Analytická didaktika - Jan Amos Komenský 1. Ditiaktika je theorie správného vyučování. 2. Vyučovali znamená způsobovati. aby se tomu co kdo zná. naučil a znale si osvojil též drahý. 3. Správně vyučovati znamená zpúsobovati, aby se žák učil hbitě, s chutí a důkladně. Pravím hbitě, to je jedinou nepretržitou prací, bez jakékoli škodlivé časové ztráty; s chutí, aby se žák při postupu kteréhokoli studia od počátku až do konce necítil snad unaven tím. co má za sebou, nýbrž spíše roznícen touhou po tom, co zbývá dokončit: důkladně, aby ji dovedl pohotově užiti. Špatně tedy vyučuje ten. kdo k vědomostem vodí žáka výkladem zdlouhavým, obtížným a neuceleným. 4. Dovedně vyučovati znamená ovládati jisté methody vyučování a v opření o ně voditi k vědomostem hbitě, s chutí a důkladně. Hbitosti je totiž třeba, ať už vyučujeme, či se sami učíme, poněvadž umění je dlouhé, ale život krátký atd. Zábavnosti je třeba proto, aby se nevloudila do mysli omrzelost nebo nechuť, jež jsou zhoubami pro učení, nýbrž aby se již příjemností samou podněcoval zájem a při práci udržoval. Důkladnosti je třeba proto, aby naše znalost byla znalostí v pravém slova smyslu, nikoli jejím stínem, aby byla skutečností, ne líčeným zdáním, abychom neklamali sami sebe ani jiné. K tomu všemu, ať vcelku, či v jechiotlivostech, je třeba theorie, neboť theorie znamená bezpečný způsob, jak bezpečně provésti určitou věc. Avšak vyučivaťi. učiti se nebo něco konati nazdařbůh, jest projevem nedostatku theorie. 6. Vždy a všude se vyskytuje při vyučování, učení a znalém ovládáni trojí: vyučovati, učiti se, znáti. Musíme tedy přijíti na kloub těmto činnostem, aby se nám otevřel pohled na to. co každá z nich vyžaduje. Poněvadž tak před vyučováním předchází znalost - nikdo totiž nemůže vyučovati něčemu, co sám nezná - obrátíme své pátrání nejdříve k ní. 7. Míti znalost (věděti) znamená dovésti něco vytvářeti / zobraziti. ať už myšlenkou, nikou či jazykem. Všechno totiž má svůj původ v zobrazování, to je ve vytváření podob a obrazů skutečných věcí. Kdykoli totiž smyslem vnímám nějakou věc. vtiskuje se mi její obraz do mozku. Kdykoli vytvářím podobnou věc. vtiskuji její obraz hmotě. A když jazykem oznamuji to. co si myslím nebo tvořím, vtisknu představu téže věci vzduchu a vzduchem do uší. mozku a mysli osoby druhé. Pivnímu způsobu zobrazování říkáme věděti; drahému a třetímu způsobu zobrazování říkáme umětí. 8. Kdekoli tedy je znalost, tom nalézáme tři složky: 1. obraz čili vzor, 2. zobrazené, 3. zobrazující 1. původní obraz - předmětem znalosti. 2. napodobený obraz - účinkem znalosti. 3. nějaký' nástroj, kterým dochází z původního obrazu k napodobenému Odejmi mysli věcné prameny, z nicliž čerpá své obrazy (představy), nebo nástroj, kterým je vytváří (smysly, ruku. jazyk): nebude je moci ani čeipati ani vytvářeti, jinými slovy, zmizí jakákoli znalost (myšlení, tvoření, hovor). Odejmi jí vytvořené obrazy (představy), jak se stává při zapomínáni, když jsou představy v mozku smazány: nebude již nic znáti. Základni poučky f zásady): I. Nic neznáme bez původního obrazu. - Každá znalost je znalostí něčeho. Vědění a umění musí mít nějaký vzor II. Nic neznáme leč zobrazováním. - Znalost je tvoření obrazů. Podstatou věděni a mněni je napodobeni obrazů. III. Nic neznáme bez nástroje nebo schopnosti, umožňující zobrazování. Znalost totiž zobrazuje něco něčím. Věděni a mnění musí míti tvůrčí prostředky. 9. Učiti se znamená kráčeti k znalosti věci neznámé přes nějakou známou. (Jinými slovy: učiti se znamená hledati poznatky, abys mohl něco zobrazovati.) 10. Kdekoli se tedy něčemu učíme, vyskytuje se trojí: 1. Něco neznámého, k čemu se směřuje: 2. Něco známého, přes což je možno přijíti k onomu neznámému. ; 3. Snaha přijíti a tím už přechod sám. Učení je totiž jakýsi pohyb, kterým se pohyblivá věc posunuje od určeného mezníku, o něj se opírajíc, k mezníku jinému, od pivního vzdálenému. Touto pohyblivou věcí zde je žák. Přední mezník je pro žáka věc. již předem známá, jejímž dobrodiním se může posimouti k poznáni druhé věci do té doby neznámé. Odtud se totiž přechází k mezníku vzdálenému, k věci neznámé, ale nikoli bez jakéhosi úsilí. IV. Věci dobře známé se neučíme. - je to již známo - není třeba vykonávatí zbytečnou práci, ani to není možné. Tedy čemukoliv se učíme, pokud se tomu učíme, jest neznámým. Čemu se kdo již naučil, tomu se přestává učiti. V. Neznámému se učíme jen něčím známým. - Čemukoli se žák učí, učí se tomu předchozími poznatky, poněvadž jinak to není možno. Poznávání se totiž děje posnipné. Mysl se při učení posimuje od jednoho k druhému (od věci již poznané k té, kterou má poznati). Neznámému se tedy neučíme jinou věcí neznámou. VI. Neznámému se neučíme leč učením. - Co si máme osvojiti, tomu se musíme učiti. K učení - práce a pile. VIL Žák se musí mít vždy na pozoru, aby se něčemu nenaučil špatné. VIII, Pro žáka třeba pozorného je stěží možné, aby se na počátku nedopouštěl chyb. - Bez poklesku se neučíme. IX. Aby žák prospíval jinak než postupné, je věc nemožná. X. Žák tedy vždy potřebuje někoho, kdo by ho vedl, napomínal a opravoval. Jsou ovšem lidé bohatej i nadaní, kteří sami sebe povzbuzují, napomínají, vedou, opravují a kárají, ale to jsou vzácné zjevy a stejně ani 0111 nepostrádají někoho, kdo je vede. napomíná a opravuje, když sami sobě prokazují to, co jiní jiným. Zato lidem prostředně nadaným, natož s nevalnými schopnostmi, je vůdci třeba vždy. Dovětek: Kdo vyučuje, vede. kdo se učí, je veden. A tak pátrejme dále. co se vyžaduje na učiteli jako vedoucím. 12. Vyučovati znamená zasvěcovati učícího se v učení. Učitel je ten. kdo znalost odevzdává: učící se, kdo ji přijímá: učení samo je odevzdáváni znalosti a přechod od učitele k učícímu se. XI, Kde nikdo nevyučuje, tam se ničemu nevyučujie. XII. Kde se nikdo neučí, tam se ničemu neučí. XIII, Kde není učeni, tam není přesazování znalosti. 13. Neseješ-li nic. ničeho nesklidíš: zaseješ-li málo. málo sklidíš. Anesklidiš nic jiného, než to. co jsi zasel. XIV Učitel a žák ve vzájemném vztahu: při vyučování nemůže chyběti ani jeden ani druhý. XV. Mezi učitelem a žákem je pojítko samo učení, přelévající se z jednoho na druhého. XVI. Dobiv učitel, dobiv žák a dobré učení vydatné rozmnožuje znalosti. Učitel a žák: 14. Na učiteli se žádá schopnost vyučovatelská. aby znal. mohl a chtěl vyučovati: 1. aby sám znal to, čemu má jiné vyučovati (poněvadž totiž nikdo nemůže vyučovati tomu. co zná málo) 2. aby mohl jiné vyučovati tomu. co sám zná (aby byl nadaným učitelem, a aby tunel trpělivě snášeti nevědomé žáky. avšak aby uměl samu nevědomost účinně zaplašovati atd.) 3. aby tomu. co zná a může vyučovati, také chtěl vyučovati - aby byl Činný a pilný a i jiné toužil přiváděti k zdroji světla, z něhož se sám raduje. XVII. Nechť učitel ovládá vyučováni, (nechť je učený - vzdělaný.) XVIII. Nechť je učitel zběhlý ve vyučování, (nechť má schopnosti vyučovatelské - didaktik.) XIX. Nechť má učitel vřelý zájem o vyučování. (Nechť nezná lenosti a nechuti.) 