Regionální geografie •1. přístup •Hettner – složkový přístup • •2. přístup •Snaha o vyjádření dominantních rysů regionálního komplexu. • •3. přístup • Vzájemné srovnání jednotlivých regionů, při kterém se dojde k poznání, že srovnávané geokomplexy vykazují i obecné rysy, což vede k obecně platným zákonitostem. Geography Today shock10 R. Clammer,B Greasley,P. McLeod, R. Nicholls shock11 ČÍSLO A NÁZEV LEKCE (UNIT) OBSAH TÉMATU, REGION 1. MÍSTA SE MĚNÍ (PLACES CHANGE) - růst, pokles a budoucnost průmyslové oblasti: Kelham Island, Sheffield 2. PLÁNOVÁNÍ SKUTEČNOSTI (PLANNING FOR REAL) - opatření pro život lidí v obytné čtvrti 3. PŘISTĚHOVALECTVÍ ( MOVING IN) - stěhování do a uvnitř města: Bradford 4. ZMĚŠKÁNÍ AUTOBUSU (MISSING THE BUS) - seznámení s potřebami veřejné dopravy na venkově: Oxfordshire, Cumbria a Grampian 5. JINÝ VENKOV (ANOTHER COUNTRYSIDE) - vliv zemědělství na krajinu: Lincolnshire 6. SÍLA MOŘE (SEA PWER) - jak může přírodní živel ovlivnit život lidí: Norfolk a Yorkshire 7. ZACHYCENÍ VZÁCNÉHO (CAUGHT SHORT) - poptávka a nabídka vody: jihozápadní Anglie 8. VELKÝ ÚNIK (THE GREAT ESCAPE) - zásoba, spotřeba a zdroje energie: Velká Británie 9. PUSTINY K BOHATSTVÍ (WASTELANDS TO WEALTH) - dopady změny využití prostoru na místní společenství: Londýn 10. ŽIVOTNÍ PROSTOR NEBO OTEVŘENÁ KRAJINA? (LIVING SPACE OR OPEN SPACE?) - nová města: minulost, současnost a budoucnost Harlow 11. ZMĚNA K LEPŠÍMU (A CHANGE FOR THE BETTER) - měnící se model zaměstnanosti: East Kilbridge a Dundee PŘEHLED UČEBNÍCH CÍLŮ (LEARNING OBJECTICVES CHECKLIST) SLOVNÍČEK - cíle geografického vzdělávání, slovníček pojmů shock8 shock7 shock9 Cíle geografického vzdělávání Objectives •Objectives představují konkrétní cíle, jsou nejbližší cílům •jednotlivých předmětů a dají se naplňovat prostřednictvím •obsahu jednotlivých předmětů. •Pro vyučovací předmět geografie (zeměpis) jsou •definovány v Mezinárodní chartě geografického vzdělávání •IGU a v Geography Today •Objectives jsou rozděleny na: •- Vědomosti (znát) •- Dovednosti (aplikovat) •- Postoje (hodnotit) Znalosti a porozumění •Umět zařadit národní i mezinárodní události do regionálně geografického rámce a chápat základní územní vztahy. •Znát nejdůležitější přírodní systémy na Zemi (reliéf, půdy, vodstvo, klima, vegetaci) a chápat vnitřní a vnější vztahy ekosystémů. •Znát nejdůležitější socioekonomické systémy (zemědělství, sídla, dopravu, průmysl, obchod, energie, obyvatelstvo atd.) jednak za účelem pochopení vlivu přírodních podmínek na činnost člověka a jednak za účelem pochopení vzniku rozdílných kulturních, náboženských, technických, hospodářských, politických a rozmanitých ekologických systémů. •Seznámit se se životem různých národů a společností žijících na Zemi a ocenit kulturní bohatství lidstva. •Rozumět strukturám a procesům ve vlastní zemi a místním regionu jako prostoru denního života. •Chápat výzvy i šance týkající se globálních problémů lidstva. Poloha a rozšíření - lidé žijí na Zemi v místech s rozdílnou absolutní a relativní geografickou polohou… Místo a prostor - každý prostor má vlastní přírodní a kulturní charakter… Vztahy mezi člověkem a prostředím - lidé využívají prostředí v němž žijí různými způsoby... Prostorové interakce- zdroje jsou na Zemi rozloženy nerovnoměrně… Region - regiony jsou území vymezená pomocí různých kritérií… Systémy – interakce mezi různými složkami prostředí… Ochrana ŽP - nezbytnost chránit životní prostředí… Změna - přítomnost má své kořeny v minulosti… Konflikt - žijeme ve světě