1.VÝCHOVA V RODINĚ Co je to rodina? Lucie Grůzová Rodina? často slýcháme pojem "tradiční rodina" Zdá se, jakoby to, co je rodina bylo samozřejmostí a to, co člověk sám považuje za samozřejmé, často vnímá i jako "tradiční". Jak vnímáte rodinu vy? Co je podle vás rodina? (během minuty, napište, co vás napadne) pohled na rodinu z různých úhlů Napadá vás jiný pohled na rodinu? historie 03 ●vývoj od tradiční rodiny přes moderní k postmoderní v historickém a kulturním kontextu právo 02 ●sociální instituce, Občanský zákoník - sňatky, rozvody,,, sociologie 01 ●sociální jednotka spojená pokrevním příbuzenstvím, sňatkem,,, psychologie 04 ●prostor k uspokojení základních bio-psycho-sociálních potřeb pedagogika 05 ●předmět zájmu: výchovná funkce rodiny Rodina = nejdůležitější soc. skupina a instituce, která je základním článkem soc. struktury a zákl. ekonomickou jednotkou Rodina jako systém Prvky systému – lidé ve VZÁJEMNÝCH INTERAKCÍCH (ne lidé sami) Chování každého jednotlivce ovlivňuje ostatní. Systém má své subsystémy (děti, prarodiče...) = „porucha“ v jednom ovlivňuje celý systém RODINA (mikrosystém) = ŠIRŠÍ SPOLEČENSTVÍ (mezosystém) = SPOLEČNOST (makrosystém) V rámci rodiny se vytváří podsystémy (rodiče, matka+dcera, otec+děti, manželé, sourozenci) Změny systému: KONTINUÁLNÍ DISKONTINUÁLNÍ (pozvolné – stárnutí) (události - rozvod) Společnost Širší rodina Rodina Sociální síť rodiny •Schopnost rodiny vychovávat děti a vyrovnávat se s těžkostmi je závislá na tom, jak je rodina napojena na své sociální okolí. •Sociální síť rodiny = koalice rodin na sobě závislých, do níž se někdy počítají ještě nepříbuzní lidé (přátelé, známí) •Obecně platí: duševní i tělesné zdraví je závislé na vazbách v rodině. Mnohé aspekty prosperity jsou závislé na vazbách v širší rodině. •„Systém musí být vůči svému prostředí ohraničen, aby se v něm nerozpustil.“ (zvenči, ale také uvnitř – jasné hranice) Nejasné hranice vedou k prolnutí a znečitelnění kompetencí (nediferencovaná masa rodinných já - Bowen) •„Zároveň musí s okolím komunikovat, aby nezanikl.“ (komunikace má obsahový a vztahový aspekt) „Systém se udržuje v ustáleném stavu pomocí zpětných vazeb.“ (Matoušek, 2003, s. 77) ⦿Vztahy v rodině jsou definovány pravidly. (Kdo se má ke komu jak chovat.) Pravidla se projevují v komunikačních stereotypech rodiny. Výzkumy rodinných interakcí se zaměřují na tyto kategorie: Jasnost Téma (návaznost jednotlivých témat na sebe) Svěřování (mluvčího i druhého, popř. odmítnutí) Souhlas (jednoznačný, nejednoznačný) Vzájemné vztahy (negativní, pozitivní, neutrální) KOMUNIKACE ⦿Ovlivňuje sebehodnocení dítěte a tím i psychický stav, činnosti a formování osobnosti v určitých aspektech. (Čáp) ⦿Respektující komunikace v knihách: Respektovat a být respektován Mluvit tak, aby nás děti poslouchaly Struktura rodiny Uplatňuje se v ní působení: -Otcovské -Mateřské -Sourozenecké -Prarodičovské -Širší rodinné (tety, strýčkové) Formy rodiny Neúplná rodina Rodina vůbec nevznikne → svobodné matky Rodina neplní svou funkci → jeden z rodičů je dlouhodobě mimo domov (výkon trestu, práce v zahraničí) nebo rodinu opustil (odlišná sex. orientace, nevěra) Rodina zanikne -> přirozenou cestou (ovdovění) -> nepřirozenou cestu (rozvod) Rozvod dnes sociologický jev - stává společensky tolerovaným řešením manželské krize 2. Funkce rodiny (polyfunkčnost) •Výchovná (socializační) – poznávání mezilidských vztahů, formování „já“ dítěte; •Emocionální – uspokojování základních emocionálních potřeb (láska, bezpečí, …); •Ekonomická – materiální zabezpečení •Biologická – biologická reprodukce společnosti prostřednictvím rodiny (Z hlediska vztahů ke společnosti je jednou z nejdůležitějších) SOCIALIZACE ⦿Rodina jako první učitelka socializace ⦿= celoživotní proces, v jehož