Pojem správa —správní věda, správní právo, státověda, politologie, psychologie, … — —správa —činnost sledující záměrně nějaký cíl, řídící za trvalým účelem příslušné záležitosti (Hendrych, Pražák) — —lidská činnost, jejímž smyslem a podstatou je zabezpečování —výkonu řízení určitých záležitostí — trvalost, systematičnost, organizovanost, plánovitost (Merkl) Druhy správy —veřejná —kraje, obce, veřejnoprávní rozhlas a televize, … —obstarávání veřejných činností sledujících veřejný zájem —soubor institucí, zajišťujících toto spravování —souhrn činností, které nejsou zákonodárstvím, soudnictvím ani vládou —činnost: bezpečnost a obrana státu, zahraniční politika, školská sféra,… — —soukromá —organizace zřízené podle obchodního/občanského zákona —zavazuje pouze osoby, které jsou ve vztahu k dané správě —právní řád x vlastní právní akty —státní správa —přímá – správní úřady (ústřední) —nepřímá – obce, kraje (místní správa) —samospráva —nezávislá na státní správě, stát nemůže zasahovat, dozor nad dodržováním právních předpisů —územní – zastupování zájmů území (obec, kraj) —zájmová – Česká lékařská komora, Česká komora architektů,… — Subsystémy veřejné správy Státní správa —Státní správu vykonává stát svými orgány k tomu zřízenými (ministerstva, ústřední státní orgány – ČSÚ, ČÚZK.). —Výkon státní správy však stát může přenést na jiné orgány, například na orgány místní a krajské samosprávy (stavební úřad – místní úřad v obci s přenesenou působností). — —Klasické pojetí vychází z trojdílné struktury státní moci: 1.Moc zákonodárnou – která náleží Parlamentu 2.Moc výkonnou – prezident, vláda (odpovědná poslanecké sněmovně), ministerstva a ostatní ústřední orgány 3.Moc soudní – soudy —Státní správa je v zásadě totožná s výkonnou mocí Státní správa —Nejdůležitější orgán v tomto procesu představuje vláda České republiky. —Vláda řídí, kontroluje a sjednocuje činnost ministerstev. —Za jejich činnost zároveň nese odpovědnost. —Kvalita a efektivita je závislá na rozhodování a činnosti vlády České republiky a na činnostech jednotlivých ministerstev a jejich vzájemné provázanosti. —Vláda České republiky tedy představuje nejdůležitější koordinační mechanismus na úrovni ústřední státní správy. — Struktura státní správy —Celkem 26 ústředních správních úřadů —Rozdělení: —15 ministerstev a 11 dalších ústředních správních úřadů. —Přibližně 20 tisíc zaměstnanců. —Ústřední správní úřady mají 478 podřízených správních úřadů —Cca 77 tisíc zaměstnanců. — — Přehled ministerstev •Ministerstvo dopravy www.mdcr.cz •Ministerstvo financí www.mfcr.cz •Ministerstvo kultury www.mkcr.cz •Ministerstvo obrany www.army.cz •Ministerstvo pro místní rozvoj www.mmr.cz •Ministerstvo práce a sociálních věcí www.mpsv.cz •Ministerstvo průmyslu a obchodu www.mpo.cz •Ministerstvo spravedlnosti www.justice.cz •Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy www.msmt.cz •Ministerstvo vnitra www.mvcr.cz •Ministerstvo zahraničních věcí www.mzv.cz •Ministerstvo zdravotnictví www.mzcr.cz •Ministerstvo zemědělství www.mze.cz •Ministerstvo životního prostředí www.env.cz Ústřední správní úřady —Národní bezpečnostní úřad —Český telekomunikační úřad —Úřad průmyslového vlastnictví —Český statistický úřad —Český úřad zeměměřický a katastrální —Český báňský úřad —Energetický regulační úřad —Úřad pro ochranu hospodářské soutěže —Správa státních hmotných rezerv —Státní úřad pro jadernou bezpečnost —Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí —Úřad pro zahraniční styky a informace —Bezpečnostní informační služba —Rada pro rozhlasové a televizní vysílání Lidské zdroje —Neexistuje systém řízení znalostí —Neexistence školení —Špatný systém odměn —Neatraktivní zaměstnání —Co úřad, to jiná úroveň Finance a efektivita jejich vynakládání —Neexistence podnětů pro úsporu nákladů —Rozpočtování není orientováno programově — — Regulace a proces její tvorby —Neexistence koncepce pro tvorbu právních předpisů —Nepružný právní řád na změny podmínek —Formální aspekty nedodržovány —Princip „legislativního optimismu“ —Regulace není pro všechny zapojené subjekty —Regulace nepromyšleny dopředu, administrativní i finanční zátěž — Informační a