C:\Users\spravce\Desktop\doplnění fotky\9_12_ vit.jpg Výtvarné techniky v intervenci Sochor Sochor Pavel Pojetí jinakosti- postižení 1/ Modely postižení, mezinárodní klasifikace MKF /cíle intervencí Důležité pojmy MKF: Porucha (Impairment) Omezení (Disability, Activity limitation) je snížení funkční schopnosti na úrovni těla, jedince, společnosti, které vzniká, když se zdravotní stav setkává s bariérami v prostředí; Aktivita je provádění úkolu nebo úkonu jedince. Participace a její restrikce jsou problémy, které může jedinec prožívat při zapojení do životní situace. Zřetelné odlišování rovin postižení: 1/ „Impairment“, tj. postižení ve smyslu individuálního orgánového a/nebo funkčního poškození tělesných funkcí; 2/ „Disability“ , tj. postižení ve smyslu ztráty nebo omezení příležitostí člověka účastnit se běžného společenského života na stejné úrovni jako lidé bez postižení, přičemž důvodem této ztráty nebo omezení účasti jsou bariéry prostředí; Prostor pro směřování intervencí: oblast komunikace, psychosomatiky a sociálních vztahů Skupinové intervence: směřují i do cílové skupiny formálních a neformálních pečujících Paradigma modelů a jejich rozdílnost v učení a vzdělávání (oblasti znevýhodnění) Změna paradigmatu ve speciální a inkluzívní pedagogice Na rozdíl od klinických, medicínských, pedagogických či terapeutických přístupů se lze zaměřit na to, jak je zdravotní postižení definováno a prezentováno ve společnosti. V tomto smyslu je pojem disabilita orientován primárně nikoliv na člověka – jedince s postižením, ale jako pojem, jehož smysl a těžiště je potřebné hledat v kontextu sociálním, kulturním, politickém. C:\Users\spravce\Desktop\Slezká diakonie\arteterapie\DSC00939.JPG •Mezioborová východiska: •Psychologie, Psychoterapie, Arteterapie, výtvarné umění, arteterapie v pedagogických a sociálních vědách; •Arteterapii je možné považovat za jednu s forem práce v psychoterapii, sociální práci a pedagogice, která výše zmíněné cíle naplňuje pomocí výtvarného vyjadřování; • Artefiletika a arteterapie (definice): •J. Slavík (2009) poukazuje na typickou oblast uplatnění umění, přesněji řečeno uměleckých aktivit, v níž se umění stává prostředkem k cílům, které jsou pokládány za prospěšné a hodnotné. V tomto kontextu se dá hovořit o umění jako prostředku poznávání a sebepoznávání, o nástroji pro dorozumění nebo odlišování mezi lidmi, způsob sdílení nebo porovnávání hodnot, příležitosti sebevyjádření či relaxace apod. • SMĚRY: „Art for Therapy“ - „Art as Psychotherapy“ Sociologie umění podrobuje umělce analýze a vnímá ho jako sociální produkt. Tvrdí, že umělec není izolovaný, ale svými kořeny pevně zapuštěný v sociálním poli. Podobně je tomu s uměleckými díly (Němec, 2017; Kulka, 2008). Online odkaz Komzaková: https://www.youtube.com/watch?v=H_NK_0szP-0&t=223s Výtvarná tvorba, arteterapeutický proces jako nástroj sociální intervence Využití umění a terapie ve všech jeho formách vede k ovlivnění společnosti, jednotlivců a komunit se speciálními potřebami nebo ohroženými sociální exkluzí (Kulka, 2008). • Schopnost oboru umění - arteterapie je komunikovat určité obsahy a poselství ke svému já i do veřejného prostoru - aplikace ve spec. ped.: technika interpretace /rozhovor/reflexe-sebereflexe • Umění - arteterapie - je vlivným nástrojem sociální intervence a iniciátorem změn jednotlivých sociálních situací; Intervence: •Oblast sociální: •Poskytnutí pocitu sounáležitosti a prožitek úspěchu •Oblast (verbální) •Nonverbální (emoční) •Zručnost (chování) •Emoční expresivita •Emoční senzitivita •Sociální kontrola (seberegulační a sebeprezentační schopnosti) •Sociální expresivita (schopnost a udržet komunikaci) Výsledek obrázku pro blázni obrazy ART BRUT Není to hnutí, ani směr. Je to uměle vytvořená zastřešující kategorie, pod kterou spadá tvorba lidí, kteří (většinou) nemají žádné výtvarné vzdělání a tvoří spontánně, aniž by se snažili přibližovat nějakým uměleckým směrům. Výsledek obrázku pro art brut zemánková Výsledek obrázku pro art brut • Výsledek obrázku pro gugging art brut • Výsledek obrázku pro gugging art brut Nejčastější oblasti intervencí ve škole •Postižení jako zdroj rizik a bariér v komunikaci -Sociokulturní znevýhodnění jako … -Škola jako zdroj rizik a bariér problémového chování • •Poznámka: -sebevnímání žáka – sebereflexe -pravidelné a preventivní aktivity na podporu vztahů ve třídě Příběhy psané nejen obrazem •Malba na hudbu -Emocionální, kognitivní složka •Kresba na slepo -Somatická složka •Fotografie •- Pojetí identity, pohyb v prostoru •Modelování sousoší •- Sociální vztahy • Projekt: •Téma: Modelace prostředí domu a jeho okolí •- kombinovaná technika •- součástí týmu bude člověk s postižením • C:\Users\spravce\Documents\A_Plocha21_8\speciální výtvaná výchova\P4166355.JPG Děkuji za pozornost !