MONTESSORI PEDAGOGIKA Ilustrační fotografie HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=UZMVTVAUUYI HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=ESMJRDMM3H8 MARIA MONTESSORI Itálie 1870 – 1952 Španělsko – dcera vojáka, pak finančního úředníka a velmi vzdělané matky – silné sociální cítění – první žena v Itálii, která absolvovala studium medicíny – věnovala se výchově mentálně postížených dětí – založila první dětský domov pro děti z chudých rodin – pozorování dětí ji inspirovala k celoživotnímu úsilí o reformu školství – výzkumná činnost, angažovanost, mezinárodní konference – asitentka na psychiatrické univerzitní klinice – poznává život duševně zaostalých dětí – problém zdravotní a sociální spojuje i s problémem pedagogickým Studuje pedagogiku, experimentální psychologii, přednáší, publikuje Zakládá pečovatelské domy pro chudé děti Výchova k míru Nominována na Nobelovu cenu HLAVNÍ MYŠLENKY MARIE MONTESSORI Pomoz mi, abych to dokázal sám – děti mají rozdílné učební schopnosti a nadání – děti nemusejí k dosažení svého cíle postupovat stejným tempem a stejnými kroky – absorbující duch • Uspořádání pedagogického systému – systém Montessori pedagogiky je založen na postupu od konkrétního k abstraktnímu – zdůrazňuje potřebu zaměřit se na lidskou bytost a ne na výchovnou metodu – systém je založen tak, aby se každé dítě mohlo rozvíjet samostatně a mělo k rozvoji stejné možnosti Oblasti učení – praktický život – smyslová výchova – jazyková výchova – matematika – kosmická výchova – pohybové, výtvarné a hudební dovednosti OSM PRINCIPŮ MONTESSORI PEDAGOGIKY Principy POJETÍ SVOBODY A SAMOSTATNOSTI Být svobodný znamená být nezávislý, samostatný, zodpovědný • důraz je kladen na aktivitu a samostatnost dětí • hodiny jsou členěny na výkladové a individuální • vyhledávání informací • analyzování informací • zpracovávání informací • předávání informací – •Klíčovým principem Montessori pedagogiky je vlastní objevování poznatků samostatným dítětem. Tento princip v dětech probouzí potřebu učit se, porozumět okolí a touhu orientovat se v souvislostech • •Výsledkem je hlubší porozumění tématu, pochopení souvislostí, daleko lepší zapamatování informací. • Svobodná individualita a jedinečnost, orientace na dítě jako na člověka. Svobodná volba a polarizace pozornosti (soustředění všech tělesně duševních sil vedoucí k ponoření se do nějaké činnosti) PRINCIP TICHA A KLIDU Ticho a klid působí na vývoj myšlení dítěte a podporují jeho soustředěnost na práci • • • • • • • • •Součástí cvičení ticha je nácvik svalové koordinace, držení těla a rovnováhy chůzí po elipse obrázek 4 obrázek 5 PRINCIP VEDENÍ Svoboda nespočívá v tom, že dítě si dělá co chce. Pokud se dítě pro něco rozhodne, je jeho povinností práci dokončit. Absorbující duch - bez vědomého úsilí, čistě jen tím, že „žije“, nasává dítě doslova jako houba vše, co jej obklopuje (zcela přirozeně, bez bloků a zábran) Přirozený důsledek Pravidla Pochvala – většinou chybí Role učitele je „upozaděna“, centrem všeho dění a času je žák – učitel není učitelem v pravém slova smyslu, ale vystupuje jako průvodce vzděláváním – učitel sleduje senzitivní fáze dítěte, vytváří přirozené prostředí, podporuje aktivitu a tvořivost dítěte – učitel si o každém dítěti vede záznamy, jak zvládlo jednotlivé kroky PRÁCE S CHYBOU Chyba je chápána jako přirozená