PORUCHA ZVUKU ŘEČI Rhinolalie Základní pojmy —VELOFARYNGEÁLNÍ UZÁVĚR (VFU) Þ patrohltanový uzávěr Þ odděluje dutinu nosní a ústní při realizaci řeči —VELOFARYNGEÁLNÍ MECHANISMUS Þfunkce: primární (obtíže se sáním, polykáním), sekundární (řeč) —VELOFARYNGEÁLNÍ INSUFICIENCE Þ nesprávná funkce VFU → při polykání, dýchání či řeči není dostatečný uzávěr mezi měkkým patrem a nosohltanem Þ Základní pojmy —REZONANČNÍ DUTINY Þ dutina: hrtanová, hltanová, ústní, nosohltanová a nosní Þ prochází jimi přerušovaný proud vzduchu z prostoru nad hlasivkami → tzv. „základní hlasivkový tón“ — Základní pojmy —NAZALITA (REZONANCE) Þ rezonance dutiny nosní Þ fyzikální jev → význam při akustické skladbě hlásek Þ podílí se na artikulaci (závislost na činnosti VFU) Þ u nazálních hlásek zapojena dutina nosní i nosohltanová Þ míru nazality ovlivňují správná funkce VFU a prostory rezonančních dutin — Základní pojmy —ORALITA Þ rezonance dutiny ústní Þ u orálních hlásek je artikulační výdechový proud vzduchu směřován z hrtanu do dutiny ústní — — — Rhinolalie —patologické snížení/zvýšení nosovosti —vznik na základě poruchy nosní rezonance —FYZIOLOGICKÁ NOSOVOST (NAZALITA) Þ estetický charakter → nosové hlásky —PATOLOGICKÁ NOSOVOST Þ patologická změna rezonance → změna zvuku hlásek Etiologie —nejčastěji nedostatečná funkce VFU = velofaryngeální insuficience (vrozená/získaná) —vrozené zkrácené patro —orofaciální rozštěpy —zvětšené nosní mandle —nádory, cysty, polypy —poruchy svalstva měkkého patra, obrny měkkého patra Klasifikace —HYPERNAZALITA (OTEVŘENÁ = RHINOLALIA APERTA) Þ patologické zvýšení nosovosti Þ přebytek podílu nazality při tvorbě řeči a hlasu → silné nosní zabarvení všech orálních hlásek Þ nedokonalý VFU → vzduch uniká do dutiny nosní → nosní rezonance se objevuje tam, kde nemá Þ postihuje zejména frikativy (f, v, j, ch, h, s, z, š, l, ř, r, ř), afrikaty (c, č) a vysoké vokály (i, u) Þ — Klasifikace —HYPONAZALITA (UZAVŘENÁ = RHINOLALIA CLAUSA) Þ patologické snížení nosovosti Þ omezení nebo zmenšení prostornosti rezonančních dutin Þ nedostatek podílu nazality na tvorbě hlasu a řeči Þvýdechový artikulační proud, z důvodu uzavřeného VFU (či jiné překážce v dutině nosní) → neprochází nosem, ale dutinou ústní Þzasažena výslovnost nosovek (m, n, ň) → zní jako „b, d, ď“ — Klasifikace —SMÍŠENÁ FORMA (RHINOLALIA MIXTA) Þ kombinace hypernazality a hyponazality v různé míře Þ nedostatečný uzávěr + zmenšený prostor rezonančních dutin Þ příčiny organické (zduřelá sliznice v dutině nosní a nosohltanové) i funkční (nesprávné dechové stereotypy) Þ narušená výslovnost vokálů, sykavek i nazálních konsonantů —STŘÍDAVÁ FORMA Þ bezděčné střídání otevřené a zavřené rhinolalie Þ — Zdroje —https://is.muni.cz/elportal/estud/pedf/js09/orl/web/pages/8_6_poruchy_zvuku_reci.html — —https://is.muni.cz/el/ped/jaro2016/SP4MK_S4a1/um/62576622/RINO_A_PALATO_dodatek.pdf — —https://theses.cz/id/rrxera/875190 — —http://www.logopedietabor.cz/poruchy-zvuku-reci/ Děkujeme za pozornost Rhinolalie KATEŘINA VESELÁ, MONIKA POLÍVKOVÁ OPEKAROVÁ, VERONIKA ZELINKOVÁ Symptomatologie —postihuje zvuk řeči a artikulaci —patologické snížení/zvýšení nosovosti v mluvené řeči – porucha nosní rezonance —míra nosní resonance – patrohltanový uzávěr a prostory rezonančních dutin —fyziologická nosovost (nazalita) – nosové hlásky —patologická nosovost – změna resonance a zvuku hlásek Hyperrinolalie (rhinolálie