Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nZákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon), § 16, § 17, ve znění platných předpisů nVyhláška 73/2005 Sb. – o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných v platném znění nVyhláška 72/2005 Sb.o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních nVyhláška 274/2010 Sb. ze dne 13. září 2010, kterou se mění vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění vyhlášky č. 90/2010 Sb. n n Vymezení dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami nOsoba se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba se zdravotním postižením, zdravotním či sociálním znevýhodněním nZdravotní postižení je postižení mentální, tělesné, zrakové, sluchové, narušené komunikační schopnosti, autismus, souběžné postižení více vadami, vývojové poruchy učení nebo chování nZdravotní znevýhodnění je zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc, nebo zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování nSociální znevýhodnění - rodinné prostředí s nízkým socioekonomickým statusem, nařízená ústavní či ochranná výchova, postavení azylanta či uprchlíka n Zařazení do speciálního vzdělávání nSpeciální vzdělávání se poskytuje žákům u nichž byly speciální vzdělávací potřeby zjištěny na základě speciálně pedagogického, popřípadě psychologického vyšetření školským poradenským zařízením nebo odborným zdravotnickým pracovištěm s tím, že výsledné doporučení vystavuje školské poradenské zařízení nSpeciální vzdělávání se poskytuje i žákům zařazeným do škol zřízených při školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy n Formy speciálního vzdělávání nIndividuální integrace - v běžné škole (je upřednostňováno, pokud má škola podmínky) - ve speciální škole pro jiné postižení nSkupinová integrace - ve třídě či oddělení běžné školy - ve třídě či oddělení speciální školy nVzděláváním v samostatné škole pro žáky se zdravotním postižením (speciální škola) nKombinací všech tří výše popsaných forem nVŠE JE PODMÍNĚNO SOUHLASEM ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ n Individuální vzdělávací plán nJe vypracován ve spolupráci se školským poradenským zařízením a zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem zpravidla před nástupem žáka do školy, nejpozději však 1 měsíc po nástupu žáka do školy nebo po zjištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka nMůže být doplňován a upravován v průběhu celého školního roku podle potřeby nZa zpracování odpovídá ředitel školy nSeznámení zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka s individuálním vzdělávacím plánem provede ředitel školy nSledování dodržování postupů a vyhodnocování opatření stanovených v individuálním vzdělávacím plánu provádí školské poradenské zařízení, to poskytuje žákovi, škole i zákonnému zástupci žáka poradenskou podporu Individuální vzdělávací plán nStanoví se především pro: - individuálně integrovaného žáka - žáka s hlubokým mentálním postižením - případně pro žáka skupinově integrovaného nebo žáka speciální školy nVychází ze: - školního vzdělávacího programu příslušné školy - závěrů psychologického a speciálně pedagogického vyšetření školského poradenského zařízení - vyjádření registrujícího pediatra či jiného odborného lékaře nebo dalšího odborníka (např. kliničtí psychologové, logopedi, bylo-li dítě v jejich dlouhodobé péči) - vyjádření zákonného zástupce či zletilého žáka Podpůrná opatření při speciálním vzdělávání üspeciální metody, formy a postupy üspeciální učebnice üdidaktické materiály ükompenzační pomůcky ürehabilitační pomůcky üzařazení předmětů speciálně pedagogické péče üsnížené počty žáků ve třídě, v oddělení, ve studijní skupině üslužby asistenta pedagoga üdalší možné úpravy podle individuálního vzdělávacího plánu üposkytování pedagogicko-psychologických služeb n Zdravotní postižení Zrakové postižení n nLidé se zrakovým postižením tvoří přibližně 1 - 1,5 % z populace nZrakově postižení (někdy též ZP) nebo správněji osoby se zrakovým postižením jsou lidé s různými druhy a stupni snížených zrakových