Kazuistiky Níže jsou představeny kazusitiky. Vaším úkolem je: - nastudujte si klinický obraz dítěte - vytvořte záznamový arch pro diagnostiku dítěte s ohledem na věk dítěte a jeho zdravotní postižení / onemocnění, sociální a kulturní prostředí, z kterého pochází a v jaké fázi „výchovy a vzdělávání“ se s ohledem na svůj věk nachází, např.: a) s ohledem na to, že se jedná o dítě, které přichází do SPC poprvé, je před nástupem do MŠ b) dítě je již v MŠ zařazeno, jedná se o kontrolní vyšetření a zvažování jeho další vzdělávací cesty – možné návrhy na změnu apod. c) dítě je před zahájením povinné školní docházky, je třeba zjistit případnou potřebu OŠD či zařazení do ZŠ, typ školy apod. d) je již v ZŠ, uvedeného typu, je třeba ověřit naplňování PO ve vzdělávání, podpoit tuto cestu dále či opět navrhnout změnu apod. (Zohledněte při tom fakt, že se jedná o dítě se SP, možný odlišný komunikační systém než mluvený jazyk, využití kompenzačních pomůcek apod.). - navrhněte plán podpory - navrhněte vhodné zařazení dítěte do školského zařízení (jaký typ a z jakého důvodu), popř. zda je vhodný stávající stav či co je třeba, aby bylo zajištěno v dané škole, aby prostředí bylo odpovídající - popište pravděpodobnou pedagogickou prognózu (pozitiva, předpokládané potíže, směr dalšího vzdělávání , péče s ohledem na další odborníky apod.) - uveďte, kdo by se měl podílet na komplexní péče o dané dítě. Dítě 1: Marek · porod bez potíží, 39tt, PH 3 560g · 2,5 let, vrozená hluchota (oboustranná) · bez možnosti korekce sluchadly či KI · rodinná péče, zatím do MŠ nedochází · rodiče slyšící · v péči RP – Tamtam · ILP – dochází pravidelně v intervalech 2-3 týdnů Dítě 2: Petr · porod předčasný, 28tt, PH 960g · 2 roky, vrozená hluchota (oboustranná) · rodinná péče, zatím do MŠ nedochází · rodiče slyšící · v péči RP – Tamtam · KI – bilaterálně – od 18 měs. věku · ILP - dochází pravidelně v intervalech 2-3 týdnů Dítě 3: Lucie · porod protrahovaný, 38tt, PH 3 240g · 4 roky 3 měsíce, těžké postižení sluchu, hemiparetická forma MO (levostranná) · korekce binaurálními sluchadly od 8 měsíců věku · v péči fyzioterapeuta, častý pobyt v lázních · MŠ pro sluchově postižené (bilingvální) Dítě 4: Tomáš · porod v termínu, bez obtíží, 38tt, PH 2 600g, z dvojčat (sourozenec – bratr, slyšící, bez zdravotních obtíží, 2 450g) · 4 roky měsíců, vrozená oboustranná ztráta sluchu – těžká nedoslýchavost · korekce – sluchadla, binaurálně · MŠ pro sluchově postižené · komunikace – mluvená řeč s podporou znaků z ČZJ, srozumitelnost mluveného projevu nízká, porozumění na dobré úrovni. Tvoří věty – 2-3 slovné. · Rodina bydlí v malé obci, chlapce do MŠ pro SP dováží každý den (40km). Dítě 5: Jan · porod v termínu, bez obtíží, 38tt, PH 3 050g · 5 let 6 měsíců, vrozená oboustranná ztráta sluchu - atrézie zvukovodu · korekce – BAHA systém · psychomotorický vývoj opožděný · lehká zraková vada, bez korekce · běžná MŠ Dítě 6: Michal · porod v termínu, bez obtíží, 38tt, PH 3 180g · 8let, vrozená oboustranná ztráta sluchu – středně těžká nedoslýchavost · korekce – sluchadla, binaurálně · opožděný psychomotorický vývoj, samostatná chůze až ve 2 letech · do 5 let v péči fyzioterapeuta · docházka do MŠ běžného typu, na žádost rodičů (s AP, po dobu 2 let), poté 2 roky v MŠ pro SP ( včetně OŠD) · LMP – zjištěno na základě posuzování školní zralosti (komplexní vyšetření v SPC) · ZŠ pro sluchově postižené · komunikace – mluvená řeč podporovaná znaky z ČZJ, porozumění vázne, produkce mluvené řeči v rozsahu 1–3 slovných spojení. audiogenní dyslálie, obtíže při porozumění čtenému textu i při produkci psaného textu. Dítě 7: Petra · porod v termínu, bez obtíží, 40tt, PH 3 300g · 9 let, vrozená oboustranná ztráta sluchu – těžká nedoslýchavost · korekce – KI, bilaterálně · docházka do MŠ pro sluchově postižené (2 roky), paralelní docházka do MŠ pro SP a běžné MŠ v místě bydliště s AP (1 rok), poslední rok před nástupem do ZŠ (v době OŠD) – MŠ běžného typu v místě bydliště za přítomnosti AP. · byl naplňován OŠD · ZŠ běžného typu, v místě bydliště, třída 26 žáků · asistent pedagoga · výuka AJ od 1. tř. ZŠ · komunikace – mluvená řeč, pro porozumění řeči vyžaduje zrakový kontakt, audiogenní dyslálie, obtíže při porozumění čtenému textu. Dítě 8: Jana · porod v termínu, bez obtíží, 38tt, PH 2 980g · 11 let, vrozená oboustranná ztráta sluchu – těžká nedoslýchavost · korekce – sluchadla, binaurálně · neslyšící rodina (i sourozenci a prarodiče) · mateřský jazyk - ČZJ · docházka do MŠ pro sluchově postižené · aktuálně ZŠ pro sluchově postižené (bilingvální přístup), 6. ročník Dítě 9: Viktor · porod v termínu, bez obtíží, 39tt, PH 3 140g · 13 let, vrozená oboustranná ztráta sluchu – hluchota · korekce – KI, unilaterálně · slyšící rodina, 2 sourozenci, oba slyšící, Viktor je nejmladší · docházka do MŠ pro sluchově postižené · povinná školní docházka zahájena v ZŠ pro sluchově postižené · aktuálně ZŠ běžného typu, přestup po ukončení 3. ročníku ZŠ pro SP · nyní – 6. třída ZŠ, 18 žáků · asistent pedagoga