Palatolalie Vymezení termínu ´narušená komunikační schopnost na podkladě orgánového defektu (rozštěp patra, rozštěp rtu a patra) ´dochází k nedostatečné funkci velofaryngeálního (patrohltanového) uzávěru ´vývojová porucha ´ řeč se vytváří na nesprávném základě (až za rozštěpem) ´ OROFACIÁLNÍ ROZŠTĚPY ´- oralis = ústní, facialis = obličejový, tvářový ´- rozštěpy obličeje, rtu, patra ´- vrozené orgánové anomálie (defekty), které postihují pevné útvary oddělující dutinu ústní od dutiny nosní a orgány patrohltanového závěru ´- jejich důsledkem je nedostatečná funkce velofaryngeálního uzávěru ´- mohou vznikat v 30.-60. dnu těhotenství ETIOLOGIE OROF. ROZŠTĚPŮ ´endogenní faktory – dědičnost ´exogenní faktory – teratogenní vlivy: prenatální infekce, choroby matky v těhotenství, věk matky nad 38 let, působení škodlivin, léčiv a chemických látek ´Většinou kombinace endogenních a exogenních faktorů ´ KLASIFIKACE ROZŠTĚPŮ ´KERNAHAN - STARKOVA KLASIFIKACE ROZŠTĚPŮ ´- v současnosti užívaná ´1. Rozštěp primárního patra ´- jednostranný částečný, jednostranný kompletní, oboustranný kompletní, rozštěp rtů a alveolárního výběžku) ´2. Rozštěp primárního a sekundárního patra (ret, alveolární výběžek, měkké patro, tvrdé patro, uvula) ´- jednostranný kompletní, oboustranný kompletní ´3. Rozštěp sekundárního patra ´- rozštěp tvrdého patra ´- rozštěp měkkého patra ´4. Vzácné a atypické rozštěpy ´- mediální rozštěp horního rtu, šikmé a příčné rozštěpy, rozštěp dolního rtu, rozštěp nosu ´ Obsah obrázku čtverec Popis byl vytvořen automaticky KLASIFIKACE PALATOLÁLIE - dle Sováka ´1. stupeň = představuje řeč, v níž se projeví jen nepatrné zbytky palatolalie v podobě nenápadně otevřené huhňavosti a zbytků dyslalie ´2. stupeň= v řeči jsou význačnější příznaky huhňavosti i poruchy artikulace, avšak neprojevují se příliš nenápadně při komunikaci ´3. stupeň = je palatolálie velmi nápadná, řeč je však ještě srozumitelná ´4. stupeň = řeč je již nesrozumitelná KLASIFIKACE PALATOLÁLIE - dle Kerekrétiové ´1. dobrá – řeč je srozumitelná, bez nedostatku typických pro palatolalii s lehkou poruchou rezonance (slyšitelnou jen pro odborníky) ´2. společensky únosná - v řeči se vyskytují zbytky palatolalie ´3. těžší srozumitelnost – řeč je obtížně srozumitelná pro okolí, někdy i pro nejbližší ´4. nesrozumitelná řeč – řeč je stejně nesrozumitelná pro okolí i pro nejbližší Videa ´https://www.youtube.com/watch?v=womwRMf8-70 Šance dětem – Příběh Karličky ´https://www.youtube.com/watch?v=WheWArz84I0&t=8s Šťastný úsměv – rozštěp obličeje ´ Zdroje ´www.stastny-usmev.cz ´www.rozstep.cz ´Závěrečná práce: Zkušenost rodičů dětí s orofaciálním rozštěpem (Mgr. Bc. Alžběta Sapáková) ´Logopedie Klenková ´ ´ Palatolalie Veronika Zelenková, Lucie Šidlová, Markéta Gregorová SYMPTOMATOLOGIE ´Časté: ´Poruchy rezonance ´Poruchy artikulace ´Méně časté ´Nesrozumitelnost řeči ´Narušený vývoj řeči ´Poruchy hlasu ´Narušené koverbální chování (souhyby, mimika) ´Vady sluchu Narušená je verbální i neverbální DIAGNOSTIKA Mezioborová spolupráce Foniatr, logoped, ORL, plastický chirurg, neonatolog, pediatr, zubař ´Všeobecná diagnostika ´Logopedické vyšetření (Lechta) ´Osobní, rodinná i sociální anamnéza ´Orientační vyšetření sluchu a fonematického sluchu ´Porozumění řeči a řečová produkce ´Motorika artikulačních orgánů ´ ´ ´Specifická diagnostika ´Funkce orofaciální oblasti ´Vývoj řeči ´Velofaryngeální mechanismus ´Nosní rezonance ´Srozumitelnost řeči ´Hlas ´Neverbální chování VYŠETŘOVACÍ ZKOUŠKY - SUBJEKTIVNÍ ´GUTZMANOVA A-I ZKOUŠKA ´Vyslovování A – I při střídavě zmáčknutém a uvolněném chřípí nosu (zvuk hlásky A se nemění) ´Pozitivní při otevřené huhňavosti – změna hlásky I ´Negativní při zavřené huhňavosti – rozdíl není slyšet ´CZERMAKOVA ZKOUŠKA ´Přiložení kovové destičky/zrcátka pod nos ´Pozitivní při otevřené huhňavosti – zamlžení zrcátka ´Negativní při zavřené huhňavosti – nezamlží se VYŠETŘOVACÍ ZKOUŠKA - OBJEKTIVNÍ ´NAZOMETRIE ´Měření podílu akustické energie procházející při fonaci dutinou ústní a dutinou nosní Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, interiér, zeď, přenosný počítač Popis byl vytvořen automaticky TERAPIE ´Péče často hned po narození a přetrvává až do dospělosti ´Logoped nastupuje až po chirurgických zákrocích ´Logopedická intervence: ´Péče předoperační ´Péče pooperační ´ PÉČE PŘEDOPERAČNÍ ´Pro rodiče ´Rodiče jsou řečovým vzorem ´Upozornit na odlišnosti ve stádiu žvatlání ´Naučí rodiče jak rozvíjet KS: ´Napodobování zvuků ´Vytváření situací ´Rozvoj zrakové percepce ´Rozvoj sluchové percepce ´Rozvoj slovní zásoby ´ ´ ´ PÉČE POOPERAČNÍ ´Operace nejčastěji okolo 3.-4. měsíce ´Masáže rtu a patra (vždy je důležitá konzultace s lékařem!) ´Cvičení ke zlepšení rezonance ´Sání, dýchání, foukání, ´Cvičení na rozvoj artikulace ´Zlepšování srozumitelnosti řeči ´Rozvíjení všech jazykových rovin ´ ´ ´ ´ SPOLEČNOSTI ´ŠŤASTNÝ ÚSMĚV - http://stastny-usmev.cz/ ´https://www.youtube.com/watch?v=WheWArz84I0 ´Rozštěpové centrum Brno (FNUSA) - https://www.fnbrno.cz/centrum-pro-lecbu-rozstepu-obliceje/k1735 ´Vývoj plodu v děloze ´https://www.youtube.com/watch?v=wFY_KPFS3LA ´https://www.youtube.com/watch?v=oz1kJexvEFE ´ ZDROJE ´KLENKOVÁ, J. Logopedie, Praha: Grada, 2006. 228 s. ISBN 978-80-247-1110-9 ´Vývoj řeči a její terapie u pacientů s orofaciálním rozštěpem | www.rozstep.cz. Rozštěp rtu, čelisti, patra [online]. Copyright © MUDr. Zdeněk Dvořák Phd. [cit. 05.03.2022]. Dostupné z: http://www.rozstep.cz/vyvoj-reci-a-jeji-terapie-u-pacientu-s-orofacialnim-rozstepem/ ´Standardní testy nazometrie v dětském věku pro český jazyk