7. Nadané děti Příčina školního neúspěchu jako odchylka v celkové úrovni inteligence str. 36 – 59 Možnosti a omezení diagnostiky inteligence Struktura inteligence a její vývoj Školní problémy podprůměrně prospívajících dětí Školní problémy nadprůměrně nadaných dětí Prognóza rozvoje inteligence a vzdělanosti v adolescenci Diagnostika a podpora rozvoje nadaných dětí str. 162 – 190 Základní problematika nadání a nadaných dětí Diagnostika, identifikace a výběr nadaných Možnosti podpory a intervence u nadaných žáků www.talentovani.cz www.deti.mensa.cz Jitka FOŘTÍKOVÁ, Ivana JEŘÁBKOVÁ a kol. Krok za krokem s nadaným žákem. Tvoříme IVP mimořádně nadaného žáka. Výzkumný ústav pedagogický, 2009. ISBN: 80-87000-28-1. 72 stran Příručka Krok za krokem s nadaným žákem s podtitulem Tvoříme individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka vznikla na základě roční spolupráce Výzkumného ústavu pedagogického v Praze s odborníky, kteří se problematice vzdělávání mimořádně nadaných žáků dlouhodobě věnují. Podnětem k jejímu vzniku byly opakující se žádosti školské praxe o metodickou podporu a pomoc nejen výchovným poradcům, ale i dalším pedagogickým pracovníkům zabývajícím se prací s nadanými žáky. Signály z praxe potvrdily i závěry České školní inspekce z prvního roku výuky podle školních vzdělávacích programů (ŠVP) na základních školách, které konstatovaly, že problematice vzdělávání nadaných není ve většině ŠVP věnována dostatečná péče. Jana Maria HAVIGEROVÁ Pět pohledů na nadání Praha: Grada, 2012. ISBN: 978-80-247-3857-4. 144 stran. Publikace nabízí informace o vztahu mezi nadáním a mozkem, uvádí aktuální výzkumy rodových rozdílů a návody, jak poznat a rozvíjet rozumové nadání či jak se pozná škola pro nadané. Popsány jsou vůdčí teorie současné psychologie nadání včetně teorie mnohočetné inteligence Howarda Gardnera a koncepce úspěšné inteligence Roberta Sternberga. Václav FOŘTÍK, Jitka FOŘTÍKOVÁ Nadané dítě a rozvoj jeho schopností Praha: Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-297-3. 128 stran. K charakteristickým vlastnostem mimořádně nadaných dětí patří zvídavost a silná vnitřní motivace k činnosti, kterou si dítě samo zvolilo, touha po nezávislosti, menší potřeba spánku. Častá je i přecitlivělost, obvykle provázená bouřlivými emočními reakcemi. Ty se projevují větší vzdorovitostí, která je častější u chlapců, nebo mohou zůstat navenek skryty, jako tomu bývá spíše u dívek, a projeví se utajenými záchvaty pláče, uzavřeností, případně zdravotními potížemi. Některé nadané děti mají sklon k perfekcionismu, a pokud jim něco nejde, nedokážou se vyrovnat s nedokonalostí svých výkonů. Rozpor mezi představou konečného výsledku a jejich neschopností ho dosáhnout je přivádí k zoufalství. Odmítají další pokusy, někdy propadají afektivním záchvatům. Teoretická část této knihy pojednává o charakteristikách mimořádně nadaného dítěte, o jeho výchově a o možnostech vzdělávání v rámci našeho školského systému. Praktická část obsahuje testy na rozvoj jednotlivých druhů nadání - na logické myšlení, práci s písmeny a slovy, prostorové vnímání, matematické schopnosti či kritické myšlení. Úlohy jsou připraveny pro děti od 8 do 14 let, ověřit si své schopnosti mohou i ti mladší nebo dospělí. Jitka FOŘTÍKOVÁ Rozvoj rozumových schopností u dětí v MŠ Praha: Portál, 2014. ISBN: 978-80-262-0717-7. 