Adobe Systems Systémy a postupy odborného výcviku Nikola Straková Adobe Systems zápatí prezentace 2 Systémy odborného výcviku ̶způsob uspořádání a rozčlenění učiva odborného výcviku na složky ̶uspořádání učiva určuje postup jeho osvojování ̶pro výběr konkrétního systému je zásadní: ̶stupeň podobnosti učebního výrobního procesu ̶podmínky, ve kterých se realizuje OV ̶míra uplatňování didaktických zásad ̶ 1.Předmětný 2.Operační 3.Souborně operační 4.Modulový Adobe Systems zápatí prezentace 3 Předmětný systém ̶typický pro: kusovou (malosériovou) výrobu ̶> malé podniky -> řemeslník (skupina pracovníků) zhotovuje celý výrobek nebo službu ̶cílem je: KOMPLEXNÍ VÝROBA PŘEDMĚTŮ ̶vyžaduje rozložení učiva dle zásad soustavnosti a přiměřenosti na celé výrobky ̶nejdříve jednoduché výrobky a služby, potom složitější ̶při osvojování učiva se dodržuje technologický postup! ̶ŽÁK SI OSVOJUJE DOVEDNOSTI KOMPLEXNĚ (ne rozdělením na jednotlivé dílčí operace) ̶na následujícím výrobku jsou některé práce a operace nové ̶hodnotí se (s ohledem na složitost práce a výrobku): ̶počet ̶přesnost ̶kvalita ̶Nevýhoda: každý výrobek vyžaduje zvládnutí více operací = možný problém na začátku učební doby => vybrat co nejjednodušší výrobek Adobe Systems zápatí prezentace 4 Rozčlenění učiva v předmětném systému ̶učivo se vyučuje na souborných pracích ̶souborné práce = typické výrobky, předměty daného oboru ̶předpoklad: Naučí-li se žáci vyrábět typické předměty a provádět typické činnosti, pak dokážou provádět samostatně i podobné práce a budou se v oboru postupně zdokonalovat. ̶typické výrobky, předměty = výchozí komponenty učiva ̶základní stavební prvky obsahu OV ̶ ̶grafické znázornění postupu výuky I O1 I O2 I I O1-2+O3 I IO1-3+O4I IO5 I O6I I O1-6+O7I …On ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 5 Příklady ̶Obor stolař: výroba stoličky -> lavičky -> židle -> stolu ̶… Adobe Systems zápatí prezentace 6 Operační systém ̶typický pro velkosériovou výrobu, hromadnou výrobu ̶předpoklad: KAŽDÁ PRÁCE SE DÁ ROZLOŽIT NA JEDNODUCHÉ ČÁSTI – OPERACE ̶každá operace se cvičí k bezpečnému zvládnutí ̶k osvojené operaci se žáci už nevrací ̶až je zvládnou všechny pracují na produktivních výrobcích ̶NEVÝHODY: dril bez uplatnění tvořivosti -> nechuť k práci, únava, ztráta zájmu ̶dovednosti se nacvičují na neproduktivních předmětech a materiálech ve školních dílnách a na cvičných pracovištích ̶teprve až si žáci osvojí všechny operace, pracují v dílnách na produktivních výrobcích podle předmětného systému Adobe Systems zápatí prezentace 7 Osvojování učiva v operačním systému ̶nerespektují se 3 fáze učení senzomotorickým dovednostem ̶každá operace se nacvičuje nepřetržitě tak dlouho, dokud si ji žák bezpečně neosvojí => absence 3. fáze ̶1. fáze: seznámení s činností ̶2. fáze: osvojení činnosti Tyto dvě fáze probíhají souvisle bez přerušení u jednoduchých a středně těžkých činností ̶3. fáze: procvičení a upevnění Poslední fáze má následovat po určitém časovém odstupu (ne příliš dlouhém) Adobe Systems zápatí prezentace 8 Příklady ̶Obor prodavač(ka): nácvik krájení salámu na nářezových strojích; práce na kontrolní pokladně Adobe Systems zápatí prezentace 9 Výhody a