schopností. Úžeji se tímto termínem rozumí ti, u nichž poškození zraku nějak ovlivňuje činnosti v běžném životě a u nichž běžná optická korekce nepostačuje. nJe to vždy záležitost velmi individuální n n(SPC Démosthenes, Ústí nad Labem) Sluchové postižení nV ČR je zhruba 0,5 milionu nedoslýchavých a neslyšících. Z nich podstatnou část tvoří nedoslýchaví, jejichž sluch se zhoršil z důvodu věku. Zhruba 15 000 nedoslýchavých a neslyšících se s vadou sluchu narodilo nebo jejich vada vznikla už v dětství. nZpůsob komunikace: nOdezírání nZnaková řeč nTlumočnické služby n(SPC Démosthenes, Ústí nad Labem n SPC Chomutov, detašé. prac. SPC Měcholupy) n Tělesné postižení n= postižení, jehož průvodním znakem je prvotní nebo druhotné (nemoc) postižení hybnosti. n nObrny centrální a periferní nDMO – nejčastější diagnóza nDeformace (skoliózy, kyfózy, ploché nohy, deformace kyčlí, apod.) nMalformace (VVV), např. rozštěp páteře nMyopatie nChronická onemocnění nOnkologická onemocnění nEpilepsie n(SPC Teplice) Mentální postižení nMentální retardace – vývojová porucha integrace psychických funkcí, která postihuje jedince ve všech složkách jeho osobnosti. nNení to nemoc, je to stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností, které v sobě zahrnutí schopnost myslet, učit se a přizpůsobovat se požadavkům svého okolí. nVýskyt: 2 – 5% populace, větší výskyt u mužů n n n Mentální postižení nČlenění: nIQ 69 – 50 lehká mentální retardace nIQ 49 – 35 středně těžká mentální retardace nIQ 34 – 20 těžká mentální retardace nIQ 19 – níže hluboká mentální retardace n n(SPC Rumburk, Žatec, Litvínov, Děčín) Narušená komunikační schopnost nŘeč se vyvíjí správně, bezchybně, když jsou zachovány vnitřní i vnější podmínky. nKomunikační schopnost jednotlivce je narušena tehdy, když některá rovina jeho jazykových projevů je narušena a nedovoluje vyplnit jeho komunikační záměr. nDyslalie nDysartrie nOpožděný vývoj řeči (3 roky) nDysfázie nAfázie nKoktavost nBreptavost nPalatolalie nMutismus nRinolalie nDysgramatismus n n(SPC Měcholupy, Chomutov, Démosthenes Ústí nad Labem)) n Autismus n= jedna z nejzávažnější poruch dětského mentálního vývoje. Jedná se o vrozenou poruchu některých mozkových funkcí. nPorucha vzniká na neurobiologickém podkladě. Důsledkem poruchy je, že dítě dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá. nDuševní vývoj dítěte je díky tomuto handicapu narušen hlavně v oblasti komunikace, sociální interakce a vnímání. Autismus doprovází specifické vzorce chování. nOdhad: 0,5% populace n n(SPC Teplice) Kombinované vady nPro potřeby resortu školství se uvádějí tři skupiny žáků s více vadami (čj. 16776/97-22): n- skupina, v níž je společným znakem mentální retardace (sdružují se tělesné, smyslové vady, vady řeči, psychická onemocnění, vývojové poruchy učení a chování) n- skupina tvořená kombinací vad tělesných, smyslových a vad řeči n- autistické děti a děti s autistickými rysy, u nichž jsou diagnostikovány další vady nHluchoslepota n n(SPC Děčín, Litoměřice) n n Zdravotní znevýhodnění n- se zdravotním oslabením nebo dlouhodobou nemocí, které vyžadují zohlednění při vzdělávání (žákovy obtíže nespadají do kategorie zdravotního postižení, přesto prokazatelně potřebuje podporu při vzdělávání formou podpůrných opatření, nebo jeho následky ovlivňují možnosti získávání vědomostí a dovedností ve vyučovacím procesu, jedná se např. o epilepsii, diabetes, těžké astma, onemocnění ledvin, psychiatrické poruchy, onkologické onemocnění, metabolické poruchy, závažné kardiologické onemocnění, cystickou fibrózu, stavy po transplantacích či operaci mozku apod.) n- s lehčí zdravotní poruchou vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání (žákovy obtíže nedosahují míry zdravotního postižení, přesto prokazatelně potřebuje podporu při vzdělávání) Sociální znevýhodnění nŽák: n- žijící v prostředí, kde není dlouhodobě dostatečně podporován ke vzdělávání či přípravě na vzdělávání například z důvodů nedostatečného materiálního zázemí, nevyhovujících bytových podmínek, nezájmu ze strany zákonných zástupců, konfliktů v rodině n- jehož