5 důvodů, proč učit kosmologii úvod I. Most mezi humanitními a přírodními vědami Vesmír i jeho poznávání mají dějiny Vesmír před 13,798±0,037 miliardami let Člověk moudrý před 400 000 až 250 000 lety Most mezi humanitními a přírodními vědami Souvislosti humanitních a přírodních věd I vesmír má Dějiny, Do těchto Dějin patří i dějiny jeho poznávání Darwin , Einstein II. Jednota poznání Jednota světa a poznání, zákony objevené na zemi platí i ve Vesmíru Jednota poznání, zákony objevené na zemi platí i ve Vesmíru II. Jednota poznání Reliktní záření, raný Vesmír, výzkum v CERN http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Universe_expansion_sk.png III. Vzestup poznání •První etapa kosmologie -teorie •Stěžejní role gravitace, •Homogenita a isotropie •Kosmologické modely • 8 •Druhá etapa kosmologie – detaily dění •Vznik prvků ve vesmíru. •Světlo jako dominantní faktor v raném vesmíru. •Reliktní záření, odtržení světla od látky, III. Vzestup poznání v kosmologii III. Vzestup poznání v kosmologii GRAVITAČNÍ VLNY Nesporný vzestup poznání v kosmologii IV. Pozoruhodné osobnosti tvůrců kosmologie •K.E. Ciolkovskij vizionář otec kosmonautiky, filozof kosmismu „Naše planeta je kolébkou rozumu, ale není možné věčně žít v kolébce“ 1900 Pozoruhodné osobnosti tvůrců kosmologie Ciolkovski, Einstein, Hawking What will happen when the astronauts would cut off the rope? How can he be saved? How can rescuer communicate with him? IV. pozoruhodné osobnosti tvůrců kosmologie A.A.Fridman V. Kosmologické perspektivy, posádka Země Kosmologické perspektivy, lidstvo na zemi jako posádka Kosmické lodi Závěr Rozpínání vesmíru Evoluce hvězd, galaxií, … Formování struktur ve vesmíru Univerzalita fyz.zákonů Formování prvků Průzkum galaxií Vzdálenosti na Zemi a blízko ní Prvky tvoří naše těla Životní proměny Události v historii Soulad s přír. zákony Empatie Poezie souladu s přírodními zákony. Hmota je tedy předvídatelná Poetry is an art form in which human language is used for its aesthetic qualities in addition to, or instead of, its notional and semantic content. It consists largely of oral or literary works in which language is used in a manner that is felt by its user and audience to differ from ordinary prose. It may use condensed or compressed form to convey emotion or ideas to the reader's or listener's mind or ear; it may also use devices such as assonance and repetition to achieve musical or incantatory effects. Poems frequently rely for their effect on imagery, word association, and the musical qualities of the language used. The interactive layering of all these effects to generate meaning is what marks poetry. Because of its nature of emphasising linguistic form rather than using language purely for its content, poetry is notoriously difficult to translate from one language into another: a possible exception to this might be the Hebrew Psalms, where the beauty is found more in the balance of ideas than in specific vocabulary. In most poetry, it is the connotations and the "baggage" that words carry (the weight of words) that are most important. These shades and nuances of meaning can be difficult to interpret and can cause different readers to "hear" a particular piece of poetry differently. While there are reasonable interpretations, there can never be a definitive interpretation