Jan Krása, Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MUNI ¡Co je to kategorizace? ¡Co je to sociální stereotyp? ¡Jak vzniká soc. stereotyp? ¡Jakou roli v komunikaci emocí hraje lidská tvář. ¡Co jsou to základní emoce. ¡Jaká součást CNS je za prožitek emocí zodpovědná. ¡K čemu nám lidem emoce jsou. ¡A jak s projevem emocí dokážeme zacházet. ¡Něco o roli humoru v lidské komunikaci. ¡ ¡Povinný text ve Studijních materiálech: o emocích z Hewstone, Stroebe (2006, 211-221), autorem textu je Klaus Scherer. ¡ ¡E= emoce ¡ ¡Je člověk je nejemotivnějším tvorem planety? ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Mravenci a ještěrky nepláčou (srov. šimpanzi). ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Celý povrch lidského těla můžeme chápat jako médium komunikace. Tento povrch je od počátku také předmětem socializace: např. většina kultur zakrývá pohlaví, všechny kultury zdobí různými technikami povrch těla (malování, tetování, skarifikace, oděv, plastické operace). Viz Prezentace: Rozvoj identity a Člověk, maska a zvíře. ¡Nejvýznamnějším komunikativním prostorem lidského těla je lidská tvář. ¡ The history of Scarification in Africa | Hadithi Africa Pin on African Face Scaring THE ART OF NATURE: TATTOO HISTORY OF WESTERN OCEANIA | | LARS KRUTAK Teeth-filing as a Mark of Beauty and Belonging in 19th Century Africa | DIANABUJA'S BLOG: Africa, The Middle East, Agriculture, History and Culture Labrets in Africa and Amazonia: medical implications and cultural determinants - Garve - 2017 - Tropical Medicine & International Health - Wiley Online Library ¡Dříve než se začal člověk zdobit, komunikoval pomocí vrozených systémů – např. mimicky. ¡Lidská tvář je jakýmsi displejem, kterým zcela automaticky (často nevědomě a někdy i proti naší vůli) komunikujeme sociálně relevantní signály. ¡Lidská tvář je automaticky (viz níže) napojena jako výstup na náš emoční systém. ¡Mimika je jednak automatická, jednak ji lze vědomě ovládat – máme na to vyvinuty patřičné schopnosti. Schopnost ovládat emoce je typicky lidská schopnost (srov. dále termín display rules). ¡Místo tváře je v lidské kultuře centrální, protože tvář je nositelem lidské individuality: srov. foto tváře na průkazech totožnosti. ¡Místo tváře je centrální i v lidské biologii: ¡ ¡Dítě upřednostňuje lidské tváře spíš než jiné tvary či zamíchané tváře. (tzn. svět má lidskou tvář + lidský hlas) ¡ SouvisejÃcà obrázek ¡Dítě oči fixuje jako první. ¡ ¡Zvláštnost lidských očí ¡Důvod tohoto designu (zcela jistě biologického)? ¡ ¡ VS298: Animal Eyes - Spring 2012 - Redwood Center for Theoretical Neuroscience Did evolution make our eyes stand out? ¡Rozlišujeme pohled člověka, pohled zvířete. Dítě nikoli (vliv teorie mysli). ¡ ¡Pohybem očí a mimikou (vrozenou) začíná první aktivní komunikace dítěte s rodičem. ¡ ¡Oči (popř. vizika) hrají významnou roli: ¡+ láska na první pohled + dívání se do očí ¡+ ? studu (malé děti) ¡+ ? známého pohledu (před rodičem se dítě nestydí) ¡+ oční kontakt u osob s PAS ¡ ¡Udržovat oční kontakt mezi primáty je výzvou k souboji: buď ten druhý projeví submisi, nebo zaútočí. ¡Šimpanzi se na sebe dívají přátelsky, ale stejně se snaží vyhýbat upřenému zírání na druhé. ¡Pouze lidé si hledí do očí s láskou. A když si hledíme do očí, vyvolává to v nás úsměv. ¡Lidské děti dokonce mají tzv. novorozenecký úsměv (ve spánku i při bdění). Po 2-3 měsících je nahrazen tzv. sociálním úsměvem. ¡Novorozenecký úsměv byl zaznamenán také u šimpanzů (Mizuno et al., 2006) a později i u makaků (Ferrari, Paukner, Ruggiero, et al. 2009) a jiných opic. Avšak po pár dnech zaniká. ¡Úsměv tedy bude patrně adaptací velmi starou, rozvinutou však především u člověka. (Mitsuzawa, 2012) ¡Shrnutí: Máme tu lidskou tvář jako displej, který komunikuje emoční stavy