Územní samospráva Veřejná správa 1 Veřejná správa •I. Státní správa ØÚstřední - ministerstva a jiné ústřední správní úřady ØÚzemní – vykonávají orgány obcí, krajů a hl.m. Prahy v přenesené působnosti (stát přenesl na základě zákona některé pravomoci na obce, aby je pro stát vykonávaly, neboť jsou občanům nejblíže) •II. Samospráva ØÚzemní – vykonávají orgány obcí, krajů a hl.m. Prahy v samostatné působnosti ØZájmová a profesní – vykonávají komory (advokátní, stomatologická…) 2 Územní samospráva Druhy územně samosprávných celků •Kraje – vyšší územně samosprávné celky •Obce •Praha – specifické postavení: obec, kraj, hlavní město ČR •ČR: •14 samosprávných krajů •6523 (?) obcí •4 vojenské újezdy (info o újezdech - https://www.acr.army.cz/scripts/detail.php?id=215) • 3 Sídelní struktura •Sídlo je objektivně existující, na správních aktech nezávislá lokalita osídlení tvořená domy (popř. jediným domem) s využitím pro stálé bydlení obyvatel a s případnými objekty výroby, služeb a dopravní a technické infrastruktury, od sousedních podobných lokalit oddělená nezastavěným pásem širokým nejméně 200 m, nebo nadřazenou silniční či železniční komunikací, nebo přírodní překážkou •Nelze za sídla považovat skupiny rekreačních chat a chalup obydlených pouze sezónně • •Poznámka: ČSÚ; https://www.czso.cz/csu/czso/13-2105-05-v_letech_2000_az_2004-2_2_sidelni_struktura • 4 Sídla – vývoj osídlení •původní osídlení - vesnický typ •12.-15. století – „zlatý věk měst“ – 85 % obyvatel ale stále žije na venkově – křižovatky cest, trhy, brody, obranná funkce •19. století – zrušení roboty - urbanizace – dopravní poloha (železnice), ložiska surovin (Ostravsko, Podkrušnohoří) 5 KRAJSKÁ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA q ČR od 1.1.2000 rozdělena na 14 krajů q Kraje zřízeny ústavním zákonem o vytvoření vyšších územně samosprávných celcích qV rámci samostatné působnosti kraj pečuje o komplexní rozvoj svého území a v rámci přenesené vykonává na svém území státní správu q Kraj je spravován zastupitelstvem. Dalšími orgány jsou rada kraje, hejtman a krajský úřad • •Poznámka: MF ČR, veřejný sektor, příjmy krajů https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/uzemni-rozpocty • 6 Zastupitelstvo kraje •Každý občan kraje starší 18 let má právo volit a být volen do zastupitelstva kraje •do 600 000 obyvatel → 45 zastupitelů (9) • 600 000 – 900 000 → 55 zastupitelů (11) • nad 900 000 obyvatel → 65 zastupitelů (11) → např. JMK •Rada je výkonným orgánem kraje v oblasti samostatné působnosti •Při výkonu své působnosti odpovídá rada zastupitelstvu •Rada může rozhodovat ve věcech přenesené působnosti, jen stanoví-li tak zákon Legislativní vymezení územní samosprávy •Ústava •Listina základních práv a svobod •Mezinárodní smlouvy •Zákony –zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, –zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, –zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, –zákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů, –zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, –ale také např. zákony vymezující celky v území Ústava Článek 8 Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků. Hlava sedmá Územní samospráva Článek 99 Česká republika se člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými celky. Článek 100 (1) Územní samosprávné celky jsou územními společenstvími občanů, která mají právo na samosprávu. Zákon stanoví, kdy jsou správními obvody. (2) Obec je vždy součástí vyššího územního samosprávného celku. (3) Vytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávný celek lze jen ústavním zákonem. Článek 101 (1) Obec je samostatně spravována zastupitelstvem. (2) Vyšší územní samosprávný celek je samostatně spravován zastupitelstvem. (3) Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu. (4) Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem. Článek 102 (1) Členové zastupitelstev jsou voleni tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva. (2) Funkční období zastupitelstva je čtyřleté. Zákon stanoví za jakých podmínek se vyhlásí nové volby zastupitelstva před uplynutím jeho funkčního období. Článek 104 (1) Působnost zastupitelstev může být stanovena jen zákonem. (2) Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech samosprávy, pokud nejsou zákonem svěřeny zastupitelstvu vyššího územního samosprávného celku. (3) Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. Článek 105 Výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li to zákon. Listina základních práv a svobod Oddíl druhý Politická práva Článek 17 (5) Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanové zákon. Článek 18 (1) Petiční právo je zaručeno; ve věcech veřejného nebo jiného společenského zájmu má každý právo sám nebo s jinými se obracet na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi. Hlava šestá Ustanovení společná Článek 44 Zákon může soudcům a prokurátorům omezit právo na podnikání a jinou hospodářskou činnost a právo uvedené v čl. 20 odst. 2; zaměstnancům státní správy a územní samosprávy ve funkcích, které určí, též právo uvedené v čl. 27 odst. 4; příslušníkům bezpečnostních sborů a příslušníkům ozbrojených sil též práva uvedená v čl. 18, 19 a čl. 27 odst. 1 až 3, pokud souvisí s výkonem služby. Osobám v povoláních, která jsou bezprostředně nezbytná pro ochranu života a zdraví, může zákon omezit právo na stávku. Další zákony: 250/2000 Sb. Zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů 290/2002 Sb. Zákon o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků České republiky na kraje a obce.. 420/2004 Sb. Zákon o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků ústavní zákon č. 347_1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků zákon č. 130_2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů zákon č. 157_2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku ČR do majetku krajů zákon č. 243_2000 Sb., o rozpočtovém určení daní zákon č. 290_2002 Sb., o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků ČR na kraje a obce zákon č. 36_1960 Sb., o územním členění státu zákon č. 491_2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí Listina odkaz: http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html Ústava odkaz: http://www.psp.cz/docs/laws/constitution.html Ústava ČR - Hlava sedmá - Územní samospráva •Čl. 99 •Česká republika se člení na obce, které jsou základními územními •samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými •celky. •Čl. 100 •(1) Územní samosprávné celky jsou územními společenstvími občanů, která mají právo na samosprávu. Zákon stanoví, kdy jsou správními obvody. •(2) Obec je vždy součástí vyššího územního samosprávného celku. •(3) Vytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávný celek lze jen ústavním zákonem. •Čl. 101 •(1) Obec je samostatně spravována zastupitelstvem. •(2) Vyšší územní samosprávný celek je samostatně spravován zastupitelstvem. •(3) Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu. •(4) Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem. • 9 • •Čl. 102 •(1) Členové zastupitelstev jsou voleni tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva. •(2) Funkční období zastupitelstva je čtyřleté. Zákon stanoví, za jakých podmínek se vyhlásí nové volby zastupitelstva před uplynutím jeho funkčního období. •Čl. 103 •zrušen •Čl. 104 •(1) Působnost zastupitelstev může být stanovena jen zákonem. •(2) Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech samosprávy, pokud nejsou zákonem svěřeny zastupitelstvu vyššího územního samosprávného celku. •(3) Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. •Čl. 105 •Výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li to zákon. • Ústava ČR - Hlava sedmá - Územní samospráva 10 Obec důležitý