15. Na učícím se (žáku) se žádá učenlivost. jež záleží v tom. aby mohl. znal a chtěl býti vyučován. Moci býti vyučován znamená míti neporušené orgány, potřebné k učení (smysl, nika, jazyk). Vyučován dovede býti ten, kdo je věkem nebo vývojem zralý pro učebný předmět. Chtíti býti vyučován znamená dychtiti po učení. XX. Nevyučíš toho. kdo není schopen býti vyučován. - např.slepého optice, hluchého hudbě... XXI. Stěži vyučíš toho. kdo není zralý, aby mohl býti vyučován. - např. nemluvu! hovořiti podle gramatických pravidel, říditi se při zpěvu hudebními zákony, užívati perspektivy atd. Vše má svůj čas. Zde však zralostí musíš chápati nejen zralost věkovou, nýbrž i vývoj, poněvadž se všemu učíme postupně přes věci známé. Není-li člověk obeznámen se stupněm, který mu otevře cestu k nej bližšímu a opět k jinému, není možno, aby tam byl posunut, leda s obtíží. XXII. Kdo nedbá, aby byl vyučován, toho budeš mamě vyučovati. dokud u něho neprobudíš vřelý zájem o učení. - Aby totiž toužil po znalostech a proto se roznícenými smysly účastmi vyučování, jiné věci aby odložil a jen tímto se obíral. Hned povíme, jak se to děje. 16. Z toho pramení trojí druh učelivosti: pivní pohotovost, s jakou vnímáme, čili nadanost: druhý obratnost, s jakou posuzujeme, čili soudnost; třetí horlivost, s jakou dokončujeme začaté, již nazýváme pilností. Nadaný je ten, kdo z vlastní vůle uchvátí vše. co mu vychází vstříc. Soudný je ten. kdo věc správně vyloženou správně pochopí. Pilný je ten. kdo cokoli zdolává pracovitostí. XXIII. Nadání, úsudek a píle. jsou-li vzájemné spojeny činí pokroky hodny podivu. XXIV. Částečný nedostatek nadáni či úsudku vyvažuje píle. XXV. Kde nenacházíme nadání, úsudek ani píli. tam se při vyučování či učení nedopracujeme úspěchu buď vůbec nebo jen v malé míle. 17. Také při učení se vyskytují tři činitelé: věc. které se vyučuje, způsob, kterým se vyučuje a nějaký prostředek, jenž má popohánět žáka. aby učení pozorně přijímal. Věc. které se vyučuje, nazýváme předmětem učení: způsob vyučování je methoda: prostředek, popohánějící učení je kázeň. XXVI. Kde se ničemu nevyučuje, tam se ničemu neučí. XXVn. Kde se zmateně vyučuje, tam se zmatené učí. XXVm. Kde se nedbale vyučuje, tam se nedbale učí. Dovětky: 1. množství znalostí závisí na množství předmětů.; 2. pořádek v znalosti závisí na řádném učení. 3. úspěšné získáváni znalostí závisí na pilnosti učitelů i žáků. 18. Věcmi, kterým je třeba vyučovati, je všechno to, co může zušlechťovati lidskou povahu a ji zdokonalovati: totiž, vyzuati se v něčem a tím uměti si náležitě poradit jak se sebou samým, tak s ostatními okolnostmi, aby nám vše sloužilo, ale nic neškodilo. 19. Způsob vyučování je vybudován na obezřetnosti methody. kterou musí učitel vždy a všude zachovávati tak, aby dovedl duše svých žáků připravovat! pro učelívost. učebnou látku samu odevzdávati. odevzdanou a pochopenou upevňovati. 20. Přípravy je třeba proto, aby ten. jenž má v úmyslu se učiti. mohl. chtěl a mněl učení přijímati. Jestliže by totiž nemohl, nechtěl nebo neuměl, nadarmo budeš namáhavým vyučovaním mořiti sebe i jeho. XXTX. Nezačínej vyučovati toho, kdo není připraven k tomu, aby byl vyučován. - maření práce a času 21. Příroda poskytuje buď sama jednotlivci, aby mohl. chtěl a uměl bytí vyučován, neboje nutno k tomu dojiti cestou umělou. XXX. Neodkládej vyučovati toho, kdo je připraven k tomu, aby byl vyučován. 22. Vězí-li v někom nechuť k učení, je to tím. že nechápe jeho užitečnost, nebo že ho zlákalo něco jiného větší měrou anebo, že ho lekají nesnáze. Snaž se tedy. aby pochopil, jak by bylo pro něho důležité znátí toto či ono a brzo bude bažiti to znáti, poněvadž je lidské mysli vrozena touha po lepších věcech. Snaž se. aby pocítil, že namáhavý úkol lze překonati a brzo si sním pospíší, jelikož ěiímost a sháňka po práci jsou vlastni lidské mysli. XXXI. Přistupuj k učeni jen tehdy, bylo-li žáku náležitě doporučeno. Dovětek: Musíš se tedy všemožně zásadití o to, aby žák učení, k němuž přistupuje, pojímal jako cosi hodného obdivu. (Tento obdiv zaželme chut; chuť touhu a touha píli.) 23. To způsobíš tím, že upozorníš na něco půvabného, příjemného a snadného v předmětu, kterému počínáš vyučovati. Je totiž přirozené chtíti raději vše než část. XXXII. Přistupuj k učeni.jen tehdy, byla-li u žáka silně podnícena chuť k učení. XXXIII. Přistupuj k učeni jen tehdy, je-li žák vyzbrojen k dílu. Pouhým mlčením nikdy nedosálmeš toho, aby žák dával pozor, natož, aby prospíval, byť ses hmoždil do roztrháni. Naopak čím více ho budeš takto mlčky nutili k pozornosti, tím více otupíš jeho zájem. Dáš-li mu však nějakou práci, brzo ho roznítíš a brzo zaujmeš jeho mysl tak. že se zavrtá do svého předmětu. XXXIV. Žáku přísluší práce, učiteli řízeni. 25. Ale jak způsobíme, aby také uměl býti vyučován? K tomu nepotřebuješ dovednosti. Budeš-li ty uměti vyučovati. bude on uměti býti vyučován. 26. Nej vyšším zákonem, objasněním, jádrem i okrajní mezí, základem i vrcholem obezřetnosti při předávání učebné látky je toto jediné: aby se všemu vyučovalo příklady, poučkami a jejich používaním nebo napodobením, jinými slovy, aby se učebný materiál přednášel žáku před oči, prednesený vysvětloval a on. aby se snažil vysvetlenou a pochopenou látku vyjádŕiti novou predstavou, až by ji uměl vyjádřiti. XXXV. Kde nemáme nic. co bychom mohli napodobit (totiž príklad), nedochází k napodobení. XXXVI. Kde nemáme návod (totiž poučku / pravidla), tam není napodobení ani snadné ani jisté. XXXVII. Kde nemáme napodobeni (to jest použití, praxe.cvičení). tam je zbytečný návod o napodobení i samo to, co bychom mohli napodobni. - A tak celé vyučování i učení sestává z příkladů, pouček a napodobení: toto trojí zaměstnává mysl jak učitelovu, tak žákovu. XXXVIII. Učiteli náleží ukázku přeclnáseti. vysvětlovali a předem ukázati napodobení. Žáku náleží dávali pozor, chápatí a napodobovati. XXXIX. Bez příkladů, pouček a cvičení se ničemu ani nevyučuje ani neučí, leda nesprávné. Učiti se z příkladů bez pouček je dopřáno pouze lidem bohatěji nadaným. Avšak ani takoví samoukové se neučí bez pouček, neboť, třeba jich nepřijimaji od jiných, sami si je vytvářejí z vlastního pozorování. Nikomu se konečně nepodařilo a nikdy nepodaří naučiti se něčemu bez praxe, nebo cvičení. XL. Všemu ať se vyučuje a učí příklady, ukázkami a cvičeními. Ukaž lidské mysli vzor pravdy, dobra nebo možnosti, vysvětli jej náležitě, aby se vnímáním nedopouštěla chyb. brzo se přesvědčiíš. jak se přeměnou ztotožňuje se vzorem. Abys pak viděl, zda ji správě pochopil, přikaž mu, aby právě touž věc vyprávěl a toto vyprávění či opakování je jakýmsi druhem napodobení. Toto je tedyjedna jediná, pravá, trvalá a nejlepší methoda. (lepší nebude nikdy vymyšlená), jak lze všemu vyučovati a se učili. Dovětek: Každá tedy znalost, k níž je nutno dojiti, nechť je převáděna zpětně na příklad, nechť je podán o ní návod a nechť následuje snaha dostilmouti onoho přikladu. 28. Nej přirozenější pořadí oněch tři věci je takové, aby předcházely příklady, následovalo použití, poučky však aby se vřadili k obojímu. Příklady totiž dovedou povzbuzovali, poučky sýtati návod a použití posíliti. XLI. Ukázka nechť vždy kráčí vpředu, poučka ať vždy následuje, napodobení nechť je důrazně požadováno. (1.) Příklady staví bezprostředně před oči věc. kterou je nutno napodobili, kdežto poučku nepřímou oklikou. V prvním případě je tedy věc zřejmá sama sebou, v druhém sama sebou zastřena, neobj asní-li se příklady. Co je tedy zřejmé samo od sebe. to nechť předchází: co však je odhalováno teprve přičiněním onoho, to ať následuje. (2.) Poučky mají vztah k rozumu, příklady k smyslům. Smysly jsou však drive než roziun. Co se tedy dotýká smyslu, nechť postupuje vpředu a co utváří roziun. nechť následuje. (3.) Poučka je cosi formálního, příklad cosi hmotného. Ale lmiotě, kterou dosud nemám, nemohu přikládati tvar. (4.) Příklady vnášejí světlo v poučky (to přiznávají všichni); Voďme žáky k vědomostem spíše cestou krátkou a účinnou, než abychom je obtížnými oklikami vodili po cestě zdloidiavé a nesnadné.: 1. Příklady se snadněji učíme, než poučkami.: 2. Snadněji však ještě, spojí-li se obojí. 3. Ale příklady nechť předcházejí.; 4. Praktické použití ať následuje za nimi, vedeno příslušnými pravidly. 5. Čím více bude příkladů pro jednu poučku, čím skromnější bude počet pouček pro nmožství příkladů a konečně čím hojněji bude obojího používáno, tím lépe pro všechno. A nakonec čím častější použití, tmi více se obeznamující člověk približuje znalosti. 30. Žáku se představuje ukázka buď věci hotové, nebo věci, kterou je nutno teprve konati. Ono je kratší pro učitele, toto užitečnější pro žáka. Žák může mnohem pohotověji napodobovati. když vidí nejen to. co má vznikati, nýbrž i jak to má vzníkati, obvzláště na počátku učení. XLII. Věci, jež mají býti vytvořeny, ukážeš nejlépe vytvářením. - Napřed je nutno předeslati vyprávění o věci slovy co nejprostšími, abychom s ní předem povšechně seznámili: teprve potom je nutno ukázati a vysvětliti předepsaná pravidla, aby se poučky ještě lépe vtiskly do mozku a hlouběji vryly do paměti. XLIII. Přednosti pravidla je býti stručné slovy, jasné smyslem a naplněné pravdou. Stručné má býti proto, abychom je jednak snadno pochopili, jednak, abychom si je vštípili v paměť. Jasné, aby netrpělo dvoj smyslem. Pravdivé po všech stránkách, aby - pokud možno - nepodléhalo výjimkám, Nemůžeme-li pak něco převésti v jediné pravidlo, utvořme jich více. jen ať nic nevynecháme. 32. Máme-li použiti pravidel, nebo zapojiti v učení naskýtají se nám opět dvě možnosti: bud1 před napodobováním - potom je žák ponechán sám sobě - anebo při samém pokusu o napodobování. Musíme se ovšem starati o to, aby se nedopoušťel chyb, a začue-li chybovali, hned ho musíme zavolati nazpět, aby později nebloudil. Je třeba odlialiti mu příčiny jeho pochybení a nakonec poučkou či pravidlem předejiti nebezpečí nové chyby. První způsob je opět pohodlnejší pro učitele, druhý je užitečnější pro žáka. Teprve tehdy si totiž žák řádně dá pozor na pravidla, pochopí je a vryje do paměti, když při samém učeni je mu předloženo jako vodítko. XLIV. S větším prospěchem použiieme pravidel při práci než mimo ni a tolikrát je opakujeme a vštěpujeme v mysl. kolikrát žák poskytuje svými chybami příležitost k nápravě. -- opakování, dokud nedojde k dokonalosti XĽV. Nechť si učitel a žák navzájem vždy pozorně naslouchají. XLVI. Nechť žák všude následuje učitele, kráčejícího všude před nim. XLVll. Kolikrát uvidí učitel, že se žák dopouští chyb. tolikrát nechť ho napomene a poučí, aby šel bedlivěji v jeho stopách. 34. Učebnou látku lze obezřetně upevůovati trojím způsobem: (l)naů ustavičně naléhej, aby procvičoval kteroukoli věc. dokud neuvidíš, že napodobující vystihuje ukázku co nejvěrněji.: (2) nezačínej to, co by se zdálo úpbiě novou látkou, nýbrž přednášej to. co by se jevilo pokračováním vykladli dříve začatých. (3) Přece však je třeba roztrousiti čas od času mezí ostatní výklad opakování dřívějších výkladů. XT,VITI. Nechť je mezi vším, čemu má býti vyučováno, tivalá souvislost. XLIX. Dřívější výklady nepouštějme z mysli, dokud je neovládáme. L. Máme-li příležitost zabývati se pozdějšími, opakujme dřívější. - teoreticky (zkoušky), prakticky (cvičení) O kázni (disciplína): 36. Slovo disciplína (kázeň) - označení nějakého prostředku, kterým je vymáháno učení, jako zde věc, která je vždy a kdekoliv naprosto nezbytná k blahodárnému rozmnožování znalostí. LI. Bez kázně se ničemu nenaučíš anebo se nenaučíš ničemu správně. - ale upravit kázeň, aby byla přiměřena: 1. svému cíli, totiž aby žáka mocně poháněla k vykonávání toho a toho 2. lidské povaze, aby ji dotvářela, ne však hubila 3. stupňům nezbytnosti; jako jsou totiž rozličně nadané povaliv, tak jsou rozlišné stupně a příležitosti, při nichž se chybuje anebo jsou chyby opravovány LIL Nechť je kázeň trvalá, nikdy ať neochabuje, vždy ať je brána vážné a nikdy žertem. LIII. Nechť není kázeň násihiá. LIV. Nechť je kázeň odstupňovaná. - Jest asi deset stupňů kázně: 1. Autorita váženého učitele, získaná snahou, nechť působí mocně, aby žák považoval za hřích uraziti ho. 2. Oči učitelovi ustavičně upřeny na žáka, aby si byl vědom, že je pozorován. 3. Stále též kráčeti vpředu, aby viděl, že má koho následovat. 4. Stále se též ohlížeti. aby mel záruku, zda ho následuje a jak. 5. Nikdy neustávafi věsti ho za ruku, aby si byl jist, že ho správně následuje a nechybuje. 6. Podnítíti soupeření mezi žáky, aby si sami bystřili své vědomosti. Zápolením se zdatnost více podněcuje. 7. Často zkoušeti - aby učitel vyzkoumal, že se učí všemu, čemu jsou vyučováni. 8. Napomenouti vždy okamžité, jakmile se dopustí chyby aby si byl jist, že se nic nesprávného nestává zvykem. 9. Provini-li se žák nějakou chybou neboje nápadně nedbalý, je tfeba ho okíiknouti. uděliti mu důtku a ostatním ho dáti za výstražný přiklad, aby nepřešla beztrestnost v nevázanost. 10. Jestli pak by se někdo vzpíral následovat! takové vedení, nechť je vyloučen, aby nebyl ostatním na překážku. + 1. Přejeme si. aby bití a zlost byly vzdáleny při věci tak posvátné, jako je vzdělávání ducha. 2. Jestliže přece musí učitel u chlapců sáhnouti k tělesnému trestu, ať použije spíše metly než políčků, avšak odstraniv drsných slov. z tváře rozkacený výraz a z úderů krutost, aby sami žáci byli přesvědčeni, že nehoví hněvivému záští, že však má na mysli jejich dobro. Zvláštni pravidla vyučovaní: 40. Věci, které musíme probírat!, jsou samy v sobě dobré nebo spatné, pro nás však snadné nebo nesnadné, vzdělávající rozum, vůli. ruku nebo konečně jazyk. 