PLÁN PEDAGOGICKÉ PODPORY Plán pedagogické podpory (PLPP) zpracovává škola v prvním stupni podpůrných opatření s cílem podpořit žáka, u kterého se projevují mírné obtíže ve vzdělávání, jako je například pomalejší tempo práce, drobné obtíže v koncentraci pozornosti, ve čtení, psaní či počítání a je potřeba úpravy školní výuky a domácí přípravy, metod, organizace a hodnocení nebo podpora zapojení do kolektivu, ale nejsou zde nutná podpůrná opatření vyššího stupně. 1. Obsah PLPP Plán pedagogické podpory obsahuje stručný popis obtíží žáka, změn v postupech, metodách a organizace výuky, a hodnocení žáka. Stanovuje cíle a způsoby vyhodnocování účinnosti podpory a naplňování plánu. Popis má být stručný a je záznamem pro všechny pedagogy, kteří s žákem pracují. S Plánem pedagogické podpory je seznámen žák, zákonný zástupce žáka a všichni vyučující. 2. Podpůrná opatření Podpůrná opatření jsou definována školským zákonem a vyhláškou o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Podle rozsahu a obsahu se člení do pěti stupňů. Podpůrná opatření různých stupňů lze vzájemně kombinovat. a) I. stupeň podpůrných opatření vždy navrhuje a poskytuje škola a patří mezi ně mimo jiné i plán pedagogické podpory. b) II. - V. stupeň navrhuje a metodicky provází v jeho naplňování školské poradenské zařízení a patří mezi ně mimo jiné i individuální vzdělávací plán. Teprve pokud k naplnění vzdělávacích potřeb žáka a zmírnění jeho obtíží ve vzdělávání nepostačuje poskytovaní podpůrných opatření prvního stupně (například plán pedagogické podpory), doporučí škola žákovi využití poradenské pomoci školského poradenské zřízení, ve kterém posoudí jeho speciální vzdělávací potřeby. Školské poradenské zařízení následně doporučí podpůrná opatření druhého až pátého stupně samostatně nebo v kombinaci různých druhů a stupňů na základě zjištěných konkrétních speciálních vzdělávacích potřeb žáka. 3. Vzor plánu pedagogické podpory Vzor plánu pedagogické podpory je uveden v příloze č. 3 k vyhlášce č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáku se speciálními vzdělávacími potřebami. Formulář Plánu pedagogické podpory (níže), který je v souladu s právními předpisy a slouží jako interaktivní šablona, zveřejňuje také v rámci metodické podpory Národní ústav pro vzdělávání na metodickém portálu rvp.cz. Plán pedagogické podpory (PLPP) Jméno a příjmení žáka Jméno a příjemní Škola Škola, město, ulice Ročník Ročník Důvod k přistoupení sestavení PLPP Zde zaznamenejte hlavní důvody, které vás vedou k rozhodnutí zpracovat u žáka PLPP. Datum vyhotovení Datum vyhotovení Vyhodnocení PLPP plánováno ke dni Datum plánovaného vyhodnocení I. Charakteristika žáka a jeho/její obtíží (silné, slabé stránky; popis obtíží; pedagogická, případně speciálně - pedagogická diagnostika s cílem stanovení úprav ve vzdělávání; aktuální zdravotní stav; další okolnosti ovlivňující nastavení podpory) Zde vypište obtíže žáka, které vás vedly ke zpracování PLPP. Více viz závorka výše. II. Stanovení cílů PLPP (cíle rozvoje žáka) Zde uveďte, na základě výše uvedených faktů, jakých cílů u žáka chcete dosáhnout. III. Podpůrná opatření ve škole (Doplňte konkrétní postupy v těch kategorií podpůrných opatření, které uplatňujete.) a) Metody výuky (specifikace úprav metod práce se žákem) Zde uveďte metody, které budete při podpoře žáka uplatňovat, abyste dosáhli stanovených cílů. b) Organizace výuky (úpravy v organizaci výuky ve školní třídě, případně i mimo ni) Zde uveďte, jaké budete využívat změny v organizaci výuky žáka, abyste dosáhli stanovených cílů. c) Hodnocení žáka (vymezení úprav hodnocení, jak hodnotíme, co úpravami hodnocení sledujeme, kritéria) Zde uveďte, jak upravíte hodnocení pokroku, aby podporovalo a napomáhalo dosažení cílů stanovených tímto PLPP. d) Pomůcky (učebnice, pracovní listy, ICT technika, atd.) Zde uveďte, jaké pomůcky budete k naplnění cílů využívat. e) Požadavky na organizaci práce učitele/lů Zde uveďte, jaké požadavky máte na ostatní učitele, kteří vyučují žáka, aby bylo dosaženo stanovených cílů. IV. Podpůrná opatření v rámci domácí přípravy (popis úprav domácí přípravy, forma a frekvence komunikace s rodinou) Zde uveďte, jak bude probíhat domácí příprava žáka, jak bude probíhat komunikace s rodinou, aby byla zajištěna realizace podpůrných opatření synergicky i v rámci domácí přípravy. V. Podpůrná opatření jiného druhu (respektovat zdravotní stav, zátěžovou situaci v rodině či škole - vztahové problémy, postavení ve třídě; v jakých činnostech, jakým způsobem) Zde uveďte jiná podpůrná opatření. VI. Vyhodnocení účinnosti PLPP Dne: (Naplnění cílů PLPP) Zde uveďte, jak se vám podařilo, s využitím stanovených kritérií, naplnit stanovené cíle, uveďte datum vyhodnocení. Doporučení k odbornému vyšetření^^[1] ☐Ano ☐ Ne ☐ PPP ☐ SPC ☐ SVP ☐ jiné: jiné Role Jméno a příjmení Podpis a datum Třídní učitel Jméno a příjmení třídního učitele Učitel/é předmětu/ů Jméno a příjmení učitele/ů Pracovník ŠPP Jméno a příjmení pracovníka ŠPP Zákonný zástupce Jméno a příjmení zákonného zástupce ________________________________ [1] Odpovídající zaškrtněte, případně doplňte.