subjekt veřejné správy •Územní samosprávný celek •Při výkonu veřejných úkolů mají obce veřejnou moc •Ve smluvních vztazích nemají obce proti druhé straně smlouvy žádné specifické výhody z titulu, že vykonávají rovněž veřejnou správu •Zásada minimalizace zásahu státu do územní samosprávy - stát může zasahovat do samostatné působnosti územních samosprávných celků jen tehdy, vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem •Jako účastníci správních řízení (např. řízení o vydání stavebního povolení) nemají žádné zvláštní postavení proti ostatním účastníkům •Veřejnoprávní korporace – právnická osoba s vlastním majetkem, hospodařením podle vlastního rozpočtu. Podle Ústavy ČR má: území, občany, samosprávu 11 Obec 12 Obec ü obce do 3 000 obyvatel ü města ü statutární města •- upraveno statutem (obecně závazná vyhláška) -jejich území se může členit na městské obvody nebo části s vlastní samosprávou -v ČR 27 statutárních měst -zákoně o obcích http://zakony.centrum.cz/zakon-o-obcich/cast-1) ü Praha – Čl. 13 - Hlavním městem České republiky je Praha • 13 Obec, městys, město, vesnice •zákona o obcích; Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) •obec považováno sídlo s obecním nebo městským úřadem. Obec je zároveň nejmenší samosprávnou jednotkou, do které volí občané své zástupce •městys - do zákona o obcích zaveden od r. 2006. Návrat historického titulu. Kladné vyjádření vlády. Konečné rozhodnutí na předsedovi PS Parlamentu ČR. Titul je čestným označením. •městys nebo také městečko. Status městyse nebo městečka uděloval od 13. století panovník. Status městys přinesl mnoho darů a možnost pořádat výroční a dobytčí trhy. Městyse musely mít městský charakter a musely plnit roli spádového městečka pro okolní vesnice.Přidělování tohoto postavení začalo v 16. století a všeobecně bylo a je považováno za prestižní záležitost. Status městyse se přestal používat po únorovém vládním převratu v roce 1948, zhruba od roku 1954 Po vzniku ČSR v roce 1918 udělovala status ministerská rada na základě detailní žádosti obce. Podle "Statistického lexikonu v Republice československé" bylo v roce 1930 na území ČSR 503 městysů. •město - obec s městským úřadem •statutární město •„vesnice“ z hlediska zákona neexistuje. V praxi se většinou obec skládá z několika sídel (lidově řečeno „vesnic“), které spadají pod pravomoc jednoho obecního úřadu. Pro tato sídla zákon používá termín „místní část obce“. „Město“ se pak v zásadě liší od „obyčejné obce“ (neboť i každé město je z hlediska zákona obcí) pouze titulem, který v praxi poznáme podle označení „městský úřad“. 14 Statutární města ČR 15 Zdroj: PROCES Nejmenší statutární - Prostějov Seznam měst a obcí v ČR •Seznam měst a obcí: http://www.mestaobce.cz • •Elektronický portál územní samospráv https://www.epusa.cz • • - • Vznik nové obce •Sloučením dvou nebo více obcí, které spolu sousedí - na základě jejich dohody. •Nová obec nevzniká, pokud nejde o sloučení obcí, ale o připojení obce k jiné obci (stačí dohoda ZM) •Oddělením části obce (místní referendum podmínkou pro část obce, která se chce oddělit). Rozhoduje krajský úřad v přenesené působnosti, lze provést jen k 1.1.) •Zrušením nebo změnou vojenského újezdu 17 PŮSOBNOST OBCÍ A KRAJŮ •Obce a kraje mají dvojí působnost • SAMOSTATNOU (samosprávnou) - vydávat obecně závazné vyhlášky; sestavovat rozpočet a hospodařit s majetkem; spravování záležitostí v zájmu občanů v oblastech školství, zdravotnictví, dopravy, kultury aj. •PŘENESENOU (státní správu) - např. vydávání živnostenských oprávnění, vedení údajů v matrice, OP, ŘP apod. 18 Obec - působnost •Obec vykonává dvojí působnost a)samostatná působnost – samostatně spravuje záležitosti, které jsou v zájmu obce a občanů obce, pokud nejsou zákonem svěřeny krajům nebo pokud nejde o jejich přenesenou působnost nebo působnost jiných orgánů, a dále záležitosti, které do samostatné působnosti