Kontrakt v poradenském vztahu s dítětem, s osobou blízkou Navazuje na diagnostiku problémového chování – přechází do intervenční fáze Věra Vojtová, PdF 1 > Postupy - průvodce •Výběr jednoho problému •Problém, u nějž se dá předpokládat, že náprava bude úspěšná •Diskuse a vyjednávání výběru se žákem •Pojmenování problému, který chceme napravit – verbalizace problému musí přesně vyjadřovat, co chceme odstranit • (v čase nebo frekvenci) Věra Vojtová, PdF 2 > Kontrakt – signalizuje možnost změny, ukazuje směr cesty změny zavazuje účastníky k úsilí •Oficiální dokument – formální data, úprava •Předmět dohody – 1 – 3 problémy •Účastníci dohody – přesně vyjmenovat •Konkrétní závazky •o změně •o času •o způsobech kontroly •o vyhodnocení dodržení kontraktu •o odměnách a sankcích • • • Věra Vojtová, PdF 3 > Účel ·umožní žákovi zapamatovat si pravidla ·v dítěti roste pocit úspěšnosti ·povzbuzují sebedůvěru – vlastní ovlivňování ·podporují vědomí úspěchu a vnitřní motivaci - vědomí vlastního já ·motivují dítě i v případě, že je pokrok pomalejší ·zvyšují důvěru mezi žákem a pedagogem ·dávají možnost soustředit se na konkrétní kladné chování a postoje ·pomáhají zlepšovat chování ve slabších dnech ·povzbuzují všechny účastníky procesu ·učí žáky k zodpovědnosti ·umožní žákovi okamžitou zpětnou kontrolu o tom, jaké výsledky dosahuje ·smlouvy znázorňují, kam dítě pokročilo ·poskytuje kontrolu i rodičům ·motivují i pedagoga · · Věra Vojtová, PdF 4 > Kontrakt a tabulky •Tabulka – dává přehled očekávaného chování, pomáhá udržet pozornost •Kontrakt – udržuje pozornost směrem k cílům intervence – změny v chování •Posiluje odpovědnost dítěte na změně Věra Vojtová, PdF 5 > Jak sestavit tabulky ·vytvářet společně s dítětem ·nepřeplňovat problematickými rysy chování ·stručnost ·srozumitelnost Věra Vojtová, PdF 6 > Tabulka pozitivní chování •Chování •dával jsem pozor •hlásil jsem se •počkal jsem, až budu vyvolán •mluvil jsem slušně •byl jsem včas připraven na hodinu •se spolužáky jsem si povídal •udělal jsem si radost •Bodové hodnocení četnosti Věra Vojtová, PdF 7 > Jméno žáka Jméno učitele Týden Chování po út st čt pá dával jsem pozor hlásil jsem se počkal jsem, až budu vyvolán mluvil jsem slušně byl jsem včas připraven na hodinu se spolužáky jsem si povídal Věra Vojtová, PdF 8 > Formativní účinek smluv •Musí poskytovat zpětnou vazbu – podmínkou je vyhodnocování účinku opatření •Průběh vyhodnocování •místo a čas podle dohody uvedené ve smlouvě •účastníci – žák, učitel, rodiče •aktivně je zapojen žák – sám hodnotí •učitel je facilitátor •rodiče i žák •příjemci signálu o změně •dostávají inspiraci pro perspektivní cestu a strategie •písemný závěr jednání – podklad pro další postupy Věra Vojtová, PdF 9 > Smlouva_1 •Petr se zavazuje —1. Chodit pravidelně do školy —2. Řešit konflikty a hádky bez násilí —3. Každý den napsat hodnocení svého chování •Pan učitel Novák se zavazuje —1. Každý den hodnotit Petrovo chování —2. Chválit Petra za dobré řešení konfliktů —3. Informovat ostatní o zlepšeném chování po 3 týdnech plnění smlouvy. •Podpis obou účastníků, popř. rodičů: Datum: Věra Vojtová, PdF 10 > Smlouva_2. •Třída •Dohoda č. Datum • •V týdnu od – do: Co udělám: •Pokud to udělám, dostanu: • •S výše uvedenými podmínkami souhlasíme. •Učitel • •Student Svědek • Věra Vojtová, PdF 11 > Smlouva_3 •Toto je smlouva mezi Františkem P. a učitelem V.P. •Podmínky smlouvy jsou následující: •Student udělá: •Na oplátku, učitel udělá: •Za těchto stanovených podmínek • 1….. 2….. 3….. •Tato dohoda je považována za neplatnou, pokud student nesplní stanovené podmínky. •Tato dohoda bude přezkoumána dne … •Podpis studenta Podpis učitele Věra Vojtová, PdF 12 >