Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Osobnost učitele praktického vyučování Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Požadavky na vzdělání učitele praktického vyučování Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících ̶Hlava II §3: Předpoklady pro výkon pedagogického pracovníka: ̶a) způsobilost k právním úkonům, ̶b) odborná kvalifikace pro přímou pedagogickou činnost, ̶c) bezúhonnost, ̶d) zdravotní způsobilost, ̶e) znalost českého jazyka, není-li dále stanoveno jinak. ̶ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 §9: Učitel střední školy; odst. 3: Učitel praktického vyučování získává odbornou kvalifikaci ̶a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu studijního oboru, který odpovídá charakteru praktického vyučování, ̶b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru praktického vyučování, ̶c) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a ̶1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy, nebo ̶2. vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy, nebo ̶3. studiem pedagogiky. ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 §9: Učitel střední školy; odst. 5: Učitel odborného výcviku získává odbornou kvalifikaci ̶a) podle odstavce 3, nebo ̶b) středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, ̶ a ̶1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy, ̶2. vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy, nebo ̶3. studiem pedagogiky. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Studium pedagogiky ̶se rozumí vzdělání získané studiem ̶ve vzdělávacím programu akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických pracovníků ̶uskutečňovaném vysokou školou nebo zařízením pro další vzdělávání pedagogických pracovníků ̶(120 hodin) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Požadavek odborné praxe v oboru ̶není legislativně zakotven ̶je však žádoucí a na základě zkušeností se jeví jako potřebná praxe v oboru 5 let Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Požadavky na osobnost učitele ̶Tvořivost ̶schopnost hledání nových a užitečných řešení, nových postupů, technik a metod. ̶Zásadový morální přístup ̶vychází z humanismu, smyslu pro demokracii, vztahu k práci, ukázněnosti, pevné vůle. ̶Pedagogický optimismus ̶důvěra v účinnost pedagogického působení, v žákovy síly a jeho pozitivní vlastnosti. ̶Pedagogický takt ̶respektování žáka jako svébytného jedince s právem na korektní zacházení, úctu a uznání, schopnost sebeovládání, dovednost vyslovit nepříjemné věci přiměřeným nedestruktivním přístupem. ̶Pedagogický klid ̶trpělivost, neuspěchanost, přiměřené reakce. ̶Pedagogické zaujetí ̶práce by měla učitele bavit, měl by mít sklon k ovlivňování jiných lidí, k osvětové a vzdělávací práci, měl by považovat svou práci za užitečnou a potřebnou. ̶Přísná spravedlnost ̶nepreferovat některé žáky před jinými, vyhýbat se subjektivním psychologickým postojům. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Autorita učitele ̶závisí na: ̶ jeho společenské a odborné pověsti, ̶na charakterových a morálních schopnostech ̶a důležitá je i jeho řídicí schopnost. ̶je charakteristikou vztahu žáků k učiteli ̶podmíněna jak vlastnostmi a jednáním učitele, tak žáků, ̶A ovlivňuje ji prostředí. ̶Důležitou podmínkou na straně žáků = jejich motivace k učení a zájem o daný vyučovací předmět ̶ Z velké části má tuto podmínku učitel ve svých možnostech, jak dokáže žáky zaujmout, kladně motivovat k učení Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Kompetence učitele = způsobilost k vykonávání výchovně vzdělávací činnosti ̶Zahrnují kompetence: ̶osobnostní, ̶psycho-pedagogické, ̶komunikativní, ̶kompetence k uplatnění jako třídní učitel (kompetence řídicí, poradenské a konzultativní). ̶Nejen výchovná a vzdělávací činnost ve výuce a mimo ni, ale i: ̶proces projektování výuky, její vyhodnocení a řešení mnoha činností a úkolů v souvislosti s činností školy. ̶Učitel se pohybuje ve složité komunikační síti, jejímiž členy jsou kromě učitelského sboru a vedení také rodiče, členové české školní inspekce a další osoby zainteresované do edukačního procesu (lidé podílející se na odborných praxích, odborníci v oboru apod.) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Základní oblasti profilu absolventa učitelského studia ̶Oborová (předmětová) kompetence ̶znalost příslušného oboru ̶Didaktická a psychodidaktická kompetence ̶znalost vyučování a učení ̶Pedagogická kompetence ̶znalosti kontextu výchovy a vzdělávání ̶Diagnostická a intervenční kompetence ̶znalost prostředků pedagogické diagnostiky ̶Sociální, psychosociální a komunikativní kompetence ̶znalost prostředků socializace, vytváření pozitivního klimatu a prostředků pedagogické komunikace ̶Manažerská a normativní kompetence ̶znalost norem a vzděl. politiky a organizace práce žáků ̶Profesně a osobnostně kultivující kompetence ̶znalost širších kulturních hledisek a prostředků formování postoje a hodnotových orientací žáků Adobe Systems 11 Učitel a komunikační síť ̶Učitel - žák (žáci ve skupině). ̶na začátku pracovní doby uplatňovat ve větší míře vedoucí roli ̶postupem času je třeba dát žákům prostor a stát se rádcem a pomocníkem ̶je vhodné si vybudovat přátelský vztah ̶Učitel – další učitelé praktického vyučování. ̶pozitivní, na bázi pozitivní komunikace a spolupráce ̶Dobrý kolektiv učitelů = předpoklad pro dobrý kolektiv žáků ̶Nikdy neshazovat jiného učitele před žáky ̶Učitel – učitelé odborných předmětů i dalších předmětů. ̶pozitivní, na bázi pozitivní komunikace a spolupráce ̶důležitá je koordinace teoretické a praktické výuky, při které spolupracují učitelé teorie a praxe ̶Učitel – vychovatelé. ̶pozitivní, na bázi pozitivní komunikace a spolupráce ̶Učitel – rodiče žáků. ̶Výchovná spolupráce rodičů a učitelů je mimořádně důležitá ̶Dospělé osoby, kt. zásadně přispívají k rozvoji dětí v různých fází vývoje = rodiče a učitelé ̶Vhodná komunikace (nejlépe osobní) pomáhá zefektivnit výuku i zlepšit výsledky žáků ̶Učitel a vrchní učitel praktického vyučování. ̶vztah podřízeného k nadřízenému ̶nadřízený celkově řídí a koordinuje výuku, kontroluje práci a výsledky práce jednotlivých učitelů, jeho úkolem je také upevňovat kolektiv a spolupráci učitelů ̶podřízený učitel se jím řídí a pomáhá mu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Profesní činnosti učitele ̶manažerské funkce ̶plánování, organizování, vedení, kontrola ̶cíl = dosažení požadovaných výsledků vzdělávání ̶profesní činnosti/kritéria kvality ̶plánování výuky ̶prostředí pro učení ̶procesy učení ̶hodnocení práce žáků ̶reflexe výuky ̶rozvoj školy a spolupráce s kolegy ̶spolupráce s rodiči a širší veřejností ̶profesní rozvojučitele Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Zdroje ̶Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících ̶MŠMT.cz ̶Pedagogická příprava učitelů praktického vyučování: odborná konference sítě TTnet ČR : konference se konala 30.11.-1.12.2017 v Berouně. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2018. ISBN 978-80-7481-201-9. ̶Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016. ̶Stejskalová, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb, Brno: PDF MU, 2013 ̶