Mgr. Magda Strouhalová § §HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1998 §BRABCOVÁ, Alexandra. Brána muzea otevřená. 2003. §ŠOBÁŇOVÁ, Petra a JOHNOVÁ ČAPKOVÁ, Michaela. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu. 2015. §FULKOVÁ, Marie. Galerijní a muzejní edukace 1. 2014 §FULKOVÁ, Marie. Galerijní a muzejní edukace 2. 2014 § § § Literatura Dělení programů § § §TEORETICKÉ - přednášky, besedy, komentované prohlídky § §PRAKTICKÉ - tvůrčí ateliér, kroužky, § §SMÍŠENÉ – animace, muzejní noc, § UMPRUM_prednaska_2010b.JPG Dělení dle věkových skupin § § §předškolní děti §první stupeň ZŠ §druhý stupeň ZŠ – 6. - 7., 8. – 9. třída §SŠ §VOŠ, VŠ §rodiny s dětmi §senioři §široká veřejnost § Album Image Animační/vzdělávací/edukační program § §stálé §k aktuálním výstavám § § §univerzální programy §programy s mezipředmětovou vazbou, průřezová témata § Animace jako služba x škola § § §respektovat organizaci školního roku §suplování §délka programu § § §návštěvnost § Výsledek obrázku pro škola v doxu Role lektora v galerii § §velká instituce x malá x soukromá § §lektor §komunikace s veřejností, školami, médii §PR, reklama, tvorba textů §distribuce propagačních materiálů §financování §nákupčí § § § § § § § \\JUJUBE\soubory\WANNIECK GALLERY\WG - 1. pololetí 2010-2011\fotky animace\Abstrakce 7.2\Abstrakce_7.2.2011 07.JPG Tvorba programu z praxe ve WG § 1.stanovit cíl – jasná formulace 2.stanovit obsah – jasná představa o informacích § - co musí být sděleno § - co by mělo být sděleno § - co by mohlo být sděleno 3.pracovat s RVP 4.výtvarná aktivita 5.pomůcky § 1. § C:\Users\magda\Desktop\WG prezentace\wannieck.jpg Scénář k výstavě § §název programu §anotace §výstava, termín §cílová skupina §RVP, klíč.kompetence, průřezová témata §cíl programu, metody, organizační forma §výtvarná aktivita, pomůcky §časový harmonogram §reflexe § C:\Users\magda\Desktop\WG prezentace\101204_Wannieck_Gallery_0041.JPG C:\Users\magda\Desktop\WG prezentace\kopal\3a.JPG Struktura animačního programu Nepřetržitý proces s pěti úkoly spojenými šipkou § 1.pomocí kartiček 2.losování 3.obrázkové puzzle 4.pomocí vlastností 5.podle názoru 6.rozpočítání 7.dobrovolné skupiny 8.apod. § Týmování § §při plánování a přípravy výuky je klíčové: § §1. výběr výukových cílů §2. výběr činností a rozvržení edukační jednotky §3. příprava pomůcek §4. rozhodnutí o způsobu hodnocení žáků § Různé modely přípravy edukačního programu dle Kyriacou §Praktické zásady: §program plánovat tak, aby bylo možné dosáhnout stanovených cílů §program by měl mít logickou strukturu a obsahovat různé typy činností a metod §účastníci by měli být aktivní, nikoliv pasivní §výklad vhodně doplňujme obrazovými materiály či přímo exponáty v expozici §je třeba mít připraveny doplňkové činnosti §je také dobré využívat vhodného týmování § Různé modely přípravy edukačního programu dle Kyriacou § §při plánování a přípravy výuky je klíčové: § §1. potřeby, osobní motivace, cíle a institucionální kontext §2. cílů programu §3. zdrojů §4. profilu účastníků § Různé modely přípravy edukačního programu dle Buldioski § §Jaké cíle si kladu? §Jakými prostředky chci těchto cílů dosáhnout? §Jaká zvláštní didaktická hlediska je třeba zohlednit? §Jaké výchovné možnosti se zde nabízejí? §Jak zajistit organizaci edukačního programu? §Kolik času si vyžádají jednotlivé fáze edukačního programu? §Jak budu zjišťovat, zda došlo ke splnění cílů? Různé modely přípravy edukačního programu dle Kalhous, Obst a kol. §Čtením a psaním ke kritickému myšlení § §Před edukačním programem: motivace, cíle, nezbytné předchozí znalosti a dovednosti, hodnocení, pomůcky a časové rozvržení, týmování § §Vlastní edukační program: evokace, uvědomění si významu, reflexe, závěr § §Po absolvování programu: další výsledky § § Různé modely přípravy edukačního programu dle Steelové § §kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, činnostní a občanské §průřezová témata: § - Osobnostní a sociální výchova § - Výchova demokratického občana § - Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech § - Multikulturní výchova § - Environmentální výchova § - Mediální výchova § RVP předškolní vzdělávání § §vzdělávací oblasti: § - Dítě a jeho tělo § - Dítě a jeho psychika (Jazyk a řeč; Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace; Sebepojetí, city, vůle § - Dítě a ten druhý § - Dítě a společnost § - Dítě a svět § RVP předškolní vzdělávání § §kompetence: § k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní § §průřezová témata: § Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Mediální výchova § RVP základní vzdělávání § §vzdělávací oblasti: § Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk), Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace), Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie), Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět), Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství), Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis), Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova), Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova), Člověk a svět práce (Člověk a svět práce) § § RVP základní vzdělávání § §kompetence: § k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, k podnikavosti §průřezová témata: § - Osobnostní a sociální výchova § - Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech § - Multikulturní výchova § - Environmentální výchova § - Mediální výchova § RVP pro gymnázia § §vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk); Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace); Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Biologie, Geografie, Geologie); Člověk a společnost (Občanský a společenskovědní základ, Dějepis; Geografie); Člověk a svět práce (Člověk a svět práce); Umění a kultura (Hudební obor, Výtvarný obor); Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova); Informatika a informační a komunikační technologie (Informatika a informační a komunikační technologie). § RVP pro gymnázia 1.Metody slovní: § - metody monologické § - dialogické metody § - metoda písemných prací § - metoda práce s textem §2. Metody názorně-demonstrační: § - metoda pozorování předmětů a jevů, § - metoda předvádění (demonstrace) § - metoda projekce (statické nebo dynamické). §3. Metody praktické (praktických činností) 1. § Metody podle poznání a typu poznatků 1. §srovnávání §indukce §dedukce §analýza §syntéza § Metody podle typu myšlenkových operací 1. § metoda motivační § metoda expoziční § metoda fixační § metody diagnostické a hodnoticí § metody aplikační. Metody podle funkce v eduk. procesu § 1.heuristické metody 2.diskusní metody 3.problémové metody 4.situační metody 5.inscenační a simulační metody 6.metoda didaktické hry 7.projektová metoda 8.výzkumná metoda Metody podle stupně aktivity jedince