VZOR – ukázka formuláře Komplexní logopedické vyšetření: Jméno a příjmení dítěte: G. H. Datum narození: ….. Anamnéza: referuje matka dítěte RA: mladší sestra OVŘ OA: z I. těhotenství - bez komplikací, porod ve 37. tt akutní sekcí, kříšený, špatné AS,novorozenecká žloutenka; PH: 2,6kg/PV ?; kojen do 6.m. věku, reflux do cca 6.m. věku, přechod na příkrmy s obtížemi, museli mixovat, kousky dělaly potíže až do 3 let. Hypersentivní na povrhy věcí, nechtěl se převlékat, dlouho mu trvalo, než si zvykl na nové oblečení, nebo boty, vadí mu špinavé ruce, méně obratný, na odrážedle nejzdí, zakopává Neurologie – MUDr. ……… – susp. PAS, nepotvrzeno Vývoj řeči: spíše tišší dítě, první slova (mam, baba, dada apod.) cca kolem 1. roku věku. Dvouslovné věty kolem 3. roku věku, poté pozvolný rozvoj všech jazykových rovin řeči. SA: horší adaptace v MŠ Fonace: hlas se jeví bez pozoruhodností Respirace: v klidu dítě dýchá střídavě nosem a ústy, během řeči se střídavě nadechuje nosem a ústy. Rezonance: bez patologicky změněné nazality. Inspekce dutiny ústní: chlapec má mléčný chrup, vzájemné postavení čelistí je v normookluzi. Frenulum linguae je volné, elevaci jazyka neomezuje, ale patrná výrazná asymetrie jazyka – špičku stáčí do leva, klidová poloha jazyka narušena. Vyšetření orofaciální motoriky: tváře nafoukne, protruze rtů se daří s obtížemi. Retný uzávěr je oslaben, dech je realizován střídavě ústy a nosem. Jazyk plazí středem, špičku stáčí doleva Elevace hrotu jazyka nestabilní. Obtíže v předozadních a laterálních pohybech. Střídaní pohybových sekvencí deficitní. NO: Řečový projev je převážně vyprovokovaný. Spontánní komunikace minimální. Chlapec užívá převážně jednoduché věty s dysgramatismy .Oční kontakt naváže i udrží. V komunikační situaci je dobrá spontaneita, zpočátku výrazný ostych. Koverbální chování se jeví přiměřené situaci. Lexikálně-sémantická jazyková rovina: Rozumění na základní i násobné instrukce reaguje většinou stabilně. Nejistota se projevuje v rozumění syntakticky náročných instrukcích. Vázne také vyhledávání slov v mentálním lexikonu. Použije ne vždy adekvátní slovo-pojem. Mírné obtíže v chápání příčinných vztahů. Nestabilní je orientace dle předložkových vazeb. Aktivní i pasivní slovník je vcelku přiměřený věku, zná nadřazené pojmy i opozita. Morfologicko-syntaktická jazyková rovina: víceslovné promluvy, zachyceny podstatná jména, slovesa, předložkové vazby, zvrat. zájm „se“., přídavná jména. V projevu zachyceny dysgramatismy na úrovni syntaxe i tvarosloví. Řečový projev vyprovokovaný, nutné vedení otázkami. Dějovou posloupnost sestaví s dopomocí, nutné kontrolní otázky. Foneticko – fonologická jazyková rovina: I. artikulační okrsek – bilabiály PBM bez poruch artikulace, labiodentály V a F – intaktní II. artikulační okrsek – prealveoláry TDN- interdentální - CSZ – ČŠŽ – substituce - L na spodině - R –na spodině - Ř – substituce sykavkovým zvukem III. artikulační okrsek – ŤĎŇ/vyvozeno – susbstituce TDN IV. artikulační okrsek - intaktní V. artikulační okrsek – intaktní Modulační faktory melodie a dynamika přiléhavé komunikačnímu záměru dítěte. Tempo řeči je v normě. Pragmatická jazyková rovina: Na konkrétní komunikační situace nereaguje chlapec vždy adekvátně. Problém s řečí si uvědomuje, když si není jistý odpovědí, odmítá dál pokračovat v úkolu. Sluchová percepce: Rytmizaci zvládá u 2 slabičných slov. Je schopen zopakovat 2-3 slovnou větu, ne vždy si je jistý správností. Nutné podrobnější dovyšetření sluchové percepce v průběhu terapie. Sluchová vada vyloučena předchozím vyšetřením sluchu v rámci diferenciální diagnostiky prostřednictvím vyšetřovací metody VRA. Závěr: F 80.1 expresivní porucha řeči, F 80.2 receptivní porucha – centrální porucha zpracování sluchového (řečového) signálu Konzultace s babičkou dítěte: byly sděleny a objasněny výsledky vyšetření, zodpovězeny dotazy, doporučeny vhodné komunikační strategie a pomůcky pro práci s dítětem. Bylo doporučeno zahájení logopedické terapie s frekvencí 1x za 14 dní/3 týdny.