jedince. Přičemž tyto vnitřní stavy jedince jsou v sociální interakci nejdůležitější znaky. ¡Pomáhá to kooperaci ve skupině a při tvorbě složitých sociálních systémů. Pravděpodobně právě proto máme systém produkce i čtení emocí vysoce zautomatizovaný. ¡Jaké konkrétní emoce tedy cítíme a jaké emoce komunikujeme? ¡Emoce jsou relativně krátké epizody vzájemně souvisejících koordinovaných změn v několika komponentách (neurofyziologické aktivaci, behaviorálním projevu, subjektivním prožitku, v tendenci k jednání a kognitivních procesech), jako odpovědi na (převážně) vnější události, které mají pro jedince význam. ¡Emoce jsou celistvou odpovědí jedince na osobně relevantní a motivačně významné události (Frijda, 1986; Levenson, 1999), jsou přechodnou (rozuměj netrvalou a časově relativně ohraničenou) bio-psycho-sociální reakcí na události, které mají vliv na naši celkovou pohodu a které potenciálně vyžadují okamžité jednání. Emoce jsou metaforou pro rychlé, bezprostřední, organizované, ekologické a ekonomické zpracovávání informací, které nám pomáhá okamžitě se rozhodovat a jednat bez dlouhého racionálního zvažování (Tooby, Cosmides, 2008). Emoce se vynořují jako odpověď na okamžité a souběžně probíhající zhodnocení aktuálních situací s ohledem na pozitivní nebo negativní implikace z hlediska zájmů či cílů člověka (e.g. Ortony, Clore, Collins, 1988; Smith, Ellsworth, 1985), mají relativně detekovatelný spouštěč, rychlý nástup a omezenou délku trvání. Emoce signalizují stav, na který je třeba odpovědět, nebo který dále nepotřebuje reakci (Frijda, 1988). ¡S. Tomkins v 60. letech přišel s (nijak novým, srov. Darwina) názorem, že existuje omezený počet základních a vrozených emocí. ¡Základní emoce (Scherer, 2006, p.211-221) = vrozený nervově-motorický program. Tento program by měl určovat výraz tváře, modulovat hlas a vést ke změnám na fyziologické úrovni i v motorické činnosti. Tyto základní E by měly: ¡být rozpoznatelné ve všech kulturách; ¡mít podobné motorické vzorce; ¡mít ve všech jazycích svoje názvy. ¡Ve výčtu tzv. základních emocí se různí autoři mírně liší (ale nijak zásadně). ¡Záleží na tom, jakou metodiku daný autor zvolil. ¡ ¡V následujícím výkladu uvádím obecně velmi přijímaný (nikoli jediný) výčet základních emocí a cestu k tomuto výčtu. ¡ ¡Předpoklad „ být rozpoznatelné ve všech kulturách“ zkoumali na výrazech tváře P. Ekman (1972) a C. Izard (1971) a tento předpoklad potvrdily. (60 % přesnost: všechny emoce a u všech skupin). ¡ ¡Ekman – Papua-Nová Guinea (1967) ¡ Výsledek obrázku pro ekman izard basic emotions ¡Fotkám chybí kontext. Film by kontext uvedl. Úspěšnost v rozpoznávání by byla větší. Používáním videa by patrně celkový počet základních emocí mírně vzrostl (např. o bolest, lásku ad.). ¡Výzkum rozpoznatelnosti a podobnosti zvukových (tj. paraverbálních) projevů emocí prováděl Klaus Scherer (Scherer et al., 1996). ¡ ¡Dle Ekmana a Izarda existuje šest základních emocí. ¡Mimický projev těchto emocí je vrozený. ¡I nevidomí lidé, děti i dospělí, mají mimiku. ¡ Výsledek obrázku pro ekman izard basic emotions ¡Paul Ekman: https://www.youtube.com/watch?v=pVp5pGSwZkg ¡ ¡Video: Máme všichni ty samé základní emoce? http://www.youtube.com/watch?v=jjDhyfxyJCg ¡ ¡ Výsledek obrázku pro inside out https://www.youtube.com/watch?v=1TB2P0cToHQ Všimněte si mimických výrazů. Poznáte jednotlivé emoce? ¡Snad i bolest by mohla být zmíněna mezi základním emocemi: je jistě biologické povahy, její signalizace má jistě důležitou sociální funkci a její signalizace je jistě napojena na výstupy automaticky (srov. situaci, kdy se otřesně bouchneme). ¡Ale nelehce ji lze odlišit od ostatních emocí v mimice. Lehčeji ji lze odlišit ve zvukovém projevu (má velmi typický projev). ¡ ¡Později v ontogenezi se (jako dopad