64 stran. Předškolní věk je z hlediska fyziologie mozku přímo stvořený pro cílený rozvoj rozumových funkcí. Pracovní sešit se proto zaměřuje na procvičení paměti, verbálních a matematických schopností, logiky, prostorové a plošné představivost, postřehu a rychlosti myšlení, abstraktního myšlení, fantazie a tvořivosti, čtení a práce s písmeny. Pracovní listy kromě zadání obsahují také řešení a tipy na další práci. Metodický úvod přináší vysvětlení, o co se v každé z deseti oblastí rozvíjení intelektu jedná a jak ji můžeme prakticky rozvíjet a procvičovat. Publikace je určena pedagogům v MŠ (případně ZŠ), vychovatelům, rodičům. Jitka Fořtíková je předsedkyní Centra nadání, dlouhodobě pracuje s nadanými dětmi, má za sebou rozsáhlou pedagogickou praxi a publikační činnost. Jitka FOŘTÍKOVÁ, Petra VAŇKOVÁ, Pavlína BERÁNKOVÁ, Stanislava KURUCZOVÁ Se Šikulou za zvířátky Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-761-9. 72 stran První titul svého druhu, který se zaměřuje specificky na aktivity pro nadané děti v předškolním věku, a také první metodický materiál pro předškolní pedagogy, jak identifikovat a zabavit dítě s rozumovým nadáním v mateřské škole. Kniha na pozadí týdenního programu s tématem zvířat představuje přístup ke vzdělávání mimořádně nadaných předškoláků ověřený se skupinou dětí odpovídajícího věku. Úvodní část seznamuje se základy diagnostiky, zásadami pro práci s nadanými dětmi a radami, jak pracovat s nadanými dětmi v rámci běžného kolektivu. Hlavní část knihy tvoří konkrétní projekty, tipy na činnosti, pracovní listy a hry. Publikace je určena pedagogům mateřských škol a zájmových útvarů pro předškolní věk, studentům předškolní pedagogiky, rodičům zvídavých dětí. PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D., je autorkou několika monografií k problematice vzdělávání nadaných dětí a editorkou publikací k problematice edukace nadaných dětí. Mgr. Stanislava Kuruczová a Bc. Petra Vaňková, Dis., jsou vedoucí učitelky projektu Malý šikula při Centru nadání, vedou klub pro identifikované mimořádně nadané děti. Mgr. Pavlína Beránková, učitelka primárního stupně ZŠ, je autorkou předloh pracovních listů. Pracovní listy zpracovala ilustrátorka Edita Plicková. Jiří MUDRÁK Nadané děti a jejich rozvoj Praha: Pedagogika, 2015. ISBN: 978-80-247-5089-7. 176 stran. http://www.grada.cz/nadane-deti-a-jejich-rozvoj_8061/kniha/katalog/ Katharina BÄCKER-BRAUN Rozvoj inteligence u dětí od 3 do 6 let Praha: Pedagogika, 2014. ISBN: 978-80-247-4798-9. 200 stran. Recenze na http://www.casopispedagogika.sk/recenzie/backer-braun-katharina-rozvoj- inteligence-u-deti-od-3-do-6-let-silvia-doncevova.html Catherine Bäker-Brown popisuje vývojová stadia rozvoje inteligence dětí mateřské školy s ohledem na využití v praxi. Poskytuje fascinující pohled na nejnovější neurofyziologické poznatky a přináší celou řadu praktických rad, které napomohou individuálnímu a celostnímu vedení rozvoje dětí. Pozorujte tedy děti bedlivě a poznejte, o co se ve skutečnosti zajímají a v jakých oblastech bude smysluplné rozvíjet další podněty. Co jim ještě můžete zprostředkovat jako novou zkušenost? Rozšiřte spolu s námi svůj pohled na vývojové pokroky i na osobnost svých svěřenců. Jana Marie HAVIGEROVÁ Vyhledávání nadaných dětí v předškolním věku Praha: Pedagogika, 2014. ISBN: 978-80-247-5150-4. 88 stran. http://www.grada.cz/vyhledavani-nadanych-deti-v-predskolnim- veku_8151/kniha/katalog/ Cílem autorů je nejen nabídnout shrnutí všech dostupných poznatků, ale také poskytnout vhodný a ověřený nástroj, který je možné obratem použít pro vyhledávání nadaných předškoláků. Je tedy přínosem nejen pro teorii, ale i pro praxi. Řečeno v duchu motta knihy: poslouží jako asistence na cestě od daru přírody k naplnění osudu nadání našich dětí. Publikace je určena odborníkům v oblasti pedagogiky a psychologie, studentům těchto oborů, učitelům v mateřských školách i rodičům dětí, které projevují známky nadání. Franz J. MÖNKS, Irene H. YPENBURG Nadané dítě Praha: Grada, 2002. ISBN:80-247-0445-5. 