obce svěří zákon. Rozsah pro všechny obce stejný. b)přenesená působnost - zabezpečuje určité úkoly státní správy, jejichž výkon byl zákonem obci svěřen. Rozsah se liší. Podle § 61 zákona o obcích §vydávají nařízení §rozhodují o místních a účelových komunikacích ve svém katastrálním území §spravují drobné toky (jsou vodoprávním a povodňovým orgánem) §projednávají přestupky §jsou orgánem ochrany přírody • 19 Obec – charakteristika obce •samostatný ekonomický celek •vlastní majetek •vlastní finančními prostředky a vlastní rozpočet •vymezené území, příp. správní obvody, spádový územní obvod •občany obce •samospráva •Zajímavý odkaz na místopis obcí: https://www.mistopisy.cz/ • • • 20 Obec – majetek obce •zákon o obecním zřízení ukládá obcím povinnost majetek využívat účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly •Finance – běžný účet, termínovaný účet v peněžním ústavu, akcie, podílové listy •Věci movité – vybavení úřadu, škol a dalších obecních organizací, obecní mobiliář – lavičky, koše, autobusové zastávky, zábradlí atd. •Věci nemovité – pozemky i to, co je na nich (pole, lesy, zahrady, místní komunikace, veřejná prostranství, chodníky, parky) a budovy (obecní úřad, školy, bytové domy, domovy pro seniory, sportovní a kulturní zařízení, komerční prostory) •Infrastruktura – vodovody, kanalizace, čistírny odpadních vod, veřejné osvětlen •Strategické plány •Územní plánování •Pozn.: Některé části území států (parky, parcela s infrastrukturou) ale vlastní státní instituce (Pozemkový fond ČR nebo Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, který se stará o majetek dříve ve správě okresních úřadů) 21 Obec - majetek z hlediska jeho využití •Kmenový majetek – slouží k výkonu správních funkcí obce: budova a vybavení radnice, ke vzdělávání (školy) •Majetek v sociální oblasti – slouží vybrané skupině obyvatelstva k sociálním účelům: domy s pečovatelskou službou, domovy pro seniory, ubytovny pro bezdomovce atd. •Majetek ve veřejné oblasti – slouží většině obyvatelstva pro každodenní život: místní komunikace včetně chodníků, veřejného osvětlení, dopravních značek a dalšího příslušenství, veřejná zeleň, městský mobiliář – lavičky, odpadové koše, koše pro sběr psích exkrementů, školy základní a mateřské, knihovna, zařízení pro likvidaci komunálního odpadu, veřejná doprava. •Majetek v zájmové oblasti – slouží vybrané části obyvatelstva a má mnohdy nezastupitelnou funkci ve společenském životě obce, jsou to především sportovní zařízení (sportovní hala nebo tělocvična, koupaliště, sauna, plavecká hala) a kulturní zařízení (taneční sál, divadlo, kino). •Majetek ostatní, komerční – slouží většině obyvatelstva obce a dokáže být na rozpočtu obce nezávislý; jde o dodávku tepla, vodovody, kanalizace. Majetek přebytečný – majetek nevyužívaný, ve špatném stavu a nepotřebný... zkrátka jak jsme ho už jednou nazvali majetek zbytný 22 Obec - území obce •Obec – základní územní samosprávné společenství občanů •Vymezen hranicí obce •Administrativní území a katastrální území •Výjimka vojenské újezdy (územní jednotky nezařazené do obcí – výcvik armády; Libavá (OL), Boletice (ČB), Březina (VY), Hradiště (KV) • 23 Obec - občané obce •Všechny fyzické osoby, které jsou státními občany ČR a jsou hlášeny k trvalému pobytu, taktéž cizí státní občané s trvalým pobytem v obci •Občan musí mít jen jedno místo trvalého pohybu •Má právo být volen do zastupitelstva obce a hlasovat v místním referendu. Taktéž právo mají fyzické osoby starší 18 let, které vlastní na území obce nemovitost •Vyjadřovat se k návrhu rozpočtu a k závěrečnému účtu obce za uplynulý kalendářní rok, a to buď písemně ve stanovené lhůtě, nebo ústně na zasedání zastupitelstva obce •Nahlížet do schváleného rozpočtu obce a závěrečného účtu za uplynulý kalendářní rok, do usnesení přijatých zastupitelstvem, radou, výbory a komisí rady, do zápisů z jednání zastupitelstva