Pasivní k. styl Manipulativní k. styl Vysoká míra plachosti a tolerance. Užívání obratů typu: „Budu souhlasit s tím, na čem se skupina dohodne." Opakující se tendence vyhýbat se konfliktu způsobují komplikace díky tomu, že předává svému okolí informaci, že jeho/její názory, myšlenky a pocity jsou nedůležité oproti názorům ostatních. Tímto přístupem dává svému okolí svolení k tomu, aby přehlíželo jeho/její potřeby a přání. Agresivní k. styl Pro takové mluvčí existuje v jednání pouze jedna strana, a to vítězná. To vyžaduje, aby osoba s tímto přístupem dělala vše ve svém osobním zájmu bez ohledu na potřeby, práva a pocity druhých. Tato osoba bezohledně získává to, co chce, aniž by se ptala svého okolí. Navenek pasivita, ale v pozadí komunikace jedná taková osoba jemně a nepřímo nebo zákeřně. Může komunikovat veřejně souhlasem, ale následně „v pozadí" prezentuje svůj nesouhlas - komunikuje sarkasticky nebo si jednoduše stěžuje. Tento styl se často vyvíjí u lidí, kteří se cítí nepříjemně při komunikaci o svých potřebách či pocitech. Velkou nevýhodou je poškození vztahů a narušení vzájemné úcty. Asertivní k. styl Snaží se udržet jednání v rovnováze. Jasně prezentujete své názory, potřeby a pocity, ale zároveň dbá a zohledňujete práva, potřeby a přání druhých. Tento přístup neukazuje pouze respekt k ostatním, ale také sám k sobě, protože jste schopni postavit se za své zájmy a vyjadřovat své myšlenky a pocity. To vše ukazuje, že jste ochotni pracovat na řešení konfliktů. Pasivní komunikátoři • Nejsou schopni říct „ne" • Mají špatné držení těla nebo pohodový postoj • Nepoužívají oční kontakt • Mluví měkkým hlasem • Chovají se omluvně • Ošívají se Jednám s člověkem, který komunikuje pasivním stylem: Jsem pasivní komunikátor: • Pracujte na svých komunikačních schopnostech. • Hledejte příležitosti, kde můžeš přirozeně mluvit. • Najděte, kde je ti dobře (skupina nebo osobní schůzka, prezenční nebo online, mluvení nebo psaní). • Buďte přímí. Zahajte konverzaci jeden na jednoho, protože soukromé interakce jsou pro pasivního komunikátora často pohodlnější než skupinové. • Zeptejte se na jeho názor. Poskytněte dostatek času, aby si své odpovědi promyslel. • Vyhněte se kladení otázek s přímou odpovědí „ano" nebo „ne", jelikož získáte pouze malé množství podrobností. Buďte trpěliví s dlouhými odmlkami, protože pasivní jedinci si často dávají na čas promyslet odpověď. Agresivní komunikátoři • Přerušování lidí při jejich projevu • Vstupování do osobního prostoru • Arogantní držení těla • Používání agresivních gest • Udržování intenzivního očního kontaktu Jednám s člověkem, který komunikuje agresivním stylem: Jsem agresivní komunikátor: • Zaměřte se na své vyjadřování (může časem narušit vaše vztahy na pracovišti). • Naučte se pozitivnějšímu vyjadřování. • Pokuste se minimalizovat pociťovaný stres/tlak, který může toto jednání vyvolávat = zkuste se zaměřit na pozitivnější styl komunikace. • Zkuste se věnovat nějaké fyzické aktivitě nebo meditaci. • Buďte klidní a asertivní. Snažte se nenechat zastrašit. Zaměřte svou konverzaci na přístup k problému a jeho řešení. • Udržujte rozhovory profesionální. Nasměrujte konverzaci mimo osobní problémy nebo emoce. • Ukončete konverzaci, pokud se agresivní komunikátor stane nezvladatelným nebo pokud máte pocit, že se debata nikam pozitivně neposouvá. Manipulativní komunikátoři • Mumlání • Používání sarkasmus • Popírání • Ukazování šťastné tváře, i když jsou jasně naštvaní Jsem manipulativní komunikátor: • Hledejte příležitosti, jak otevřeně sdělit své myšlenky a potřeby. • Najděte způsob, jak jasně a upřímně komunikovat, aby bylo vidět, že aktivně usilujete o přímé řešení situace. Jednám s člověkem, který komunikuje manipulativním stylem: • Snažte se nenechat prostor pro nesprávnou interpretaci nebo zmatek. • Konfrontujte negativní chování. Mluvte s těmito lidmi přímo o jejich chování. Zvažte zapojení manažera, pokud vaše debata nepřinese změnu. • Komunikujte jeden na jednoho a žádejte o zpětnou vazbu na vaše vzájemné chování či diskutovaný problém. Snažte se komunikovat upřímně. 9 stylů osobnosti manipulátora Diktátor - využívá autority, odvolává se na pravidla, která se musí dodržovat, citáty, síla autority. Chudáček- - za něj úkoly (...vždyť on to má teď těžké a má toho hodně...) Počta řBřečťan-závislý na druhých, využívá a zneužívá je způsobem, aby dosáhl svého nebo závislost předstírá, rád na ostatních parazituje. Drsňák- , je pevně přesvědčen o své pravdě, občas používá nadávky a výhružky. Mafián - obdoba drsňáka (manipuluje silou, ale zároveň nabízí určitou ochranu a záštitu) s tím, že: „Budeš ke mně loajální, dostaneš ode mě ochranu, bezpečí." nebo „Kdo nejde se mnou, jde proti mně". Obětavec Poslední spravedlivý - všichni dělají chyby a vše dělají špatně, „pouze já jsem bez chyby." (formou manipulace je neustálá kritika, ve svém okolí vyvolává pocit viny, své chyby přehlíží). Opatrovatel „táta-máma" - o druhé, ale často proti jejich vůli, žije v představě, že sám nejlépe, co je pro ostatní dobré, bez ohledu zda pomoc potřebují, protože „On/a ví všechno nejlépe." Asertivní komunikátoři • Rozsáhlá gesta • Tendence spolupráce a sdílení • Zdravé vyjadřování myšlenek a pocitů • Dobré držení těla • Jasný hlas • Přátelský oční kontakt Chci být asertivní komunikátor: • Vyjadřujte své potřeby a nápady s důvěrou. • Aktivně naslouchejte. • Povzbuďte ostatní, aby sdíleli své nápady. • Buďte otevření zpětné vazbě na vaše komunikační silné stránky a také na oblasti, které je třeba zlepšit. • Vyhledejte kurzy profesního rozvoje. • Hledejte příležitosti k procvičování veřejného vystupování. Pracuji s člověkem, který komunikuje asertivním stylem: Asertivní komunikace je běžně považována za nejproduktivnější a nejžádanější komunikační styl, zejména v pracovním prostředí. Pokud máte ve svém okolí takového člověka, nebo jednáte-li s takovým člověkem, povzbuďte ho, aby sdílel své nápady. Umístěte ho na vedoucí pozici a požádejte o pomoc při řešení pasivních, manipulativních a agresivních komunikačních stylů.