100 stran. Autoři - členové mezinárodní společnosti ECHA (Společnost pro talent a nadání) poskytují kvalitní informace o výchově a vzdělávání dětí s nadprůměrným, vysokým nadáním. Tyto děti jsou často špatně vychovávány, jejich nadání je pedagogy potlačováno (mýty o neadekvátních zájmech dítěte, škodlivosti čtení a psaní v předškolním věku, snaha vychovávat všechny děti stejně - průměrně již v předškolních zařízeních atd.); rodiče nedostatečně, anebo naopak přespříliš dítě stimulují. Zbytečné a nenapravitelné chyby pak nezřídka vedou k nežádoucím poruchám vývoje nadaných dětí. Kniha podává výklad pojmu vysoké nadání, popisuje hlavní znaky pro jeho brzké rozpoznání, zásady správné výchovy nadaných dětí (individuální přístup, vhodné jednání s přiměřenou stimulací). Velký důraz je kladen na podnětné a pozitivně laděné sociální prostředí (školu, přátele, rodinu). Rady a výklady jsou podloženy konkrétními příklady z praxe. Jedná se o jednu z prvních knih v ČR na téma nadané dítě. Je určena rodičům i pedagogům. Zmiňuje mimo jiné také reformní pedagogické hnutí, velmi vhodné pro vzdělávání nadaných dětí. Lenka HŘÍBKOVÁ Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN:978-80-247-1998-6. 256 stran. Problematika nadání je po řadu let zkoumána nejen v psychologii a pedagogice, ale zajímají se o ni i další obory. V současné době se toto téma stalo velmi aktuálním a v souvislosti se změnami ve školství mu věnuje stále větší pozornost i široká veřejnost. Ačkoliv v zahraničí se nadáním zabývá řada odborných publikací, u nás nemáme téměř žádnou, a právě proto vznikla tato kniha. Prezentuje základní přístupy ke studiu nadání, věnuje se teoretickým otázkám a praktickým souvislostem tématu. Pojímá tři základní přístupy k nadání dítěte: kognitivní, osobnostněvývojový, sociálně-kulturní. Stranou nezůstává ani klíčová otázka - vzdělávání a rozvíjení nadaných, vyhledávání nadaných dětí a jejich realizace v práci. Nedílnou součástí tohoto tématu je i vzdělávání učitelů pro práci s nadanými žáky. Publikace vychází z českého prostředí a je věnována zejména studentům pedagogických oborů a oborů psychologie. Řadu nejnovějších informací zde naleznou i psychologové a pedagogové v praxi Vladimír DOČKAL Zaměřeno na talenty aneb Nadání má každý. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN: 80-7106-840-3. 252 stran. Co je podstatou talentu nebo nadání? Je talent a nadání totéž, nebo se něčím liší? V jakých oblastech se talenty projevují? Jak rozeznat nadání svého dítěte a jak mu pomoci jej rozvíjet? Jak organizovat školní vyučování, abychom podpořili co nejvíce dětských talentů? Jak formovat talenty svých dětí i vlastní? Jak zabezpečit, aby se talenty neztrácely, aby o ně lidé nepřicházeli? Jak pomoci jejich uplatnění? Jak je to s nadáním postižených dětí? To je jen několik otázek, které zajímají (nebo by měly zajímat) rodiče, pedagogy, ale i politiky a vlastně každého, komu leží na srdci rozvoj a bohatství jednotlivých lidských bytostí i společnosti jako celku. Odpovědi na tyto a mnohé další otázky řeší v knize autor, dlouholetý vědecký pracovník Výzkumného ústavu dětské psychologie a patopsychologie v Bratislavě, který se dlouhodobě zabývá problematikou nadání a studiem nadaných dětí, ale i praktickou prací s nimi Kniha je rozdělena na 6 částí. První část se zmiňuje o tom, že mít nadané dítě, to je skvělý úspěch. Druhá část se věnuje mýtům a realitě z oblasti nadání a hledá odpovědi na otázky Čím se liší nadání