41. Věci dobré jsou ty, jejichž znalost nám prospívá a proto je třeba vyučovali jim. totiž: pravda, cnost. uměni a řeč. Spatné jsou ty. které škodí, naučime-li se jim. a proto jmi ani nesmí bytí vyučováno, am se jim nesmíme učiti. a jestliže se něco z nich neobezřetelností vloudilo do mysli, je nutno tomu odnaučiti jiné i sebe, totiž: omyl. poklesek, chyba atd. Poznamenejme si o nich ponaučení: LV. Špatným věcem se snadněji naučíš než dobrým. Důvod: Pravda a dobro jsou cosi jediného a jednoduchého, chybovati však lze tisícerými podobami. Spatně vyučovati může kdekdo, dobře jen málokteří. LVI. Snadněji se totiž něčemu naučíš než odnaučíš. Důvod: Učiti se něčemu je ve shodě s přírodou, odnaučiti se proti přírodě. Co dosud nevidíš, můžeš víděti nebo neviděti: to co jsi již uviděl, o tom nemůžeš tvrditi. žes neviděl. Ale také: LVU. Snazší je rovněž něčemu vyučovati než odnaučovati. 42. Z toho plyne, že se požaduje obvzláštní obezřelost. aby se žáci učili dobrému, neučili však špatnému nebo aspoň včas odnaučili. O tom jsou dvě směrnice: LVIII. Nesmí se vyučovati ničemu, čemu by bylo nutno se odnaučovati. Lakovými věcmi unavovati nadaný mozek znamená maíiti čas. Ledy nutno se míti na pozoru! LLX. Bylo-li načerpáno něco nenáležitého, je nutno se tomu co nejdříve odnaučiti. Poněvadž je lépe jiti nazpátek než postupován' špatně dále. Zvyk totiž přechází v přirozenost. LX. Poněvadž je nesnadnější se všemu odnaučovati. než se učiti. ie nutno se starati. aby nebylo třeba ničemu se odnaučovati: toho pak nelze dosáhnouti jinak než. budeme-li se míti předem na pozoru, aby se žáci nepřiučili špatnému nebo dobrému nenaučili špatně. Zásady didaktického postupu: 44. Snadné je to. co se může díti bez vypjetí sil; nesnadné, co se nemůže. LXI. Snadnému se učíme snadněji, nesnadnému nesnadněji. LXII. V hromadě věcí, kterým se musíme učiti, jsou vždy některé snadnější než druhé. LXIII. Vždy tedy je nutno začínati od snadnějších a postupovat k nesnadnějším. 45. Snadnější věci jsou však dřívej ší před pozdějšími, jinými slovy: 1. nečetné před mnohými - snadněji pochopíš j ednu věc než dvě, tři. deset atd. 2. krátké před obšírnými - snadněji vykonáš cestu krátkou než dlouhou 3. jednoduché před složenými - snadněji spočítáš mince jednoho tvaru a hodnoty než luzného druhu 4. obecné před zvláštními - snadněji se dítě naučí, co je to strom a jak se mu říká než co je to hrušeň, vrba... 5. blízké před odlehlými - snadněji uchopíš věc. kterou máš po ruce, než tu, kterou musíš teprve hledat 6. pravidelné před nepravidelnými - snadněji se konečně přručíš 1 přímé cestě, než té, která se štěpi ve 2. 3... LXIV. Všude je třeba začínati od nečetných. od krátkých, jednoduchých, obecných, blízkých, pravidelných a ponenáhlu postupovati k četnějším, k věcem obšírnějším, složenějšíin, zvláštnejšún. odlehlejším a nepravidelným. - Dovětek: Pochopiti věc pozdější předpokládá pochopiti věc dřívější. 46. Lato obecná směrnice se rozkládá v jednotlivé: Nechť se vyučuje a učí: LXV Nečetným před četnými.; LXVL Krátkým před obšírnými.; LXVII. Jednoduchým před složitými.; LXVIII. Obecným před zvláštními.: LXIX, Blízkým před odlehlejšími.: LXX. Pravidelným před nepravidelnými LXXI. Čemukoli je možno vyučovati a učiti se jediným výkonem, nikdy ať není od sebe trháno. 48. Naproti tomu: jestliže je něco četné, obšírné a nepravidelné, je nezbytně nutno přibrati větší počet výkonů; LXXII. Vše čeho je mnoho, nechť je shrnuto v celky a dříve nechť jsou rozebírány celky větší a po nich menší. Aby se totiž mohlo snadněji všechno přepočítávati. přesněji přehlíželi a pevněji udržovali v pořádku. LXXIII. Vše dlouhé nechť je rozděleno určitými úseky a nechť je vyřizován jeden po druhém. Co je totiž kratčeji vyměřeno, lze snadněji a bez nechuti projiti, jedno po druhém. Ale při rozestavování úseků je nezbytné přihlížet k: 1. k věci samé. jakým způsobem je možno ji rozděliti: 2. k silám toho, jemuž jsou ony úseky úseky určeny; 3. konečně k času. v kterém je třeba projiti celou věc. takto rozčlánkovanou LXXTV". Vše složené nechť je rozděleno ve své části jednoduché a části jednoduché nechť jsou poznávány dříve. Dovětek: Od jednoduchého postupovati k složenému, od složeného ke složenějšímu a od toho k nejsloženějŠímu jest umění, které nesmi býti nikdy a nikde porušeno. LXXV. Věci nedělitelné nechť jsou shrnovány v druh. druhy v rod a rody v rod nejobecnější. A dále. cokoli může býti pověděno najednou o všem, nechť je pověděno najednou pri rodu; o tom však, co s sebou jako věc zvláštní přinášejí zvláštní rozdíly, nechť je pověděno opét najednou o zvláštních druzích, dokud se nedojde (je-li třeba) k jednotlivinám. - obecné pojmy = základy vědění, poznatek pojmů nej zvláštnějších je zdokonalením znalosti. LXXVI. Ke všemu odlehlému musíme vyhledávat! stupně, dokud nebude jasno, že poslední vhodně souvisejí s pivními spojením stupňů nikde nepřerušeným. Dovětek: 1. Při probírání věcá nechť je vše co následuje jakoby cílem; vše. co předchází jakoby prostředkem, přivádějícímu k cíli. : 2. Stupně ať nejsou tvořeny dle libostii. nýbrž podle zřejmého skloubení věci samých. LXXVII. Všectmo nenormální musíme uvésti ve vztah k něčemu obdobnému v podobě podřazenosti. Aby vše mělo pevné umístění a snadněji bylo možno viděti, proč a jak se něco odchyluje od pravidelnosti. LXXVIII. Věci jež je nutno znáti, vyžadují pochopení. Zde tedy postačí zkoumání. LXXDC. Věci jež se maji stati předmětem úvahy, vyžadují pochopeni a výběru. Zde je třeba také vzbuditi a ovládatí city. LXXX. Věci. jež je nutno vykonávali, vyžadují pochopení, volby a konání. Zde je třeba předvésti vůli k činu. Methoda, jak vštěpovati znalosti (vědění): 50. Pojmu se používá podle obecného významu místo historické vědomosti věcí, jejichž přičiněním víme, že něco existuje: podle významu filosofického však místo vědomosti rozumového chápání, kterou chápeme, co je věc. Přililížíme-li k historické vědomosti, je jisté, že člověk nezná nic, krom toho. co seznal odjinud. LXXXI. Nikdo (historicky) nezná nic. krom toho, co seznal. 1. Chceš-li, aby někdo něco znal. hleď. aby to seznal: co chceš, aby neznal, hleď. aby to neseznal. 2. Chceš-li, aby někdo mnoho znal. starej se, aby mnoho seznal. 3. Kdo nebude míti nouzi o příležitosti seznati mnoho a bude přičinlivý, nutně bude rnusiti znáti mnoho. LXXXII. Všechno je dáno seznati smyslem, rozumem a oznamováním. Smysl je to, čím vnímáme věci právě přítomné. Rozum je to, čím sestavujeme věci, smyslu vzdálené podle něj akých přítomných znaků. Oznamování je to, čím se nám věci vzdálené stávají známými cizím svědectvím. Dovětek: Kdo tedy má býti přiveden k znalostem, musí býti cvičen tím, že se smysly obrací k věcem, koná rozumové úvahy a poznává oznamování o věcech nepřítomných. LXXXIII. Smysly jsou přední a stálí vůdcové znalosti. - Na předním místě je tedy musíme cvičití stále. LXXXlV. Smysly jsou pivnými základnami znalosti (vědění). Dovětek: 1. Vše tedy, co je možno, musíme pohlcovat! vlastními smysly: 2. Jestliže jsme se něčím seznámili odjinud, musíme se podle možnosti uchýliti k svědectví smyslů, abychom postihli jistotu pravdy. 55. Čím větším počtem smyslů se vtiskne představa do duše. tím jistěji se s ní seznámíme $ pevněji si ji udržíme LXXXV. Vše máme pohlcován' smysly v počtu co možná největším. 