zákonní zástupci se školou dlouhodobě nespolupracují a je to na újmu oprávněných zájmů žáka n- žijící v prostředí sociálně vyloučených lokalit nebo lokalit sociálním vyloučením ohrožených n n - který je znevýhodněn z důvodu příslušnosti k etnické nebo národnostní skupině či specifickému sociálnímu prostředí, zejména je-li znevýhodnění spojeno s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka ve srovnání s ostatními žáky třídy, z důvodu používání odlišného jazyka nebo specifické formy vyučovacího jazyka v domácím prostředí žáka n- s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou n- s postavením azylanta, osoby požívající doplňkové ochrany a účastníka řízení o udělení mezinárodní ochrany na území České republiky (podle zákona o azylu č. 325/1999 Sb.). n Lokality ohrožené sociálním vyloučením -Větší počet přelidněných bytů -Menší míra dobrovolných aktivit -Horší zdravotní stav populace -Nízká střední délka života - Indikátory sociálního vyloučení -Více dětí v domácnosti bez práce -Nízká porodní váha -Vyšší dětská úmrtnost -Nízká účast na výuce -Horší školní výsledky -Porodnost u dívek v nižších věkových skupinách -Vyšší počet dětí ve výchovných institucích - nSociální handicap – posuzuje sociální odbor nKulturní handicap – všichni žáci speciálních škol Faktory znevýhodnění -Nedostatečná obecná informovanost, neznalost majoritního jazyka, jiné priority hodnot, neporozumění sociálním pravidlům -Rozdílné kognitivní (poznávací) strategie řešení úkolů a problémů -Role kulturního kapitálu - suma znalostí, vědomostí, dovedností (např. jazykových), vzdělání, rodinného původu a kulturního povědomí konkrétní osoby, která je důležitá pro dosažení určité sociální pozice Práva dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami nPrávo na vzdělávání o obsahu, formách a metodách odpovídajících potřebám a možnostem těchto osob, včetně hodnocení, přijímání a ukončování vzdělávání nPrávo na vytvoření podmínek pro vzdělávání nPrávo na poradenskou pomoc školy nPrávo na pomoc školského poradenského zařízení nPrávo na bezplatné užívání speciálních učebnic, speciálních didaktických a kompenzačních pomůcek, poskytovaných školou nPrávo na vzdělávání alternativními komunikačními prostředky (dorozumívání prostřednictvím znakové řeči, psaní Braillovým písmem a náhradních způsobů dorozumívání) nMožnost prodloužení vzdělávání středního a vyššího ředitelem školy n Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nVe školním vzdělávacím programu je nutné uvést, jakým způsobem škola zajistí vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. nTuto problematiku je třeba zpracovat nejen z hlediska současných žáků, ale i obecněji pro případ, že se takoví žáci budou o studium na škole ucházet, případně když se u nich speciální vzdělávací potřeby projeví až během studia. nVe školním vzdělávacím programu musí být uvedeno, jakým způsobem škola vytvoří podmínky pro uspokojování speciálních vzdělávacích potřeb těchto žáků. Škola by ve svém ŠVP měla popsat, jak je připravena na vzdělávání různých skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. n Zdravotní postižení üspolupráci se školskými poradenskými zařízeními (speciálně pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny) a s dalšími odborníky (lékaři, psychologové) üzajištění individuálních vzdělávacích plánů, pokud to postižení žáků vyžaduje üzajištění individuálního přístupu k žákům se zdravotním postižením üzohlednění druhu, stupně a míry postižení při hodnocení výsledků vzdělávání üúpravu pracovního prostředí (vhodné osvětlení,´speciální nábytek) üpomoc při zajišťování kompenzačních pomůcek üzvyšování odbornosti pedagogického sboru v oblasti speciální pedagogiky üvytvoření bezbariérového prostředí n Zdravotní znevýhodnění üzařazení častějších přestávek pro tyto žáky üzajištění individuálních vzdělávacích plánů üzajištění prostorů pro relaxaci žáků zdravotně oslabených üzohlednění zdravotního znevýhodnění při hodnocení výsledků vzdělávání. ü Sociální znevýhodnění üpomoc při doučování ükonzultace s psychologem v případě ohrožení žáků sociálně