součást – chyba není špatná, chybou se dítě učí, proto za chyby a chybná řešení děti nejsou záporně hodnoceny, ale chyba má být samotnému dítěti ukazatelem toho, co si ještě potřebuje procvičit či zopakovat – chybu se dítě učí chápat jako běžný, přirozený projev v procesu učení, jako užitečnou součást řešení problémů a jako bohatý zdroj nových poznatků Hodnocení práce – učitel nepoužívá negativní hodnocení – nevyužívá se ani pochvala – pokud ano, pak není samozřejmostí, dítě se nesmí stát na pochvale závislé – slovní hodnocení – sebehodnocení PRINCIP SOCIÁLNÍ VÝCHOVY Děti si řeší svoje sociální konflikty samy, nejsou-li větší. než je únosné. Rozvíjejí tak sociální dovednosti a přijetí zodpovědnosti za vlastní jednání. Děti pracují ve skupinách, mluví spolu, komunikují, spolupracují = rozvíjí řadu sociálních dovedností (mají nápady, nabízejí a přijímají pomoc, hodnotí, podporují se vzájemně, tolerují se, řeší konflikty, navzájem si poskytují zpětnou vazbu a ihned, nikoli opožděně, hledají ve slovnících a encyklopediích a kdykoli se mohou zeptat učitele). PRINCIP NORMALIZACE Proces od stavu, kdy je dítě nějak výchovně v nepořádku, do stavu normalizace, tedy narovnání – problém závislosti na někom jiném, touha po moci, lhaní, komplex méněcennosti Proces uvolňování potlačené síly člověka. Ze škol by měly odcházet děti, které umějí nalézt a uchovat si radost ze života, jsou zodpovědné za své okolí a samostatně uvažují a věří si. • • Dítě je schopno se intenzivně a dlouhodobě soustředit na práci, která ho zaujme. VĚKOVÁ HETEROGENITA Smíšené třídy • skupiny obvykle ze tří ročníků • vytvoření většího prostoru pro spolupráci • přiblížení prostředí vživotu v rodině – • Skupiny s věkově smíšenými dětmi jsou významné pro děti nadané nebo naopak i postižené. PRINCIP POHYBU Přirozený pohyb, chůze po elipse Schopnost moci se pohybovat a jednat je základem pro duševní a duchovní rozvoj dítěte. Pohyb je důležitým faktorem pro budování inteligence. Elipsa • chůze po elipse - cvičení svalové koordinace, rovnováhy • děti se učí koncentraci a trpělivosti. • děti se učí mluvit před skupinou, prezentovat • dobrý prostor pro řešení problémů a konfliktů MM: Naučit se chodit znamená pro dítě něco jako druhé narození, neboť tím přechází ze stavu bezmocnosti do stavu svobodné aktivity. -ve třídách je prostor pro přirozený pohyb dětí -děti nesedí po celou dobu vyučování v lavicích, děti pracují na chodbách, na zemi, na koberečcích, samostatně si přinášejí a odnášejí pomůcky -přirozený pohyb dětí během vyučování PŘIPRAVENÉ PROSTŘEDÍ Zahrnuje jak osobnost učitele, tak vybavenost třídy pomůckami, které mají své stálé umístění a jsou pro dítě snadno přístupné Didakticky připravené prostředí se speciálními pomůckami Bezpečné prostředí Atmosféra důvěry, respektu, klidu, bezpečí a jistoty, přitom otevřenost Montessori pomůcky – speciálně vyvinuté pomůcky, které jsou využívány pro jednotlivé oblasti učení – pomůcky usnadňují pochopení nových jevů – pomůcky významnou měrou přispívají k hlubšímu a trvalejšímu uchování nově získaných vědomostí a zkušeností dítěte SENZITIVNÍ FÁZE Senzitivní fáze jsou zvláštní období zvýšené vnímavosti dítěte, které je doprovázeno zvýšenou schopností k osvojení určitých dovedností – druhy: fáze řeči, fáze řádu, tříbení smyslů, fáze fascinace malými věcmi, fáze sociálních vztahů, fáze