Adobe Systems Didaktické zásady Nikola Straková Adobe Systems zápatí prezentace 2 Didaktické zásady ̶vycházejí z: ̶obecných zákonitostí učení, ̶zobecněných poznatků ̶a zkušeností pedagogů ̶mají důležitý význam pro úspěšný průběh teoretického i praktického vyučování ̶vzájemně se prolínají ̶vztahují se na všechny složky výuky (O, F, M, DT, UP, K) ̶úspěšnost vyučování závisí na jejich: ̶respektování ̶tvořivém uplatňování Adobe Systems zápatí prezentace 3 Didaktické zásady s nejužší vazbou na praktické vyučování 1.Zásada soustavnosti 2.Propojení teorie s praxí 3.Uvědomělosti a aktivity 4.Přiměřenosti a postupnosti 5.Názornosti 6.Trvalosti 7.Vědeckosti 8. Principy 1.Emocionálnosti 2.Jednoty výchovného působení Adobe Systems zápatí prezentace 4 Zásada soustavnosti ̶osvojování pracovních činností v logickém sledu ̶poznatky tvoří pro žáky přijatelnou posloupnost ̶jeden poznatek logicky vyplývá z druhého ̶ ̶od konkrétního k abstraktnímu ̶od jednoduchého ke komplexnímu ̶ ̶Př.: Švadleny/krejčí druhy stehů -> šití dílů -> šití celku oděvů Adobe Systems zápatí prezentace 5 Propojení teorie s praxí A.Vytváření optimálních mezipředmětových vztahů ̶učivo odborných předmětů a učivo praktického vyučování ̶teoretické vědomosti by měly být funkčně propojeny s jejich praktickou aplikací ̶žáci by měli získávat vědomosti nejen z výkladu učitele nebo literatury, ale i ze své osobní zkušenosti, praktické činnosti ̶ B.Respektování požadavků praxe a vývoje vědních oborů ̶výsledky vzdělávání by měly korespondovat s požadavky trhu práce ̶praktická využitelnost poznatků a smysluplnost výuky má vliv na MOTIVACI A ZÁJEM ŽÁKŮ O OBOR Adobe Systems zápatí prezentace 6 Zásada uvědomělosti a aktivity ̶Uvědomělost = pochopení smyslu a významu osvojovaných pracovních činností ̶> Předpoklad: ̶pochopit a uvědomit si cíle, ke kterým výuka směřuje ̶vnitřní přesvědčení o kvalitě a nutnosti výuky ̶informace o pozitivních výsledcích svého učení (zpětná vazba pro žáka) ̶radost, uspokojení při hodnocení učebních výsledků ̶ ̶aktivita = samostatně svých vědomostí používat při řešení pracovních úkolů ̶>aktivitu ve výuce podporuje vnitřní motivovanost -> pocit úspěchu, uznání, sociální kontakt, … ̶ ŽÁCI NEMOHOU BÝT AKTIVNÍ, POKUD NEPOCHOPÍ UČIVO, STEJNĚ TAK ŽÁCI NEMOHOU POCHOPIT UČIVO BEZ VLASTNÍ AKTIVNÍ SPOLUÚČASTI NA POZNÁVACÍM PROCESU Adobe Systems zápatí prezentace 7 Zásada přiměřenosti a postupnosti ̶přiměřené: ̶výukové tempo učitele ̶pracovní tempo žáků při osvojování nového učiva ̶dostatek času lze získat správným výběrem základního učiva ̶brát ohled na psychický a fyzický rozvoj žáků ̶brát ohled na odlišnosti u žáků, mohou být v: ̶intelektu ̶citové sféře ̶temperamentu ̶schopnostech ̶zdravotním stavu ̶zájmech ̶motivaci ̶píli ̶aktuálních vědomostech a dovednostech ̶zvládání stresu ̶komunikativnosti, otevřenosti ̶nadání, handicapu ->od jednoduchého ke složitému ->od snadného k obtížnému ->od známého k neznámému Příliš snadné úkoly =>ztráta zájmu o učení i o práci Příliš obtížné úkoly=>ztráta důvěry ve své schopnosti -individuální přístup k žákům -diferencovaný přístup k hodnocení výkonu žáků