Zřizovatel organizace Řízení, vedení a správa organizace veřejné správy Řízení institucí výchovy, vzdělávání a veřejné správy Školská soustava ČR •V ČR výrazně decentralizovaná •Malá část soustavy řízena centrálně: školy a školská zařízení pro děti, žáky nebo studenty se speciálními vzdělávacími potřebami •Malá část je pak řízena buď soukromými zřizovateli anebo církvemi •Školy •Školská zařízení •Podmínkou výkonu činnosti školy nebo školského zařízení je zápis do školského rejstříku Školská soustava v ČR • •Další slide Schéma vzdělávací soustavy, Národní ústav odborného vzdělávání Zařízení pro děti do 3 let •Jesle •Státní a soukromé •Počty by se měly zvýšit do r. 2024 •Jesličky, dětské skupinky •např. Brno - web Dětská skupina •Zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů •Péče o dítě v dětské skupině spočívá v pravidelné péči o dítě od jednoho roku věku do zahájení povinné školní docházky, která je poskytována mimo domácnost dítěte v kolektivu dětí •V dětské skupině nesmí být více než 24 dětí •Převážně finance z peněz EU. Jejich čerpání ale skončí v polovině roku 2022. •Poskytovatel – fyzická nebo právnická osoba – zaměstnavatel rodiče nebo právnická osoba •např. ústav, nadace, obec, kraj, spolek, církevní právnická osoba… • Preprimární (předškolní) vzdělávání •Právní nárok od 3 let věku •Školský zákon – obec povinnost zajistit dítěti, které má trvalé bydliště v místě obce a které před začátkem školního roku (do 31. srpna) dosáhlo alespoň 3 let, umístění v mateřské škole. •Děti, které dosáhly 5 let věku – od r. 2017 předškolní vzdělávání povinné (od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dosáhnou 5 let až do zahájení povinné školní docházky) •Vzdělávání v posledním ročníku veřejné či státní mateřské školy se dítěti poskytuje bezúplatně • Primární vzdělávání Povinná školní docházka •začíná v 6 letech a trvá 9 let •odklad •přípravné třídy Primární a nižší sekundární vzdělávání •základní školy - devět ročníků, první a druhý stupeň (jednotná struktura) •věk žáků je obvykle 6 až 15 let •nižší sekundární vzdělávání - víceletá gymnázia a osmileté konzervatoře. SEKUNDÁRNÍ VZDĚLÁNÍ BEZ VÝUČNÍHO LISTU, S VÝUČNÍMLISTEM S MATURITOU - KATEGORIE OBORŮ •úplné střední odborné vzdělání s maturitou (obory kategorie M): příprava má profesní charakter a délka studia je 4 roky. •úplné střední odborné vzdělání s odborným výcvikem a maturitou (obory kategorie L): studium připravuje pro náročná dělnická povolání a nižší řídicí funkce. V denní formě je 4leté a jeho významnou součástí je odborný výcvik (obory vznikly z dřívějších 3letých učebních oborů). •úplné střední všeobecné vzdělání (obory kategorie K): všeobecná příprava ve 4letých a víceletých gymnáziích je neprofesní a připravuje především pro vysokoškolské nebo vyšší odborné vzdělávání. Rozlišení oborů se řídí délkou přípravy: –4leté – po ukončení 9. ročníku základní školy (označení v kódu je K/4), –6leté – po ukončení 7. ročníku základní školy (K/6), –8leté – po ukončení 5. ročníku základní školy (K/8). •vyšší odborné vzdělání v konzervatoři (obory kategorie P): –6letá příprava – po ukončení 7. ročníku základní školy –8letá příprava – po ukončení 5. ročníku základní školy pro oboru • • • Terciární vzdělávání •poskytují vyšší odborné a vysoké školy •VOŠ - obvykle 3-leté programy •VŠ - programy prvního, druhého a třetího cyklu (bakalářský, magisterský a doktorský studijní program) Vzdělávání dospělých •zahrnuje všeobecné, odborné, zájmové a jiné vzdělávání •univerzity třetího věku • Školská zařízení •školská poradenská zařízení •školská zařízení pro zájmové vzdělávání •školská účelová zařízení /knihovna/ •školská výchovná a ubytovací zařízení •zařízení školního stravování •zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků /SSŠ/ •školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení pro preventivně výchovnou péči. Členění školských zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školských zařízení pro preventivně výchovnou péči stanoví zvláštní právní předpis /diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav/ • Zřizovatel •Ministerstva (Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo zahraničních věcí) •Kraj •Obec •Svazek obcí •Církev •Soukromá osoba • •Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo spravedlnosti a Ministerstvo práce a sociálních věcí zřizuje školy a školská zařízení jako organizační složky státu •Ministerstvo zahraničních věcí zřizuje školy při diplomatické misi nebo konzulárním úřadu České republiky jako součást těchto úřadů • •Školy - školské příspěvkové organizace nebo právnické osoby Školy spravované v rámci veřejné správy •pravomoci rozděleny mezi ústřední řídicí orgány, kraje a obce • •Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy - orgán státní správy ve školství: •odpovídá za stav, koncepci a rozvoj