patologickými jevy üfinanční pomoc při návštěvách kulturních nebo sportovních zařízení üdalší aktivity vedoucí k maximálnímu zapojení těchto žáků do života školy n Sociální znevýhodnění nPokud je vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami prioritou školy, je třeba tuto skutečnost v kapitole charakteristika ŠVP zdůraznit a zohlednit ve výchovných a vzdělávacích strategiích školy. n Např. Biskupské gymnázium, Žďár nad Sázavou Škola pro potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami realizuje projekt „Škola bez bariér“, který je financovaný z prostředků EU. Tento projekt žákům přináší: nodstranění všech prostorových bariér a omezení nvybudování relaxačních a rehabilitačních prostor nvybudování klubové místnosti (skupinová terapie) nvytvoření interaktivního vzdělávacího materiálu nvytvoření prezentačních vzdělávacích schémat nvytvoření audionahrávek npořízení PC pro žáky se závažným postižením ndalší vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřené na potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nzavedení relaxačních programů nTento systém škola dále doplňuje: nindividuálním vzdělávacím plánem nnadstandardní péčí výchovného poradce, psychologa nindividuálním přístupem všech ostatních učitelů nasistencí odborných pracovníků (asistent postiženého žáka) nspoluprací s pedagogicko-psychologickou poradnou a úřadem práce. n nRVP je závazný i pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale umožňuje určité úlevy. V části Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se stanovuje, že RVP je možné pro účely vzdělávání těchto žáků upravit v souladu s jejich speciálními vzdělávacími potřebami, možnostmi a zdravotním stavem. nV těchto případech musí škola žákovi vytvořit individuální vzdělávací plán, podle kterého se pak jeho vzdělávání řídí. n Individuální vzdělávací plán nJméno: Pracoviště: SPC nDatum narození: nBydliště: Vypracovala: nŠkola: Datum: nRočník: Č.j.: /10/11 nNávrh individuálního vzdělávacího plánu pro zrakově postiženého žáka nŠkolní rok 2010/2011 n(Vypracováno dle Zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání, dle vyhlášky č.73 ze dne 9.2.2005 o vzdělání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů) n n …..je žák s …….. postižením, které mu závažným způsobem omezuje ………… nVe školním roce 2010/2011 je integrován do . ročníku. nSpeciální vzdělávání je zajišťováno formou individuální integrace. n Bude vzděláván podle ŠVP - …………………………………………………… nVýuka bude probíhat pod vedením třídního učitele ……………………… n nOdlišnosti v metodickém postupu a přístupu jsou zajištěny pravidelnými konzultacemi …. 1.Obsah, rozsah, průběh a způsob poskytování individuální péče (Specifika jednotlivých vyučovacích předmětů ) 2.Cíle vzdělávání žáka 3.Seznam kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek 4.Jmenovité určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se kterým bude škola spolupracovat při zajišťování speciálních vzdělávacích potřeb 5.Předpokládaná potřeba navýšení finančních prostředků nad rámec prostředků státního rozpočtu poskytovaných podle zvláštního právního předpisu 6.Závěry speciálně pedagogických, popřípadě psychologických vyšetření 7.Spolupráce s rodiči integrovaného žáka 8.Spolupráce se školou 9.Další důležité informace 10. Praktické školy nV květnu 2010 byly Opatřením ministryně uvolněny RVP pro praktické školy. Výuka podle ŠVP, které si tyto školy vytvářely v následujících dvou letech , byla zahájena 1. 9. 2012. nRámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání praktická škola jednoletá(78-62-C/01) nRámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání praktická škola dvouletá (78-62-C/02) Praktická škola jednoletá nŽáci: üs těžkým stupněm mentálního postižení üse souběžným postižením více vadami üautismem nKteří ukončili základní vzdělávání v základní škole speciální podle vzdělávacího programu určeného pro tuto skupinu žáků (Rámcový vzdělávací program pro základní školu speciální, Díl II), případně dobíhajícího Vzdělávacího programu pomocná škola a Rehabilitačního vzdělávacího programu