56. Poněvadž však rozumová znalost věcí obsahuje tři složky: pochopeni, rozsuzování, a zapamatování. zkoumejme tedy. jak bychom dovedně přivedli mysl k tomu, aby správně chápala, rozsuzovala a pamatovala. Jak přispěti k porozumění učivu: 57. Pochopení je poznáni toho. jaká je ve své vnitřní stavbě věc, které smysly porozuměly zvenčí. Posudek je úvaha o věci, zda jest náležitá. Paměť je uchováni pochopené a pozouzené věci pro budoucí použití. ].XXXVI. Musíme přihlížeti k tomu. aby to, co se podáva smyslům, bylo též chápáno. Tak tedy musíme podávati tak. aby bylo možno chápat. LXXXVTI. Musíme uvažovali, zda to, co bylo pochopeno, je náležité. Tak tedy musíme podávati. aby bylo možno uvážili. 1,XXXVIII. Musíme se starati, aby to. co bylo jednou pochopeno a rozsouzeno, trvalo v mysli. Tak tedy musíme svěřovali, aby bylo možné 11 vání v mysli. ;:; Dovětek: 1. Neexistuje pochopení věci. které smysly neporozuměly dobré. (Proto je nežádoucí.) 2. Posudek o věci nepochopené je klamný. (Proto je nežádoucí.) 3. Pamatování věci nepochopené a nerozsouzené je vratké. (Proto je nežádoucí.) TXXXIX. Znáti rozdíly znamená znáti věci. - Dovětek: Kdo tedy dobře rozlišuje, dobře vyučuje. XC. Znáti příčiny věcí znamená znáti podstatu věcí. - Poněvadž cokoli jest. jest pro svou příčinu. Naučiti tedy věci jejími příčinami znamená hluboko ji vsimouti v chápavý mozek. :;: Dovětek: 1. Odhal pravý cil každé věci!; 2. Vysvětli prostředky, vedoucí k cíli!: 3. Ukaž. že látka je schopna vzíti na sebe takový tvar!; 4. Ukaž, že se věc hodí k tomu. aby látce dala takový tvar!; Pochopení věcí = jejich vnitřní vidění XCL Musíme přililížeti k tomu, aby vše. čemu se vyučuje, bylo průhledné pravdivé. XCII. Musíme se starati o to, aby vše, čemu se vyučuje, bylo přijímáno s pozorností. XCTII. Musíme pečovati o to, aby vše, čemu se vyučuje, bylo chápáno nejdříve jako celek, potom po částech, po pořádku a odděleně. - Probírati věci zběžné a povrchné uvádí chápavý mozek spíše ve zmatek než osvětluje. XCIV. Nic než jedno v jednom čase. - Více předmětů najednou je matoucí. XCV. Nejdříve vždy celek, potom větší části: na konec částečky, jednu po druhé. XCVL U každé je nutno prodleti. pokud je třeba. Existuje trojí methoda, jak lze vysvětliti každou věc po všech jejich vnitřních částech a postavíti do světla: rozborná. skladná a srovnávací cíli přirovnávací, což řecky nazývané analysí, synthesí a synkrisí. XCVII. S částmi každé věci se obeznamujeme analysí (rozborem). XCVIII. Dokonaleji však je poznáváme, připojí-h se synthesis (skládáni). XCTX. Konečně nejdokonaleji, připojí-li se navíc synkrisis (srovnání). 62. Je tedy trojí methoda chápání, jinými slovy cesta, která chápáni přivádí k světlu: analytická, synthetická a synkíitická. Rozdíl mezi nimi je vlastně tento: analysis počíná od složeného celku a končí v nejmenších a nejjednodušších částečkách. Synthesis naproti tomu počíná s nej menšími a nejjednoduššínii částečkami a končí s nej složitějšími, totiž s celou soustavou nějaké věci. Synkrisis však srovnává celky s celky a části s částmi souběžně. 63. Použití těchto method je společné při jasném a zřetelném poznávání věcí. protože rozbor věci před zrakem duševním dává počátek pochopení, opětné skládání působí pokrok v pochopení a srovnáni se všemi jinými věcmi téhož rodu pochopení dokončuje. 64. Mimo to jest analytická methoda zvláště užitečná při nalézání věcí, synthetická methoda při jejich provádění, synkíitická methoda při obojím. Zajisté pozorujenie-li vznik věcí. nezbytně začínáme úvahou o cíli. jakožto celku, potom sesmpujeme k jeho podmínkám či prostředkům jakoby částem a konečně k jednotlivým způsobům podmínek, jakožto částečkám. Avšak synthetická methoda nezbytně počíná od nejmenších částí, je pak vypracovává podle nutnosti, navzájem spojuje, větší zase s většími, dokud nevzejde složený celek, na všech stranách phiě ve svých částech související. Synkritická methoda postupuje obojím způsobem, poněvadž věcem je možno vyučovati srovnáváním tak či onak. když se totiž na jiné věci podobné ukáže, jak může něco býti i rozebíráno nebo skládáno. Rozbor - dalekohled - od složitého celku k nej menším a nejjednodušším částem Soubor - drobnohled - od nejmenších částí k nej složitějším Srovnáni - zrcadlo - srovnání celků, věci vedle sebe jsou jasnější 66. Již z předešlých výkladů plyne, že analysis. synthesis a synkrisis zažehnjí světlo v chápání věcí, a že kdo je takto vycvičen, musí věci výtečně chápati. C. Metkody analytická, synthetická a synkritická musojí býti nezbytně spojeny tam. kde se požaduje úplné poznání věcí. - Musejí býti spojeny, nikoliv pomíchány O soudnosti: 67. Usuzování (soudnost) je vnitřní vážení věcí; vykonává se prostředky7 právě takovými, jako vážení vnější: váhou, dvěma věcmi, proti sobě odvažovanými, a okem. které j e pozoruje. Vysvětlení toho je toto: 68. Váha je zvláštní methoda úsudku, srovnávající při svém pozorování věci s jejich vzory (ideami), jinými slovy, vážící vždy současně ony dvě otázky: co je něco? a zda by to tak mělo býti? CL Znáti vzory věcí znamená mití základ úsudku o věcech. CIL Srovnávati věc s jejím vzorem znamená míli úsudek o věcech. CUL Dokonáním úsudku jest správná výpověď o věci náležitě srovnané s jejím vzorem. 1. Bez vzorů věcí, předběžně poznaných, neexistuje tedy úsudek o věcech. 2. Bez věci poznané a srovnané s j ejim vzorem je úsudek o věcech pouze předběžným úsudkem. 3. Úsudek, pronesený o věci nedbale pozorované či srovnané se svým vzorem, je zvrhlým úsudkem. Mnohem však je zvrhlejší, jestliže někdo ani nezná vzor, ani to, co je dle vzoru zobrazené. CIV. Je nutno stanovití všeobecné tvary a pravidla věcí a ukazovali, jak je nutno prováděli podle meh všechno zvláštní. Paměť: 71. Paměť je zásobující a vydávající schopnost mysli, která přijímá věci. smysly zachycené, uchovávaje a podle potřeby opět vydává. 72. A ta má tři povinnosti: ukrývali, uchovávati a vydávali, čili zachycovati. podržovati a vraceti. Jestliže pečlivě ukrývá, věrně uchovává a pohotově vrací, říkáme jí dobrá paměť. 73. Všeobecné je pravidlo toto, že nikdo nemůže vrátiti víc než to. co si zapamatoval a zapamatovati si než to, co si dříve vtiskl do paměti a ovšem činí pevnější bude vtisknuti představy, tím že pevnější bude její podržení a snadnější rozpomínáni. Z toho povstávají základní poučky: CV. Co si chceš pamatovati. vtiskni si nejdříve do paměti: Nikdo se totiž nemůže pamatovali nebo se rozpomínali na to, co si nikdy nevtiskl přemýšlením do paměti. CVI. Čím trvaleji chceš pamatovati nebo snadněji se rozpomínali, tím lilouběji vtiskni do paměti. Co zavadí o smysly zběžně a tím se zlehka vtiskne do mysli, smazává se snadno. CVII. Síla paměti je především závislá na síle vtisknutí představy. 74. Vtisknutí představy je zobrazení věci v mysli, věci, která byla zachycena přítomným smyslem. 75. Všeobecně pomáhá vtisknutí představy trojí: Pozorné vnímáni jasné chápání a pečlivé rozsuzování. CVIII. Pomůcky smyslů, pochopení a úsudku jsou též pomůckami paměti. Dovětek: Kdo se tedy pozorně obírá věcmi, týkajícími se smyslů, pečlivě užívá nástrojů pochopení a věci promyšleně rozsuzuje, ten dobře pěstuje paměť a konečně v ní dosáhne pevnosti. 