a talent? Je nadání dědičné? Je nadání stálé? Ve kterých oblastech se nadání projevuje? Je nadání totéž co schopnosti? Jaký je vztah nadání a postižení? Třetí část se mj. zabývá kvalitativním vývojem nadání. Čtvrtá část je věnována problematice nadaných dětí v rodině a ve škole. Pátá část popisuje různé typy talentů a jak se projevují – intelektové, umělecké, praktické, pohybové nadání aj. Závěrečná šestá část přináší další zajímavé a jistě i užitečné informace. Jana JURÁŠKOVÁ Základy pedagogiky nadaných Praha: IPPP, 2006. ISBN: 80-86856-1-4. 132 stran. Kniha je určená především pedagogům, kteří chtějí rozvíjet bystré a nadané děti a studenty ve své třídě, posluchačům pedagogických fakult, psychologům a všem, kteří chtějí proniknout do tajů odhalování, poznávání, výchovy a vzdělávání nadaných jedinců. Kniha je určená především pedagogům, kteří chtějí rozvíjet bystré a nadané děti a studenty ve své třídě, posluchačům pedagogických fakult, psychologům a všem, kteří chtějí proniknout do tajů odhalování, poznávání, výchovy a vzdělávání nadaných jedinců. Autorka se snaží více proniknout a ozřejmit zejména problematiku školské péče o nadané. V úvodu knihy vymezuje předmět pedagogiky nadaných, teoretická pojetí a koncepce nadání a tvořivosti a pokračuje charakteristikami této skupiny dětí. Poté následuje část praktická, která se v úvodu zabývá identifikací nadaných dětí, jejich vzdělávacími potřebami a cíli ve výchovně-vzdělávacím procesu. Každý učitel, který vezme tuto publikaci do rukou, samozřejmě čeká především na konkrétní metody a přístupy k nadaným ve vyučování. Této oblasti se věnuje kapitola devátá až dvanáctá, jejichž názvy trefně hovoří o svém obsahu: základní přístupy ve vzdělávání nadaných, modely vzdělávání nadaných, organizační formy vyučování nadaných a nadané dítě v běžné třídě. Jak je již z názvu dvanácté kapitoly patrné, autorka se nesnaží popisovat jen metody a strategie, které lze využít pouze ve specializované škole pro nadané děti (které na Slovensku existují), ale klade si za cíl přinést i metody práce v běžné či integrované třídě. Kniha je psána věcně a srozumitelně a nabízí komplexní představení disciplíny pedagogika nadaných. Jitka JURÁŠKOVÁ, Diane MONTGOMERYOVÁ, Sally M. REISOVÁ, Joseph RENZULLI Úspěšná výuka mimořádně nadaných dětí Praha: Triton, 2008. ISBN:978-80-7387-173-4. 166 stran. Unikátní publikace, která přináší výběr odborných pedagogických textů světově uznávaných odborníků na problematiku vzdělávání nadaných dětí. Její unikátnost se pojí se dvěma fakty. Ten první je, že dodnes je v naší republice informací ke vzdělávání skupiny mimořádně rozumově nadaných dětí stále poměrně málo a ten druhý tkví v tom, že tato kniha v sobě přináší jedny z největších skvostů, které kdy byly k základům vzdělávací péče o intelektové talenty celosvětově napsány. Jedná se o současné skutečné pilíře pedagogiky nadaných. Joseph Renzulli a Sally M. Reisová (USA) jsou celosvětově nejuznávanějšími teoretiky obohacování učiva pro nadané žáky; Diana Montgomeryová patří mezi přední britské odborníky na problematiku dvojí výjimečnosti a podvýkonnosti u mimořádně nadaných dětí; Jana Jurášková se mnoho let v praxi věnovala výuce nadaných dětí v systému speciálních škol zaměřujících se na vzdělávání mimořádně intelektově nadaných dětí na Slovensku. Editorkou publikace je Jitka Fořtíková, která pracovala jako odborný pracovník v péči o nadané žáky v přímořízené organizaci MŠMT a v současnosti se věnuje práci v občanském sdružení, které se zabývá pedagogickou a poradenskou podporou nadaných dětí a jejich rodičů. Lenka HŘÍBKOVÁ Základní témata problematiky nadaných Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007. ISBN 978-80-86723-25-9 Skripta seznamují čtenáře se základními tematickými celky, které byly v rámci problematiky nadání nejčastěji studovány: (1) vývoj této problematiky a snaha nalézt adekvátní přístup k jejímu studiu, (2) osobnost nadaných dětí, (3) problém vyhledávání nadaných dětí, (4) možnosti rozvíjení a vzdělávání nadaných dětí. Erika LANDAU Odvaha k nadání Praha: Akropolis, 2007. ISBN 978-80-210-5349-6. 