obrazkova-skola.cz/, http://www.pasparta.cz/, http://www.piktomag.cz/, https://www.autismus-a-my.cz/ •Aplikace: Logopedie, Logotron • PŘÍKLADY MATERIÁLŮ TEACCH PROGRAM •Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children •Modelový program péče o jedince s autismem •Principy: - fyzická struktura - vizuální podpora - zajištění předvídatelnosti - strukturovaná práce pedagoga - práce s motivací - vývojová přiměřenost APLIKOVANÁ BEHAVIORÁLNÍ ANALÝZA •Strukturovaný intervenční program •Evidence-based metoda •Intenzivní (práce s dítětem až 40 hodin/týdně) •Cíl programu: upravení různého typu chování dítěte (emočního, jazykového, sociálního) •Učí práci s dítětem i rodiče a okolí •Např. ABA Centrum, Praha METODA SENZORICKÁ INTEGRACE •Pomáhá optimalizovat zpracování smyslových vjemů •Porucha smyslové modulace: hypersenzitivita x hyposenzitivita •Zahrnuje vestibulární vnímání (informace o gravitaci, o rovnováze a pohybu), proprioceptivní vnímání (polohocit), hmatové vnímání, zrakové, sluchové, čichové, chuťové vnímání Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky ZAHRANIČÍ •The Mifne Center – Izrael •Terapie se zaměřuje na složku fyzickou, senzorickou, motorickou, emocionální a kognitivní •Program zahrnuje celou rodinu •Přístup je holistický a kombinuje medicínské, biologicko-mentální a sociálně-psychologické aspekty •74,8 % kojenců léčených v Mifne Center v letech 1995-2005, u kterých byly diagnostikovány různé poruchy v celém rozsahu autistického spektra, nyní funguje v rámci běžného vzdělávání • • • • PŘÍJEM POTRAVY •Predikce: dítě si nestrká hračky/prsty do pusy •Neobvyklé stravovací návyky, odmítání stravy, nepravidelný stravovací režim, rituály, vybíravost potravin a pokrmů •Odmítání potravy na základě textury/teploty •Bobath koncept: terapeutický přístup pracující na neurovývojovém podkladě - forma hry, aktivity z běžného života - stimulace správných pohybových vzorů VIDEA Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, strom Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, chlapec, dítě, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky ZDROJE •STRAUSSOVÁ, Romana a Iva ROŠTÁROVÁ. Sebeobsluha u dětí s poruchou autistického spektra. Vyd. 1. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA Praha, střední Čechy, c2012, 51 s. ISBN 978-80-87690-01-7. •ČADILOVÁ, V, ŽAMPACHOVÁ, Z. : Strukturované učení. Praha: Portál 2008. ISBN 978807367475. •STRAUSSOVÁ, Romana, Monika KNOTKOVÁ a Ivana MÁTLOVÁ. Obrázkový slovník sociálních situací pro děti s poruchou autistického spektra. Ilustroval Iva ROŠTÁROVÁ. [Praha]: Pasparta, [2015]. ISBN 978-80-905993-2-1. •THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7. •https://autismport.cz/o-autistickem-spektru/detail/logopedie-u-deti-s-poruchou-autistickeho-spektr a •Příručka senzorické integrace - https://is.muni.cz/th/e9n9v/Prirucka_senzoricke_integrace.pdf • • • •