Portfoliový úkol “Pojetí výuky” Pojetí výuky učitelky/učitele zahrnuje pojetí učiva, cílů výuky, vyučovacích metod, forem, podmínek, využitých prostředků, stejně tak i pojetí žáka a třídy, ale i pojetí učitele jako sebe sama i své profesní role a role ostatních účastníků pedagogického procesu. Cíl úkolu ● Cílem úkolu je zamyslet se nad vlastním pojetím výuky. Zadání úkolu ● Na konci tohoto dokumentu je uvedeno 50 nedokončených vět. Polovinu z těchto vět dokončete a vysvětlete, proč jste je dokončili právě takto. Toto vysvětlení by mělo rozsahem odpovídat krátkému odstavci (několika větám). ● Nakonec v jednom odstavci shrňte, jaké je vaše pojetí výuky. Očekávané výstupy z úkolu 1. 25 krátkých odstavců, které vypovídají o dílčích aspektech vašeho pojetí výuky; 2. jeden závěrečný odstavec shrnující a vystihující vaše pojetí výuky jako celku. Další práce s úkolem (Je nutné dodržovat stanovené termíny! IS jednotlivé fáze úkolu řídí automaticky. Pokud nedodržíte termíny, IS vám neumožní úkol dokončit. Splnění úkolu je nezbytné k udělení zápočtu.) 1. Vypracovaný úkol vložte v období 1.3. - 11.4. (vč.) do odevzdávárny „Portfoliový úkol – první verze“. ● Systém automaticky anonymně přiřadí Váš úkol k hodnocení dvěma Vašim spolužákům. Nepište do úkolu Vaše jméno ani UČO, pokud chcete zachovat svou anonymitu. 2. V období 12.4. - 2.5. (vč.) otevřete v ISu v aplikaci Vzájemné hodnocení položku s názvem “Portfoliový úkol – Pojetí výuky” a vyplňte zpětnou vazbu ke dvěma dokumentům, které Vám IS přiřadil. ● V aplikaci ISu uvidíte 5 polí (okýnek) pojmenovaných “Zpětná vazba 1”, Zpětná vazba 2” … “Zpětná vazba 5”. ● Vyberte si 5 odstavců (dokončených vět a jejich vysvětlení) z Vámi hodnoceného úkolu a dejte na ně autorovi zpětnou vazbu, např. pokládejte zvídavé otázky, doporučte jiný úhel pohledu, argumentujte svůj ne/souhlas apod. ● Vaši zpětnou vazbu k prvnímu, Vámi vybranému odstavci, napište do pole “Zpětná vazba 1”, zpětnou vazbu k druhému odstavci do pole “Zpětná vazba 2” atd. ● Aby spolužák poznal, na který odstavec dostává zpětnou vazbu, vždy jako první větu do okýnka zkopírujte prvních pár slov z hodnoceného odstavce a teprve poté pište zpětnou vazbu (např. Propojení teorie a praxe je jako… Myslím si, že autor by měl brát v potaz to a to). ● Zpětná vazba se automaticky průběžné ukládá. 3. V období 3.5. - 23.5. (vč.) zapracujte zpětnou vazbu Vašich kolegů do první verze Vašeho úkolu a výsledek vložte do odevzdávárny “Portfoliový úkol – druhá verze”. ● Nejdříve v ISu v aplikaci Vzájemné hodnocení otevřete “Portfoliový úkol – Pojetí výuky“. Tentokrát v pravém horním rohu změňte svou roli na “Odevzdávající”, abyste se dostali ke zpětné vazbě, kterou jste na svůj úkol dostali od Vašich spolužáků. ● Zpětnou vazbu dostanete od dvou spolužáků, přičemž každý z nich komentoval 5 odstavců z Vašeho úkolu (celkem tedy obdržíte komentáře k deseti Vašim odstavcům). Do první verze Vašeho úkolu viditelně (např. jinou barvou písma) zaznamenejte reakci na zpětnou vazbu od spolužáků (celkem tedy napíšete Vaši reakci u deseti odstavců). ● Pokud Vám IS přidělí zpětnou vazbu pouze od jednoho spolužáka, nikoliv od dvou, zpracujte podněty jen od tohoto jednoho spolužáka. Doporučená literatura: ● Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., & Švec, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Masarykova univerzita. Nedokončené věty: 1. Žák je jako …, protože … 2. Propojení teorie a praxe je jako …, protože … 3. Škola se má starat především o to, aby… 4. Netrvám na tom, aby všichni žáci… 5. Pro život je nejdůležitější, aby si žáci s sebou odnesli… 6. Je dobré, že je zařazeno učivo o… 7. Vědomosti žáků… 8. Třídní pravidla jsou... 9. Učebnice jsou pro mě… 10. Třída je pro mě… 11. Nezáleží mi na tom, aby všichni žáci… 12. Potřeby žáků v hodině... 13. To jak se žáci během výuky cítí… 14. Příležitost prožít úspěch... 15. Svou znalost metod výuky rozšiřuji tím, že… 16. Svou znalost látky rozšiřuji tím, že… 17. Když žák udělá chybu... 18. O alternativních metodách a formách práce si myslím… 19. Osobnostní rozvoj je pro mě… 20. Cíle mého profesního rozvoje... 21. Žáci se specifickými potřebami… 22. Vysvětlovat proč se něco učíme… 23. Vzájemné učení mezi žáky... 24. Nejdůležitějšími vlastnostmi pedagoga... 25. Je mnoho rodičů, kteří si myslí, že… 26. Učitel je jako (popis, metafora, obraz,…) …, protože … 27. Ve třídě by nejvíc měl mluvit… 28. Individualizace výuky… 29. Časový plán hodiny... 30. Reflexe mé výuky… 31. Zpětnou vazbu od žáků… 32. Žák, kterému se ve škole nedaří… 33. Motivaci žáků… 34. Když učitel udělá chybu... 35. Spolupráce s rodiči pro mě znamená… 36. Když učím je to jako… 37. Já jako dobrý učitel… 38. Učivo je jako …, protože … 39. Při plánování výuky… 40. Při hodnocení žáků… 41. Známkování je… 42. Sociální a kulturní prostředí žáka je... 43. Cíle výuky pro mě… 44. Dobře se mi učí ve třídě, která… 45. Prostředí, kde se mi dobře učí, vypadá jako… 46. Rozmanitost žáků považuji za… 47. Rád/a bych pracoval/a s kolegy, kteří… 48. Spolupráce s ostatními učiteli pro mne znamená... 49. Úkolem ředitelů by mělo být především… 50. RVP a ŠVP pro mne představuje...