komunikační technologie —Nejednotná komunikační infrastruktura —Špatně využívány —Chybí propojení registrů = špatná výměna dat —Nedostatečná výbava —Nevalné znalosti zaměstnanců práce s PC —Papírová forma, ne elektronická Řízení —Nedostatečná komunikace mezi orgány —Neprovázanost programových dokumentů —Školení a vzdělání na všech úrovních minimální —Kvalita výstupů rozdílná Územní samospráva —Dvoustupňový systém —Základní samosprávné celky —Obce —Vyšší územní samosprávné celky —Kraje —Nejedná se o hierarchickou strukturu —Kraje nejsou nadřazené obcím — — Územní samospráva —Obce (6224) —Pověřené obecní úřady (388) —vyhláška č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností —Obce s rozšířenou působností (205) —vyhláška č. 388/2002 Sb., která stanoví správní obvody pověřených obecních úřadů a správní obvody obcí s rozšířenou působností —Kraje (14) — Územní samospráva – kompetence —základní územní samosprávné celky = obce —vyšší územní samosprávné celky = kraje —přenesená působnost (stanovena zákonem) + samostatná působnost (správa záležitostí, jež jsou v zájmu obce a občanů) Územní samospráva – kompetence obcí —Samostatná působnost —veškeré záležitosti, které nejsou v kompetenci krajů nebo nejde o přenesenou působnost —vymezena v zákonech příkladným výčtem (např. zřizování a rušení obecní policie, vyhlašování místních referend, spolupráce s jinými obcemi, převod majetku z vlastnictví obce aj. ) —dále péče o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů (především uspokojováním potřeby bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informací, výchovy a vzdělávání, celkového kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku) — policice Územní samospráva – kompetence obcí —Přenesená působnost — závisí na kategorii dané obce — každá obec: —– vydává nařízení obce; —– projednává přestupky; —– je vodoprávním úřadem a spravují drobné toky; —– je povodňovým orgánem; —– rozhoduje o místních a účelových komunikacích; —– je orgánem ochrany přírody a ochrany ovzduší povodne Územní samospráva – kompetence obcí —– je oprávněna rozhodovat v prvním stupni ve správním řízení o právech, právem chráněných zájmech a povinnostech osob, pokud zvláštní zákon nestanoví jinou příslušnost; —– rozhoduje o poskytování peněžité a věcné dávky nebo půjčky; —– zajišťuje volby do Parlamentu České republiky, do zastupitelstev krajů, do zastupitelstev obcí a do Evropského parlamentu; —– je vodoprávním úřadem a povolují odběr a nakládání s vodami; —– je orgánem ochrany přírody; —– je orgánem ochrany zemědělského půdního fondu atd. —– zajišťuje připravenost obce na mimořádné události a podílejí se na provádění záchranných a likvidačních prací —– zajišťuje připravenost obce na řešení krizových situací — • obec s pověřeným obecním úřadem: volby Územní samospráva – kompetence obcí —– vydává řidičské průkazy; —– vede registr motorových vozidel; —– je silničním správním úřadem pro silnice II. a III. třídy; —– zajišťuje ochranu kulturních památek v územním obvodu; —– zajišťuje sociálně-právní ochranu dětí a rozhodují o poskytování věcných a peněžitých dávek a služeb; —– vydává občanské průkazy a cestovní doklady; —– vede registr obyvatel; —– vykonává státní správu lesů; — —– rozhoduje na úseku rybářství a myslivosti; —– je vodoprávním úřadem a vydávají souhlasy k vodním stavbám; —– je povodňovým orgánem a řídí ochranu před povodněmi; —– podílí se na hospodaření s odpady, zpracovávají evidenci odpadů, uděluje souhlas k nakládání s odpady; —– je orgánem ochrany přírody a ochrany ovzduší; —– je orgánem ochrany zemědělského půdního fondu; —– je živnostenským úřadem aj. — •obec s rozšířenou působností: odpad Územní samospráva – kompetence krajů —Samostatná působnost: —– hospodaření kraje; —– rozpočet a závěrečný účet kraje; —– poskytování dotací obcím z rozpočtu kraje a kontrola jejich využití —– peněžní fondy kraje; —– program rozvoje kraje; —– dopravní obslužnost na území kraje; —– koncepce rozvoje cestovního ruchu; —– právnické osoby kraje a organizační složky kraje a účast kraje v právnických osobách; —– osobní a věcné výdaje na činnost krajského úřadu a zvláštních orgánů