1. Úkol – výtvarná hra Galerie Potřeby: papíry A2, voskovky, tlustý černý fix, papírové lístečky (pro každého účastníka počet shodný s počtem ostatních účastníků), tužka, ukázky abstraktních a konkrétních obrazů Počet účastníků: 20 (v případě potřeby lze adaptovat na menší skupinu či individuálně) Organizace: invidiuální, skupinová Doba trvání: 1,5 hodiny Motivace: slovní, rozhovor s dětmi: „Slyšely jste někdy slovo ‚abstraktní‘?“ Co takové slovo znamená?“ „Co je opakem slova abstraktní?“. Dále názorná ukázka obrazů abstraktního a konkrétního, děti mají za úkol určit, který obraz vyobrazuje abstraktní, a který konkrétní motiv. „Dnes si vyzkoušíme, jaké je to být abstraktním malířem.“ Hl. část: každé z dětí dostane papír A2. Následně si vybere voskovku, kterou bude chtít kreslit. Poté jsou děti učitelkou vyzvány, ať zavřou oči, a ať kreslí se zavřenýma očima na papír (po dobu asi 1-2 minut). Poté jsou děti vyzvány k otevření očí a k prohlédnutí jejich díla. · Učitelka se dětí ptá, jak se jim se zavřenýma očima kreslilo, a zda jsou s výsledkem spokojeny. Následně budou děti vyzvány, aby svůj obraz pojmenovaly – mají tak ovšem učinit inividuálně, bez sdělování názvu ostatním. · Po pojmenování díla každé z dětí dostane tolik lístečků, kolik je počtu učastníků aktivity mimo sebe sama (tedy při počtu 20 dětí každé dostane 19 papírků). Děti jsou dále vyzvány prohlédnout si díla ostatních (jako v galerii) a zkus cizí díla pojmenovat. Na papírek vždy napíší alternativní název obrazu a vloží jej pod obraz – tak, aby si jej nikdo jiný, než jeho autor nemohl přečíst. · Poté, co všechny děti přidělí názvy cizím obrazům, jsou vyzvány, aby se vrátily se svým dílům a přečetly si názvy, které jejich dílu daly jiné děti. · Následně učitelka vyzve děti, aby sdíleli s ostatními původní název svého díla a názvy od jiných dětí. Děti mohou také nasdílet, zdali se někdo z ostatních trefil do názvu jejich díla. · Po sdílení budou děti vyzvány, aby si vzaly čený fix a naopak zkusily v čarách hledat konkrétní tvary či věci. Tyto tvary mají obtáhnout a zvýraznit, a poté vybravit voskovkami (barevnost dle vlastní volby, nikoliv pouze jen jednou barvou). Závěrečná část: po obkreslení vybraných tvarů či věcí budou děti opět vyzvány ke sdílení toho, co ve svém obraze našly. Aktivita přesahuje do arteterapie, která ukazuje, že je možné ve tvarech najít věci, které máme rádi, s nimiž běžně pracujeme, které znározňují naše koníčky a podobně. · Sdílet mohou jen ty z dětí, které sdílet chtějí. Na konci aktivity je možné vytvořit instalaci prací a vytvořit tak reálnou galerii. Popis aktivity pro individuální úkol: pro realiazaci aktivity v individuální formě je třeba následovat stejný postup popsaný výše mimo hádání/vymýšlení alternativních názvů, tedy: zavřít očit, kreslit voskovkou, fixou kreslit tvary a následně je vybarvit. Poté prosím o vložení Vaší práce na Facebookovou skupinu