PROFESNÍ PORTFOLIO UČITELE Kateřina Šmejkalová C:\Users\uzivatel\Downloads\logolink_MSMT_VVV_hor_barva_cz.jpg PORTFOLIO uNástroj aktivní spoluúčasti učitele na vlastním rozvoji a hodnocení; Nástroj pro profesní a osobní růst učitele; uFunkce portfolia – prezentační a reprezentační, hodnotící, podpora sebereflexe, podpora dalšího vzdělávání a představy seberozvoje a jejich sladění s potřebami školy; uPráce s portfoliem – pravidelnost práce s portfoliem; práce s portfoliem vyžaduje součinnost se strany učitele, tak vedení školy (popřípadě zavádějícího učitele – mentora); na kvalitní práci učitele je třeba upozornit ostatní nebo naopak pro nedostatek je třeba hledat cestu k nápravě; uPro zpravování portfolia je třeba disponovat potřebnými IT dovednostmi; CÍL PORTFOLIA uZÁZNAM POSTUPU, KTERÝM PEDAGOG OBYČEJNĚ POSTUPUJE – TYPOVÝ PŘÍKLAD, A PAK O ZÁZNAM MIMOŘÁDNÝCH PŘÍPADŮ. uDo portfolia vkládáme dokumenty a artefakty, které jsou reprezentativní a vypovídají o profesním vývoji pedagoga. u PRÁCE S PORTFOLIEM uPRVNÍ FÁZE – výběr vhodných dokumentů, dokládající odpovědi na otázky: ØCo se mi v uplynulém období podařilo? ØCo mne zajímá, co bych rád/a studoval/a? ØS kým spolupracuji ve škole a na čem? Ø… ØPodílím se na rozvoji školy? Přispívám k vytváření pozitivního profesního klimatu v ní? ØJaká pedagogická aktivita je pro mne přínosem? Ø… uDůležitá je odpověď na otázku: Proč jsem zařadil/a tento materiál do svého profesního portfolia? u uDRUHÁ FÁZE – analýza, reflexe a zamyšlení se nad dokumenty; úvaha nad: ØJak se zařazený materiál vztahuje k procesům učení/vyučování? ØJaký vliv může mít na můj profesní rozvoj? Co se z něj mohu naučit nebo dovědět o sobě jako učiteli? ØV čem reprezentuje mou práci jako učitele? uTŘETÍ FÁZE – hodnocení profesního portfolia při setkání s vedením školy: ØVětšinou jednou ročně; ØFormou strukturovaného rozhovoru; nejefektivnější je, pokud rozhovor vede učitel se svým přímým nadřízeným; rozhovor poskytuje zpětnou vazbu nejen učiteli, ale také vedoucímu, napomáhá lepšímu porozumění mezi nimi a má motivující charakter; ØCílem třetí fáze je získat komplexní pohled na výkon profese konkrétního učitele nebo jeho část, třeba hodnocení žáků; uČTVRTÁ FÁZE – formulování plánu osobního rozvoje pro příští období; ØJe součástí profesního portfolia; vytváří jej učitel a školský management; u STRUKTURA PROFESNÍHO PORTFOLIA uStrukturovaný profesní životopis; uOsobní vzdělávací platforma: Øprofesní etika učitele (výsledky dotazníkových šetření, jejichž respondenty jsou žáci, rodiče nebo kolegové; spontánní zpětná vazba od žáků, jejich rodičů, kolegů); ØProfesní znalosti učitele: vedení žákovských portfolií; záznamy o osobních rozhovorech se žáky; uPlán profesního rozvoje; uDokumenty dokládající naplňování rámce profesních kvalit učitele: Øplány výuky, prostředí pro učení, procesy učení, hodnocení práce žáků, reflexe výuky, rozvoj školy a spolupráce s kolegy, spolupráce s rodiči a širší veřejností, profesní rozvoj učitele; u Ø Ø Ø Ø u u PŘÍKLAD PRO PORTFOLIO uV roce 2016/ jarní semestr – zadání bakalářské práce „Prevence rizikového chování v dopravě“ uCílová skupina: 20 žáků MŠ a ZŠ pro tělesně postižené, Brno, Kociánka 6 uRealizace projektu: 22. září 2016; 26. září 2016; uMísto realizace: MŠ a ZŠ pro tělesně postižené; Areál dopravní výchovy a vzdělávání Městské policie Brno (dopravní hřiště); uProblémové okruhy: ØJak vzniklo téma zaměřené na primární prevenci v dopravě? ØJaká byla cílová skupina dětí? Pilotně ověřit navržený projekt či nikoliv? Co projekt přinese? ØJakým způsobem bylo organizované? Jaký podíl na organizaci měla studentka? Jaké organizační kroky jsem musela realizovat? Jaké materiální a personální zabezpečení projektu? Jak velký byl realizační tým studentů? Kde bylo třeba pomoci? Jaký byl časový harmonogram? … u uPřínos pro nás? u ØOvěření, že studenti jsou schopni pracovat v týmu a organizovat aktivity; ØJe třeba studenty vést: pomoci s časovým plánováním jednotlivých prací na projektu, na projektu pracovat systémově; ØPozitivní bylo zejména doporučení studentům, že musí znát cílovou skupinu dětí před samotnou realizací projektu na dopravním hřišti. V našem případě cílovou skupinou byli žáci s lehkým mentálním postižením. Ø u PROJEKT 2017 „Hrou na dopravním hřišti, bezpečně v provozu“ uV roce 2017/ jarní semestr – zadání bakalářské práce; uCílová skupina: děti a vnoučata zaměstnanců Pedagogické fakulty MU; uRealizace projektu: 10. května 2017 uMísto realizace: Areál dopravní výchovy a vzdělávání Městské policie Brno (dopravní hřiště); uProblémové okruhy: ØCílová skupina dětí: věk, počet? u u uPřínos pro nás? Doporučení pro další projekty: ØIntegrace jednotlivých předmětů zabývajících se dopravní výchovou, zdravovědou, didaktikou, psychologií … je velmi přínosná; ØZískali jsme zkušenosti se zajištěním dětí – účastníků projektu; potvrdila se nezbytnost znalosti věkové skupiny dětí, včetně jejich počtu; ØZe zkušeností z projektu 2016, bylo třeba dodržet, aby vedoucí student se věnoval pouze organizaci (při realizaci projektu); ØDo projektu se zapojilo více různých studijních skupin studentů, dále Městská policie Brno, Dopravní podnik města Brna, Střední odborné učiliště zemědělství a služeb Dačice; ØPozitivní je pokud studenti vidí učitele jako tým, pracují také tak; u u Ø DĚKUJI ZA POZORNOST C:\Users\uzivatel\Downloads\logolink_MSMT_VVV_hor_barva_cz.jpg