VIDEA – VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Eriksonův model „osm věků člověka“ Didaktické video: https://www.youtube.com/watch?v=aYCBdZLCDBQ&list=RDCMUC-RKpEc4eE9PwJaupN91xYQ&index=6+-+%C4%8Desk%C 3%A9+titulky https://www.youtube.com/watch?v=aYCBdZLCDBQ&list=RDCMUC-RKpEc4eE9PwJaupN91xYQ&index=2 Obraz Eriksonských konfliktů v popkulturních artefaktech“ https://www.youtube.com/watch?v=LvWfct9sHOY Freudova stadia psychosexuálního vývoje (A) https://www.youtube.com/watch?v=mhG-twzaE_g&list=RDCMUC-RKpEc4eE9PwJaupN91xYQ&index=27 Teorie vazby (přilnutí) – attachment Didaktické video v A: https://www.youtube.com/watch?v=WjOowWxOXCg Test neznámé situace – Mary Ainsworthová https://www.youtube.com/watch?v=m_6rQk7jlrc https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU Imprinting – Konrad Lorenz https://www.youtube.com/watch?v=JGyfcBfSj4M Experimenty s mateřskou deprivací u makaků – Harry Harlow https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I Psychická deprivace René Spitz https://www.youtube.com/watch?v=LyVkXaqXOv4 Zdeněk Matějček a kol. – Děti bez lásky (1963): https://www.youtube.com/watch?v=iLjHAP9Cho4&t=577s Piagetova teorie kognitivního vývoje didaktické video: https://www.youtube.com/watch?v=IhcgYgx7aAA&list=RDCMUC-RKpEc4eE9PwJaupN91xYQ&index=15 Vygotského teorie kognitivního vývoje: https://www.youtube.com/watch?v=8I2hrSRbmHE Teorie mysli (theory of mind) https://www.youtube.com/watch?v=xov5mF1NauU Kohlbergova stadia morálního vývoje https://www.youtube.com/watch?v=bounwXLkme4 Pro zpestření dlouhých večerů a rozšíření povědomí o vývojové psychologii: Následující tipy NEJSOU součástí „videotéky“ k přípravě na test. (Z pochopitelných důvodů neuvádím odkazy na zdroje, které nejsou přístupné bezplatně. Na uživatelských serverech je zpravidla možné opatřit plnou kopii díla.) In utero (2015, režie Kathleen Man Gyllenhaal) Ve filmu se můžete setkat s dalším pojetím epigenetického principu: raná zkušenost i zkušenost z prenatálního období je vlivem prostředí a pozitivní i negativní události v životě matky se tak "propisují" do nervového systému dítěte a mohou se projevovat v pozdějším věku i přenášet na další generace. Autoři (v dokumentu účinkuje například v prezentaci citovaný Thomas Verny, dále Gabor Maté a další) se zabývají vlivem stresu na další vývoj, včetně poruch spojených se zvýšenou ostražitostí - ADD, ADHD, zvýšená úzkost, závislosti. Ukázka se "still face experimentem“, který ilustruje průběh a význam rané komunikace, je ke zhlédnutí zde https://www.youtube.com/watch?v=643CvSHSf8I Červený trpaslík – Démoni a andělé (ad Freudův model osobnosti – disociace mezi instancemi Id, Superego, Ego) Hrdý Budžes (představení B. Hrzánové na motivy knihy I. Douskové – sestřih) https://www.youtube.com/watch?v=OMH7NpxbD_I&list=PLCuQShIwAPoNOlj3rZaGtCDc9S51D65kQ Fimfárum (Jan Werich) Individuální odlišnosti (ve vývoji řeči i v prožívání) – pohádka František Nebojsa (od 26:59) https://www.youtube.com/watch?v=6CSzehQh9Cg Čtyři dohody „zklasičtělé“ pojednání o volání do lesa a ozvěně https://www.youtube.com/watch?v=HfUBw6eX3IY&t=21s Monty Pythonův smysl života (pouze „Miracle of Birth“) https://www.youtube.com/watch?v=6P0Bb-MjV2w ¨ Dadaismus se v dnes již klasickém díle místy nepříjemně zblízka potkává s brutálním realismem. Třída 8. A Dokument