plném konfliktů, které se lidé snaží řešit různými způsoby… Plánování - v úvahu je nutné brát i dopad plánované změny na životní prostředí… Nerovnost – třídní, rasová - existuje všude ve světě spolu s nerovnoměrným rozmístěním moci a bohatství… Politická moc - člověk a skupiny lidí jsou schopni ovlivňovat dění doma i ve světě… Migrace - lidé se pohybují mezi státy i uvnitř státu… Soustředění / rozptyl - každá oblast má svoji určitou atraktivitu… Sítě, uzly - příklad dopravního spojení mezi místy v určité oblasti… Chování - přístupy, hodnoty a chování lidí, kteří dělají určitá rozhodnutí… Měřítko / vzdálenost - různé situace mohou být sledovány z různých hledisek… Podobnost / rozdílnost - rozdíly - etnické, sociální, kulturní…/ podobnost - potřeba lásky, přátelství… Předvídání - je možné a dokonce nutné předvídat určité prostorové změny a procesy… Ekonomický rozvoj - všude jsou patrné rozdíly v ekonomickém rozvoji… Dovednosti •Využívat slovních, obrazových, kvantitativních a symbolických zdrojů geografických informací (texty,obrázky, grafy, tabulky, schémata, mapy). •Umět aplikovat metody pozorování, mapování v terénu, rozhovor, interpretace druhotných zdrojů a statistických podkladů. •Využívat vlastních komunikativních, intelektuálních, praktických a sociálních dovedností k zodpovězení různých geografických otázek místního, národního i mezinárodního charakteru. • •Tyto aktivní způsoby poznávání umožňují: klást si otázky a objevovat problémy, sbírat a třídit informace, zpracovávat, interpretovat a hodnotit data, generalizovat, dopracovat se k určitým pravidelnostem, pravidelnosti aplikovat, vytvářet si vlastní názory, formulovat vlastní hodnocení, řešit problémy, umět spolupracovat při skupinové práci, v jednání uplatňovat vlastní názory a postoje. SBĚR INFORMACÍ sběr dat z terénního výzkumu sběr dat ze sekundárních zdrojů (knihy, časopisy, stat. ročenky, internet atd...) ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ převedení získaných údajů do grafů, náčrtů, map, plánů..; práce s textem, tvořivé psaní; umělecká a návrhářská práce, prostorový design.... INTERPRETACE INFORMACÍ interpretace údajů pomocí grafů, diagramů, kartogramů, náčrtů, map, atlasů, plánů, fotografií, leteckých a družicových snímků atd. HODNOCENÍ vžívání se do určitých životních rolí, používání her, navození různých situací, rozhodování, diskuse ve dvojicích, ve skupině… Dovednosti - stručně Postoje, hodnoty a chování •k zájmu o prostředí v němž žijí i o mnohotvárnosti přírodních a kulturních jevů na Zemi, •k schopnosti ocenit krásu přírody i rozmanitost podmínek života lidí na Zemi, •k pocitu odpovědnosti za zachování životního prostředí pro budoucí generace, •k chápání významu hodnot a postojů člověka v procesu rozhodování, •k ochotě přiměřeně uplatňovat své geografické vědomosti a dovednosti v zaměstnání a osobním i ve veřejném životě. •k respektování rovnoprávnosti všech lidí, •k angažování při řešení místních, regionálních, národních i mezinárodních problémů podle Všeobecné deklarace lidských práv. • •Výuka geografie má také velký význam pro výchovu k mezinárodním porozumění, environmentální výchovu a prolíná s občanskou výchovou. Snímek 006 shock1 shock2 shock3 shock4 Standard 3: Jak analyzovat prostorové rozmístění lidí, míst a životního prostředí Země: -Použitím pozorování, map a dalších prostředků - - Budou vymýšlet a testovat hypotézy zaměřené na to, jak ovlivňují přírodní hazardy (zemětřesení, záplavy atd.), rozmístění a vzhled staveb Snímek 009 shock5 shock6