socializace) objevují tyto emoce (jsou to také univerzální emoce: všichni lidé na této planetě je mají). Nemají ovšem tak vyhraněný mimický výraz, jako základní emoce. My je sice cítíme, ale tolik je neinzerujeme (resp. ne tak automaticky). ¡Láska (když cítíme vazbu k druhému): objevuje se od šesti až osmi měsíců (srov. attachment). ¡Stud (když cítíme poškození vlastní osoby): objevuje se do prvního roku; charakteristické barevné změny tváře a krku; případ trémy. ¡Vina (když jsme se dopustili poškození jiné osoby): objevuje se později; vyžaduje pochopení existence určitých kulturně definovaných hodnot a pravidel. ¡ ¡ ¡Tyto emoce jsou tradičními a velmi účinnými nástroji socializace. Superego drží ego v kleštích právě díky pocitům studu a viny (Freud, 1971, 1991)! Ne/kulpabilita hříšníků a naše reakce na ni. ¡ ¡Vazba s druhým egem se děje skrze lásku. Láska (resp. život v páru) nás výrazně proměňuje. Srov. socializační roli ženy na muže (srov. Epos o Gilgamešovi: příběh o zkrocení Enkidua). ¡ ¡Zatímco emoce mají jak prožitkový, tak i signální charakter, city již signální charakter nemají (jsou to „jen“ prožitky). ¡ ¡Další kulturní city (již jsou kulturně specifické): ¡Hrdost, pýcha, soustředění?, závist, žárlivost … ¡Přítomnost těchto citů můžeme u druhých rozpoznat, ale z kontextu, protože v sobě zahrnují i mimické vzory základních emocí. ¡ ¡Můžeme cítit různé emoce zaráz ¡Shrnutí: nyní víme, jaké emoce jsou základní emoce a které jsou odvozené. ¡Jaká součást nervového systému je za emoce zodpovědná? A co nám to může říci o samotných emocích? ¡Emoce jsou spojovány s funkcí tzv. limbického systému, kterým kromě savců disponují také ptáci. Vzhledem k jejich fylogenetickému původu v plazí skupině (Dinosauria), u které je také doložena péče o mladé, lze uvažovat o přítomnosti nějakého emočního systému také u plazů. Srov. chameleóna: chameleón evidentně inzeruje svoje emoce ve změnách barvy svého těla. ¡ ¡Model trojího mozku (MacLean, 1960): ¡Plazí mozek (mozkový kmen) ¡Paleosavčí limbický systém vznikl v Křídě (v čase dinosaurů, 145-65 Ga) ¡Neosavčí mozek – neokortex. ¡ Výsledek obrázku pro paleomammalian brain Výsledek obrázku pro avian brain anatomy What Is the Limbic System | PARTS OF THE LIMBIC SYSTEM ¡LS paralelně s prožitkem emoce ovlivňuje endokrinní systém a vegetativní nervový systém. ¡LS je bohatě spojen s ncl. accumbens (které je zapojeno do systému pozitivní odměny). Srov. známý experiment s voperováním dráždidla do ncl. accumbens krysám (Olds & Milner, 1954). ¡LS zahrnuje i bazální ganglia, které řídí záměrné pohyby. ¡LS značně propojen s prefrontální kůrou (srov. prefrontální lobotomie). ¡LS je spojen s čichovými kyji (olfactory bulbs) – srov. vztah čichu, paměti a emocí. Související obrázek ¡Afekty a emoce, prostorovou paměť, pracovní paměť, část senzorických procesů, vnímání času, pozornost, instinkty, autonomní vegetativní systém a částečně i motorickou činnost. ¡ ¡Oboustranné odebrání hippocampů (což je součást LS), vedlo k tomu, že informace v sémantické a episodické paměti vyhasínaly a nikdy nedosáhly dlouhodobé paměti: jedinec tak žil v bublině, která měla několik minut. Přesto jeho emocionalita (spolu s motorickou dlouhodobou pamětí) narušena nebyla (srov. Henry Molaison v r. 1953; Milnerová, 1957). ¡Díky LS disponujeme s několika emocemi. ¡Emoce nás informují o hodnotách objektů ve světě i v naší mysli. ¡ ¡Paul Ekman: https://www.youtube.com/watch?v=pVp5pGSwZkg ¡ ¡Shrnutí: Nyní víme jaké emoce cítíme a jaká část nervového systému je za produkci emocí zodpovědná. ¡K čemu nám však emoce jsou? ¡Už Darwin (1872; Výraz emocí u člověka a u zvířat) spekuluje o původně vnějších v průběhu evoluce zvnitřněných „účelových zvycích” (srov. výraz pro znechucení a jeho evoluce; srov. však smích). ¡ ¡V lidských komunitách mají emoce přinejmenším tři funkce: ¡ ¡1. informační (biologická podstata): city, pocity, prožitky ¡2. komunikační (sociální) ¡3. motivační (biologická i sociální): hodnoty, cíle. ¡Nejdůležitější funkce emocí pro jedince spočívá v stanovení základních hodnot života (libost – nelibost ad.). ¡ ¡Bez emocí je život velmi nebezpečný. ¡ ¡Tato primární funkce není tolik důležitá pro sociální psychologii. ¡ ¡Nicméně existuje něco jako feeling rules (pravidla pociťování emocí) v různých kulturách a různých dobách (evropský středověk a postoje k rozkoši při sexu). De nieuwe kampleider Tantalus is vol met woede nadat hij honderden jaren in de onderwereld heeft gezet en zint op wraak die hij vervolgens neemt op alle kampleden. Right, I mean business.... lets do this Provérbios 20:11 Até a criança se dará a conhecer pelas suas ações, se a sua obra é pura e reta. ¡Emoce slouží komunikaci – je to adaptace na život ve skupině. Projev emocí umožňuje lépe odečítat vnitřní stavy druhého člověka. ¡Emoce slouží také jako komunikační nástroj - srov.: ¡chování osob na bowlingu (Kraut & Johnston, 1979). ¡úsměv ve společnosti (ALE: při textování). ¡ ¡Základní E slouží jako znaky v soc. komunikaci. ¡Se znakem lze manipulovat (měnit, zesilovat, zeslabovat atd.). ¡Pokud má cokoli fungovat jako znak v komunikaci, musí to být odlišitelné od jiných znaků (proto by měli základním E rozumět všichni lidé planety; to potvrdily výzkumy Ekmana a Izarda, 1971). ¡ ¡Využití ve společenském styku (display rules = pravidla projevu emocí platná pro danou kulturu). ¡Pravidla projevu emocí = „podoby potlačování, zmírňování, maskování či nahrazení spontánních projevů jinými.“ (Scherer, 2006, p. 217) ¡Česká verze: „Metro face“ vs. Američané. ¡ ¡Veškerá sociální komunikace podléhá těmto pravidlům projevu, ač porušování není ničím vzácným (např. chování hlavy státu, učitele, cestujícího vlakem). ¡Např. u nás „muži nepláčou“ – muži reagují více agresivně, ženy více submisivně v situacích zahanbení. ¡ ¡Neustále krotíme svoje emoce, nejvíc s blízkými (rozbitý talíř, nechutná polévka, šílený vánoční dárek atd.). ¡Zcela zásadní je, že celá řada automaticky fungujících kognitivních modulů (rozpoznávání tváří, halo efekt, stereotypizace, labeling atd.) je přímo spojena s emočním systémem. 35 Animal Memes to Get You Through the Week - ¡Dopaminergní odměňovací dráha a její ovlivnitelnost různými léky (deprese) a alkaloidy (závislost, pohl. vzrušení). ¡Milner (1954): krysy a ncl. accumbens ¡Emoce a jejich očekávání nás motivuje k různým činnostem, postojům atd. ¡Při aktivitách souvisejících s pozitivním výsledkem se nám aktivuje L frontální kůra (Kringenbach et al., 2003). ¡ ¡ 1860s Ball Letuška bylo dlouho exotické povolání (ilustrační foto). ¡Využití v praxi, v práci: ¡v „emocionálních profesích“: předstírají, resp. vytvářejí emoční atmosféru, což je vyčerpávající (rizikem je syndrom vyhoření). Profese: letušky a další… ? ¡při vyjednávání – např. v partnerství ¡při lhaní ¡při podvodech (cílené ovlivňování emocí druhých: získání důvěry, lásky, soucitu, viny, strachu…). ¡ ¡Humor a smích jsou spolu nerozlučně spojeny. ¡ ¡Smích jako emoce je vysoce nakažlivý (podobně jako zívání, ale i ostatní emoce). ¡ ¡Společný smích zvyšuje sociální kohezi – upevňuje sociální vazby. ¡ ¡Smích snižuje pociťovanou bolest. ¡ ¡Více lidí se směje vtipům (i mizerným) nadřízeného. Více se smějí ženy vtipům, které vyprávějí muži, než naopak. ¡ ¡Lidé se však smějí také, když jsou nervózní, překvapení nebo chtějí-li se uvolnit. Nebo když chtějí někoho zesměšnit (čili jako výraz agrese). ¡ ¡Důležité je spojení smíchu a lechtání. Při lechtání (v podpaží či na břichu) produkují lidoopi zvuky podobné lidskému smíchu. Podobné zvuky vydávají i při honičce nebo