o pedagogickém experimentu ve třídě, složené ze žáků, označovaných za problematické Odlišnosti a limity dětí jsou pro učitele tvrdým oříškem, kromě nemotivovanosti se potýkají i s nekázní a konflikty (např. 2. díl – skrytá kamery). Práce s dynamikou, využití aktivizačních postupů „na hraně“ (podněcování soutěže… – 3. díl). https://www.youtube.com/watch?v=4oYP4KF-hGg (odkaz na 4. díly, na YT jsou i ostatní Vlna (Náš vůdce) Potřeba identity, opřené o náležení ke skupině, sdílené rituály, normy a hodnoty jako lákavá nabídka i úskalí dospívání https://www.csfd.cz/film/239674-nas-vudce/prehled/ Ecce homo Homolka Rodina jako prostředí péče, přizpůsobených archetypů i střetu. Komediální studie s tragickou dohrou, Formanovi included https://www.youtube.com/results?search_query=ecce+homo+homolka+cel%C3%BD+film Koralína a svět za tajemnými dveřmi https://www.youtube.com/watch?v=HfmHr2bKtrY Vysněný svět a jeho úskalí. Důsledným štěpením a konfrontací s ideálem najít vztah k realitě. Beautiful mind /Čistá duše https://www.youtube.com/watch?v=9wZM7CQY130 (pouze trailer) Život mezi dvěma světy. Jaká je daň za „volbu bydliště“? The Social dilemma https://www.youtube.com/watch?v=rvg0eY_Ls4Y (pouze trailer) Život mezi dvěma světy v. 2.0 Temple Grandin https://www.youtube.com/watch?v=cpkN0JdXRpM (pouze trailer) Pervazívní vývojová porucha, nebo zvláštní schopnosti? Nebo obojí? Specifické životní zázemí může i po letech vyústit v náročné situace – cyklus 13. komnata https://www.ceskatelevize.cz/porady/1186000189-13-komnata/dily/V/starsi/36/ Univerzální talent, okouzlující společník, muž na hraně, neklidná duše. https://www.ceskatelevize.cz/porady/1186000189-13-komnata/211562210800030-13-komnata-klary-pollerto ve-trojanove/ Dáma s vysokými nároky na sebe. Od sebe i od druhých. Od mala. V síti https://vsitifilm.cz/ Věková past. Vývojové zvláštnosti „kořisti“, vývojové zvláštnosti „predátorů“. #martyisdead https://www.mall.tv/martyisdead Něco se vymklo z rukou. Jen „dětem“? Jen „na síti“? Skryté světy blízkých lidí a lidé, co se skrývají i před nejbližšími. Tragický konec je jen začátek. V hlavě /Inside out Příležitost, jak se potkat s emocemi, porozumět jejich diferenciaci, způsobům vytváření zkušenosti, svárům, harmonizaci, i průběhu životní krize. Co se děje v hlavě školačky Riley v roce bohatém na události. Brána k teorii emocí Paula Eckmana, ale i ke koncepcím mentalizace, kontejnování, alexitymie… https://www.bennu.cz/5-veci-ktore-nas-pixar-uci-o-emociachvo-filme-v-hlave-16463/ Inspirativní výběry: Human Growth and Development - předmět https://library.citadel.edu/psyc500/movies Hand to hand education https://handinhandhomeschool.com/psychology/developmental-psychology/ Rozhovory: Lenka Lacinová o výchově https://www.youtube.com/watch?v=lVzUbHRJ3dk Soňa Pekarovičová o hněvu https://choices.sk/podujatie/ako-sa-spriatelit-s-hnevom/ Ted Talks Alison Gopnik o myšlení dětí https://www.ted.com/talks/alison_gopnik_what_do_babies_think/transcript Psycholožka Jana Nováčková o vzdělávání: Stres, učení, odměny vs. korupce https://www.tedxprague.cz/videa/jak-se-z-touhy-ucit-se-stane-sberatelstvi-znamek-jana-novackova Sebeřízené vzdělávání https://www.youtube.com/watch?v=OWLb1PMh9ts Smysluplné vzdělávání (demokratická osobnost) https://www.tedxprague.cz/videa/jak-vzdelavat-deti-smysluplne