VZDĚLÁVÁNÍ dětí s Downovým syndromem Podpůrný studijní materiál_Nedovoluje se šířit bez souhlasu mimo studující předmětu Autorka studijní opory: Kateřina Heislerová, Ph.D. Vyučující předmětu: Pavel Sochor, Ph.D. VLIV VZDĚLÁNÍ •na vývoj, komunikaci, sociální rozvoj •(sebeobsluha), motivaci k učení, •rozumové schopnosti, sebevědomí, •sebehodnocení, seberealizaci, •emocionalitu, orientaci v sociálních •vztazích (role…), trávení volného času, •okruh přátel, budoucí zaměstnání a •sociální začlenění • 3.jpg dhf.jpg MOŽNOSTI VZDĚLÁVÁNÍ INKLUZE • (PODPŮRNÁ OPATŘENÍ: IVP, Asistent pedagoga, hodiny spec.ped péče…) • individuální - skupinová SPECIÁLNÍ ŠKOLSTVÍ • MŠ speciální • ZŠ dle § 16 odst. 9 šk.zákona (dříve ZŠ praktická) • Základní škola speciální • Odborné učiliště • Praktická škola • Večerní kurzy • Kurzy k doplnění vzdělání 365_richard_bailey_2005.jpg PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ •Rodina x dětský domov •Poradenství: SRP, SPC •Mateřská škola speciální •Speciální třída při mateřské škole •Mateřská škola •RVP PV •------------------ -s podpůrnými opatřeními •od 3. stupně • donations2.jpg RODINA •Základní a prvotní sociální prostředí dítěte •Bezprostředně ovlivňuje vývoj a dovednosti •Pro děti s postižením má ještě zásadnější vliv než u dětí intaktních, ale klade velké požadavky na rodinu (čas, trpělivost, psychika, metody…) •Funkce: Sociálně-ekonomická, reprodukční, emocionální a kulturně výchovná imageszbt.jpeg MATEŘSKÁ ŠKOLA , MATEŘSKÁ ŠKOLA SPECIÁLNÍ •Děti od 3 do 6 let (max 7 let) •Dle RVP pro předškolní vzdělávání (RVP PV) •Žák se SVP má podpůrná opatření dle vyhl. 27 •Cíle: Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání, Osvojení hodnot, Získání osobnostních postojů •Rozvoj: Socializace, komunikace, sebeobsluhy, fyzických schopností, motoriky, kognitivních fcí.. • ZÁKLADNÍ ŠKOLA (DŘÍVE ZŠ PRAKTICKÁ) •Dnes ZŠ pro žáky s LMP řídící se dle § 16 odst. 9 školského zákona •Žák získá základní vzdělání •9letá (často až do škol roku kdy žák dosáhne 17 let) •Max. 14 žáků, většinou 6-8 •Hodnocení slovní nebo známkami •Dle RVP ZV (žák s LMP plní minimální výstupy) ZÁKLADNÍ ŠKOLA SPECIÁLNÍ •10letá docházka •Dělí se na dva stupně v RVP, ale je 4 stupňová –nižší (3 roky) –střední (3 roky) –vyšší (2 roky) –pracovní (2 roky) •zvládnutí trivia (čtení, psaní, počty), sebeobsluhy, osobní hygieny, osvojení si pracovních dovedností •učí se v blocích – • ZÁKLADNÍ ŠKOLA SPECIÁLNÍ •Hodnocení hlavně slovní, doplňkově známkami •středně těžké MP, těžké MP a hluboké MP •základní vědomosti, dovednosti a návyky, potřebné k orientaci v okolním světě, • k dosažení maximální možné míry samostatnosti a nezávislosti na péči druhých osob a k zapojení do společenského života • ZÁKLADNÍ ŠKOLA SPECIÁLNÍ •relaxační koutek, není klasické uspořádání lavic, hodně názorných pomůcek, speciální metody •čtení, psaní, počty, věcné učení, smyslová výchova, pracovní a výtvarná výchova, tělesná výchova, hudební výchova, řečová výchova, zdravotní tělesná výchova,dramatická výchova, práce s počítačem •Dle RVP pro obor vzdělání ZŠ Speciální (RVP ZŠS – I. a II. díl dle stupně MP) •Má tzv. přípravný stupeň (max 3 roky, pro žáky s těžkým postižením) •