aperta) —hypernazalita otevřená —patologické zvýšení nosovosti – změněny všechny hlásky kromě nosovek —narušené vysoké vokály (i, u) —nedokonalý uzávěr – vzduch uniká do dutiny nosní —rezonance – tam kde nemá být —postihuje zejména frikativy (f, v, j, ch, h, s, z, l, r, ř) a afrikanty (c, č) —kompenzační mechanismy – souhyby mimického svalstva Hyporinolalie (rhino clausa) —hyponazalita zavřená —patologické snížení nosovosti —omezení/zmenšení resonančních dutin —jedna či více překážek v dutině nosní – staví se do cesty výdechovému proudu —př. zbytněné nosní mandle či sliznice, nádory, dysfunkce patrohltanového závěru, rýma, alergie, polypy, zkřížená nosní přepážka —zasažena výslovnost nosovek m, n, ň – ztrácejí nosovost b, d, ď —dýchání ústy Smíšená forma (rhinolália mixta) —uzávěr je nedostatečný a zároveň zmenšený prostor rezonančních dutin —dochází ke smíšení hypernazality a hyponazality v různé míře Diagnostika —postupy založené na sluchovém vnímání řečového projevu a jeho hodnocení, metoda pozorování, explorační a studium případu —Gutzmanova A-I zkouška – přítomnost hypernazality, výslovnost hlásky A-I, pozitivní pokud je slyšitelný rozdíl při hlásce I —Czermakova zkouška – zrcátko či kovová destička – zamlžení při hypernazalitě —Schlesingerova zkouška – poukazuje na funkční nebo organickou příčinu, prováděno v leže a ve stole – opakuje, funkční porucha – zhoršení ve stoje —zkouška N – indikátorem – na stěnu nosu se přiloží mikrofon – snímá chvění —zkouška otofonem – vnímání chrčivých a dunivých zvuků —plynulá řeč v pomalém a rychlejším tempu —obrázkové a slovní testy Diagnostika – orientační zkoušky —zkouška nafouknutí tváří – sleduje funkci velofaryngeálního uzávěru —zkouška pomocí pískání, foukání, chrápání —zkouška pití brčkem —schopnost udržet vzduch v ústech a uvolnit ho jednou ústy a jednou nosem —správně artikulovat explozivy p,b,k,g ve slabikách Diagnostika – přístrojové metody —manometrická zkouška – kvalitativní měření úniku vzduchu nosem —spirometrická zkouška – měření vitální kapacity plic, při dostatečném uzávěru se kapacita nemění —velofaryngometrie – měří se vzdálenost mezi zadním okrajem měkkého patra a zadní stěnou hltanu —videofluoroskopie – detailní zobrazení průběhu polykacího aktu —endoskopie – vyšetřovací metoda tělních dutin a dutých orgánů —elektromyografie – diagnostika poruch nervosvalového aparátu —aerodynamická analýza – měří intraorální tlak vzduchu Terapie —interdisciplinární – spolupráce několika oborů — —Terapie hyponazality —nácvik správné artikulace nosovek —nácvik správného dýchání nosem —logopedické terapii předchází lékařský zákrok – odstraní příčinu nosovosti —nácvik bráničního dýchání a posilování dýchacích svalů — Terapie —Terapie hypernazality —usměrňování výdechového proudu —zvyšování orality, foukací a sací hry, dechová cvičení, vyvolávání dávicího reflexu — —Terapie smíšené rhinolalie —terapie se odvíjí od převažující poruchy — Videa —https://www.youtube.com/watch?v=8nc7nbjRSHA —https://www.youtube.com/watch?v=NbNtx8G4E5w —https://www.youtube.com/watch?v=vTd-mc4Us5Y —https://www.youtube.com/watch?v=KWz5_fpnZYc — Zdroje —http://stastny-usmev.cz/wp-content/uploads/Bakalarska_prace_Michaela_Choteborova1.pdf —https://slidetodoc.com/poruchy-rezonance-hlasu-a-ei-rhinolalie-palatolalie-huhavost/ —https://casopis.aklcr.cz/pdfs/lkl/2020/01/04.pdf —http://epedagog.upol.cz/eped4.2004/clanek04.pdf — —