Adobe Systems zápatí prezentace 8 Zásada názornosti ̶Žáci si vytvářejí představy a pojmy na základě bezprostředního vnímání předmětů, jevů a činností ̶J. A. Komenský, „zlaté pravidlo učitelů“ = vnímat, co nejvíce smysly -> nejen zrak, ale i hmat, sluch, čich, chuť ̶80 % informací vnímáme zrakem, 12 % sluchem, 5 % hmatem, 3 % dalšími smysly ̶tradiční výuka předává 12 % info zrakem, 80 % sluchem, 5 % hmatem, 3 % ost. smysly ̶Funkci názornosti podle Petláka (1997) plní: ̶pozorování skutečných předmětů a jevů (exkurze, instruktáž, předvádění, …) ̶nepřímá názornost (foto, nákresy, schémata, kresby, film, …) ̶názorné představy vyvolané vyprávěním (příklady, příběhy, vzory, …) ̶vztahové prožívání (citové prožitky, sdílení, komunikace, empatie, …) ̶učitelé nejčastěji používají UP a DT Adobe Systems zápatí prezentace 9 Názornost ve vyučovacím procesu ̶představuje zdroj informací pro žáka ̶ulehčuje pochopit abstraktní prvky učiva ̶zvyšuje zájem žáků (jejich motivaci, podporuje pozornost) ̶přispívá k rozvoji myšlení ̶pomáhá vytvářet přesnější představy, pojmy ̶je prostředkem proti odtrhnutí teorie od praxe, školy od života Adobe Systems zápatí prezentace 10 Zásada trvalosti ̶mít vědomosti a dovednosti na takové úrovni, aby je žáci v případě potřeby mohli pohotově a správně použít ̶předpokládá dodržování všech didaktických zásad ̶pro trvalé osvojení pracovních činností je rozhodující DOSTATEK ČASU na soustavné procvičování učiva ̶zejména 3. fáze učení – fáze procvičování a upevňování ̶k probranému učivu se během výuky vracíme a opakujeme jej v nových souvislostech ̶nové prvky učiva začleňujeme do stávajícího systému poznatků ̶NENÍ MOŽNÉ, ABY SI ŽÁCI ZAPAMATOVALI VŠECHNO! ̶trvalé poznatky = ty, co budou žáci potřebovat v osobním a profesním životě ̶ Trvalé vědomosti -uchované v dlouhodobé paměti -vybavované bez větší námahy -umožňují řešit praktické i intelektové úkoly Adobe Systems zápatí prezentace 11 Zásada vědeckosti ̶požadavek na učitele, aby neustále a systematicky udržoval kontakt s vědeckými disciplínami, které jsou základem vyučovaných předmětů ̶učivo i didaktické prostředky -> odpovídají současnému stupni poznání v daném oboru ̶žáci by měli být vedeni k samotné práci se změnou ̶samostatná aktualizace probraného učiva ̶například: změna sazeb daní, sociálního a zdravotního pojištění, změny pracovněprávních předpisů Adobe Systems zápatí prezentace 12 Principy Princip emocionálnosti ̶probouzení adekvátní citové priority jedince ̶radostná tvůrčí atmosféra ̶=> zvyšuje výkon ̶=> usnadňuje překonávání překážek ̶ Princip jednotnosti výchovného působení ̶všech pedagogů ̶jednota v požadavcích na žáka ̶jednota v přístupu všech učitelů, vychovatelů Adobe Systems zápatí prezentace 13 Didaktická pravidla ̶specifikace a konkretizace didaktických zásad pro výuku příslušného odborného výcviku ̶metodické zásady, metodická pravidla vyučovacího předmětu nebo oboru ̶věcné, konkrétní ̶pomáhají k dosažení cílů ̶pokyny ke správnému a účelnému vedení procesu vzdělávání ̶např.: V rámci přípravy na výuku inovovat obsah vzdělávání v odborném výcviku v souladu s požadavky praxe.