162 stran. Každé dítě má talent a cílem výchovy je dětský talent podporovat v rámci všestranného rozvoje osobnosti. Tuto zásadu prosazuje autorka knihy, která se dlouhá léta zabývá talentovanými a nadanými dětmi. Varuje před častými chybami, kdy se v dětech podporuje pouze specifický talent, prohlubuje se rozpor mezi vnějším a vnitřním světem, zanedbává se emocionální vývoj ve prospěch rozvoje intelektu. Poukazuje na problémy s konformismem a perfekcionismem. Výsledkem těchto negativních stránek spjatých s nadáním pak bývá osamělost dětí. Je tedy nutné najít vhodný způsob práce s talentovanými dětmi, aby jejich talent přerostl v nadání, případně genialitu. Řešení nabízí holistický přístup, který zahrnuje celkový rozvoj emocionálních, intelektuálních, uměleckých a společenských schopností dítěte. Klade důraz na kreativitu. Zároveň učí žít nadané dítě v tomto světě, kde může uplatnit svůj talent a prospívat celému lidstvu Kniha pro rodiče a pedagogy talentovaných dětí radí, jak rozvíjet talent a nadání v rámci celkového rozvoje dětské osobnosti Jitka FOŘTÍKOVÁ Talent a nadání – Jejich rozvoj ve volném čase Praha: NIDM MŠMT, 2009. ISBN: 978-80-86784-75-5. 96 stran. V roce 2009 vydal Národní institut dětí a mládeže přepracovanou a doplněnou publikaci Jitky Fořtíkové: Talent a nadání – Jejich rozvoj ve volném čase. Publikace je určena vedoucím skupin mládeže, učitelům a pedagogům, kteří pracují s talentovanými dětmi a mládeží. Můžete zde najít přehled nejnovějších vědeckých poznatků z oblasti nadání. Jsou zde kapitoly věnované problematice identifikace nadaných žáků i způsobům práce s nadanými dětmi a mládeží. Součástí publikace jsou i inspirativní hry a hlavolamy pro volný čas nadaných dětí. Samostatná kapitola se věnuje též analýze mimoškolních aktivit z celosvětové perspektivy. Joan FREEMAN, Jitka FOŘTÍKOVÁ (Ed. části o ČR) Volnočasové aktivity pro nadaná a talentované u nás a ve světě Praha: NIDM MŠMT, 2009. ISBN: 978-80-86784-83-0. 84 stran. Profesorka Joan Freemanová zkoumá a propaguje vývoj lidských schopností po dobu více než 30 let. Za toto celoživotní úsilí získala Cenu za celoživotní přínos od Britské psychologické společnosti. Pracovala pro britskou vládu jako externí poradce a napsala dvě významné zprávy o vzdělávání nadaných a talentovaných. Vydala 16 monografií pro pedagogy a rodiče a přes 300 akademických prací, z nichž mnohé byly přeloženy do několika světových jazyků. Je rovněž zakládající prezidentkou společnosti Evropská rada pro vysoké schopnosti (ECHA). V roce 2009 vydal Národní institut dětí a mládeže MŠMT jedinečnou publikaci zabývající se podporou a analýzou aktivit pro nadané a talentované děti a mládež, která se zaměřuje též na nabídku služeb na poli volného času a mimoškolních aktivit. Jedná se z větší části o překlad významné části publikace Joan Freemanové, která vyšla v anglickém originále v r. 2002 a obsahuje informace o tom, jaká je podpora nadaných v různých státech světa. Vzhledem k nutnému omezenému formátu publikace je pozornost soustředěna především na ty státy, ke kterým má naše republika blízko ať již lokálně či filozoficky a jejichž příklad může vést i k inspiraci pro naše politiky, pracovníky ministerstva školství, krajských úřadů a především také pro praktiky z oblasti vzdělávání, kteří se pohybují v sektoru mimoškolních aktivit pro děti a mládež. Součástí publikace jsou též aktuální informace o systému vzdělávání a podpory nadaných v České republice. James R. CAMPBELL Úspěch vašeho dítěte začíná vaším očekáváním; význam a role vlivu rodičů. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-516-4. 176 stran. Kniha pro rodiče a vychovatele, kterým záleží na tom, aby jejich děti vynikly. Úspěch vašeho dítěte začíná vašimi očekáváními, význam a role rodičovského vlivu, rozumné užití tlaku, pravidla, rutina a kontrola, jak dětem pomáhat, učitelé a rodiče jako partneři. Autor nechává stranou obvyklá vysvětlení, že nadání a talent jsou záležitostí dědičnou. Poukazuje na faktor rodičovského vlivu, který může výrazně zvýšit šance dítěte v objevení a rozvoji jeho nadání a talentů. Čtivá kniha vychází z dlouholetých výzkumů s přibližně deseti tisíci dětmi po celém světě a nabízí srozumitelné rady, přístupy a návody, díky nimž může každý rodič pomoci dítěti využít jeho možností. Alice MILLEROVÁ Drama nadaného dítěte aneb hledání pravého já Praha: Triton, 2013. ISBN: 978-80-7387-617-3. 104 stran. Ve své první a nejznámější knize (dříve vydané pod názvem Dětství je drama) se Alice Millerová zabývá důsledky potlačování v osobní a sociální rovině, příčinami dětských psychických zranění a jejich profylaxí a nakonec i novými možnostmi a způsoby rozpouštění následků raných traumat. Zkušenosti s vlastní autoterapií a dalšími novějšími terapeutickými metodami v přístupu k dětství vedly autorku k upřesnění jejích dřívějších poznatků, které dokumentuje a ilustruje na mnoha konkrétních příkladech. Lukáš FIŠER Rozumbrádkové Praha: Šulc a Šulc, 2013. ISBN: 978-80-7244-340-6. 80 stran. Rozumbrádkové nade vše milují hádanky a ohromně se jimi baví. Vtipálek, Hlavěnka a Mudra rozluštili kryptogram, který je vybídne k výpravě do hor, kde je schovaný poklad. Při jeho hledání se jim staví do cesty záhady a nebezpečné situace, ale vždycky si s nimi poradí a najdou zlatý pohár, který ukrývá tajemství původu rozumbrádků. Rozumbrádky znají děti ze stejnojmenné knihy pohádkových hádanek. Kniha Rozumbrádkové a zlatý pohár je naopak uceleným společným příběhem tří kamarádů Vtipálka, Hlavěnky a Mudry. Od strýčka Bubly znají pověst o konci doby ledové. Voda z tajících ledovců zvedla hladiny moří a donutila lidi ze země Karumi odejít do hor, kde dnes žijí rozumbrádci. Nikdo už neví, co se s Karumany stalo, ale legendární Dlouhoručka našel jejich poklad a vytesal o tom svědectví do kamenné zdi svého domu. Dlouho si všichni mysleli, že ten nápis je karumsky, ale tři kamarádi ho rozluštili jako kryptogram. Napověděl jim, že mají poklad hledat v horách podle Dlouhoručkových značek na skalách, ty jim ukáží cestu. Kamarádi zažijí nebezpečné situace, setkají se s nevysvětlitelnými záhadami a musí si poradit důvtipem a vlastní chytrostí s překážkami. Nakonec objeví skalní chrám Karumanů a v něm poklad se zlatým pohárem, na kterém jsou vytepaná tři ptačí pírka, symbol štěstí rozumbrádků. To jim odhalí největší tajemství, jaké mohli objevit. Záhadní lidé ze země Karumi jsou jejich předci. Když se rozumbrádkové vrátí se zlatým pohárem domů do údolí, na jejich slávě nejvíc vydělá starý Chytrolín tím, že prodává karumské suvenýry. Poustevník Nespleta přesto mladé rozumbrádky povzbuzuje, že ostatní teprve pochopí, co jejich objev znamená. Když víte, odkud jste přišli, tak poznáte, kam se dostanete v budoucnosti.