průběhu si jedinec osvojuje specificky lidské formy chování a jednání, jazyk, poznatky, hodnoty, kulturu a začleňuje se tak do společnosti ⦿(Mareš, Walterová, 2003) ⦿Dítě si prostřednictvím rodiny osvojuje společenské normy, morální návyky, postoje a vytváří si rysy své osobnosti. ⦿(Mertin, Gillernová, 2010) úkol Zkuste se nyní vymyslet konkrétní prvky, které by měla zabezpečovat rodina pro funkční socializaci? Funkce rodiny k úspěšné socializaci (viz Helus) ⦿vysoký stupeň soudržnosti a spolupráce v rodině, a to mezi všemi členy navzájem; ⦿emočně pozitivní vztahy; ⦿otevřenou, upřímnou a srozumitelnou komunikaci mezi všemi členy rodiny; ⦿vzájemný respekt všech členů navzájem; ⦿proměnlivou dělbu rolí, při které se respektuje zralost i zájmy jednotlivých členů rodiny; ⦿dynamiku vztahů; ⦿schopnost a dovednost rodiny překonávat zátěžové a konfliktní situace; ⦿oporu rodiny v širším sociálním zázemí. Rodina z pohledu psychologie Uspokojení základních bio-psycho-sociálních potřeb jednotlivých členů, zejména dětí: lásky bezpečí stimulace vývoje (Matějček, Langmeier) Pojetí (interpretace) rodiny 4. Feministické koncepce Interpretace rodiny jako prostředku znevýhodnění ženy Péče vnímána jako neplacená práce, společností neoceněná, neviditelná Právo na placenou práci, seberealizaci žen, vzdělávání Proměna tradiční role mužů a žen – strategie rovnosti v rodinných rolích, podpora vysoké zaměstnanosti žen (např. Skandinávie) Giddens Typy rodin podle funkčnosti • Funkční rodina - nenarušené, schopné zabezpečit dítěti dobrý vývoj a prosperitu • Problémová rodina - s výskytem poruch některých funkcí, které však vážněji neohrožují rodinný systém a vývoj dítěte v něm ⦿Dysfunkční rodina - s výskytem vážnějších poruch některých nebo všech rodinných funkcí, které bezprostředně ohrožují rodinu jako celek, a především vývoj dítěte ⦿ Afunkční rodina - kdy poruchy jsou takového rozsahu a kvality, že rodina přestává plnit svůj základní účel. Dítěti závažným způsobem škodí, nebo dokonce ohrožuje jeho existenci. Řešením je umístění dítěte v náhradní rodinné výchově. Podle Dunovského Současné základní trendy ve vývoji rodiny (světové) Trendy v euroamerické civilizaci •monogamní rodina •citový individualismus •rodina je převážně patrilineární (jméno po otci, dědictví po mužské linii) •rodina je převážně neolokální •nukleární charakter rodiny •růst počtu neúplných rodin, rozmanitost rodinných forem Giddens Trendy v ČR Co bude? Hodnota rodiny není na ústupu, spíše bude stoupat Hodnota rodiny spočívá mj. v její ekonomické výhodnosti (v období nejistoty práce) Solidarita mezi generacemi je ochranou proti ekonomickému neúspěchu Děti jsou instrumentem úspěchu Během životního běhu – rearanžování rodiny Roste index závislosti – nárůst podílu závislých starých lidí Konzumní orientace rodin – velí spotřebovat vše pro sebe Nerodinný způsob života (singles) – výraz osobní volby nebo selhání (nikoli osobní, nýbrž systémové – dané uspořádáním společnosti – marginalizace, chudoba, orientace na výkon – hromadná frustrace se projevuje v užívání drog, zločinnosti, extremismu apod.) Co bude? Ochrana mateřství nechráněného rodinnou domácností Podpora závislých mladých dospělých (nezaměstnanost mladých, „mama“ hotel) Rodiny imigrantů – socializace dětí Rodiny etnických minorit – téma integrace dětí Přehodnocování pojmu práce – ve vztahu k péči o děti a seniory, ve vztahu k dalším aktivitám ve prospěch komunity úkol 1 úkol na příště Děkuji za pozornost. Použitá literatura Giddens, A. 1999. Sociologie. Praha: Argo. s 158 - 181 Matějček, Z. 1992. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN Matoušek, O. 2003. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství SLON Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství SLON