2. část Rozvoj percepcí na prvopočáteční psaní a čtení, hry a cvičení pro jejich rozvoj. Školní zralost. Mgr. Markéta Olbertová Osnova: - Rozvoj smyslového vnímání a obtíže při jeho oslabení - Orientace v prostoru, vnímání času - Představivost a fantazie - Paměť a myšlení - Motorika a grafomotorika - Řeč a komunikační schopnosti - Lateralita - Školní zralost - Legislativa - Rodina jako hlavní činitel - Desatero školní zralosti - Zadání seminárního úkolu Literatura a odkazy: TOMÁŠKOVÁ, I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál 2015 ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál 2012 BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno Edika 2012 KLENKOVÁ, J. Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství 2002. http://www.uceni-v-pohode.cz/category/rozvoj-ditete/ - Videa k rozvíjení dítěte https://wiki.rvp.cz/Sborovna/5Pripravy_na_vyuku/1.Predskolni_vzdelavani/P%C5%99 %C3%ADklady_a_hry_na_rozvoj_sluchov%C3%A9_percepce https://wiki.rvp.cz/Sborovna/5Pripravy_na_vyuku/1.Predskolni_vzdelavani/N%c3%a1 m%c4%9bty_a_hry_na_rozvoj_zrakov%c3%a9ho_vn%c3%adm%c3%a1n%c3%ad http://www.sokolicek.estranky.cz/clanky/basnicky_-pisnicky-a-rikadla/basnicky-ze- cviceni.html Pomůcky: Ukázky pomůcek a materiálů pro předškolní věk a 1. třídu Uvolnění ruky - říkadla Studijní materiál - osnova Na výuku čtení má vliv • genetické předpoklady • prostředí • určitá úroveň zralosti nervového systému Potíže díky oslabení zrakového vnímání: Potíže díky oslabení sluchového vnímání Nedostatečně rozvinutá orientace v prostoru Nedostatečné vnímání času Co podporujeme u dětí předškolního věku, předpoklady školní zralosti  Rozvoj představivosti a fantazie  Rozvoj paměti  Rozvoj myšlení  Rozvoj motoriky a grafomotoriky  Řeč a komunikační schopnosti v předškolním věku Lateralita Jaké dovednosti by měl mít předškolák v oblasti čtenářské gramotnosti? Školní zralost Tělesný vývoj a zdravotní stav dítěte Poznávací a kognitivní zralost Pracovní předpoklady a návyky Emoční, motivační a sociální zralost Orientační test školní zralosti - Jiráskova modifikace Kernova testu školní zralosti Filipínská míra Legislativa § 36 školského zákona – zahájení povinné školní docházky (3) Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku, pokud mu není povolen odklad. Dítě, které dosáhne šestého roku věku v době od září do konce června příslušného školního roku, může být přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce. Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky podle věty druhé je také doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k žádosti přiloží zákonný zástupce. (4) Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku. § 37 školského zákona – odklad povinné školní docházky Není-li dítě tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte v době zápisu dítěte k povinné školní docházce podle § 36 odst. 4, odloží ředitel školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení, a odborného lékaře nebo klinického psychologa. Rodina jako hlavní činitel • získání první zkušenosti s knihou a se čtením • věk do šesti let je rozhodující (jak se bude vyvíjet, jaké bude mít pracovní návyky, vztah ke čtení, ke vzdělávání, k lidem, jak bude úspěšné..) • dítě potřebuje k všestrannému rozvoji lásku, pohodu, pozitiva, bezpečí (rodiče ho mají rádi takové, jaké je) Desatero pro rodiče dětí předškolního věku /dle MŠMT/ 1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze 2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování 3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti 4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci 5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy 6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech 7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit 8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině 9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost 10.Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě Seminární úkol: Zpracujte materiál pro zápis žáků do první třídy, který zjistí připravenost dětí na školu. Navrhněte 8 – 10 zajímavých úkolů, které mapují školní připravenost a které by škola využila u zápisu do 1. třídy. Úkoly by měly být pestré, různorodé, zajímavé a mít vypovídající hodnotu pro školu (případně rodiče) K jednotlivým úkolům zpracujte hodnotící škálu (např. třístupňovou)