Studijní materiál č. 1 Inkluzivní didaktika – funkční gramotnost Strategie podpory školní zralosti Vyučující: Mgr. Markéta Olbertová, Mgr. Lenka Špačková Český jazyk a literatura v kontextu kurikula. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vzdělávací obory předmětu český jazyk a jeho postavení v edukaci žáků. Osnova: - orientace v termínech z RVP ZV - RVP ZV se zaměřením na oblast – český jazyk, minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření - ŠVP Pomůcky: RVP ZV Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (školský zákon) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6433 http://www.nuv.cz/t/rvp https://rvp.cz/ 1. Co je cílem základního vzdělávání? - 2. Vzdělávací obsah základního vzdělávání je v RVP ZV orientačně rozčleněn do ______ vzdělávacích oblastí. Jednotlivé vzdělávací oblasti jsou tvořeny jedním vzdělávacím oborem nebo více obsahově blízkými vzdělávacími obory. Vzdělávací oblasti: - - - - - - - 3. Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů (včetně doplňujících vzdělávacích oborů) je tvořen: - - 4. V rámci 1. stupně je vzdělávací obsah dále členěn na: 1. období (_. až _. ročník) a 2. období (_. až _ . ročník). 5. Očekávané výstupy mají činnostní povahu, jsou prakticky zaměřené, využitelné v běžném životě a ověřitelné. Vymezují předpokládanou způsobilost žáků využívat osvojené učivo v praktických situacích a v běžném životě na konci _ . a _ . ročníku. 6. Pro usnadnění identifikace jsou očekávané výstupy označeny ______________. 7. V souladu s vyhláškou č. 27/2016 Sb. se výstupy minimální doporučené úrovně využijí v případě podpůrných opatření třetího stupně pouze u žáků s ________________________________________. 8. Obsah vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace se realizuje ve vzdělávacích oborech - - - 9. Co je to? Učivo Očekávaný výstup Školní výstup Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření Vzdělávací obsah Rozvoj percepcí na prvopočáteční psaní a čtení, hry a cvičení pro jejich rozvoj. Školní zralost. Osnova: - Rozvoj smyslového vnímání a obtíže při jeho oslabení - Orientace v prostoru, vnímání času - Představivost a fantazie - Paměť a myšlení - Motorika a grafomotorika - Lateralita - Řeč a komunikační schopnosti - Školní zralost - Rodina jako hlavní činitel Literatura a odkazy: TOMÁŠKOVÁ, I.Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál 2015 http://www.uceni-v-pohode.cz/category/rozvoj-ditete/ - Videa k rozvíjení dítěte https://wiki.rvp.cz/Sborovna/5Pripravy_na_vyuku/1.Predskolni_vzdelavani/P%C5%99%C3%ADklady_ a_hry_na_rozvoj_sluchov%C3%A9_percepce https://wiki.rvp.cz/Sborovna/5Pripravy_na_vyuku/1.Predskolni_vzdelavani/N%c3%a1m%c4%9bty_a _hry_na_rozvoj_zrakov%c3%a9ho_vn%c3%adm%c3%a1n%c3%ad http://www.sokolicek.estranky.cz/clanky/basnicky_-pisnicky-a-rikadla/basnicky-ze-cviceni.html Pomůcky: Ukázky pomůcek a materiálů pro předškolní věk a 1.třídu Uvolnění ruky - říkadla Studijní materiál - osnova Na výuku čtení má vliv • genetické předpoklady • prostředí • určitá úroveň zralosti nervového systému Potíže díky oslabení zrakového vnímání: • problém s rozlišováním podobných písmen (b-d, m-n, p-q..) • píše zrcadlově • obtíže s udržením pozornosti (přeskakuje řádky, vynechává slova, zaměňuje písmena) • pomalé zapamatování a vybavování písmen • záměny písmen • pomalejší čtení s obtížemi • problémy s porozuměním Potíže díky oslabení sluchového vnímání • chybná výslovnost hlásek, artikulace • obtížné rozlišování podobných zvuků • problémy – měkké a tvrdé souhlásky, délka samohlásek • záměna písmen (píše co slyší) • gramatické chyby • oslabená analýza a syntéza – problém se skládáním slov, čtením, porozuměním (nerozumí = čtení ho nebaví) • špatná sluchová paměť – problém s vybavováním pohádek, příběhů, říkanek, dále diktáty a diktované zápisy Nedostatečně rozvinutá orientace v prostoru • dítě se ztrácí, bloudí • neví, kde čte • nedostatečná orientace v textu (vynechává slova, přeskakuje věty) • špatná orientace v mapách • neobratnost v tv, problém – kolektivní hry • geometrie • VV – problém v rozvrhnutí kresby, nechuť ke kreslení Nedostatečné vnímání času • záměny pořadí písmen a číslic, tedy i ve čtení a psaní • dny v týdnu, měsíce, roční období, abeceda, tvrdé a měkké souhlásky (problém všude, kde je sled či pořadí) • orientace v hodinách, určení hodin a minut • špatný odhad příčiny a následku • chybovost v pořadí jednotlivých výkonů Školní zralost Tělesný vývoj a zdravotní stav dítěte Poznávací a kognitivní zralost Pracovní předpoklady a návyky Emoční, motivační a sociální zralost Rodina jako hlavní činitel • získání první zkušenosti s knihou a se čtením • věk do šesti let je rozhodující (jak se bude vyvíjet, jaké bude mít pracovní návyky, vztah ke čtení, ke vzdělávání, k lidem, jak bude úspěšné..) • dítě potřebuje k všestrannému rozvoji lásku, pohodu, pozitiva, bezpečí (rodiče ho mají rádi takové, jaké je) Legislativa § 36(školský zákon) (3) Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku, pokud mu není povolen odklad. Dítě, které dosáhne šestého roku věku v době od září do konce června příslušného školního roku, může být přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce. Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky podle věty druhé je také doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k žádosti přiloží zákonný zástupce. (4) Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku. § 37 (školský zákon) Není-li dítě tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte v době zápisu dítěte k povinné školní docházce podle § 36 odst. 4, odloží ředitel školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení, a odborného lékaře nebo klinického psychologa. Rozvoj grafomotoriky, počáteční psaní Osnova: Dětská kresba a příprava na psaní v předškolním věku Rozvoj jemné motoriky – příklad využití Montessori pomůcek Současná výuka počátečního psaní – RVP ZV, pomůcky, hodnocení psaní Etapy výuky psaní (při analyticko - syntetické metodě) Levák a psaní Literatura a odkazy: FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1.stupni základní školy. Brno 1999 FASNEROVÁ, M. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada 2018 MIČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Grada 2009 VODIČKA, I. Nechte leváky drápat. Praha: Portál 2015 https://www.levactvi.cz/ Pomůcky: Ukázky pomůcek a materiálů pro předškolní věk a 1.třídu (písanky, grafomotorická cvičení…) Studijní materiál Znaky písma Kvalitativní Kvantitativní Metoda Dobrého startu 3 stupně cvičení • pohybové cviky • cvičení pohybově akustická • cvičení pohybově-akusticko-zraková Psychologické základy psané řeči - endogenní - exogenní Současná výuka počátečního psaní – RVP ZV Písemný projev (RVP ZV 1.-5.ročník) • základní hygienické návyky (správné sezení, držení psacího náčiní, hygiena zraku, zacházení s grafickým materiálem); • technika psaní (úhledný, čitelný a přehledný písemný projev, formální úprava textu); • žánry písemného projevu: adresa, blahopřání, pozdrav z prázdnin, omluvenka; zpráva, oznámení, pozvánka, vzkaz, inzerát, dopis, popis; jednoduché tiskopisy (přihláška, dotazník), vypravování Etapy výuky psaní (při analyticko - syntetické metodě) • Současně s nácvikem čtení 3 období: 1. Období uvolňovacích cviků (až 8 týdnů) – předslabikářové období 2. Období nácviku vlastních grafémů, slabik, slov a vět (22 týdnů) – slabikářové období 3. Období procvičování psaní textů a zpětné čtení textů napsaných vlastní rukou (4-6 týdnů) – poslabikářové období Výuka psaní při genetické metodě 1. Cviky na uvolnění ruky 2. Procvičování ruky psaním tiskacího písma a slov 3. Psaní psacího písma Písmo Comenia Script Lateralita Typy funkční laterality: • Praváctví (dextrie) • Leváctví (sinistrie) • ambidextrie (tj. nevyhraněná lateralita) Druhy psacích cvičení • Opis • Přepis • Diktát • Autodiktát Základní hygienické návyky při psaní: - - - - Metody výuky elementárního čtení Literatura a odkazy: FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1.stupni základní školy. Brno 1999 FASNEROVÁ, M. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada 2018 Pomůcky: Čítanka, živá abeceda Pomůcky pro výuku čtení Současné metody Metoda analyticko – syntetická Metoda globální Metoda genetická Sfumato – splývavé čtení Alternativní metody Metoda dobrého startu Metoda Montessori Waldorfská metoda čtení Genetická metoda 1. etapa : Průpravné období 2. etapa: Vytváření základních čtenářských návyků - žáci pracují s učebnicemi, pracovními sešity - čtení slabik di, ti, ni, dy, ty, ny, dě, tě, ně, bě, pě, vě mě, slov, ve kterých se objevují - seznamování s grafémy malé tiskací abecedy 3. etapa: Plynulé čtení s porozuměním, zvětšování zrakového pole Analyticko – syntetická metoda 3 období (1.třída) 1. Jazyková příprava žáků na čtení (6-8 týdnů) – předslabikářové období 2. Slabičně analytický způsob čtení (22 týdnů) – slabikářové období 3. Plynulé čtení slov, vět, textu (4-8 týdnů) – poslabikářové období Čtenářská gramotnost, přístupy a strategie při výuce čtení, podpora čtenářství žáků se SVP. Osnova: RVP – vzdělávací oblast Literární výchova Faktory ovlivňující čtenářskou gramotnost Roviny čtenářství Cíle čtenářské gramotnosti Příklady rozvoje čtenářské gramotnosti Literatura a odkazy: Čtenářská gramotnost ve výuce, metodická příručka, NÚV, Praha, 2011 Gramotnosti ve vzdělávání, VÚP Praha, 2010 https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14941/METODICKA-DOPORUCENI-PRO-ROZVIJENI-CTENARSKE- GRAMOTNOSTI.html/ ČÁP, J. MAREŠ, J, Psychologie pro učitele, Praha: Portál, 2001. HAVEL, J.NAJVAROVÁ,V. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ, Masarykova univerzita Brno:2011 HOLT, J. Jak se děti učí číst. Praha: Agentura Strom, 1995. MAREŠ, J. PRŮCHA, J. WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník,Portál:2001 DOLEŽALOVÁ, J. Jazyková a literární gramotnost v předškolním věku. Zlín, Univerzita T. Bati, 2018 RVP ZV Pomůcky: Ukázky pomůcek a materiálů, čítanek Ukázka projektu Knihovna Studijní materiál Faktory ovlivňující čtenářskou gramotnost - endogenní - exogenní Roviny čtenářství (Gramotnosti ve vzdělávání, VÚP Praha, 2010): - vztah ke čtení - doslovné porozumění - vysuzování a hodnocení - metakognice - sdílení - aplikace Metody rozvoje čtenářské gramotnosti Volné psaní Pětilístek Čtení s předvídáním Čtení s tabulkou předpovědí Ano – ne I.N.S.E.R.T Dílna čtení Skládankové učení Klíčová slova Myšlenkové mapy Metoda Kostka Metoda V-Ch-D Další příklady aktivit  vysvětlování neznámých pojmů, významově opačná x podobná slova, najdi synonyma k daným slovům  vlastní ilustrace k textu, srovnání textu a ilustrace v knize k němu, pokus o komiks  vyprávění - vlastní zážitky ve srovnání s texty (prázdniny, vánoce…..)  recitace, zpaměti jednoduché básničky, hledání a zapisování rýmů  předčítání – otázky, vysvětlování slov, popis obrázků, srovnání s vlastní zkušeností, ilustrace k předčítanému, dabingové čtení (čtení zároveň s učitelem)  orientace v textu – odstavce, řádky (najdi začátek – konec věty, odstavce), hledání vět, slov podle pokynů ( druhy slov, řádek, odstavec umístění, konec a začátek slova….. x-tá věta)  hledání v textu ( přesmyčky slov z textu, slova podle začátku a konce, rytmu, počtu slabik)  skládání rozstříhaného textu, pomíchané věty (několik vět z přečteného textu rozstříháme nebo napíšeme pomíchaně na papír – doporučujeme použít rozdílné písmo)  odpovědi na otázky k textu (viz hledání informací), oprava výroku, pravdivost tvrzení (ano –ne), otázka s výběrem odpovědi (a,b,c) – viz ANO - NE  mezi jednotlivými slovy v textu nejsou mezery, pokus se slova správně oddělit čárou (opíšeme několik vět z přečteného textu bez mezer)  označ slova, která se v textu nevyskytují (vypíšeme několik slov z textu a mezi několik dalších, naprosto bez souvislosti  dej do kroužku slova, která jsou napsaná správně, zkontroluj s předchozím textem (do několika slov z textu napíšeme další slova, ale s pravopisnou chybou)  vyber nebo vyměň název  domysli (spíš vyprávěj, ale i napiš) konec čteného textu atd… Hry, soutěže  předvádění textu( nebo jen názvu nebo některého slova pantomimou,  hra město, jméno, zvíře, věc,  slova z písmen jiných (dlouhých) slov nebo jinak vybraných písmen,  slovní kopaná, přesmyčky ze slov v textu,  na co slovo začíná, končí ( u mladších, u starších spíš obráceně – najdi slovo, které končí na….)  pexesa s písmenky  osmisměrky,  šifry