Kvantitativní výzkum Co je základem kvantitativního výzkumu? •Ženy, které během těhotenství a porodu dostávají péči jedné porodní asistentky, dosahují lepších porodních výsledků než ženy, které dostávají standardní péči. •1. Pohádky rozvíjejí obrazotvornost dětí předškolního věku. •2. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci. •3. Více než dvacet procent pedagogů má zkušenost s vyhořením. •4. Děti žijící po rozvodu rodičů ve střídavé péči jsou v životě úspěšnější než děti žijící po rozvodu převážně s jedním rodičem. • •1. Mají respondenti zájem o vyhledávání a získávání nových informací? •2. Čím větší kontakt mají lidé s osobami s postižením, tím pozitivnější k nim mají postoj. •3. Věk učitelů ovlivňuje jejich postoje k inkluzi. •4. V současných příručkách pro rodiče je více prvků liberální výchovy než v příručkách starších. • • •1. Zvýší-li učitel počet pochval, výuka bude efektivnější. •2. Sociální status rodiny ovlivňuje školní úspěšnost potomků •3. Metodický materiál rozšíří teoretickou základnu učitelů odborného předmětu a stane se účelnou a vítanou pomůckou při praktické výuce žáků. •4. Učitelé s vyšším vzděláním mají pozitivnější postoje k inkluzi než učitelé s nižším vzděláním. • •1. Rodiče s nižším vzděláním odměňují děti častěji materiálními dary než rodiče s vyšším vzděláním. •2. Čím větší nadšení pro práci na počátku své kariéry pedagog projevuje, tím více je ohrožen syndromem vyhoření. •3. Děti z rodin s vyšším sociálním statusem tráví v přírodě delší dobu než děti z rodin s nižším sociálním statusem. •4. Čím více bude doba pokrokovější, tím méně bude věřících lidí. • Hypotéza •Hypotéza je očekávání o charakteru věcí, vyvozené z teorie •Hypotéza je ověřitelný výrok o vztazích mezi dvěma jevy • •Pravidla pro tvorbu hypotéz • • • Kde hledat hypotézu? Musí být v každém výzkumu hypotéza? Máme hypotézu/y, a co dál? OPERACIONALIZACE A VALIDITA Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! •1. Čím více učitel věří ve schopnosti svých žáků, tím lepších výsledků žáci dosahují. •http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/197-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-5-2018/3864 •2. Frekvence a kvalita žákových promluv ve vyučovacích hodinách pozitivně souvisí s jeho výsledky. •Šeďová, K., & Švaříček, R. (2010). Agažovanost žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogická orientace, 20(3), 24-48. •3. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci (bc. práce, Karolina Bruncová) •4. Hraní počítačových her souvisí s agresivitou. •https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/89 • Pravidla pro tvorbu hypotéz - opakování •Je oznamovací, jednoznačně formulovanou větou •Obsahuje závislou a nezávislou proměnnou •Obsahuje měřitelné proměnné •Obsahuje tvrzení o rozdílech, vztazích nebo následcích •Víme, proč ji chceme ověřovat • •OPAKOVÁNÍ – DOMÁCÍ ÚKOL: Najděte v hypotézách dvě proměnné, určete, která je závislá a která je nezávislá. • •1. Čím více učitel věří ve schopnosti svých žáků, tím lepších výsledků žáci dosahují. •http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/197-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-5-2018/3864 •2. Frekvence a kvalita žákových promluv ve vyučovacích hodinách pozitivně souvisí s jeho výsledky. •Šeďová, K., & Švaříček, R. (2010). Agažovanost žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogická orientace, 20(3), 24-48. •3. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci (bc. práce, Karolina Bruncová) •4. Hraní počítačových her souvisí s agresivitou. •https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/89 • Co je to výzkumný problém a kde jej vzít? Příběhy geneze výzkumných problémů Postup od tématu k problému 1.Od „něco o autismu“ ke dvěma návrhům •A. Specifika pedagogické práce s osobami/žáky s PAS: vzdělávání jako permanentní udržování emoční stability • B. Dospělý jedinec s PAS jako rébus pro poskytovatele sociálních a zdravotních služeb: Očekávané změny v souvislosti s reformou psychiatrické péče Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! •2. Od „něco o tom, jak psychologové radí“ k •Jak odráží populárně psychologická literatura současné trendy v rodinných a partnerských vztazích • • •3. Od „dobrovolná bezdětnost“ k „Životní dráhy dobrovolně bezdětných žen: Srovnání vyučených a vysokoškolaček“ Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Časté chyby při formulaci výzkumné otázky • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Výzkumná otázka není otázka kladená účastníkům našeho výzkumu! •Jakým způsobem vás balbuties omezovala v začleňování do kolektivu na základní škole a jakým způsobem na střední škole? •Kdy a za jakých okolností jste se poprvé dozvěděli o postižení vašeho dítěte? •Co vám pomohlo k vyrovnání, že se vám narodilo mentálně postižené dítě? •Jak se vyvíjely vztahy s vaším okolím po narození dítěte? • Výzkumnou otázka musí být formulovaná jako otázka! •Otázka: Vliv skautského vedoucího na dítě s ADHD • Otázkám, na které lze odpovědět jen „ano/ne“, nebo jedním slovem, je lepší se vyhnout •Je koncept bazální stimulace využíván pedagogickými pracovníky na základních školách speciálních u žáků s mentálním a kombinovaným postižením? • •Může terapie XY zlepšit hybnost a motoriku po traumatu dolních končetin? • •Kolik osob se zrakovým postižením, zároveň navštěvující tyflocentrum v Brně, vlastní vodícího psa? • •Jak často rodiče čtou dětem knížky a říkanky? Zpívají si s dětmi písničky? Upřednostňují tablet nebo televizi před knihou? • • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Pozor na otázky, na které není reálné odpovědět v rámci našeho výzkumu •Mohou záporné postoje mladých lidí k osobám s postižením ovlivnit chování budoucích generací? • •Proč nejsou obnovitelné zdroje používány ve větším měřítku? • •Může být mutismus způsoben MMR vakcínou? • • Bylo by možné nahradit Vojtovu metodu judem? • •Jaká je role stresu matky v těhotenství na budoucí vývoj řeči dětí (dvojčat) stejného pohlaví? • •Jak ovlivňuje využívání elektronických zařízení při logopedické intervenci řečový vývoj jedinců předškolního věku? • •Jakým způsobem ovlivňuje vývoj a utváření osobnosti dítěte fakt, že jeho rodič byl nebo je ve výkonu trestu? • •Má na osoby s tělesným postižením sport nějaký pozitivní či negativní vliv? • • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Otázka by neměla „objevovat Ameriku“ •Navštěvují galerie častěji lidé s vysokoškolským vzděláním, středoškolským vzděláním, nebo lidé vyučení? •Souvisí dosažené vzdělání dětí se vzděláním rodičů? •Vyskytuje se stále šikana na našich základních školách? • • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Otázka nemá být etickým nebo politickým problémem •Měly by být homosexuálním párům umožněny adopce? •Je správné, aby lidé vstupovali do manželství několikrát za život? •Proč si dnes nikdo neváží rodiny? •Mají učitelé používat tělesné tresty? Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam!