Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení, část Edukace žáků s poruchami chování a emocí Věra Linhartová, jaro 2023 SP4042 Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení SPc332 Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení SPc610 Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení Část Edukace žáků s poruchami chování a emocí Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. linhartova@ped.muni.cz Termíny výuky částí Poruchy chování Prezenční forma studia : úterý 9:00- 10:50, učebna 42 Kombinovaná forma studia: sobota 25.3. a sobota 29.4. 9:00-14:00, učebna 51 Celoživotní forma studia: sobota 25.3. (pro zájemce i sobota 29.4.) 9:00-14:00, učebna 51 Orientační přehled témat 1. Porucha emocí a chování jako dynamický proces. Rozlišení situace dítěte s problémy v chování a dítěte s poruchami emocí a chování. 2. Etiologické souvislosti vývoj tzv. problémového chování. Rizikové a ochranné faktory relevantní pro rozvoj tzv. problémového chování – teorie resilience. Otázky potřeb dětí s poruchami emocí a chování ve vyučovacím procesu/ve škole/v učení. Problematika strategií zvládání (coping). 3. Včasná identifikace rizikového vývoje chování (způsoby zhodnocení chování) a způsoby intervence. 4. Práce na úrovni systému třídy, školy (školní řád, pravidla třídy, klima třídy, práce s kolektivem). Řízení třídy a chování ve třídě. 5. Práce na úrovni individuální (kroky při zvládnutí záchvatového chování, kontrakt mezi učitelem a dítěte, komunikace ve třídě, komunikace s rodiči. Podmínky pro úspěšné absolvování kurzu § aktivní účast na výuce (i v případě online formy) – průběžné aktivní vstupy, zapojování se do diskuze, omluvená nepřítomnost max. dvakrát za celý semestr pro prezenční formu studia Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení, část Edukace žáků s poruchami chování a emocí Věra Linhartová, jaro 2023 § odevzdání dvou průběžných úkolů – úkoly navazují na témata z výuky, zadání naleznete v Interaktivní osnově, vložit do Odezvdávárny do patřičné podsložky § odevzdání biografické studie konkrétního žáka dle zadání níže – do 31.5.2023 včetně Dopředu Vás prosím, abyste si pohlídali včasné termíny odevzdání úkolů. BIOGRAFICKÁ STUDIE - zadání závěrečné práce Zpracujte strukturované hodnocení problému žáka dle zadané struktury viz část A (Elliott, J., & Place, M. Dítě v nesnázích, 2002, s. 17, Tabulka 1.2 ). Vyberte si žáka dle vlastní preference, mělo by se jednat o žáka s problémy v chování (může mít potíže v oblasti učení), kterého jste poznali v rámci praxe. Zadání podrobně na následující stránce. Rozsah cca 2 normostrany (okolo 3600 znaků). Termín odevzdání práce je 31.5. 2023 včetně. Část A Strukturované hodnocení problému (dle Elliott, J., & Place, M. Dítě v nesnázích. 2002, s. 17) 1. Základní otázky (témata) a) Ujasněte si základní problémy, koho se týkají (kdo se na nich podílí) a proč? Pokud jsou zde rozpory, může to být významné. b) Podrobnosti i současném problému – doba trvání, intenzita, okolnosti a následky c) Postoje klíčových osob – žáka samotného, rodičů, učitelů 2. Historie vývoje Je v osobní historii žáka něco, co by mohlo ovlivňovat jeho chování? Co a kdy? 3. Fungování ve škole Klíčovými oblastmi jsou studijní výkony – má dítě při vyučování potíže? • Vztah k učitelům • Vztah k ostatním dětem, spolužákům 4.Vztah k vrstevníkům Má dítě přátele? Jací jsou? Jak velký vliv na něho mají? 5. Koníčky a zájmy Má žák zájmy, nebo je příliš zaměřen na něco významného, co by mohlo souviset se současnými potížemi? Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení, část Edukace žáků s poruchami chování a emocí Věra Linhartová, jaro 2023 6. Vztahy v rodině Dle pozorování, či předané informace od kolegů • kdo je hlavní autoritou 7. Chování žáka Jak se žák chová, všechna pozorování mohou přispět k objasnění potíží – kdy a jak, s určitým člověkem/učitelem? Část B Dále pracujte s tímto případem a pokuste se si na základě výše zpracované struktury zodpovědět následující otázky. 1. Které faktory naopak mohou působit protektivně? Jak by se daly využít k podpoře žáka? 2. K jakým cílům by měla podpora žáka v rámci třídy a školy směřovat? Zaměřte se na dílčí časově blízké cíle, ne na vzdálenější budoucnost. 3. Navrhněte znění kontraktu mezi učitelem a XY. Vyjděte ze svých závěrů z předchozích dvou úkolů. Jaké jsou vaše cíle, jaké je očekávané chování? Jaká bude forma motivace a jaké ocenění? 4. Navrhněte pro školu/třídu, kam žák dochází minimálně 5 pravidel třídy/školy, které budou navozovat bezpečné prostředí třídy/školy. Inspirujte se Pravidlem 4x3 principů bezpečného prostředí školy (dle Vojtové, viz Literatura). Formální náležitosti úkolů ▪ Úkol uložte pod jménem PRIJMENI_JMENO_UČO_nazev ukolu (př. Linhartova_Vera_237204_zaverecna prace) a nahrajte pod stejným názvem i do Odevzdávárny v IS. Podrobný návod na http://www. ped.muni.cz/etechnik/images/stories/navody/odevzdavarny.pdf. Prosím, věnujte zvýšenou pozornost při nahrávání souborů a přesvědčte se, že je vaše práce pod správným názvem, kódem předmětu a ve správné složce. ▪ Formální náležitosti: Práce bude obsahovat úvodní stranu dle zaužívané šablony s logem fakulty, názvem úkolu, jménem, příjmením a UČO pro snadnou orientaci, pak bude teprve následovat samotné vypracování. Rozsah práce je uveden u každého zadání (viz výše). Rozsah Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení, část Edukace žáků s poruchami chování a emocí Věra Linhartová, jaro 2023 si prosím hlídejte důsledně, nebude možnost si úkol opravit. Formátování: písmo velikosti 12, font Calibri, řádkování 1,15, zarovnání do bloku, nadpisy max. písmo velikosti 12. ▪ Pokud používáte jakékoliv materiál, nezapomeňte se držet správné formy odborné práce. Držte se odborného jazyka a citačních pravidel, normou pro citování je APA (viz https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/pages/view/citation). ▪ Práce bez výše uvedených formálních náležitostí (např. malý rozsah, bez uvedení případně použité literatury a zdrojů) nebude přijata. Literatura § VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. § PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013. 562 stran. ISBN 9788026203674. § VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. § VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010. 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210- 5159-1. Na setkání se těší Věra Linhartová