Metodologie 2 Lekce 3 Operacionalizace a typy proměnných (nominální, ordinální a kardinální) – opakování a příklad • •Hypotéza: Mladší lidé mají pozitivnější postoj k inkluzivnímu vzdělávání než starší lidé. • • • • •Více informací zde: PANČOCHA, Karel a Lenka SLEPIČKOVÁ. Aktéři školní inkluze. Actors of School Inclusion. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6688-5. •Postoje k inkluzivnímu vzdělávání žáků se SVP byly respondenty deklarovány prostřednictvím souhlasu či nesouhlasu s osmi tezemi (výroky). Stejné výroky respondenti posuzovali pro každý ze čtyř typů postižení nebo znevýhodnění, celkem tedy hodnotili 32 výroků, a to na čtyřstupňové škále: 1)zcela souhlasím; 2) spíše souhlasím; 3) spíše nesouhlasím; 4) zcela nesouhlasím. •Pro účely analýz byl následně sestaven součtový index inkluzivního vzdělávání (IIV), konstrukt, který nám umožnil srovnání různých skupin respondentů na základě jejich postojů k inkluzivní formě vzdělávání. Předpokládáme, že čím vyšší je hodnota IIV indexu, tím je postoj respondenta k inkluzivnímu vzdělávání pozitivnější. • • • Validita •Validita se týká rozsahu, v němž měření korespondují se skutečnou vlastností, která má být změřena. •Měření je validní, jestli že měří to, co očekáváme, že měří. • • •Příklady Reliabilita •Označuje rozsah, ve kterém způsob měření dává konzistentní výsledky •Měření je reliabilní, pokud jsou výsledky opakovaného měření shodné s původním měřením. Logika kvantitativního výzkumu •Lineární výzkumný plán •Deduktivní logika Fáze kvantitativního výzkumu •1. Stanovení tématu a výzkumných otázek •2. Konceptualizace •3. Formulace hypotéz •4. Operacionalizace proměnných •5. Rozhodnutí o způsobu sběru dat a konstrukce nástrojů pro tento sběr •6. Stanovení populace a vzorku •7. Předvýzkum •8. Sběr dat •9. Analýza a interpretace dat • Kdy volíme kvantitativní výzkum? Kvantitativní vs. Kvalitativní výzkum •Čísla x Texty •Jasný postup x Flexibilní metodologie •Postup od obecného ke konkrétnímu (dedukce) x Postup ok konkrétního k obecnému (indukce) •Ověřování teorie x Tvorba teorie •Málo dat o mnoha případech x Mnoho dat o málo případech