obce, pořizovat si z nich výpisy •Zasahovat iniciativně do dění obce - požadovat projednání určité záležitosti v samostatné působnosti obce radou obce nebo zastupitelstvem. Je-li žádost podepsána nejméně 0,5% občanů obce, musí být projednána na jejich zasedání nejpozději o 60 dnů (v případě působnosti zastupitelstva obce nejpozději do 90 dnů) •Podávat orgánům obce návrhy, připomínky a podněty. Orgány obce je vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů (v případě zastupitelstva obce nejpozději do 90 dnů) •Umístění do mateřských a základních škol – spádovost 24 Obyvatelstvo •ČSÚ •https://www.czso.cz/csu/czso/prezentace_a_tiskove_konference_obyvatelstvo_ • 25 Obec - samospráva •Prostřednictvím svých orgánů vykonává dvojí působnost – samostatnou a přenesenou působnost •Obec při výkonu veřejné správy je vykonavatelem, ukládá povinnosti, příkazy, zákazy a jejich plnění vynucuje sankcemi. Nad vyhláškami – dozor, metodická pomoc Ministerstvo vnitra ČR (výkladová stanoviska). Zastupitel se může s dotazem obrátit na Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly MV ČR •Při výkonu samosprávy neexistuje podřízenost obce jinému orgány •Smluvní vztahy nájemní, kupní, zakládání obchodních společností - zastupitelstva •Zřizování škol a školských zařízení nebo obecní policie •Přenesená působnost - dostávají obce státní příspěvky • • 26 Obec - ORGÁNY OBCE üObec samostatně spravována zastupitelstvem üRada obce – výkonný orgán üStarosta (primátor – starosta statutárního města, nebo Prahy) üObecní úřad (městský úřad; městský úřad statutárního města = magistrát) üZvláštní orgány (přestupková komise) üObecní policie (nemusí být zřízena) 27 KATEGORIE OBCÍ podle míry přenesené působnosti üobce s obecním úřadem (I. typu) – rozsah státní správy minimální ü obce s pověřeným obecním úřadem (II. typu ) ü obce s rozšířenou působností (III. typu) – mají nejširší kompetence ( v JMK 21) •Obce II. a III. typu stanoví zákon •Zákon č. 314/2002 Sb., Zákon o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností •Vyhláška č. 388/2002 Sb. Vyhláška Ministerstva vnitra o stanovení správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem a správních obvodů obcí s rozšířenou působností • • • ü 28 Obce s pověřeným obecním úřadem •někdy označení jako obec II. typu nebo obec II. stupně (obcí I. stupně je každá obec) •typická působnost matriky a stavebního úřadu 29 Obce s rozšířenou působností •mezičlánek přenesené působnosti samosprávy mezi krajskými úřady a ostatními obecními úřady •vykonávají zejména následující agendy přenesené státní působnosti: oevidence obyvatel ovydávání občanských průkazů a pasů, vydávání řidičských průkazů, oevidence motorových vozidel, vydávání technických průkazů, evidence bodů za přestupky v silničním provozu oživnostensko-právní vedení živnostenského rejstříku oevidence zemědělských podnikatelů osociálně-právní ochrana dětí ovodoprávní řízení, odpadové hospodářství a ochrana životního prostředí, ostátní správa na úseku lesů, myslivosti a rybářství osilniční správní úřad - stanovení místní úpravy provozu dopravním značením na silnicích II. a III. třídy a místních komunikacích odopravní úřad - pro městskou autobusovou dopravu a taxislužbu. 30 31 obec I. typu obec I. typu + vidimace a legalizace obec I. typu + stavební úřad obec I. typu + stavební úřad + vidimace a legalizace obec I. typu + Czech POINT obec I. typu + Czech POINT+ vidimace a legalizace obec I. typu + Czech POINT + matriční úřad + vidimace a legalizace obec I. typu + Czech POINT + stavební úřad obec I. typu + Czech POINT + stavební úřad + vidimace a legalizace obec I. typu + Czech POINT + matriční úřad + stavební úřad + vidimace a legalizace obec I. typu + Czech POINT + stavební úřad + vidimace a legalizace + POÚ obec I. typu + Czech POINT + matriční úřad + stavební úřad + vidimace a legalizace + POÚ obec I. typu + Czech POINT + matriční úřad + stavební úřad + vidimace a legalizace + POÚ + ORP obec I. typu + Czech POINT + stavební úřad + vidimace a legalizace + POÚ + ORP Zajímavosti •největší obec i město: Praha - 1 249 026 obyvatel •nejmenší obec: Březina (Dědice, okres Vyškov) - 5 obyvatele Březina je obec se zvláštním statutem - je to tzv. vojenský újezd, tj. území sloužící k vojenským účelům, nemá klasickou samosprávu a vstup je umožněn pouze se zvláštním povolením. V současné době je na našem území 5 takovýchto obcí (Libavá, Hradiště, Boletice). Újezdní úřad je zároveň orgánem státní správy, majícím některé kompetence shodné nebo obdobné s OÚ i samosprávnými obcemi, a zároveň je orgánem obrany státu podřízeným ministerstvu obrany. Výdaje na činnost újezdního úřadu se hradí z rozpočtu ministerstva (jedná se o rozpor s ústavou – právo na samosprávu) •nejvýše položené sídlo: osada Filipova Huť (1093 m n. m.), samoty u Modravy (cca 20 obyv.) •nejníže položená sídlo: Hřensko (130 m n. m.), vstup do Českosaského Švýcarska (cca 300 obyv.) •nejmenší město: Přebuz (okres Sokolov) – cca 80 obyvatel (před 2.SV 3000). •největší "vesnice" (obec bez statusu města): Petrovice (u Karviné) – cca 5400 obyvatel •rozlohou nejmenší obec – 0,42 km2 (Závist – Blansko) •zajímavosti o obcích – ČŠÚ https://www.czso.cz/csu/czso/zajimavosti_nazvu_obci_v_ceske_republice • 32 Poznámky •Demografická revoluce •Stárnutí obyvatelstva •Asociace obcí, krajů 33 Charty samosprávy •Evropská charta místní samosprávy •Evropská charta regionální samosprávy Evropská charta místní samosprávy: vyšlo ve sbírce zákonů pod číslem: 181/1999 Sb. SDĚLENÍ Ministerstva zahraničních věcí (Změna: 369/1999 Sb.) K Evropské chartě místní samosprávy byl na základě výzvy ženevské konference o evropské regionalizaci z června 1993 a v duchu závěrů vídeňského summitu Rady Evropy z téhož roku připraven komplement ve formě návrhu Evropské charty regionální samosprávy. Návrh této charty schválil v roce 1997 Kongres místních a regionálních samospráv Evropy. Výbor ministrů Rady Evropy ve svém stanovisku z 12. května 1998 upozornil, že v případě standardu práva na regionální samosprávu bude patrně obtížnější dosáhnout v Radě Evropy potřebného konsensu o dostatečném počtu společných principů a pravidel než v případě standardu místní demokracie. Úkol připravit další potřebné podklady pro využití tohoto právního nástroje byl svěřen Řídícímu výboru pro místní a regionální demokracii. http://www.sagit.cz/pages/lexikonheslatxt.asp?cd=155&typ=r&levelid=SP_108.HTM Demografická revoluce •zásadní změnou lidské reprodukce, která probíhá ve světě od 18. století. Do té doby byl populační vývoj charakterizován vysokou porodností i úmrtností, dospělosti se dožívala jen menšina dětí. Díky zlepšení zásobování potravinami, kvalitnějším hygienickým podmínkám a lékařským objevům došlo k rychlému poklesu úmrtnosti. Později si lidé začali uvědomovat potřebu regulace počtu dětí v rodinách, zejména ve městech, kde bydlel stále vyšší podíl obyvatel. Rychlý populační přírůstek se začal snižovat a v závěrečné fázi demografické revoluce se dostává i do záporných čísel. •demografický přechod, nebo demografický cyklus. Je spojená s prudkým nárůstem populace v poměrně krátkém období a má čtyři základní fáze: •1. fáze: vysoká porodnost, vysoká úmrtnost – nízký nebo nulový přirozený přírůstek, stabilizovaný počet obyvatel •2. fáze: vysoká porodnost, pokles úmrtnosti – prudký růst přirozeného přírůstku, akcelerace růstu populace •3. fáze: pozvolný pokles porodnosti, stabilizuje se nízká úmrtnost – vysoký přirozený přírůstek, růst populace •4. fáze: stabilizace porodnosti i úmrtnosti na nízké úrovni – minimální přirozený přírůstek, stabilizovaný počet obyvatel 35 Stárnutí obyvatelstva •Vyspělé státy mají demografickou revoluci (nebo demografický přechod) dávno za sebou •opačný problém -populace přirozeným pohybem začíná stále intenzívněji klesat = druhý demografický přechod •trvale či dlouhodobě úmrtnost větší než porodnost •sociální a ekonomické situace, emancipace žen, touha po kariéře u obou pohlaví značně převyšuje zájem o rodinu, změny hodnotového systému, rozpad rodin, genderové projekty se snahou navodit jakousi až nepřirozenou rovnost všeho, pohlaví nevyjímaje •Typy demografické revoluce •V České republice přichází ke druhému demografickému přechodu po roce 1989. Ve srovnání se západem přichází •později, jeho nástup je však o to intenzivnější. Jeho hlavní znaky je možné shrnout do několika hlavních bodů: •- pokles úhrnné plodnosti hluboce pod (reprodukční) hranici demografického růstu – 2,1 dítěte na jednu ženu odklad porodů do vyššího věku (kde k nim ze zdravotních, partnerských nebo jiných důvodů nemusí dojít) • - zvyšující se věk matek v době prvního porodu • - snižování počtu druhých, třetích a dalších porodů •- nárůst individualismu obecně (důraz na kariéru, zájmy a vlastní realizaci) •- nárůst individualismu v demografickém chování (využívání antikoncepce apod.) •Zároveň se zlepšuje zdravotní péče, lidé se dožívají vyššího věku, zvyšuje se tedy střední délka života •To je sice jev pozitivní, ale ve spojitosti s druhým demografickým přechodem znamená, že přichází ke stárnutí obyvatelstva. •U stárnutí je třeba rozlišovat stárnutí na úrovni jednotlivce a stárnutí obyvatelstva (populace). U jednotlivce je stárnutí biologický proces, stárnutí obyvatelstva v demografickém smyslu znamená ale celkové změny v charakteru demografické reprodukce. •Mění se zastoupení dětské a postreprodukční složky, zpomaluje se početní růst mladších věkových skupin (tzv. stárnutí zdola), resp. zrychluje růst počtu osob ve starším věku (tzv. stárnutí shora). Kromě toho ještě pozorujeme i tzv. stárnutí ze středu, když se nejpočetnější kohorty posouvají ve věkové pyramidě směrem nahoru (pozn. kohorta znamená věková kategorie). 36 Svaz měst a obcí •- https://www.smocr.cz/ -dobrovolný svaz, sdružuje cca 45 % obcí -dosáhnout jisté míry jednoty, koordinovaného postupu a legitimního lobování, které by pomohlo představitelům měst a obcí dosáhnout změn v obecných otázkách na samosprávy -předkládat institucím iniciativní návrhy zohledňující požadavky obcí -spolupracovat se zahraničními organizacemi obdobného zaměření a být členem mezinárodních organizací a spoluvytvářet podmínky pro zahraniční aktivity členů Svazu -podílet se na vytváření podmínek ke vzdělávání členů zastupitelstev obcí, zaměstnanců obcí zařazených do obecních úřadů a zaměstnanců organizací zřizovaných obcemi -napomáhat tvorbě regionální politiky -členské příspěvky (pevná část obec např. obec 2200 Kč, město 5000 Kč), variabilní část (za občana, např. 3 Kč , valorizován od r. 2020) • 37 Image result for sdružení měst a obcí Asociace krajů ČR •zájmové sdružení právnických osob •hlavním cílem je hájit a prosazovat společné zájmy a práva krajů •členy jsou všechny kraje České republiky •orgány: rada, komise rady, předseda, kancelář •www.asociacekraju.cz • Členy Asociace krajů jsou všechny regiony České republiky, včetně hlavního města Prahy, která je ze zákona současně obcí i regionem . Programové cíle Asociace krajů České republiky hájit společné zájmy a práva krajů sdružených v Asociace v duchu principů, z nichž vychází Evropská charta místní samosprávy hájit a prosazovat společné zájmy krajů v procesu přípravy vstupu České republiky do Evropské unie vytvářet podmínky pro řešení problémů a otázek společných pro členy Asociace · podílet se na vytváření podmínek pro vzdělávání členů zastupitelstev krajů, zaměstnanců krajů pomáhat krajům při jejich zahraničních aktivitách Organizační uspořádání (struktura) AK ČR Orgány Asociace jsou : Rada Komise Rady Předseda Kancelář Rada Asociace Rada je vrcholným orgánem Asociace. Každý člen Asociace má právo vyslat na zasedání Rady jednoho zástupce. Zástupcem