vzdělávací soustavy; •rozděluje finanční prostředky ze státního rozpočtu; •stanovuje kvalifikační předpoklady a pracovní podmínky učitelů; •určuje rámcový obsah předškolního až středního vzdělávání; •Zpracovává dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy •schvaluje vzdělávací programy vyšších odborných škol. •Kraje • ŘÍZENÍ VZDĚLÁVÁNÍ V ČR •CENTRÁLNÍ ÚROVEŇ • •MŠMT • ŘÍZENÍ VZDĚLÁVÁNÍ V ČR – pokr. •REGIONÁLNÍ ÚROVEŇ (KRAJE) • • •STÁTNÍ SPRÁVA - vykonávají KÚ (zřizují odbor školství a výbory pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost) – KÚ JmK •Vzdělávací politika •dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v kraji; •stanoví strukturu vzdělávacích oborů a jejich kapacitu; •Rada kraje předkládá zastupitelstvu ke schválení část DZ o školách zřizovaných krajem •Všeobecná správa •projednává výsledky inspekční činnosti •uděluje souhlas se jmenováním a odvoláváním ředitelů škol zřizovaných obcí •jmenuje a odvolává zkušební komise pro vykonání absolutoria •rozhoduje o nostrifikaci •Pracovněprávní oblast •kontroluje dodržování pracovně-právních předpisů •Odborně technické a administrativní služby •na žádost škol zajišťuje metodickou pomoc •poskytuje konzultace v pracovně-právních a mzdových otázkách •může vykonávat pro školy administrativní a technické činnosti • •SAMOSPRÁVA •kraje zřizují v samostatné působnosti všechny školy se širší než obecní spádovostí (SŠ, VOŠ), •odvolávají a jmenují jejich ředitele •projednávají výsledky školní inspekce v těchto školách a přijímají potřebná opatření •zřizují výbory pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost • ŘÍZENÍ VZDĚLÁVÁNÍ V ČR – pokr. Působnost samosprávných územních celků - kraje •REGIONÁLNÍ ÚROVEŇ (KRAJE) •Zřizují a zrušují •střední školy •vyšší odborné školy •mateřské, základní, střední školy a školská zařízení pro děti a žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona •základní školy speciální •školy při zdravotnických zařízeních •školská výchovná a ubytovací zařízení a zařízení školního stravování pro děti, žáky a studenty škol, které zřizuje •střední školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny za podmínek stanovených zákonem •jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky •základní umělecké školy •školská zařízení pro zájmové dělávání •dětské domovy •a další školy, např. mateřské a základní školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny za podmínek stanovených zákonem, dále školská zařízení podle § 115 až 120 školského zákona • • •Zajišťuje •dopravu do (a ze) spádové MŠ (povinné předškolní vzd.) a ZŠ, pokud vzdálenost této školy od místa trvalého pobytu dítěte přesáhne 4 km •financování • ŘÍZENÍ VZDĚLÁVÁNÍ V ČR – pokr. Působnost samosprávných územních celků - obce •MÍSTNÍ ÚROVEŇ (OBCE) •dbá na soulad rozvoje vzdělávání a školských služeb se zájmy občanů obce a kraje, rozvojem svého území, demografickým vývojem atd. • •zřizuje a zrušuje •mateřské školy a základní školy •mateřské a základní školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny za podmínek stanovených zákonem •zařízení školního stravování sloužící dětem a žákům škol, které zřizuje •může zřídit základní umělecké školy, školská zařízení pro zájmové vzdělávání, školská účelová zařízení za podmínek stanovených zákonem • •je povinna •zajistit podmínky pro povinné vzdělávání dětí a žáků s místem trvalého pobytu na jejím území, příp. cizince s místem pobytu, zřídí nebo zajistí í vzdělávání ve škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí •školský obvod spádové školy (u MŠ nemůže mít lesní mateřská škola), stanoveno vyhláškou • •Zřizuje školskou radu •Jmenuje a odvolává ředitele školy Zajímavosti •Spokojenost s oborem •https://www.infoabsolvent.cz/Temata/ClankyAbsolventi/1#filtrForm Příklady variant zřizovatelů veřejných škol •Územně samosprávný celek Zřizovatel • •Obec (existuje Rada obce) Rada obce • •Obec (neexistuje Rada obce) Dělba mezi starostou a zastupitelstvem • •Svazek obcí Orgán vymezený stanovami • •Kraj Rada kraje • •Hlavní město Praha Rada hlavního města • •MŠMT •https://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/informace-o-povinnem-predskolnim-vzdelavani • Soupis pravomocí a kompetencí zřizovatelů ve školském zákoně z hlediska administrativy ve vztahu k řízení základních škol Zřizovatelé - nejčastěji •Kraje: •zřizují střední školy (ISCED 3) •zřizují konzervatoře (ISCED 2, ISCED 3, ISCED 5) •zřizují vyšší odborné školy (ISCED 6) •Obce: •zřizují mateřské školy (ISCED 0) •zřizují základní školy (ISCED 1, ISCED 2) •zajišťují povinnou školní docházku • . •Děkuji za pozornost Zajímavosti •Spokojenost s oborem •https://www.infoabsolvent.cz/Temata/ClankyAbsolventi/1#filtrForm Školy Škola hrou - Blog iDNES.cz Přijetí do základní školy | Inkluzivní škola Vtip pro dnešní den – MIROSLAV KEMEL | Zahady.info