pohybu – jsou univerzální, vyskytují se u všech dětí • Školený vychovatel dokáže senzitivní fáze u dítěte vypozorovat – je důležité být na děti naladěn a v době dané senzitivní fáze jim nabídnout adekvátní podněty Senzitivní fáze trvají přechodnou dobu a jsou nenávratně ukončeny, ať už jsou využity nebo ne – SROVNÁNÍ Tradiční škola Montessori škola Učebnice, pracovní sešity Připravené prostředí, pomůcky se zpětnou kontrolou chyby Výuka ve vyučovacích hodinách Projekty s integrovanými předměty Frontální výuka Individuální tempo, zodpovědnost Jednotlivé předměty Nepřerušované pracovní cykly Ročníky se stejnou věkovou skupinou Smíšené třídy Pasivní studium, dítě naslouchá již zpracovanému učivu Aktivní studium, volnost pohybu, vyhledávání informací, hodiny výkladové a individuální Důraz na výkon, vysvědčení Slovní hodnocení a přehled zvládnutých dovedností MONTESSORI PEDAGOGIKA VE SVĚTĚ Holandsko – Světové centrum Montessori v Amsterdamu – Každá 2. škola je Montessori – Montessori lyceum Amsterdam • Rakousko – velká tradice Montessori na všech stupních vzdělávání – Vídeň, Pottenbrunn Německo – Berlín, spojení Montessori s praktickým životem na farmě – Slovensko – 1. i 2. stupeň Montessori základní školy STUDIJNÍ PLÁNY (TÝDENNÍ) D:\PAVLA\MONTESSORI\exkurze Berlín 2-2011\foto výběr komprim\studentská knížka 4-6 - tematický plán matematika.JPG CHODBA, SLAVNOSTNÍ SÁL individualni_prace,_PC_-_chodba_na_2 100_4102 KMENOVÉ TŘÍDY kmenova_trida_1 kmenova_trida_11 VÝTVARNÝ ATELIÉR, DÍLNA, HUDEBNÍ MÍSTNOST obrázek7 100_4111 100_4064 JAZYKOVÁ MÍSTNOST S KLIDOVÝM PROSTOREM 100_4074 100_4075 PO ŠKOLÁCH JSOU RŮZNÉ RELAXAČNÍ ZÓNY... 100_4112 100_4095 DRAMATICKÝ ATELIÉR, TĚLOCVIČNA 100_4090 100_4089 CHEMIE, FYZIKA ucebna_chemie_foto_1[1] ucebna_fyziky_foto_2[1] FARMA obrázek obrázek (2) obrázek (3) ORGANIZACE VÝUKY I. Výuka je plánována a probíhá v rámci týdenních (až 6ti týdenních cyklů) Týdenní plány vycházejí ze studijních plánů pro jednotlivé předměty Týdenní plány, cíle a metody jak k nim dojdou jsou dohodnuté s učitelem Výuka probíhá v ucelených cyklech - skupinové lekce (výklad učiva, informaticní schůzky) a volná práce (individuálka) - skupinové lekce jsou povinné - v rámci volné práce si žáci volí a plánují sami (vybírají si předměty i učitele) - trh učitelů – na začátku cyklu učitelé nabídnou svůj program, projekty, vypíší své konzultační hodiny – výklad nového učiva, konzultace - žáci se zapíší k učiteli, kterého zrovna potřebují Výuka probíhá ve smíšených třídách, v ucelených blocích, bez zvonění • Důraz kladen na svobodnou volbu a odpovědnost žáka za svou přípravu. • • • • ORGANIZACE VÝUKY II. - UČEBNY •Ve škole vládne laskavá a tvůrčí atmosféra individuálního studia žáků s možností konzultovat nejasnosti s učiteli nebo spolužáky, se zázemím připraveného prostředí. Všude přítomné připravené prostředí Otevřený a vzájemně propojený prostor Cca 20 žáků ve třídě (1-3, 4-6,7-9) Každá třída má svou kmenovou učebnu, dále jsou k dispozici odborné učebny, chodba a relaxační kouty v učebně jsou různá pracovní místa dřevěné police na pomůcky šanony s tematickými obálkami kobereček sedačka, křesla •Žáci se volně pohybují v prostorách školy, pracují individuálně, ve skupinách, s učitelem •Žáci využívají pracovních sešitů, počítačů, učebnic, knih, svých notebooků ORGANIZACE VÝUKY III. - UČITEL •Ve škole