76. V podrobnosti pomáhá vtisknutí představy, pokud jde o věci, trojí: průhlednost: řád ; okohiost CLY, Co nemá smysl, nemůže býti chápáno, rozsuzováno a tedy ani svěřováno paměti. Dovětek: Lo co má býti svěřeno paměti, budiž jasné. CX. Věci, které postrádají souvislosti, mohou býti stěží chápány i posuzovány a tak i stěží svěřovány paměti. Dovětek: Lo. co se má svěřiti paměti, budiž uspořádáno! CXI. Jako je řád věcí základem pochopení a úsudku, tak je i základem paměti. CXII. Věci, které postrádají okolnost, mohou býti stěží chápány a posuzovány a tak ani nemohou býti svěřovány paměti. - 1. To, co se má svěřiti paměti, budiž dobře vymezeno okolnostmi. Čím větším počtem, tím lépe. 2. To, co se má pevně svěřili paměti, budiž vysvětleno příčinami. CXIII, Pivní vtisknutí představy nejlépe utkvívá. - učení v dětství, zrána po spánku, když jsou smysly svěží... 81. Klidná mysl je ta. která neni rozptýlena shlukem předmětů, nýbrž obrácena pouze k nějaké jediné věci. CXIV. Vtisknuté představy, přijaté s pozorností utkvějí v paměti dobře. - Samota a klid - prospívají. CXV. Vtisknutá představa, přijatá mysli, citově vzrušenou silným citem, utkvívá hlouběji. Dovětek: Všechno, co těší uprostřed učení, podporuje paměť. CXVI. Vtisknutá představa, učiněná bezprostředně z věcí samých, je nejlepši. 84. Prodlení nastává, když ponecháme smysl u téhož předmětu poněkud déle. dokud se s celou věcí důvěrně neseznámí. To se děje opětovným díváním, slyšením a pečlivou úvahou po všech stránkách. CXVII. Prodlévati u předmětu znamená upevniti vtisknutou představu. CXVIII. Vtisknouti znovu to, co bylo vtisknuto, zesiluje vtisknutou představu. 86. Zápolení nastává, když se opětovně zkoumá, zda věci. již pochopené, byly pochopeny řádně, ať už se zkoumá jedna věc s druhou či sama se sebou. CXLX. Pokusným přetřásáním se vtisknutá představa zesiluje. Schopnosti podržeti něco v paměti se pomáhá předně četným opakováním, o něbž bylo správně řečeno: Často se rozpomínat je lepší než všeliké léky. Též: Opakování je otec i matka paměti. CXX. Opakování je protilékem zapomínání. CXXI. Zapisování je pokladnici opakování. - zapisování, podtrhávání, rozdělování sešitů... Ookoh totiž svěříme písemnému záznamu, můžeme opakovati. jinými slovy znovu použiti. CXXII. Symbolické (obrazné) představování věcí je klíčem i kolíkem paměti. 91. Převádění nepochopené věci na pochopenou má nej větší význam, máme-li si vryti do paměti neznámá jména CXXIII. Pochopení věci - ať jakékoli - je světlem paměti. ~- ale pravé pochopeni věci je zářným světlem paměti. 92. Převádění neomezené věci na omezenou má význam při věcech, které množstvím a rozmanitosti zavalují a matou mysl. nejsou-li převedeny v počet a míru a sevřeny v mezích, (pomocná slova atd.) CXXIV Rozdělující omezení neomezeného je velkým nástrojem paměti. - pravidla, shrnování, zobecnění Toto je původ a základ všech theorií. pravidel a systémů - neomezené věci se vtěsnávají v omezená paženi mysli. 93. Tolik též o schopnosti podržeti něco v paměti: rozpomínání je uvědomeni dojmu z nějaké věci minulé, vracející se do mysli u příležitosti věci přítomné. CXXV. Rozpomínání se řídí příležitostmi. - příležitosti = souvislé vztahy věcí, spojující myšlenky navzájem CXXVI. Příležitosti k rozpomínání j sou spojeny v řetěz. Dovětek: Musí tedy býti spojeny v řetěz (jinými slovy. Čemukoli se učíme, to musí býti navzájem spojeno tak. aby vzpomínka najedno vlekla s sebou vzpomínku na druhé a tak dále). 95. Poněvadž paměť posnipuje vpřed, nikoli dozadu, nesmějí býti věci a jejich představy spojovány v řetěz jakýmkoli způsobem, nýbrž tak. aby předcházela věc známější a vlekla s sebou věc neznámější. CXVII. Příležitostí k rozpoznání nechť je něco známějšího, samo pak rozpomínání, nechť je něco neznámějšího. Methoda, jak lze vyučovati obezřetnosti (rozvážnosti): 97. Obezřetností nazýváme dovednost správně se pohybovati mezi věcmi nejistými (jinými slovy prospěšné si vybirati. Škodlivému se vyhýbati). Toto všechno spočívá na vládě naší vůle, která rozhoduje o našem j ednání. CXXVTII. Základem obezřetnosti je správně pochopiti to, co by nám mohlo prospívali a co by nám mohlo škodití. CXXTX. Podstatným úkonem obezřetnosti je vybirati si to. co by nám mohlo prospivati a vyhýbati se tomu, co by nám mohlo škoditi. 100. A protože jsou mezi věcmi mnohé, které se k nám chovají lhostejné, bude obezřetné, jednak je pracně nevyhledával i. jednak před nimi pověrčivé neprchati. CXXX. Přídavkem obezřetnosti je pokládati za lhostejné to. co je lhostejné. -- nezabývat se nepřinosným Methoda pracovní: 101. Vyžaduje theorii, obezřetnost a praxi. Theorii proto, aby člověk to, co koná. nekonal jako němá tvář slepým pudem, nýbrž rozuměje svým pracím. Z tohoto porozumění vyplývá nutně opatrné rozhlížení, aby prací nechyboval, nakonec pak dosáhne nepřetržitou praxí toho. že nemůže vůbec chybovali. Tedy: CXXXI. Před veškerou praxi nechť předchází theorie. - Před počáteční praxi počáteční theorie ... CXXXII. Veškerou praxi nechť provází obezřetnost. - i ten, kdo rozumí, může se prohřešiti, nedává-li pozor CXXXIII. Veškerou praxi nechť zdokonalí praxe. - čemu mánie konat, nemůžeme se naučit jinak, než konáním CXXXIV. Tomu. kdo chce něco konati. předveď ukázku, podej nástoje a pouč ho o napodobování! CXXXV. Žákovi, který se ponejprv o něco pokouší, nesmí se věřiti a proto jest nutno dávati pozor, aby nechyboval. - Ani žák nesmi věřiti sobě samému ani učitel žáku. K způsobilosti se nedochází j ediímým výkonem nebo dvěma. Tedy: CXXXVI. V každém učení nechť je praxe důležitější než theorie. Co totiž je třeba konati. a jak, je možno pochopiti předvedením i jediné ukázky: aby to však mohl konati tím způsobem, jak se mu předem ukazuje a přikazuje, toho lze dosálmouti jen Četným opakováním. Dovětek: Dobrou praxi je nutno vymáhati tak dlouho, až se dojde k jistotě, že žák nebude chybovati. 105. A poněvadž cokoli vzniká, vzniká methodou synthetickou (od menšího k většímu, od jednoduššího k složenějšimu atd.). nechť pivní pokus o napodobování nezačíná nikdy hotovými pracemi, nýbrž samými počátky a to těmi, které jsou ze všech nejmenší a nejjednodušší. Tak se bude postupovati jistě a snadno. CXXXVII. Praxe nechť začíná nejnienším nikoli nejvétším; částmi nikoli celkem: samými počátky nikoli hotovými věcmi. - kdo se učí čisti, nezačíná textem, slovy nebo slabikami, poněvadž nemůže, nýbrž písmenami. Přizpůsobení učiva žáku: CXXXVIIÍ. Učitel nechť neučí kolik sám může učiti, nýbrž kolik může žák pochopiti. Dovětek: Hybnou pákou vzdělání je přizpňsobovati učebnou látku žákovu nadáni. 