ÚVOD DO PŘEDMĚTU TERMINOLOGIE HODNOTY (MASLOW) • Sestavte si žebříček životních hodnot - Mindtrix Lidská paměť je krátká a dává přednost jen hezkým vzpomínkám, řekl radní... Putovní výstava Než přišla svoboda Svoboda Pohybu - Show must go on... :D | Facebook Svoboda v pohybu. mladý muž a ženy skákat proti žlutým pozadím — Stock Fotografie © vova130555@gmail.com #211186244 KOMENTÁŘ: Urážky nemohou být vykládány jako svoboda slova – Národní Noviny NORMALITA /ABNORMALITA Abnormalita – Wikipedie Rozdíl mezi normálním a abnormálním karyotypem | Porovnejte rozdíl mezi podobnými podmínkami - Věda - 2022 Lidové noviny: Porucha chování, či mylná diagnóza? | EDUin Galerie: Jak vypadá krása v různých zemích světa? | Koule.cz - Lifestyle v kostce. Nebo spíš v kouli? :) Když krása bolí: Co vše jsou ženy ochotny udělat pro krásu? - Žena.cz - magazín pro ženy Když krása bolí: Co vše jsou ženy ochotny udělat pro krásu? - Žena.cz - magazín pro ženy UMBERTO ECO • Ošklivost není vždy jen protikladem krásy - iDNES.cz Untitled ARTEFILETIKA - ARTETERAPIE •„Arteterapii definuje Slavík(2021) jako psychoterapeutickou a psychodiagnostickou disciplínu, využívající k léčebným cílům formy a prostředky adekvátní uměleckým formám (v užším pojetí výtvarného umění, v širším i jiných uměleckých oborů).“ •J. Slavík (2009) poukazuje na typickou oblast uplatnění umění, přesněji řečeno uměleckých aktivit, v níž se umění stává prostředkem k cílům, které jsou pokládány za prospěšné a hodnotné. V tomto kontextu se dá hovořit o umění jako prostředku poznávání a sebepoznávání, o nástroji pro dorozumění nebo odlišování mezi lidmi, způsob sdílení nebo porovnávání hodnot, příležitosti sebevyjádření či relaxace apod. - Artefiletika FILETIKA •Druhá část názvu „filetika“ označuje pojetí výchovy, které se snaží o propojení emocionálního, sociálního a intelektuálního rozvoje. • • • Lascaux – Wikipedie • • Prohlédněte si pravěké jeskynní malby naživo. V Lascaux otevřeli kopii původní jeskyně | Radiožurnál ZDROJE POZNÁNÍ •Jako první použila ve svých pracích výraz „art therapy“ Margaret Naumburgová ve třicátých letech 20. století. Umění jako takové provází lidstvo od počátků. •Významnou měrou v rozvoji interpretace uměleckých děl, zejména duševně nemocných lidí přispěl zakladatel psychoanalýzy, Sigmund Freud. Kromě hledání obsahu a mapování nevědomí se snažil nalézt souvislosti mezi vědomým chováním a realitou a nevědomím. (Šicková – Fabrici, 2002) • •Psycholog Carl Gustav Jung odhalil význam symbolů pro člověka, zejména pro pochopení významu svých vnitřních motivací prostřednictvím výkladu vlastních výtvarných děl. Tento postup využíval při léčbě duševně nemocných. (Šicková – Fabrici, 2002) • •Ve svých teoretických východiscích se však arteterapie neomezuje pouze na psychologii a psychoterapii. Svou pozornost zaměřuje i k teorii umění, filozofii, teologii a dalším vědním oborům. (Šicková – Fabrici, 2002; Slavík, 2000) •Z hlediska aktivního zapojení klienta rozlišujeme arteterapii receptivní a produktivní. V receptivní arteterapii jde o vnímání uměleckého díla s určitým záměrem terapeuta. Prostřednictvím zážitku z uměleckého díla dochází k projekci vlastních emocí do uměleckého díla a objevování skrytých emocí. (Šicková – Fabrici, 2002) •V produktivní arteterapii je při práci využíváno konkrétních tvůrčích aktivit jednotlivců nebo skupin. (Sochor, 2020) •V současné době však stále ještě není v legislativě zakotvena profese arteterapeuta s přesným vymezením jeho kompetencí. •Vzdělávání arteterapeuta v České republice je organizováno jako pětiletý psychoterapeutický výcvik České arteterapeutické asociace a jako forma vysokoškolského studia. • TRENDY •Trend akcentující především diagnostické možnosti arteterapie a interpretaci výtvarných produktů klientů (analýza klientovy osobnostní struktury). • •Trend, který nalézá terapeutický smysl ve výtvarné produkci jako takové (art for therapy), směřuje k zobecnění poznatků a souvislostí v kulturním kontextu. •Teoretická východiska interpretačních směrů v arteterapii lze nalézt v dynamické psychologii S. Freuda, C. G. Junga