Cílem předmětu je seznámit vás s různými typy výchovných situací, s možnými příčinami problémového chování ve školním prostředí z pohledu vyučujícího i žáka. Zpracujete kazuistiky, které umožní poznat průběh a možnosti řešení daných situací. Obeznámíte se s technikami a postupy, které jsou klíčové pro zvládnutí problémových situací ve třídě. Výstupy z učení Student po absolvování předmětu: • zachytí situace ve třídě, které vyžadují jeho/její interferenci či výchovné působení. • rozklíčuje dynamiku problémového chování žáků, zvolí možné cesty k intervenci a prevenci tohoto chování. • uvažuje o možných řešeních situací a diskutuje o nich. • využívá techniky zvládání stresových situací. • využívá postupy, které jsou adekvátní při reakci na nevhodné chování žáků. • vyhledá metodické pokyny MŠMT a pracuje s nimi. • zná postupy řešení patologických projevů ve školní třídě. Výukové metody První část semináře: znalostní zakotvení v tématu, kazuistika, diskuse, práce ve skupinách, možné postupy řešení situací Druhá část semináře: praktické nácviky za pomoci modelových situací, aplikace poznatků z první části semináře, reflexe Zadání portfoliového úkolu 1. krok: • Na základě svých zkušeností popište nevhodné/problémové chování žáka/žáků – aktéry, průběh, podmínky … co se stalo? 2. krok: • Analyzujte možné příčiny takového jednání… proč se to stalo? 3. krok: • Uveďte řešení situace, které jste zažil/a jako žák/žákyně, student/studentka, učitel/učitelka. K uvedenému řešení zaujměte stanovisko. Navrhněte Váš vlastní způsob řešení a zdůvodněte … jak byla situace řešena/ jak mohla být řešena? Úkol odevzdejte do patřičné odevzdávárny do 30. 4. 2022 Metody hodnocení · Splnění zadaného seminárního úkolu (zpracování kazuistiky o postupech při zvládání problémového chování žáků).