Vybraná přednášená témata (z nich vychází obsah testu): 1. Vývojová psychologie - vymezení, metody, základní pojmy Činitelé vývoje; vztah dědičnosti a prostředí Základní metody - longitudinální a průřezový výzkum, anamnéza a katamnéza Kohortová zkušenost 2. Periodizace psychického vývoje Vývojová změna, vývojové mezníky - biologické, psychologické, sociální; kritická a senzitivní vývojová období; školní zralost Pojetí vývojových úkolů, krizí a konfliktů E. Eriksona, charakteristika jednotlivých období Periodizace kognitivního vývoje podle J. Piageta Periodizace vývoje morálního usuzování (I. Kohlberg) Charakterové osobnostní struktury (S. Freud) 3. Psychosociální vývoj, raný vznik citové vazby (attachment; J. Bowlby, M. Ainsworthová) Východiska: psychodynamické teorie raného vývoje: S.Freud a význam raného vývoje; etologie - K. Lorenz - imprinting, experimenty s mateřskou deprivací u makaků (H. Harlow), intuitivní rodičovské chování (H. a M. Papouškovi), zvládání úzkosti (D. Winnicott - přechodový/tranzitorní objekt) Principy: vnitřní pracovní model (vztahů a sebe) Typy vazby (jistá, nejistá - vyhýbavá, odmítavá/ambivalentní, dezorganizovaná) - okolnosti vzniku, chování dětí s různým typem vazby Možnosti podpory jisté vazby ze strany pečující osoby 4. Citová a sociální deprivace v dětství (Z. Matějček, J. Langmeier) Základní vývojové potřeby podle Z. Matějčka Typické projevy deprivace v různých věkových obdobích Typy deprivovaných dětí (relativně kladně přizpůsobený, se zvýšením intenzity nenasycených potřeb, apatický/útlumový, se substitutivním zvýšením intenzity jiných tendencí, typ sociálně hyperaktivní a sociálně provokativní) 5. Kognitivní vývoj a vývoj morálního usuzování J. Piaget - stadia kognitivního vývoje podle Piageta - charakteristiky a časové vymezení L. Kohlberg - prekonveční, konvenční a postkonvenční morálka, morální dilemata; kritika - C. Gilliganová a „etika péče" Další rozšiřující témata (neobjeví se detailně v závěrečném testu, podle oboru studia mohou být součástí otázek k SZZ) 1. Prenatální, perinatální a novorozenecké období Základní členění Novorozenecké období - rané reflexy, kognitivní a emoční vývoj, protosociální chování Synchronizovaný cyklus interakce (B. Brazelton), intuitivní rodičovské chování (H. a M. Papouškovi) 2. Kojenec, batole Kojenecké období - časové vymezení, pojetí v různých vývojových teoriích - Freud, Erikson Motorický vývoj - A. Gesell; kognitivní vývoj - počátky učení, první „hra"; sociální vývoj - „strach z cizince", reakce na separaci (R. Spitz), raný vývoj komunikace Batole - časové vymezení, pojetí v různých teoriích (Freud, Erikson, Mahlerová, Bowlby) Motorický vývoj - výkon v oblasti jemné a hrubé motoriky; kognitivní vývoj - počátky učení nápodobou, přechod od experimentace ke hře; vývoj řeči; emoční vývoj - vztahové a sebehodnotící emoce; sociální vývoj - identita „já", rozvoj autonomie, období vzdoru 3. Předškolní věk Tělesný vývoj, tvarová proměna, vývoj motoriky - grafomotorika Kognitivní vývoj - kategorizace, období „proč", role fantazie, konfabulace; charakteristiky období dle Piageta; vývoj řeči - aktivní slovník, artikulace Sociálni vývoj - „veřejná socializace", kontakt s vrstevníky; sociální učení Emoční vývoj - porozumění emocím a záměrům druhých - „teorie mysli", rozvoj seberegulace, vývoj „svědomí" Hra - rozlišení hry a experimentace, funkce hry, typy hry, vývoj sociálni hry (paralelní, společná asociativní, kooperativní/soutěživá), hry s materiálem, funkční a činnostní hry, konstrukční a symbolická hra Kresba - posun od „hry se stopou" k „vizuálnímu realismu", vývoj kresby postavy 4. Školní věk Vymezení, členění, pojetí v různých vývojových teoriích (Freud, Piaget, Erikson); „střízlivý realismus", zájmy v mladším školním věku Školní zralost a připravenost pro školu - charakteristiky tělesného, kognitivního (pozornost myšlení -decentrace, konkrétní operace), emočního a sociálního vývoje. 5. Adolescence časové vymezení, členění vývojové změny - biologické, kognitivní, emoční a sociální význam vrstevnických skupin; změny vztahů k autoritám, otázka konfliktní povahy dospívání partnerské vztahy identita v adolescenci (J. Marcía) - stavy identity: difúzni identita, aktivní hledání, moratorium, „náhradní identita", status dosažení identity „vynořující se dospělost" (emerging adulthood -J. Arnett)