kraje je hejtman. K přijetí usnesení Rady je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů. Souhlasu všech členů je třeba k přijetí usnesení, jímž se mění Stanovy, přijímá nový člen a stanoví výše členského příspěvku.Rada může jako své iniciativní a poradní orgány zřídit komise a jmenovat a odvolávat jejich členy.Rada může jako své iniciativní a poradní orgány zřídit komise a jmenovat a odvolávat jejich členy.Rada volí z řad zástupců členů Asociace předsedu a místopředsedu (místopředsedy). Komise Rady Rada doposud zřídila a v rámci Asociace pracují: Komise pro cestovní ruch Komise pro dopravu Komise - grémium ředitelů krajských úřadů Komise pro financování krajů Komise pro informatiku Komise pro kulturu a památkovou péči Komise pro regionální rozvoj Komise pro sociální záležitosti Komise pro školství Komise pro veřejnou správu Komise pro zdravotnictví Komise pro životní prostředí a zemědělství Komise pro vztahy s veřejností Komise pro evropské záležitosti Jednání Rady a komisí Rady Základním způsobem jednání a rozhodování Rady a jednání komisí Rady je zasedání. Podrobnosti o jednání a rozhodování těchto orgánů stanoví Rada vnitřními předpisy – jednacími řády. Předseda a místopředsedové Asociace Předsedu a místopředsedu (místopředsedy) volí a odvolává Rada. Jejich volební období je dvouleté.Předseda a místopředseda (místopředsedové) jsou ze své činnosti odpovědni Radě.Předseda je statutárním orgánem Asociace svolává a řídí zasedání Rady. Činí pracovněprávní úkony ve vztahu k řediteli Kanceláře. Kancelář Asociace zajišťuje výkon rozhodnutí orgánů Asociace organizačně a technicky zabezpečuje činnost orgánů Asociace v čele Kanceláře stojí ředitel Kanceláře. Ředitel Kanceláře je za činnost Kanceláře odpovědný předsedovi. Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR •dobrovolné sdružení fyzických osob, které vykonávají funkci tajemníka obce, města •činnost: –předkládá Parlamentu ČR, vládě ČR a orgánům státní správy iniciativní návrhy k tvorbě legislativy, která se vztahuje k činnosti a práci městských a obecních úřadů, –spolupracuje s organizacemi a svazy jako např. Svaz měst a obcí ČR při zajišťování veřejné správy měst a obcí ČR, –snaží se o zlepšení vzájemné informovanosti mezi městskými a obecními úřady v oblasti funkčnosti úřadů a při výkonu veřejné správy, –napomáhá, a to různými formami (semináře, přednášky apod.), vzdělávání úředníků městských a obecních úřadů, –spolupracuje se zahraničními svazy a nadnárodními organizacemi podobného typu a zaměření, popř. se stává jejich členem, –vydává vlastní Zpravodaj – Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR je dobrovolné sdružení fyzických osob, které vykonávají funkci tajemníka obce či města. Jeho posláním je hájit zájmy svých členů zejména tím, že předkládá Parlamentu ČR, vládě ČR a orgánům státní správy iniciativní návrhy k tvorbě legislativy, která se vztahuje k činnosti a práci městských a obecních úřadů, · spolupracuje s organizacemi a svazy jako např. Svaz měst a obcí ČR při zajišťování veřejné správy měst a obcí ČR, · snaží se o zlepšení vzájemné informovanosti mezi městskými a obecními úřady v oblasti funkčnosti úřadů a při výkonu veřejné správy, · napomáhá, a to různými formami (semináře, přednášky a pod.) vzdělávání úředníků městských a obecních úřadů, · spolupracuje se zahraničními svazy a nadnárodními organizacemi podobného typu a zaměření, popř. se stává jejich členem, · vydává vlastní Zpravodaj. Sdružení vzniklo 29.června 1994 na ustavujícím valném shromáždění v Havlíčkově Brodu. K 31.12. 2004 má sdružení 323 řádných členů a 9 členů čestných. Sdružení má statut přidruženého člena v evropské organizaci U.D.I.T.E. Smlouvu o spolupráci a partnerství sdružení uzavřelo s obdobnými profesními organizacemi z Lotyšska (AEDLLRG) a Slovenska (APOÚSR), rozvíjí se spolupráce s anglickou SOLACE. Členský příspěvek je 500 Kč