Jednopřípadový výzkumný design Helena Vaďurová 27. 3. 2021 • C-11 Interpret graphed data • D-5 Use single-subject experimental designs (reversal, multielement alternating treatment) Vizuální analýza dat • Rozumím po prohlédnutí grafu základním proměnným, se kterými experiment manipuluje? • Umožňuje zvolený design hodnocení experimentální kontroly? • Představují prezentovaná data přesvědčivě to, že intervenující proměnná kontroluje trend, variabilitu atd.? Popis grafu https://researchbasics.education.uconn.edu/wp-content/uploads/sites/1215/2015/02/image014.jpg Abscissa – vodorovná osa Ordinate – svislá osa Vizuální analýza • Úroveň (level) • Trend v rámci jedné fáze • Variabilita mezi fázemi • Překryvy (overlap) • Okamžitost účinku • Pravidelnost (consistency) napříč jednotlivými fázemi • Vertikální osa: diferenciální efekt Trend Mean level line !"#$%#&'()*+,")-$.#(/##+$("#$0#,)1+$'+0$'+'&2,),3$!"#$%&'()*+,-$./0123. 4565217 8 Pravidelnost napříč fázemi: Jak můžeme vizuálně analyzovat tento graf? • Variabilita, úroveň, trend, počet datových bodů • Překryvy, okamžitost účinku, pravidelnost napříč fázemi Kim & Thompson (2013) Single-Subject Designs Reversal or Withdrawal Designs Multiple- Baseline Designs Changing- Criterion Designs Alternating Treatment or Multi-Element Designs ABA ABAB Multiple- Treatment NCR/DRO/ DRI/DRA Reversals Across Behaviors Across Setting Across Participants Single-Phase 2 phase: Baseline and ATD Phase 3 phase: Baseline, ATD, and Best Treatment BAB 12Kingsdorf, S. L. (2019) ABA in EducaIon (conferecne papaer) Reverzní schéma (reversal design) • Nejsilnější vnitrosubjektový design k prokázání funkční závislosti • Nezávislá proměnná (IV) je odstraněna z intervence a opět do intervence přidána A – B – A – B Minimální počet fází Doporučený počet fází, silnější výzkumný design • Vyžaduje minimálně tři po sobě jdoucí fáze: • Úroveň výchozích hodnot (baseline) (A) • Intervence (B) • Návrat k výchozím podmínkám (A) Predikce, verifikace a replikace (PredicKon, VerificaKon, ReplicaKon) • IV je zodpovědná za změnu v DV v případě, že opakování výchozí úrovně (baseline) a experimentální fáze vykazuje podobné výsledky jako v předchozí fázi Predikce a potvrzení konsekventu Prediction Verifikace Prediction ReplicaOon 19 Reversal (withdraval design) 45)&&,$6$7',*+89:;<= Varianty reverzního designu • Repeated reversal (Opakované reverzní schéma) • B-A-B reversal • Multiple treatment design (Design s více intervencemi) • NCR reversal technique (Reverzní schéma s posílením nezávislým na chování) • DRO/DRI/DRA Reversal technique (Reverzní schéma s DRO/DRI/DRA) Opakované reverzní schéma = A-B-A-B design 23 B-A-B reverzní schéma • Když není možné začít se zjištěním výchozí úrovně odpovědí • 3 fáze: • Nezávislá proměnná – IV (B) • Fáze bez IV (A) • Obnovení IV (B) • Slabší design než A-B-A (neumožňuje zjištění efektu IV během intervenční fáze) • Omezení: • Sekvenční efekt (sequence effect) – úroveň odpovědí ve fázi (A) může být ovlivněna předchozím působením IV https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/154079697900400 208 Multiple treatment reversal • K porovnání efektu 2 a více experimentálních podmínek (proměnných) mezi sebou a vůči výchozím hodnotám • Poznáme podle toho, že přibude C-D atd. • Omezení: • Sekvenční efekt (sequence effect) – úroveň odpovědí ve fázi (A) může být ovlivněna předchozím působením IV • A-B-C-A-B-C….A_B-C-A-C-A-C – úprava fází k eliminaci sekvenčního efektu B-C NCR Reversal Technique • Místo BL je poskytováno posílení nezávisle na chování jedince (NCR) • Prokazuje efekt posílení závislého na chování (CR) • Používá se v situacích, kdy není možné eleminovat aktivitu, která je využívána jako posílení • NCR – doručeno dle rozvrhu (variabilního nebo fixního) bez ohled na chování DRO/DRI/DRA reversal technique • V kontrolní fázi je využíváno: • DRO posílení následuje jakékoli jiné než cílové chování • DRI posílení následuje chování nekompatibilní s cílovým • DRA posílení následuje chování, které je alternativou k cílovému chování • Ukazuje efektivitu posílení závislého na chování (contingent reinforcement) Reverzní schéma/design • Výhody: • Jasné prokázání funkčního vztahu mezi IV a DV • Návrat k výchozím hodnotám ukazuje potřebu plánovat udržení dovednosti v repertoáru • Nevýhody: • Nevratnost (irreversibility) – některá chování, jakmile osvojena, již repertoár neopustí (např. jízda na kole) • ETICKÁ otázka odejmutí fungující intervence Alternating treatment design • Pro porovnání efektu 2 a více intervencí (IV) • Založeno na diskriminačním stimulu – každá IV má jasný SD • SD signalizuje, která intervence je uplatňována • Pro každou IV zaznamenáváme data zvlášť, avšak do jednoho grafu • IV se střídají: • V průběhu dne • V průběhu jednoho sezení • IV se střídají bez ohledu na úroveň odpovědi (vs. reverzní design) • Predikce, verifikace, replikace: • Nemají samostatné fáze, každý bod plní všechny tři role • Varianty: • Jedna fáze: bez výchozích hodnot • Dvě fáze: s výchozími hodnotami • Tři fáze: s výchozími hodnotami a fází nejefektivnější intervence O kterou variantu se jedná? • Výhody: • Nevyžaduje odejmutí intervence • Rychlá možnost srovnání intervencí • Minimalizuje problém s nevratností (irreversibility) • Může být využit s nestabilními daty • Může začít bez výchozích hodnot • Nevýhody: • Interference více intervencí - Byl by výsledek stejný, kdybychom ne/střídali jiné intervence? • Nepřirozeně rychlé tempo střídání intervencí Publikované studie: • Kennedy CH, Souza G. (1995) Funcmonal analysis and treatment of eye poking. Journal of Applied Behavior Analysis. 28(1):27-37 • Jones, M. E., Allday, R. A. & Givens A. (2019) Reducing adolescent cell phone usage using an interdependent group conmngency. Journal of Applied Behavior Analysis. 52(2), 386-393. • A další uvedené přímo v prezentaci Studijní zdroje: • https://learningbehavioranalysis.com/d-5-use-single-subject/