vládne laskavá a tvůrčí atmosféra individuálního studia žáků s možností konzultovat nejasnosti s učiteli nebo spolužáky, se zázemím připraveného prostředí. Ve třídě je přítomen učitel, který žáky pozoruje, konzultuje s nimi, směruje je, pokud to potřebují, vykládá látku • •Učitel je přítomen celou dobu výuky, ale jeho role je jiná – průvodce učením. •Na konci týdne (cyklu) rozhovor s učitelem o splnění týdenního plánu, výstupech, zlepšeních. •O rozhovoru je vedena evidence. Žáci mají tzv studentské knihy. Sebehodnocení žákem, hodnocení učitelem, 2x do roka hodnocení učitel, žák, rodič. Profil žáka (1x za rok) – více učitelů zpracuje na každého žáka – emocionální složka, sociální složka, kreativita, kosmická výchova, jazyk, matematika, pohybová složka) ORGANIZACE VÝUKY IV. - POTTENBRUNN Děti napíší, co by chtěli studovat a podle toho se přizpůsobí učitelé = co nabízí a v jakou dobu. Podle toho pak vzniká „rozvrh“ a tvoří se kurzy. Kurzy bývají celoroční nebo pro určité časové období (v rozvrhu jsou asi 2 kurzy denně (dějiny, AJ, psaní, chemie..) Pokud se dítě přihlásí, je pro něj pak kurz povinný Kromě kurzů jsou vypsány každodenní projekty a zvláštní činnosti Aby docházelo k všestrannému rozvoji osobnosti dítěte, učitel sleduje, že žák se žádnému konkrétnímu předmětu nevyhýbá z důvodu nějakých problémů. Pokud ano, pak hledá společně s rodiči cestu, jak to napravit. SPOLUPRÁCE S RODIČI A ŽÁKY Účast rodičů ve vedení školy, ale i ve výuce Mimoškolní aktivity organizované rodiči Spolupráce žáků na chodu školy je vidět úklid služby na přípravu svačin, někde i obědů (včetně nákupu surovin) služba v kuchyni včetně mytí nádobí • •Po přechodu žáků na jinou školu těmto žákům trvá asi rok se aklimatizovat. Výhodou ale je, že děti jsou socializované, komunikativní, umí řešit konflikty, orientují se v emocích a umí se učit. PRAKTICKÁ VÝUKA A KONCEPT UČENÍ MIMO ŠKOLU Dílničky Dramatický kroužek Školní zahrady Obchod s biopotravinami Výlety do muzea, do zoo, do divadla, koncerty Týden experta (přizvání někoho z řad rodičů) Škola pro děti hledá stáže v podnicích Farma RVP MŠMT ČESKÉ REPUBLIKY Výuka na Montessori se v současné době nevejde do RVP schváleného MŠMT povolení výjimky v rámci tzv pokusného ověřování úprava RVP, zohlednění alternativ Výuka na školách v ČR (a na Slovensku) je formálně (pro účely inspekce) vykazována jinak, než v praxi probíhá. počty hodin v týdnu, samostatné hodiny smíšené třídy zajištění pedagogických pracovníků Ochota škol, jejich zřizovatelů a ředitelů přejít na „nepovolenou“ alternativu je minimální. MONTESSORI V ČR (OD R 1999) Montessori v ČR zastřešuje Společnost Montessori, o.s. (činnost od roku 1999) Společnost Montessori si klade za cíl přispět k rozvoji alternativního školství v ČR a sdružovat odbornou, rodičovskou i laickou veřejnost, která má zájem na rozšiřování vzdělávání metodou Montessori. Organizuje diplomový kurz „Výchova a vzdělávání metodou Marie Montessori“ (akreditace MŠMT č.j.14 189/2009-25-355) Postupný rozvoj vychází z iniciativy rodičů a vychovatelů Školy s Montessori principy spíše než Montessori školy V rámci ČR, existuje cca 20 mateřských center, 50 MŠ a 30 ZŠ, které Montessori metodou pracují nebo zařazují prvky Montessori pedagogiky. Řekni mi a já zapomenu (10-15%), ukaž mi a já si zapamatuji (40%), nech mne to dělat a já pochopím (80%).