nevýhody předmětného a operačního systému VÝHODY NEVÝHODY PŘEDMĚTNÝ SYSTÉM OPERAČNÍ SYSTÉM Adobe Systems zápatí prezentace 10 Souborně-operační systém ̶= kombinace operačního a předmětného systému ̶nejčastěji využívaný ̶za výchozí části učiva se berou pracovní operace a souborné práce ̶1) Nácvik operace ̶věnuje se jí čas nezbytný pro osvojení základní dovednosti ̶cvičí se na cvičných nebo užitkových pracích ̶2) Souborná práce ̶následuje po nácviku potřebných operací ̶=odpovídající výrobek – produktivní práce ̶prohloubení a upevnění operace ̶3) Další souborná práce ̶vede k osvojení dalších nových operací a procvičení již osvojených ̶postupně je více času věnováno souborným pracím, které jsou složitější ̶DŮLEŽITÉ JE SPRÁVNĚ ROZDĚLIT UČIVO NA JEDNOTLIVÉ ČÁSTI A ÚČELNĚ JE USPOŘÁDAT O1+O2+O3 1.SP O4+O5 2. SP O6+O7 3.SP Adobe Systems zápatí prezentace 11 Příklady ̶Obor aranžér: výroba poutače a jeho umístění do prostoru výkladní skříně Adobe Systems zápatí prezentace 12 Modulový systém ̶= ucelená část vzdělávání, která má jasně definované vzdělávací cíle, obsah, výstupy, kritéria hodnocení (metody a formy hodnocení) ̶modul ̶přesně definovaná jednoznačně vymezená vzdělávací nebo výcviková jednotka ̶blok učiva, který tvoří uzavřený celek ̶ Kosmická modul.jpg kosmický modul2.jpg modulární architektonika.jpg Modulární stavba.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 13 Vzdělávací moduly ̶jiný přístup k organizaci vzdělávání, než poskytují tradiční vyučovací předměty ̶bloky učiva tvořící uzavřený celek: ̶Ruční zpracování kovů ̶Strojní obrábění kovů ̶Základy instalace vodovodních systémů ̶Základy instalace plynovodních systémů ̶Šití prádla ̶Základní zednické práce ̶Obkladačské práce ̶Výrobky studené kuchyně ̶… ̶každý modul má své: ̶vstupní požadavky na uchazeče ̶obsah ̶metodické pokyny pro vyučující ̶vědomosti a dovednosti, které musejí absolventi zvládnout ̶stanovený postup ověřování (ústní zk., test, kontrolní práce, …) ̶ ̶z jednotlivých modulů lze sestavit vzdělávací program ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 14 Vzdělávací program sestavený z modulů ̶vzdělávací program sestavený z modulů tvoří modulový systém ̶modulový systém lze inovovat, rozšiřovat podle požadavků praxe ̶kombinací různých modulů lze sestavit různé vzdělávací programy ̶které vycházejí z požadavků na úroveň a kvalifikaci požadovanou praxí ̶ ̶2 základní typy programů: 1.zvládnutí přípravných a základních modulů – výstup=získání nižší kvalifikace v oboru 2.komplexní ovládnutí jednotlivých odborností v oboru s možnou volbou speciálních činností – výstup=vyšší kvalifikace v oboru Adobe Systems zápatí prezentace 15 Vzdělávací program sestavený z modulů pro obor Gastronomie ̶3 typy vzdělávacích programů: 1.Práce ve stravování ̶příklady modulů: Komunikace se zákazníkem a jeho obsluha, Studená kuchyně, Zbožíznalství, Maso, Nápoje, … ̶výstupem po absolvování jednotlivých modulů = pomocný pracovník ve stravovacích službách (uplatnění v provozovnách rychlého občerstvení, přípravy pokrmů studené kuchyně, ve výrobnách knedlíků apod.) ̶výuční list, 2 roky studia 2.Kuchař-číšník ̶příklady modulů: moduly z 1. vzdělávacího programu + Slavnostní