a Adlera. METODY ARTETERAPIE •Arteterapii lze praktikovat formou individuální nebo skupinovou. •Při individuální terapii jde o navázání úzkého vztahu s klientem. •Je užívána v případech, kdy je skupinová práce vyloučena z důvodu rušivého vlivu klienta na skupinu nebo skupiny na klienta. • •Za hlavní výhody skupinové považuje vytváření vhodného zázemí pro (Leibnam, 2005): •procvičování sociálních interakcí, •vzájemnou podporu a pomoc při řešení problémů, •poskytování zpětné vazby, nácvik různých rolí, sledování reakcí okolí, vzájemnou podporu a posilování. •Při skupinové práci je rovněž snadnější odhalit skryté schopnosti, pěstovat v jednotlivých členech skupiny pocit zodpovědnosti za vlastní činnost v kontextu skupiny. • Je-li umělecký projev metodou, může prostřednictvím tvorby sloužit různým typům poznávání a mezilidského zprostředkování obsahů. Je zde ale podmínka splnění kritérií součinnosti a dialogu. • • V reálných lidských situacích platí, že všechny tři okruhy (umění jako předmět, tvorba a služba ) se protínají v DIALOGU • • METODY ARTETERAPIE •IMAGINACE - Prostřednictvím představ se člověk může vracet zpět k různým životním situacím a nacházet v nich nové souvislosti využitelné v budoucím životě. Zvláště dětská fantazie je natolik silná, že malé děti mnohdy obtížně odlišují představy od reality. •Sebepochopení, diagnostický potencionál •Metodu animace lze velmi dobře využít při rozhovoru s dětmi. Dítě se ztotožní s určitou postavou, zvířetem nebo věcí, o níž vypráví příběh. Tímto způsobem lze získat informace. •Intimní rovina, psychoterapeutický aspekt •Např. kresba s následným rozhovorem,… •Další ze zajímavých metod sloužících k sebepoznání a pochopení uspořádání vnitřního světa je metoda koncentrace, při které se využívají mandaly. Tuto metodu lze využívat ke zklidnění a tréninku koncentrace pozornosti zejména u hyperaktivních dětí. •Mandaly (např. Jung) Carl Gustav Jung - Mandaly •Metoda restrukturalizace spočívá v rozčlenění dosavadních životních zkušeností a významných událostí do jednotlivých střípků a jejich opětném skládání do nového celku. Prostřednictvím nové mozaiky vznikají i nové souvislosti a dochází k přehodnocení těch dosavadních. • • • • • •Zdroj: https://adbud.htmloc.pub/queue/vyuiti-tvorby-a-interpretace-kolai-v-pregradualni-piprav- Využití tvorby a interpretace koláží v pregraduální přípravě budoucích učitelů •Jako integrační prvek mezi arteterapii receptivní a produktivní lze chápat metodu transformace, která spočívá v přenesení literárního, hudebního nebo pohybového díla do díla výtvarného. Lze ji využít pro rozvoj tvořivosti, fantazie a propojení různých smyslových vjemů u dětí i dospělých. • •Ilustrace,….. IMG we •Metoda rekonstrukce je založena na obnovení díla z fragmentu, případně poskládání fragmentů do jednotného celku. Velmi oblíbenou u dětí je dokreslování okopírovaných fotografií, portrétů, případně ilustrací z knih, které jsou rozděleny na části, každý dostane jednu část, kterou se snaží doplnit. • UŽITÍ BAREV •Vnímání barev závisí na individuálním barvocitu člověka, na momentálním emocionálním rozpoložení, na světelných a barevných podmínkách okolí. •Červená: vitalita, životní síla, oheň, revoluce, v mladším věku obvykle preferována většinou dětí, u starších dětí hyperaktivita, agresivita •Hnědá: barva země, pokory, askeze, solidnost, trpělivost, spolehlivost, síla, zodpovědnost, pomoc blízkým, na druhé straně preferována i depresivními lidmi •Menší děti mají tendenci k náhodnému užívání barev, které může souviset s tím, jak se učí jednotlivé barvy rozlišovat. •Malé děti preferují syté, výrazné barvy, postupem času začínají „objevovat“ pastelové odstíny k vyjádření dynamiky obrázků. •Významným zážitkem pro mladší školní děti bývá zážitek z míchání barev a vytváření vlastních barevných odstínů, zejména v kombinaci s hmatovým vjemem – malba prsty, otisky dlaní apod. • •Pro diagnostické účely je užívána kresba spontánní, kdy dítě samo nakreslí vlastní kresbu a záměrná, kdy dítě vyzveme k nakreslení určitého objektu. • •Viz jednotlivé období vývoje kresby. •