111. U žáka musíme však dbáti rozdílu věku. povahy a pokroku. Odtud vyplývají pro pivní věk tři směrnice: CXXXIX. První věk nechť je vzděláván pouze věcmi, týkajícími se smyslů. - podávání faktů bez souvislosti Jinými slovy, nechť je vše přidáváno historickým způsobem jejich smyslům, aby viděli, slyšeli a ohmatali, že toto, ono a tohle je a vzniká tímto, oním a tímhle způsobem. CXL. Pivní věk nechť je dobře vzděláván věcmi týkajícími se smyslů. - aby vše chápal žák správně Aby se nezrodila vrtkavá, nejistá, kolísavá nebo zrůdná obraznost věcí. Co si vtiskne do paměti v pivním věku v ní utkví a nesnadno se dá odnaučiti nebo přetvořiti. Musíme se tedy starati. aby žáci pochopili vše jen správně. CXLI. Pivní věk nechť je cvičen hlavně tím učením, jehož použití spočívá na paměti. - jazyk, hudba, počty... Dovětek: Nechť je tedy chlapecký věk řízen spíše příklady než poučkami. CXLII. Zralejší věk musí býti připuštěn k příčinám věcí. - aby se nespokojil věděním, že je něco. nýbrž aby též toužil a přivykl si zkoumati. proč něco je takové a nejinačí. CXLIIL Proiiiknouti k pravým příčinám mnohých věcí znamená dostatí se k čistému pochopení věcí. 115. Podle rozdílu nadáni je žák rychlý nebo pomalý, bystrý nebo nechápavý, pilný nebo nedbalý. Jestliže je rychlý, bystrý a pilný, postupuje učeni bez pracné obezřetnosti učitelovi. Jestliže je pomalý, nechápavý nebo nedbalý, musí nezbytně přijíti na pomoc učitelova trpělivost, obezřetnost a píle. CXLJV. Ať učitel neuplatňuje příliš své vlastní nadám nebo ať se vyučí trpělivosti. O pouč. nechápavých: CXLV. Nechť se učitel sklání k žáku a pomáhá jeho chápavosti všemi možnými způsoby. U žáka je tepive ve stavu zrodu všechno to. co je u učitele ve stavu již dokonaném. Proto ať uváží, že on je již ve světle, druhému však že teprve svítá a proto nechť mu pomůže, aby mu svitalo, i když ne rychle, přece správně. 118. Smernice o poučováni nedbalých. CXLVI. Nechť je nedbalost žákova napravována píli učitelovou. Musí v něm totiž burcovati lásku k učení, musí na něho dávati bedlivější pozor než na ostatní a konečně musí používati povzbuzujících prostředků. 120. O poučování začátečníků, umění neznalých, platí tato směrnice: CXĽVII. Nechť poučování neznalých počíná samými začátky. CXLVIII. Nechť poučování pokračujících postupuje stupňovitě. Základní stupně, anebo spíše žebříky, budou trojí: začátečníků, pokračujících a dokončujících. CXLIX, Nechť začátečníci nekonají mnoho věcí, ale zato mnohokrát: pokračující více věcí vícekrát, dokončující ani ne tak mnohokrát jako spíše mnoho věcí. Nováček je totiž snadno množstvím uveden ve zmatek: ať tedy přivyká nejprve jedné věcí. CL. Nechť začátečnici konají všechno přísně podle vzoru, pokračující bez něj, dokončující volně. CLI. Začátečníci ať vše konají zvolna, ti, kteří se dostali dále, íychleji a dokončující nejrychleji. Umění totiž stejně jako příroda jde rádo kupředu, nikoli nazpátek a jiti kupředu chce dříve zvolna než rychle. CLIL Nechť poučování člověka, který se dopustil chyby, počne odstraněním chyby. - musíme ukázat na chybu Zvláštní postup při vyučování: - různost žáků = různá výchova CLIII. Částečný úkol je pomíchaný, nevyžaduje zákonů, řídí se pouze příležitostmi. 126. Jestliže se žáda znalost celého předmětu, je nezbytné začíti základy, schopnými unésti celé břímě: na položených základech nechť se staví vše. co náleží k celku, avšak v takovém pořádku, aby vše předcházející stavělo stupeň následujícímu a vše následující přidalo sílu předcházejícímu. CLIV. Dokonalé učení nechť je stavěno na vlastních základech, tak rozsáhlých, aby celá ta obrovská stavba učení mohla z nich vyvstávali, a tak pevných, aby vše mohlo stati vlastní silou a nepotřebovalo v ničem cizích opor. - Pevné základy, na nich stavět dalši učivo 127. Jestliže tedy chceš někoho vyučovati běžným způsobem, vypravuj mu tolik, co chceš, aby znal a ukazuj mu. co chceš, aby napodoboval. CLV. Kdo se učí běžným způsobem, musí věřiti, kdo se učí přesně, musí žádati důvody věcí. CLVI. Přesné poznáni počíná smyslem a končí pochopením, avšak za prostřednictví roziunové úvahy. CLVII. Lidský7 duch tedy musí býti poučován tak. aby tyto stupně nebyly mateny. - podle věku a podle předmětů 1. Vyprávění (historie) o věcech je pivním stupněm znalosti.: 2. Pochopení příčin je druhým stupněm znalosti.: 3. Prohlédnutí důsledků je posledním stupněm znalosti. 127. Jestliže máš libovolný čas k poučování žáka. kráčej postupně, nevynechávaje nic z toho, co náleží k celku díla: musíš-li však spěchati. obírej se pouze věcmi nejuezbytnějšími. CLVIII. V časových lhůtách přísné vymezených nesmíš konati nic, krom toho. co je nejnezbytnější. Zvláštní připomenuti k tomu, jak vyučovati rychle, příjemně a natrvalo: CLVIII. (a). Stálé příklady napomáhají velice rychlosti, jasné poučky napomáhají velice příjemností a nepřetržité použití důkladnosti. Jití totiž, kudy šel předtím jiný. je bezpečné a jisté, jako nese-li se vpředu temnotami j asná pochodeň. Jití pak a vraceti se častěji způsobuje, že se člověk cítí bezpečným na cestě. 1. O rychlosti učeni 131. Musíme vynaložiti práci na to, aby to. čemu se vyučuje a učí, bylo vyučováno a učeno rychle, poněvadž počátek je obyčejně vřelý. CLIX. Přímo za cílem, oklikám se vždy vyhýbej! - Hleď tedy od začátku k cíli! Ukaž jej i žákovi, aby vida sám. kam směřuje, pojal naději, že k němu může dojiti a sám dojiti toužil. Cíle si všímej bedlivěji než prostředků! CLX. Co může vzniknouti menším počtem prostředků, nemá zapotřebí většího počtu prostředků. Budiž tedy používáno pouze nezbytných prostředků. Postačí jedna ukázka kterékoli věci. jedno nebo dvě vysvětlení, zbytek nechť je ponechán praxi. Cesta nejiychlejšího pokroku je klásti řádný důraz na věci základní a nezdržovati s malichernostmi. CLXI. Nechť jsou všechny prostředky připraveny a nechť jsou po ruce. Nechť jsou tedy připraveny všechny ukázky, všechna pravidla a všechny nástroje, jichž se používá v praxi. CLXII. Vždy postupně, nikdy skokem. - Cokoli konáš, konej pouze to jedmé. abys nezmátl žáky7. Kdybys přeskočil nějaký krok. musel by ses vrátit k začátkům, kvůli nepochopení něčeho na konci. CLXIII. Věci. jsoucí ve vzájemném vztahu, vždy současně. Je totiž nutno probírati, přijímati a procvičovati, na přiklad čtení i psaní písmem, věci i jejich názvy, dále theoretická a praktická znalost věcí. Theorie totiž bez praxe je neplodná a praxe bez theorie je zaslepená. 1. Poněvadž věci opačné a vše protikladné jsou též ve vzájemném vztahu, musí jim býti vyučováno vždy současně nebo krátce po sobě, aby vyšla najevo povalia obojího. 2. Poněvadž žák a spolužák jsou také osoby souvztažné, bude naprospěch rychlému pokroku nevzdělávali nikoho pouze jednotlivě, nýbrž mnoho současně. CLXIV. Znamenitého pokroku se dosahuje nepřetržitým postupem. - rozvrhuj si čas Abys rychle dosáhl cíle. není třeba násilí, nýbrž nepřetržité píle. aby totiž nebyl v celé době učení - jediný den bez práce, jediná hodina bez nového úkolu, nezanecháno nic z toho. co jsi začal, leda dokončené. Poněvadž, jestliže něčeho zanecháš a znovu se vrátíš, neumenšiš si práci, nýbrž rozmnožíš: něco totiž zajde zapomenutím, to musíš liledati znovu s obnovenou chutí. - Nikdy nesmíš brati současně více látky', než kolik je možno zdolati jedním útokem. - Vykonané již nekonej. CLXV Totožnost methody v mnohém přispívá k rychlosti učení. - Avšak i k půvabu a posílení. Poněvadž, nevy- skyťují-lí se ve způsobu věci. kterou musíme probírati. nové překážky, přihlíží se jen k látce, j akožto k nově přicházející: a tak je snadněji a rychleji zdolávána, když sejí obírá celá mysl. 2. O příjemnosti učení: CLXVI. Nechuti, nejpatiněj šího jedu učení, se musíš střežhi s nej vyšším úsilím. CLXVII. Jeduati s vrozenými schopnostmi tak, jak vyžaduje jejich přirozenost, tvoři základ utěšeného pokroku. 