hostiny, Teplé předkrmy, Zahraniční kuchyně, Administrativa, … ̶výstupem po absolvování modulů = zaměstnanec ve velkých, středně velkých a malých stravovacích provozech, po získání potřebné praxe možnost uplatnění jako soukromý podnikatel v gastronomii ̶výuční list, 3 roky studia 3.Gastronomie ̶příklady modulů: moduly z 1. a 2. vzdělávacího programu + Podnikání, Marketing, Zážitková gastronomie, … ̶výstupem po absolvování modulů = vedoucí provozu, šéf kuchař, číšník specialista, zma-nec, zam-tel i podnikatel ̶maturita, 4 roky studia Adobe Systems zápatí prezentace 16 Úkol ̶SOŠ nemusí mít teoretické odborné předměty ani odborný výcvik, místo toho může mít vzdělávací moduly zaměřené na odbornou složku vzdělávání ̶všeobecně vzdělávací předměty se vyučují klasicky ve vyučovacích předmětech ̶ ̶Navrhněte modulový vzdělávací program ve vašem oboru ̶Prostudujte soustavu oborů (obory R, H, L, M, …), příslušné RVP a ŠVP ̶Navrhněte minimálně 2 vzdělávací programy s různou úrovní získané kvalifikace ̶Uveďte: příklady jednotlivých modulů ve vzdělávacích programech předpokládanou délku studia výstup v podobě získané kvalifikace ̶Volitelný úkol: ̶Zpracujte 1 libovolný modul vhodný pro váš obor ̶Modul zpracujte do jednotné formální podoby dle příručky Modulární projektování ŠVP v OV (str. 10 – 19) Adobe Systems zápatí prezentace 17 Adobe Systems zápatí prezentace 18 Adobe Systems zápatí prezentace 19 Postupy výuky odborného výcviku ̶= časový sled výuky tematických celků ̶na volbu vhodného postupu výuky má vliv: ̶samotná témata ̶didaktické požadavky ̶místo výuky ̶materiální prostředky ̶rozlišujeme postupy: ̶ A.NÁSLEDNÝ B.STŘÍDAVÝ C.SOUBĚŽNÝ Adobe Systems zápatí prezentace 20 A) Následný postup výuky ̶v odborném výcviku se třída rozdělí na odborné skupiny – všechny skupiny se učí ve stejnou dobu stejnému učivu ̶až probere celé téma následuje výuka dalšího tématu ̶každá skupina má: ̶své stálé místo výuky (učebnu, dílnu, cvičné pracoviště) ̶svého učitele odborného výcviku ̶ ̶nejjednodušší postup výuky ̶ ̶umožňuje věcnou i časovou koordinaci s teoretickým vyučováním Adobe Systems zápatí prezentace 21 B) Střídavý postup výuky ̶každá skupina ve stejném období se učí jinému tematickému celku na jiném specializovaném pracovišti ̶učební skupiny procházejí jednotlivá pracoviště potře přeřazovacího plánu ̶sled výuky probíhá u každé skupiny v jiném pořadí ̶používá se tam, kde věcný obsah tematických celků vyžaduje organizaci výuky na různých pracovištích ̶příklad: obory obchodu a služeb: ̶prodej potravin za pultem ̶práce na kontrolní pokladně ̶pánské kadeřnictví ̶dámské kadeřnictví ̶každá skupina má jiné místo výuky a učitele, který vyučuje na daném místě výuky Adobe Systems zápatí prezentace 22 C) Souběžný postup výuky ̶kombinace postupu následného a střídavého ̶každá učební skupina si osvojuje v krátkém časovém úseku a stále stejném sledu buď učivo z několika tematických celků nebo jednoho tematického celku na pracovištích (cvičných, provozních) ̶ ̶Proč se využívá? ̶výuka pracovních činností je z důvodu ochrany zdraví žáků povolena jen několik hodin denně ̶vzhledem ke složitosti učiva je nezbytné obsahovou část rozdělit do několika dávek