kraje, organizace, řízení, personální a materiální zabezpečení krajského úřadu; —– vydávání obecně závazných vyhlášek; —– zákonodárná iniciativa vůči Poslanecké sněmovně; — — —– aktivní legitimace k podání ústavní samosprávné stížnosti a návrhu na zrušení podzákonného právního předpisu Ústavním soudem z důvodu nezákonnosti či neústavnosti; —– vydává v samostatné působnosti zásady územního rozvoje; —– spolupráce s jinými kraji, účast v regionech soudržnosti; —– ukládání pokut v samostatné působnosti atd. —– koncepce rozvoje památkové péče, prováděcí plány zachování a obnovy kulturních památek; —– střední školství, odborná učiliště, speciální základní školy, konzervatoře; —– krajská zařízení a ústavy sociální péče, zařízení sociálně výchovné činnosti, zařízení odborného poradenství pro děti, zařízení pro výkon pěstounské péče; —– zřizování zařízení zdravotnické péče, záchranné služby, protialkoholního zařízení; —– ochrana před alkoholismem a jinými toxikomániemi; —– koncepce odpadového hospodářství kraje; —– účastnictví při řízení o posuzování vlivů na životní prostředí, zpracovávání strategie ochrany přírody, koncepce ochrany ovzduší aj. • kompetence musí být výslovně specifikovány (jinak patří pod obce) Územní samospráva – kompetence krajů —– odvolací řízení v první instanci; —– kontrola výkonu státní správy orgány obcí a metodická pomoc obcím; —– přezkoumávání hospodaření obce, pokud o to obec požádá; —– výkon dozoru nad zákonností ve státní správě a samosprávě obcí; —– zajišťování přípravy na mimořádné události, provádění záchranných a likvidačních prací a podílení se na ochraně obyvatelstva —– oprávnění rozhodnout v případech nečinnosti obecních úřadů v přenesené působnosti —– působnosti o jejím výkonu jiným obecním úřadem; —– povolování zvláštního užívání silnic II. a III. třídy; —– výkon státní památkové péče v oblasti národních kulturních památek; — —– zprostředkování osvojení a pěstounské péče; —– rozhodování o zařazení lesů do kategorie lesů; —– rozhodování na úseku myslivosti, např. povolování honiteb; —– rozhodování na úseku rybářství, např. vyhlašování rybářských revírů; —– vedení a zpracování evidence odpadů, schvalování nakládání s nebezpečnými látkami; —– řízení prevence závažných havárií; —– výkon na úseku ochrany přírody, ovzduší a zemědělského půdního fondu; —– výkon agendy krajských živnostenských úřadů aj. Přenesená působnost: Hlavní problémy na úrovni státní správy Lidské zdroje •Státní správa není považována za atraktivního zaměstnavatele a na trhu práce není konkurenceschopná. •Úroveň řízení lidských zdrojů se liší na jednotlivých úřadech, neexistuje centrální metodika. •V praxi se neuplatňuje jednotný systém výběru a přijímání pracovníků, toto je v pravomoci jednotlivých manažerů. •Systém odměňování je zastaralý, nezohledňuje výkonnost, zvýhodňuje „délesloužící“ zaměstnance, neobsahuje dostatečné motivační prvky a je dlouhodobě podfinancován •Není kladen dostatečný důraz na průběžné vzdělávání. •Neexistuje systém řízení znalostí. —Finance a efektivita jejich vynakládání •Rozpočtování není orientováno programově. •Není důsledně aplikován systém kontroly efektivity vynakládání přidělených prostředků. •Není zavedena povinnost vyhodnocování nákladů, které přinesou předkládané návrhy. •Současný systém rozpočtování neobsahuje podněty pro úsporu nákladů. Hlavní problémy na úrovni státní správy —Regulace a proces její tvorby •Právní řád je nestabilní, nadměrně složitý a roztříštěný, některá ustanovení si vzájemně odporují, dochází k častým změnám a novelizacím, neexistuje jasná koncepce jako základ tvorby právních předpisů. •Připravovaná regulace není posuzována z hlediska nezbytnosti, nejsou srovnávány dopady, které přinese, s užitky. •Existující regulace přináší nadměrnou zátěž, a to jak administrativní, tak i finanční a kapitálovou. — Hlavní problémy na úrovni státní správy •Úprava procesu tvorby předpisů se soustředí pouze na formální aspekty procesu, navíc není často dodržována. •Právní řád není schopen pružně reagovat na měnící se podmínky. •Proces tvorby regulace není otevřen pro zapojení dotčených subjektů. •Je uplatňován princip „legislativního optimismu“ – není dostatečně využíváno alternativních prostředků regulace. •Nevyhovující systém implementace práva ES/EU. Hlavní problémy na úrovni státní správy —Informační a komunikační technologie •Neefektivní využívání ICT. •Neexistence jednotné komunikační infrastruktury. •Nepropojenost jednotlivých registrů, z toho plynoucí neschopnost vzájemné výměny dat mezi orgány státní správy. •Nedostatečná vybavenost orgánů státní správy informačními technologiemi. •Nízká počítačová gramotnost zaměstnanců ve státní správě. •Neexistující elektronizace komunikace ve státní správě – povinnost papírové formy. Hlavní problémy na úrovni státní správy —Řízení •Nedostatečná úroveň komunikace a koordinace mezi orgány státní správy. •Neexistence metodických postupů pro strategické řízení, neprovázanost strategických materiálů s rozpočty, neprovázanost základních programových dokumentů vlády s dalšími strategickými materiály. •Velmi omezená aplikace metod řízení kvality, jako např. CAF, EFQM, benchmarking apod. Hlavní problémy na úrovni státní správy •Velmi omezená aplikace metod projektového řízení, řízení podle cílů apod. •Nízká podpora vzdělávání managementu na všech úrovních řízení. •Výrazné zatížení orgánů ústřední státní správy operativou. •Nedostatečná definice odpovědnosti za kvalitu výstupů. Hlavní problémy na úrovni státní správy Klíčové problémy v územní veřejné správě —Finance — •neexistence mechanismu pro zajištění adekvátnosti výše příspěvku na výkon státní správy, neodráží reálné náklady na výkon státní správy •vysoké náklady na výkon veřejné správy obecně odrážející velký počet obcí (průměrná velikost obce je jedna z nejmenších v Evropě, podíl obcí do 1000 obyvatel je jeden z největších) •nejednotný systém strategického plánování a jeho provázanost na finanční řízení — — —Efektivita, kvalita a profesionalita •celkově nízká efektivita výkonu veřejné správy v malých obcích (stovky kompetencí – povinností, které se v malé obci vyskytují s nízkou frekvencí, tj. není realizovatelná kvalifikovanost a odbornost) •nedostatečná kvalifikace a kompetentnost managementu zvláště u menších obcí, není zajištěn profesionální výkon zejména u státní správy Klíčové problémy v územní veřejné správě —Služby •různorodá kvalita služeb, v malých obcích častá absence služeb běžných pro občany velkých obcí —Lidské zdroje •Systém odměňování nezohledňuje výkonnost •Nejednotný systém řízení znalostí •Úroveň řízení lidských zdrojů se na jednotlivých úrovních úřadů liší •Úroveň jazykových dovedností a využívání IT •Provázanost strategického řízení na plánování — Klíčové problémy v územní veřejné správě —Komunikace a koordinace aktivit •nefungující spolupráce s podnikateli a neziskovými organizacemi při rozvoji obce, při přípravě a koordinaci investic na území obce •často chybějící koordinace a spolupráce investičních záměrů jednotlivých sousedících obcí •často obtížná komunikace s dalšími sférami života mimo veřejnou správu – s občany, s podnikatelským sektorem, s neziskovými organizacemi — — Klíčové problémy v územní veřejné správě —Role státu •nedostatečná koncepční a metodická činnost státu, která se projevuje v nejednotném výkonu státní správy —Modernizace •malé tempo modernizace •nedostatečné zavádění a využívání ICT •pomalá inovace, problémy s využitím nových metod, často chybí komplexní a rozvojový pohled na správu obce •není zaručena jednotnost kompatibility software mezi úřady veřejné správy Klíčové problémy v územní veřejné správě Zdroje —Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích. Dostupný z: . —Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích. Dostupný z: . —Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby : Strategie realizace Smart Administration v období 2007–2015 [online]. Praha : Vláda ČR, 2007 [cit. 2013-09-23]. Dostupné z: . —Obrázky: http://www.prijedemezavami.cz/hospodareni-s-odpady/, http://www.rybsvaz-ol.cz/galerie/66/fotogalerie/podebrady-info-cedule.html, http://www.libertarian.on.ca/node/6216, http://www.123rf.com/clipart-vector/flood.html, http://school.phillipmartin.info/school_backbus.htm, http://vector-magz.com/transport/police-car-clip-art-item-3/ —