Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Prověřování, hodnocení, klasifikace praktických dovedností Ing. Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Prověřování praktických dovedností Metody a způsoby Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Prověřování praktických dovedností ̶Cílem je zjistit, jak si žíci osvojili v praktickém vyučování požadované pracovní postupy, operace a úkony. ̶Obsahem je vlastní žákova činnost. ̶Soustavné ̶Přiměřené ̶Náročné ̶Spojené s objektivním hodnocením žáka Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Metody prověřování v praktickém vyučování 1.Frontální prověřování 2.Individuální prověřování 3.Prověřování skupin 4.Žák v roli instruktura 5.Žák v roli kontrolora Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Způsoby prověřování praktických dovedností 1.Pozorování 2.Cvičné práce 3.Praktické úkoly 4.Práce problémového charakteru Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Kontrolní otázky ̶Jaké jsou požadavky na prověřování praktických dovedností žáků v praktickém vyučování? ̶V čem spočívá metoda prověřování praktických dovedností „žák v roli kontrolora“? ̶Popište, kdy využijete jednotlivé způsoby prověřování praktických dovedností. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Metody hodnocení v praktickém vyučování Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Metody hodnocení (zkoušení) 1.Praktické zkoušení Nápomocné při rozhodování mezi dvěma klasifikačními stupni může být: 2.Ústní zkoušení 3.Písemné zkoušení Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Praktické zkoušení ̶Úkol: 1.Prověřit praktické dovednosti žáků 2.Zhodnotit praktické dovednosti žáků - vždy 3.Klasifikovat osvojené dovednosti žáků – v každém tématu (alespoň tematickém celku, alespoň část učební skupiny v každém tématu) ̶Souborné práce ̶Na konci klasifikačního období ̶Prokázání kompletních pracovních dovedností ̶Skládá se z dílčích dovedností získaných v jednotlivých tématech V praktickém vyučování nejpoužívanější Učitel praktického výcviku by mu měl věnovat největší pozornost Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Ústní zkoušení ̶Použití: ̶Před instruktáží ̶Po instruktáži ̶K ověření vědomostí z odborných teoretických předmětů ̶Nedostatky doplnit ̶Připravené otázky! (=nutnost) ̶Jasné ̶Konkrétní ̶Stručně formulované Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Písemné zkoušení ̶Ojedinělé využití ̶Doplňující ̶Např.: ̶Krátké opakování vědomostí před instruktáží ̶Alternativní test před instruktáží ̶Domácí písemná práce po skončení výuky Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Ukazatele hodnocení ̶Kvalita ̶Čas/rychlost ̶Doplňující ukazatel v přípravném období ̶V období dosahování norem kvalifikovaného pracovníka srovnatelný ukazatel s ukazatelem kvality ̶Odbornost/úroveň dovedností ̶Důležitý ukazatel v přípravném období ̶Později při upevnění dovedností a přechodu na produktivní činnosti doplňující ukazatel ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 ̶Jak často učitel praktického výcviku využívá k hodnocení žáků praktické zkoušení? ̶Kdy je vhodné, aby učitel odborného výcviku ústně zkoušek žáky a z jakého důvodu? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Klasifikace v praktickém vyučování Kritéria Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Klasifikace jako jedna z forem hodnocení ̶5 stupňů klasifikační škály ̶Výborně, chvalitebně, dobře, dostatečně, nedostatečně ̶Kritéria klasifikace = individuální (liší učitel od učitele) ̶Odborné dovednosti ̶Teoretické dovednosti ̶Organizace práce a pracoviště ̶BOZP ̶Úroveň obsluhy a údržby Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 FullSizeRender.jpg Vymezení klasifikačních stupňů podle kritérií Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 Prověření teoretických znalosti Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Vyjmenujte: ̶5 metod prověřování praktických dovedností ̶4 způsoby prověřování praktických dovedností ̶3 metody hodnocení v praktickém vyučování ̶3 ukazatele hodnocení v praktickém vyučování ̶5 doporučených kritérií klasifikace osvojených dovedností