140. Lidská přirozenost je svobodná, miluje činnost z vlastní vůle a děsí se nucení. Tak chce býti vedena k tomu, k čemu směřuje a nechce býti vlečena strkána nebo nucena. Z toho vyplývá, že učitelé mrzutí a panovační jsou nepřátelé lidské přirozenosti a srážejí schopnosti. CLXVIII. Nechť je učitelskému úřadu vzdáleno veškeré mrzouctvi, vše nechť je vykonáváno s otcovskou laskavostí. - Aby žák pociťoval, že je milován a neměl příčiny k nedůvěře. A tmelem lásky aby byla láska a pobídkou k píli sám vřelý vztah věcí a osob. Lidská přirozenost se děsí nekonečného, raduje se, může-li přehlédnouti hranice věcí. Vše co je dloidié. nebo zmatené nás odstrašuje: naproti tomu krátké a jasné nás těší. CLXIX, Běh každého učeni nechť je. pokud možno, krátký a uspořádaný. - Aby se žáci nepotáceli v chaosu, nevědouc, co se děje. kam směřují a kde jsou. ale. aby již od začátku jasně viděli cíl se vším tím, co je uprostřed. CLXX. Smysly žáků musíme vždy drážditi tím. co je láká. - žáci se budou chtít naučit další, navazující věc (XXXI. Všemu, čemu se musíme učiti. nechť se učíme vlastní praxi. - Aby práce živila obratnost. 144. Lidská povaha se honí za použitím věcí: milé je jí to. co slibuje a přináší nějaký užitek. CLXXII. Všemu nechť se učíme pro použiti. - milé je lidem to, co slibuje a přináší nějaký užitek CLXXIII, Vše. čemu se vyučuje, nechť je spojováno s milou rozmanitostí. - lidská přirozenost se těší z rozmanitostí, stále stejné sejí protiví, 146. Hry obvzláště lidskou povahu těší. Důvod vězí v tom: předně, poněvadž je přirozené radovali se ze svobody. Každá pak hraje čímsi dobrovolným a tím svobodným, kdežto zaneprázdnění věcmi vážnými vyhlíží jako nezbytnost a tím nucení. Za druhé, poněvadž se všeelmy hry konají společně a se závoděním, lidskou povahu pak těší soupeření, poněvadž ji těší i chvála: konečně, poněvadž se lidská mysl. dychtíc po novotě, tak ráda dívá na výsledky věcí, že ji těší účastniti se též her. kde lze vidětí výsledky závodů. Mnoho tedy přispěje k potěšeni, povzbuzení a udržení práce, jestliže: CLXXIV. Tomu. čemu se někdo učí. bude se učiti více žáků současně nějakou příjemnou podobou závodění. Dovětek: Cokoli se děje ve škole, budiž duševní lnou. Jestliže ponecháváme, aby byli žáci nuceni něčemu se učiti pracně a s odporem, je to výsmech dokonalé methodě. 3. O důkladnosti učení / Jak učiti na pevno: 148. Všeobecně je třeba pŕipomenouli. že. jestliže chceme žákům vlévati do duše důkladně učení, sluší se, aby věci, jimž je treba vyučovati, byly důkladné, jinými slovy, aby měly důkladnou pravdivost a důkladné použiti. CLXXV. Věci bezcenné a takové, jejicliž pravdivost a užitečnost není možno ukázat:, nechť jsou na rozkaz odstraněny odtamtud, kde se požaduje důkladné vzdělání. CLXXVI. Všeclino povzbudivě. - Ukaž dovednost, nebo umění a vzbudíš tím u žáků zájem. CLXXVII. Příklady nechť jsou vybrané, přesně stavějící věc před oči. aby každou její část bylo možno prohlédnout!. Poučky však nechť jsou počtem skrovné, smyslem jasné, pravdivostí všeobecné, aby jim bylo možno bezpečně věřiti. Cvičeni konečně nechť jsou pevně spojena s ukázkou, dokud by nebylo možno ji živě vyjádřiti. - Kde je totiž chyba příkladem, tam je nemožné nepříučiti se chybnému. Dovětek: 1. Nic bez pečlivých tvarů ; 2. Nic bez neklamných pravidel: 3. Nic bez vybrané pečlivosti Aby vše, cokoli by bylo třeba pochopiti a vykonali, nemohlo býti pochopeno a vykonáno jinak, než správně. CLXXVIII. Vše první nechť je nejlepši; ukázka, pravidlo, pozornost a konečně učitel sám. Poněvadž většinou, jak se podávají první věci, tak se podává všechno. • špatný základ - špatné vse CLXXBC Všeclmo první nechť je pomalé, ale pečlivé: pozornost, vnímání a konečně napodobování. Ukvapenost většinou hubí věci stejně jako nedbalost při jejich počátcích. 1. Budiž přihlíženo k tomu, aby to, čemu se vyučuje, bylo pochopeno od počátku správně. 2. Budiž zkoumáno, zda to. co bylo pochyceno, bylo pochyceno správně. 3. A vyjde-li najevo, že bylo něco uchopeno nesprávně, budiž hned vyrváno, aby nezapustilo kořeny. CLXXX. Dokud nebylo dřívější učivo upevněno, nic nového na něm nestavět. - Ne mnoho, ale důkladně. CLXXXI. Vše úplné, po částech krajních a prostředních, aby žák vždy jasně viděl, co k věci náleží nebo nenáleží CLXXXII. Vse vnitřně odhalenými příčinami. - Vše totiž čemu je vyučováno, musí býti ovšem spojeno tak. aby výsledky vyplývaly ze svých příční a samy sebou byly chápány. CLXXXIII. Vše vlastními smysly, vždy a rozmanitě. - Použití více smyslů a častěji = upevňování do paměti 1. Pouze vlastni hledění ukončuje rozepře a lidem dává jistotu. V celém průběhu studia musí býti vše uspořádáno tak, aby byli žáci vedeni k pokusům vlastními smysly a lozmnovými úvahami. 2. Nestačí použiti jednoho smyslu, nechť se podporuje pozornost žáků všemi možnými způsoby. 3. Kde nemohou býti smyslu představeny přímo věci samotné, nechť jsou představovány náhrady (obrazy). CLXXXrV. Vše vlastní a ustavičnou praxí žáků. - Důležité ukládali vlastní práci žákům - rychlý postup - žák je sám sobe vůdcem - udržuje to smysly při svěží pozornosti a vštěpuje požitek z opakování. CLXXXV. Opakováni a zkoušky nechť jsou prováděny stále. Části zkoušky jsou: zkoumali 1. zda se někdo něčemu naučil; to se objeví, umí-li to odříkávati. 2. Zda to pochopil: to se pozná nižnými analytickými otázkami. 3. Zda zná použití toho: to ukáže praxe bez přípravy. CLXXXVI. Aby si každý žák zvykal býti současně učitelem. - nejvíce se naučí při učení jiného To se stane, přikážeme-li žáku. aby totéž co mu bylo dostatečně ukázáno a vypověděno učitelem, hned sám stejným způsobem ukázal a vypověděl, pokud bude třeba. Mimo to. ať jsou naváděni k tomu, aby to. čemu se naučí ve škole, vyprávěli doma rodičům, služebníkům nebo každému, kdo je schopen takové věci pochopiti atd. 1. Žáci se stanou pozornějšími ke všemu, co jim učitel přednese, zvědí-li. že brzo budou opakovali totéž. 2. Opakováním vtiskne si každý to, čemu bylo učeno, hlouběji v rozum a paměť. 3. Jestliže vyjde najevo, že něco bylo pochopeno méně správně, Imed se naskytne příležitost k opravě 4. Učitelé a žáci nabudou jistoty, že bylo pochopeno to. co mělo. Známkou znalosti - moci vyučovati. 5. Tak časté opakování téže věci způsobí, že i nejpomalejší mezi žáky dosáhnou téhož. 6. Tím učiní všichni ve všem rychlejší a důkladnější pokroky. 7. Tak se stane z každého žáka učitel, na kterémkoli stupni, čímž se silně rozmnoží příležitosti k šíření znalosti.