Lenka Slepičková §Jednotlivé snímky prezentace jsou opatřeny zvukem, vždy klikněte na šedou ikonku reproduktoru uprostřed snímku. §1. Čím více učitel věří ve schopnosti svých žáků, tím lepších výsledků žáci dosahují. §2. Frekvence a kvalita žákových promluv ve vyučovacích hodinách pozitivně souvisí s jeho výsledky. §3. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci. §4. Hraní počítačových her souvisí s agresivitou. § OPAKOVÁNÍ: Dokázali jste v hypotézách v jedné z minulých prezentací správně určit proměnné? Může to být otázka v testu! Hypotézy, závislá a nezávislá proměnná §Snímek bez zvuku! §Nezávislá proměnná – červená §Závislá proměnná - zelená § §1. Čím více učitel věří ve schopnosti svých žáků, tím lepších výsledků žáci dosahují. (učitelova víra ve schopnosti žáků – jedná se o koncept, který se také nazývá jako akademický optimismus; výsledky žáků) §2. Frekvence a kvalita žákových promluv ve vyučovacích hodinách pozitivně souvisí s jeho výsledky. (frekvence a kvalita žákových promluv ve vyučovacích hodinách; výsledky žáka) §3. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci. (gender/pohlaví (zobrazované osoby); stereotypnost zobrazování) §4. Hraní počítačových her souvisí s agresivitou. (hraní počítačových her; agresivita) § xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx X x x x x x x x x x x §Výběry, které zaručují reprezentativitu 1.Náhodný výběr 2.Kvótní výběr (s výhradou) 3. §Výběry, které nezaručují reprezentativitu §3. Účelový výběr §4. Dostupný výběr §5. Anketa §6. Sněhová koule § Problém samovýběru; § §Pozorování §Rozhovor §Experiment §Dotazník §Obsahová analýza textů, dokumentů §Sociometrie a vytváření sociogramu nebo sociometrického indexu § § §Zúčastněné, nezúčastněné §Pozorovací arch, do kterého se zaznamenávají pozorované kategorie Řeč učitele 1.Akceptuje žákovy city 2.Chválí a povzbuzuje 3.Akceptuje žákovy myšlenky nebo je rozvíjí 4.Klade otázky 5.Vysvětluje 6.Dává pokyny nebo příkazy 7.Kritizuje nebo prosazuje vlastní autoritu Řeč žáka 8. Odpovídá 9. Hovoří spontánně Ostatní kategorie 10. Ticho. Pauzy. Zmatek „Vím, že se někteří z vás necítíte dobře (1), nedejte se znechutit (2) a zkoušejte dál (6).“ „Výborně, Bětko“ (2). „Dobře, dál“ (6) „Dobře, to byl jeden názor, kdo má jiný?“ (3) viz Gavora (2000) §Introspekce J §Co zvyšuje/snižuje moji ochotu odpovídat na dotazník? §Co zvyšuje/snižuje mou ochotu odpovídat na citlivé otázky v dotazníku? §Administrace dotazníku §Obsah dotazníku §Formulace otázek §Formulace odpovědí §Řazení otázek v dotazníku (dramaturgie dotazníku) §Je otázka konkrétní a srozumitelná? § „Myslíte si, že jsou neplodní lidé stigmatizováni?“ § „Myslíte si, že marihuana by neměla být dekriminalizována?“ § „Slaví se ve vaší rodině svátky?“ § §Je otázka krátká? § „Kolikrát jste za posledních šest měsíců hovořil s lékařem kvůli Vašim zdravotním obtížím, ať už to byl Váš praktický lékař nebo specialista; neberte prosím v úvahu případy, kdy jste věc jen konzultoval se známým, který je lékařem." § §Není otázka dvojitá? § „Nabízí věznice dost vzdělávacích programů, nebo by mohla být nabídka širší? Ano-Ne“ § „Jak často se stýkáte se svými rodiči?“ § „Pokládáte problémovou metodu za účelný prostředek aktivizace žáků a používáte ji? § §Není otázka sugestivní? §Nevzniká efekt sociální žádoucnosti odpovědi? §Nevzniká efekt vynucené odpovědi? § §Musí být konkrétní, vzájemně se vylučující, všichni se v nich musí najít § §„ Jak často si přisolujete pokrmy?“ a) Nikdy b) Zřídka c) Jen když je potřeba d) Často e) Vždy § §Likertova škála §Seznam na výběr §Položky k seřazení §Číselná nebo jiná škála §Bipolární škála § §Výhody a úskalí § §Co dělat, pokud nedokážu vymyslet varianty odpovědí? §o15 Zaregistroval(a) jste v poslední době nějakou komunikační kampaň na českou / slovenskou vysokou školu? Pokud ano, prosím, stručně ji popište a uveďte, o jakou vysokou školu se jednalo. Působila na Vás spíš pozitivně či negativně? (Výzkum Uchazeči 2017) § §1797 odpovědí §Ze 78 % odpovědí vyplynulo, že uchazeč/ka nezaregistroval/a kampaň § §Příklady odpovědí: §„Rádio“ §„Ano“ §„Nikam jsem se neregistroval“ §„Neúčastnila jsem se“ §„Na žádnou komunikační kampaň jsem se nepřihlásila“ §„Pozitivně“ §„Negativně“ §„Je zcela brilantní“ §„V rámci kupčení s diplomy, výzkumy“ §„VŠ mám vybranou“ §„Nesleduji kampaně“ §„Nemám zájem, porovnávat vaši školu s jinou, ani zde prezentovat jinou školu“ §„Na to vám ščiju.“ § §PROSÍME NYNÍ O VÁŠ NÁZOR NA NĚKTERÉ PROBLÉMY SPJATÉ S VÝKONEM LÉKAŘSKÉ PROFESE. § §35. Co, kromě nedostatku financí, považujete za největší problém současné medicíny? (Uveďte prosím stručně svůj názor.) § § …………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………… § …………………………………………………………………………………………… § § § § §´ § § § Více info zde: SLEPIČKOVÁ, Lenka a Iva ŠMÍDOVÁ. Postoje českých lékařů k medicíně a k změnám v praxi reprodukční medicíny. Data a výzkum, AV ČR, Sociologický ústav, 2014, roč. 8, č. 1, s. 63-95. ISSN 1802-8152. doi:10.13060/23362391.2014.8.1.110. §Nevydávejte se pro data, dokud § 1.Nemáte jasně formulované výzkumné otázky a hypotézy a provedenou operacionalizaci všech proměnných 2.Váš dotazník neschválil/a vedoucí práce 3.Jste neprovedli PŘEDVÝZKUM 4.Neujistili jste se, že podobná/stejná data už nenasbíral někdo před vámi (sekundární analýza dat)