2. úkol – Výtvarná hra a tvořivost Potřeby: papír A5, psací potřeby, keramická hlína (či plastelína nebo modurit), igelit či ubrus na potažení stolu, kelímek (spíše nižší) na vodu, šátek na zavázání očí, karimatka, radio či počítač Počet účastníků: 20 (lze adaptovat na menší skupinu) Organizace: individuální, skupinová, ve dvojici Doba trvání: 1,5 – 2h (v případě individuálního úkolu je čas kratší) Motivace: motivací je rozhovor s dětmi o snech, jejich plánech do budoucna, který bude směřován ke hře „Dvě pravdy a jeden sen“. Úkolem je napsat o sobě 3 věty, z nichž 2 budou pravdivé a jedna bude snem – důležité je ovšem napsat je tak, aby nebylo na první pohled zřejmé, která je která. (Např. mé věty byly: 1) Žila jsem v zahraničí 2) Umím španělsky 3) Hraju na klavír. Poté, co budou mít všechny děti/studenti věty napsané, budou vyzváni, aby společně s tužkou papírem, kde mají své věty popsány, vyrazili směrem k ostatním dětem – jakmile se dvě děti/studenti setkaní, vzájemně si přečtou své věty a budou hádat, která z nich je snem (po hádání si žák udělá čárku k větě, kterou hádal další spolužák, ale větu, která byla snem, neprozrazuje). Jakmile se vystřídají všechny děti, následuje část, kdy si děti sdílí své věty a odhalují, kolik spolužáků hádalo pro kterou z nich – nazávěr odhalí svůj sen. Poté následuje navazující aktivita – hra Čtyři ruce v hlíně (hru Dvě pravdy a jeden sen a Čtyři ruce v hlíně lze hrát samostatně). Pro Čtyři ruce v hlíně je třeba připravit prostředí pro hru – lze ji buď hrát v interiéru, kdy je třeba prostor transformovat tak, aby mohly děti sedět pohodlně naproti sobě (tedy sedět u stolu či lavice) či na zem umístit karimatky. V exteriéru se karimatky umístí na zem. Dále budou děti vyzvány, aby si zavázaly oči šátkem. Učitel je následně vede za ruku a usazuje ke stolu/na karimatku tak, aby vznikly dvojice, které budou spolupracovat (lze hrát i tak, že si děti zvolí dvojici samy). Po usazení dostane dvojice kus keramické hlíny a nádobku s vodou. Učitel pustí na radiu relaxační hudbu. Úkolem dětí bude beze slov a bez možnosti zrakové kontroly vytvořit ve dvojici objekt, který bude vycházet z jejich snů (bez korelace s hrou Dvě pravdy a jeden sen je zadání pouze vytvořit společný objekt, na kterém se musí dohodnout beze slov). Mohou jakkoliv používat své ruce k dorozumívání se, ale nesmí mluvit či se dívat. (V případě individuálního plnění půjde o modelování Vašeho snu se zavázanýma očima). Samotné modelování by mělo trvat přibližně 30 minut. Poté učitel děti vyzve k dokončení objektu, následně si sejmou šátek z očí a podívají se na své společné dílo. Následuje reflexe, zhodnocení aktivity a spolupráce ve dvojici.