pomocné školy. nZdravotní způsobilost musí být posouzena lékařem. n Praktická škola jednoletá nDoplňuje a rozšiřuje žákům teoretické i praktické dovednosti získané v průběhu povinné školní docházky. nZa předpokladu respektování individuálních zvláštností a schopností žáků je vzdělávací proces zaměřen na rozvoj komunikačních dovedností a dosažení nejvyšší možné míry samostatnosti a nezávislosti na péči druhých osob. nPoskytuje přípravu na osvojení manuálních dovedností a jednoduchých činností využitelných v oblastech praktického života, které absolventům usnadní integraci do společnosti. n Praktická škola jednoletá Oblasti vzdělávání nJazyková komunikace (Jazyková komunikace) nMatematika (Matematika); nInformační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie); nČlověk a společnost (Společenskovědní základy); nUmění a kultura (Výtvarná výchova, Hudebně pohybová výchova, Dramatická výchova); nČlověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova); nOdborné činnosti (Rodinná výchova, Práce v domácnosti, odborné okruhy podle profilace školy). n Praktická škola dvouletá nRámcový vzdělávací program pro obor vzdělání praktická škola dvouletá dává možnost získat střední vzdělání žákům se středně těžkým stupněm mentálního postižení, případně s lehkým mentálním postižením v kombinaci s dalším zdravotním postižením, které jim znemožňuje vzdělávání na jiném typu střední školy. nZdravotní způsobilost musí být posouzena lékařem. n Oblasti vzdělávání nJazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk) n Matematika a její aplikace (Matematika) nInformační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie) nČlověk a společnost (Základy společenských věd) nČlověk a příroda (Základy přírodních věd) nUmění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova, Dramatická výchova) nČlověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) nOdborné činnosti (Rodinná výchova, Výživa a příprava pokrmů, odborné obory podle profilace školy) Žáci mimořádně nadaní nMezi mimořádně nadané žáky nepatří pouze žáci s mimořádnými schopnostmi uměleckými nebo pohybovými, ale i žáci, kteří prokazují vysokou úroveň výkonů ve všech, nebo pouze v určitých činnostech či oblastech vzdělávání, projevují v těchto činnostech vysokou motivaci, jsou v nich cílevědomí kreativní. nŘeditel školy může, za podmínek daných školským zákonem, přeřadit mimořádně nadaného žáka do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku. nPodmínkou přeřazení je vykonání zkoušek z učiva nebo části učiva ročníku, který žák nebo student nebude absolvovat. Obsah a rozsah zkoušek stanoví ředitel školy. n n(561/2004 Sb., Školský zákon, § 17 a 18) Žáci mimořádně nadaní üindividuální vzdělávací plán pro nadaného žáka (§ 18) üpodpora účasti na soutěžích, olympiádách a SOČ üindividuální pomoc pedagogů üvhodné formy a metody práce üspolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou üspeciální semináře ürozdělení žáků do skupin i napříč ročníky üprosazování forem výuky, v nichž je preferován individuální üpřístup üvyužívání mimovyučovacích aktivit ümimořádně vysokou a všestrannou nabídku volitelných üpředmětů üzařazování volitelných předmětů podle zájmu žáků ü Školská poradenská zařízení Pedagogicko-psychologická poradna Speciálně pedagogické centrum Pedagogicko-psychologická poradna Speciálně pedagogické centrum (MZ) nZrakové postižení nSPC n nTělesné postižení nSPC nSluchové postižení nSPC nPoruchy autistického spektra nSPC, n nNarušená komunikační schopnost nSPC, Dokumenty nDoporučení k integraci – podkladem musí být komplexní vyšetření psychologické a speciálně pedagogické, doloženo zprávou nZpráva z vyšetření – podklad pro školní práci nIVP – závazná smlouva mezi SPC, školou a rodiči – je nadřazen všem dokumentům nPosudek k MZ Poradenská služba sociokulturně znevýhodněných (PPP a SPC) -Vyrovnávání podmínek -Dosahování funkčního minima -Nesmí navrhovat rozvolnění nebo redukci učiva, pouze modifikaci (nelze modifikovat jedinečné dovednosti, např. násobilku, VS) -Doporučí osobu, která se bude s žákem učit n Děkuji za pozornost.