zápasení. Podobně i krysy vydávají specifické zvuky, když jsou lechtány a když spolu zápasí (nebo když mají dostat morfin). Podobně i delfíni vydávají zvláštní zvuky, když spolu zápasí. Tyto zvuky jsou tedy patrně typické pro celou skupinu (skupinově žijících) savců a mají za účel komunikovat sdělení, že zápasení nepřeroste do skutečného boje a že přináší radost z kontaktu. ¡Všimněte si, že hra (a tedy i zápasení v rámci hry) jsou nedílnou a podstatnou součástí ontogeneze savců. ¡Všimněte si, jak blízko se má opravdový souboj k hrovému souboji – jediný rozdíl je emoce, nikoli fyzický projev. ¡ ¡Britský evoluční psycholog Robin Dunbar (srov. teorii sociálního mozku) vytvořil hypotézu o funkci humoru v lidských skupinách. 1.Všichni primáti udržují svoje skupiny pomocí sociálního čištění srsti (social grooming). Tím vznikají sociální vazby (social bonding) a také hierarchická struktura skupiny. 2.Předchůdci člověka a další primáti při sociálním čištění srsti vydávají speciální zvuky (asi jako předení koček). 3.Problém je, že sociální čištění srsti je aktivita jeden na jednoho, takže množství těchto sociálních kontaktů je značně limitováno. Aby člověk udržel pomocí tohoto mechanismu velikost svých sociálních skupin (srov. Dunbarovo číslo 150), musel by čistit srst celých 60% bdělého času. To pochopitelně není možné – musíme také shánět potravu atp. 4.Předchůdci člověka tedy museli najít způsob, jak tento limit daný mj. nemožností podrbat více jedinců během dne překročit. 5.Dunbar říká, že přechod od fyzického (manuálního) čištění srsti k vokálnímu čištění srsti (vocal grooming) umožnil až ztrojnásobit šíři vazeb (ze 50, což je horní limit skupin primátů, ke 150). Vokální čištění srsti umožňuje vytvářet sociální vazbu s několika jedinci zároveň. ¡U primátů, kteří udržují sociální vazby pomocí sociálního čištění srsti, dochází při fyzickém kontaktu (u obou účastníků komunikace) k vyplavování endorfinů. ¡Problém nastává při přechodu na vokální čištění srsti – i v tomto způsobu komunikace se musí vytvořit mechanismus produkce endorfinů. Podle Dunbara je tímto mechanismem humor. ¡Společný smích posiluje sociální vazby – proto když se směje učitel s žáky (klidně sám sobě) dochází k upevnění vztahů. ¡Když se Vám podaří žáky rozesmát, získají k Vám nový vztah. ¡Učitel nemusí humor produkovat sám, stačí, když nechá žákům prostor (spousta žáků se bude snažit ostatní rozesmát). ¡Učitel by měl humor ve třídě kultivovat (redukovat zesměšňování). ¡M. Ainsworthová zkoumala citovou vazbu a odlišila jistou a 2 nejisté vazby. Ovšem to je stále jakási vazba. Bowlby a Spitz zkoumali děti, které byly citově a sociálně deprivované více než 6 měsíců v prvním roce života. ¡Bowlby: 12 ze 14 dětí klasifikovaných jako emočně oploštělých (affectionless) prožilo kompletní a dlouhodobou separaci od rodičů. ¡Spitz mluvil o hospitalismu. ¡ Understanding attachment theory, Autism Spectrum Disorder ¡Culturally specific emotions: ¡Kmen Ifaluk (Micronésie): ¡Emotions as a tool for stability of social hierarchy ¡Culturally specific emotions: https://cas.uab.edu/peacefulsocieties/societies/ifaluk/ ¡ ¡Ifalukové rozeznávají 3 specifické emoce (Lutz, 1988) typu feeling rules ¡Fago: compassion/love/sadness ¡When a friend dies, emotional state in the presence of someone who is admired ¡A measure of maturity ¡Children are selfish, don‘t care about others, they have no fago ¡Song: justifiable anger ¡Displays of anger are normally not accepted ¡You can show song if someone behaves in socially inappropriate way ¡The higher social status of a person showing song, the more shameful the behavior is ¡Culturally specific emotions: ¡2 expressions for fear: 1.Rus: from specific events (snake) 2.Metagu: abstract fear from song (anxiety from social exclusion) ¡