Školní vzdělávací programy Školní vzdělávací programy (ŠVP) •Pedagogický dokument, která si zpracovává sama škola na základě příslušného RVP, a to pro každý obor vzdělání •Profilace školy •Zohledňují vzdělávací podmínky dané školy, pedagogické záměry školy a zřizovatele, umožňují přizpůsobovat vzdělávání praxi •Závazný pro všechny účastníky vzdělávání •Podle ŠVP se uskutečňuje výuka na škole •Ředitel školy zodpovídá za soulad s příslušným RVP •Naplnění programu kontroluje Česká školní inspekce • •Kontrolní úkoly: 1.Charakterizujte RVP vaší skupiny oborů a vysvětlete jejich vztah k ŠVP. 2.Vysvětlete specifika ŠVP. • •název ŠVP si škola určuje sama. Odlišnými názvy mohou školy např. zdůraznit zaměření přípravy v oboru, ale většina oborů s vyučením má ŠVP shodný název (např. obor Kuchař - ŠVP s názvem Kuchař). •Názvy ŠVP„ NÁROČNÁ LÁSKA – ŘÁD A JISTOTA“, „ •Některé názvy neobvyklé, příp. nevhodné, zajímavé. „ •škola má povinnost umožnit každému zájemci, aby se mohl se ŠVP seznámit • Tvorba ŠVP a práce na dvou úrovních ve škole jedno ŠVP •Koncepční a řídící tým (10-15 osob): Vede koordinátor, členy jsou vedoucí dílčích týmů (zpravidla se jedná o předsedy předmětových komisí); dobré je zapojit i další odborníky ve škole – výchovné a kariérové poradce, školního psychologa aj. •Dílčí týmy pro práci na koncepci jednotlivých složek vzdělávání, vstupních studií (analýz) a dílčích částí ŠVP (např. předmětové komise, tým pro autoevaluaci školy, analýzu požadavků regionálního trhu práce, zpracování záměrů podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami atp.). Každý dílčí tým má svého vedoucího. Kdo by měl vypracovat ŠVP? •a) Zpracování ŠVP je záležitost jednotlivce – ředitel, pověřený zástupce školy nebo učitel, externí pracovník, agentura. Způsob tvorby je možný, jeho zásadním nedostatkem je to, že ŠVP, sebekvalitněji a sebemoderněji vytvořený, představuje vizi pouze svého autora, nikoli pedagogického kolektivu •b) Zpracování ŠVP je týmová práce - např. pod vedením koordinátora tvorby ŠVP, ředitele apod. Vhodnější způsob, ale je pravděpodobné, že učitelé se s ním zcela neztotožní a dál budou vyučovat dosavadním způsobem. Proto zapojit do práce co nejvíce pedagogů. Tvorba ŠVP a práce na třech úrovních ve škole více ŠVP •Tým koncepční a řídící - školní koordinátor, koordinátoři pro jednotlivé ŠVP, pověřený vedoucí pracovník školy, popř. předsedové předmětových komisí. •Týmy pro jednotlivé ŠVP- jeden tým pro každý ŠVP, řídí vedoucí týmu, který je zároveň členem koncepčního a řídícího týmu. •Týmy (dílčí ) pro zpracování jednotlivých částí ŠVP a vstupních studií; každý tým má svého vedoucího odpovědného vedoucímu pro daný ŠVP. Sestavení týmu, práce v atýmu •Formální – jmenovaní členové týmu jsou předsedy předmětových komisí. •Neformální – doplnění o další zájemce o práci v týmu z řad učitelů –dobrovolníci. Při sestavování týmu se vychází např. z organizační struktury teoretického a praktického vyučování a práce předmětových komisí. •Tým a podtýmy se pravidelně schází a plní úkoly zadané harmonogramem prací. •Vhodná konzultace s ostatními učiteli, kteří nejsou zařazeni do týmu; brát v potaz jejich připomínky