Mgr. Jan Krása, Ph.D., Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MUNI ¡Jaké jsou 3 funkce emocí? ¡ ¡ ¡ 2. Desires & beliefs ¡ ¡Vyjděme z poznatků etologie (Veselovský, 2008) a biologie. ¡Od těch nejprimitivnějších živočichů se krom genetické paměti postupně rozvíjejí i tzv. vrozené vzorce chování, které jsou na genetický vývoj přímo vázány, ačkoli volněji než tělesné znaky. Každý orgán na našem těle musí mít odpovídající vzorec chování, který funkci orgánu realizuje: K čemu by byly pavoukovi snovací žlázy, když by neexistoval patřičný vzorec chování, který s jejich pomocí teprve utvoří síť? K čemu žláza na tvorbu vosku, kdyby z vosku nestavěly včely plástve? K čemu dokonalé oči, kdyby nás nechránily před nebezpečím? Atd.). ¡Vzorce chování se vyvíjejí od nejprimitivnějšího odlišení aktivity: od útlumu/aktivity celého těla ovládaného světlem, od pohlcovacích, útěkových a pářících pohybů, k již značně obecné schopnosti orientace v krajině (téměř všichni pohybliví živočichové si vytvářejí nějakou mentální mapu okolí). ¡Lidský repertoár vzorců chování (dále jen VCH) je zcela enormní ve srovnání s ostatními živočichy: dennodenně nám před očima vznikají nové a novější VCH: (honění káči, cyklistika, počítačové hry, spinner ad.) ¡Díky rozrůznění vzorců chování se rozvíjí mj. i repertoár sociálního chování. Vzpomeňme na důraz, který se klade v historii kultury na dělbu práce! ¡Lidské kultury umožňují existenci nespočtu sociálních rolí založených na osvojení si specifických vzorců chování: akrobat, krotitel tygrů, mistr v cyklistice, mistr v boxu, mistři v curlingu, mistr sumo atd., mediální hvězdy, čističi bot atd. ¡Mladý člověk dneška proto před sebou nemá nijak lehkou volbu v určení si životní dráhy a tedy i budoucí sociální role a tedy i svého smyslu života ve společnosti. Minulé generace neměly příliš velkou možnost volby (srov. nevolnictví, poddanství, rodinná tradice atp.). Před naší generací stojí celá hlubina lidských možností. ¡(Učitel na ZŠ by měl u svých žáků umět poznat jejich silné stránky a také slabé stránky, aby jim mohl později pomoci v určení směru dalšího života.) ¡Sociální role se nediferencují jen u člověka, či jen u obratlovců (hlavně u savců), ale i u bezobratlých (hlavně u blanokřídlých). Tyto sociální role se u všech živočichů vyvíjejí v rámci kompetice (soutěže) s ostatními možnostmi adaptace na prostředí. ¡Někteří tvorové se nijak zásadně nevyvíjejí po celé stovky miliónů let (vážky, stonožky, latimérie, želvy, krokodýli aj.). Někteří živočichové se vyvíjejí překotně (v rozmezí několika miliónů let: Darwinovy pěnkavy, rod Homo, pes a další domestikanti). ¡Podobně různé je to, zdá se, i u vývoje vzorců chování: některé se nevyvíjejí po dlouhou dobu (právě blanokřídlí), jiné vidíme vyvíjet se on-line (cichlidy v jihoafrických jezerech). ¡A podobně i u vývoje lidského sociálního chování. ¡Sociální vztahy mezi jedinci zakládají sociální systémy. ¡Sociální systémy se vyvíjejí ze základního dyadického vztahu (pro potřeby páření), přes nehierarchické skupiny k hierarchickým skupinám. ¡Hierarchická skupina je patrně umožněna diferenciací sociálních rolí z původního dyadického vztahu (srov. teorii sociálního mozku v první prezentaci). ¡ ¡Sociální diferenciace u blanokřídlých je založena na geneticky kódovaném systému tvorby feromonů, který tlumí a upravuje vývoj jedince. Sociální role jsou u včel dány odlišným biologickým vývojem. ¡Naproti tomu sociální role obratlovců jsou dány více méně kompeticí jedinců v určitých soubojích (síly, krásy, hlasu, tvorby hnízda apod.). Ani člověk se v tomto ohledu od ostatních tvorů příliš neliší. ¡ Výsledek obrázku pro fellowship of the ring ¡= základní a klíčový termín sociální psychologie ¡ ¡DEF: sociální skupina je soubor jedinců, mezi kterými existuje specifická sociální interakce, a to jak bezprostřední interakce, tak i zprostředkovaná. ¡SS má schopnost společného jednání = chování členů je podřízeno cílům a normám skupiny. ¡ ¡Hranice některých SS jsou ostré (naše kapela), jiné jsou celkem vágní (národ, resp. stát). ¡ ¡Ovšem každá SS nějak odlišuje ty uvnitř a ty venku. (insider x outsider) ¡ 1. národ? ¡Dle různých kritérií lze vydělit různé typy SS: ¡- velké x malé (do cca 30 členů) ¡- krátkodobé x dlouhodobé ¡- vysoce organizované (=formální) x ¡ málo org. (=neformální) ¡- s jasnými cíly x s obecnějšími cíly ¡- lokalizované x rozptýlené ¡- s automatickým členstvím x s voleným č. ¡- otevřené x uzavřené ¡- referenční sk. má na jedince vliv, jedinec se k ní vztahuje jako k ideálu či vzoru ¡- ad. ¡Jsme členy mnoha SS zaráz! ¡ Výsledek obrázku pro queue for toilet ¡Ne všechna shromáždění lidí jsou SS: ¡ ¡lidé na autobusové zastávce ¡lidé na pláži. ¡ ¡Jsou to tzv. agregáty. Dav je specifický druh agregátu. ¡ ¡ ¡Sociální kategorie je skupina osob, které vykazují jeden či více společných znaků, přičemž mezi těmito osobami neexistuje přímá interakce a komunikace (čili nejsou to SS!). SK jsou výsledkem operacionalizace ve výzkumu. (např. nezletilé děti, studenti, ženy na mateřské dovolené. Členové těchto sociálních kategorií nejednají ve vzájemné shodě a na základě společné komunikace. ¡ Výsledek obrázku pro česká armáda přehlídka ¡Moderní armáda (od raného novověku) – tradiční (od eneolitu, kdy asi vznikl „trojí lid“?), vysoce formální, dlouhodobá, velká, s jasnými cíli, uzavřená, s voleným členstvím (krom mobilizace), s úzkou organizační strukturou. ¡ ¡Srov. typickou armádní hierarchii s názvy hodností, s rozdílnými znaky na uniformě, vlastní ubytování, vlastní ceremonie, dokonce i vlastní právo! – toť zesílené znaky každé SS. ¡ ¡Jiné příklady archaických organizací: státní správa (římská), církevní řády, stavební hutě, cechy, zednářské lóže atd. ¡Dnes: moderní výrobní organizace. (srov. nárůst velikosti továren od poloviny 19. stol do současnosti). ¡