36 Obrázek 2-4 Snímek nepracovního času Vytvoříte si svůj snímek? Prázdný formulář najdete v příloze 8.2. Je nezbytné, aby každý student důkladně zvážil vlastní časové možnosti ke studiu. Za tímto účelem se obvykle doporučuje vytvořit tzv. snímek nepracovního času (tj. veškerý čas, který netrávíte.v zaměstnání). Nepracovní čas zahrnuje aktivity pro zachování vlastní existence (osobní hygiena, stravování, péče o domácnost, vyřizování, cesta do/ze zaměstnání) a volný čas, který slouží k regeneraci a rozvoji. Nejlépe po dobu 14 dní si student do připraveného formuláře pečlivě zaznamenává aktivity, které vykonává v průběhu celého dne. Konečný výsledek může vypadat například takto: A agenda denního života P práce 1 R rekreace, sport, zábava 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 i 7 18 19 20 21 22 23 24 A P R S Y z PO 11 8 4 0 1 ÚT i 10 11 2 0 0 1 ST 1 12 9 3 0 0 0 ČT i 10 8 3 2 0 1 PÁ 11 9 2 0 0 2 SO i 15 0 9 0 0 0 NE 1 1 i 1 13 0 9 2 0 0 82 45 28 8 0 5 ■ s studium v veřejná činnost m z ztracený čas , Rozvrh hodin, který nám byl ve škole trnem v oku, je pro samouka a jeho studijní plán znamenitou pomůckou. " (Zielke, s. 47) Jakmile student zjistí, kolik času ke studiu v průběhu týdne má k dispozici, je schopen si vytvořit reálný studijní plán, který mu bude sloužit jako pomůcka při studiu. Plán sám o sobě sice nezaručuje splnění úkolu, ale mobilizuje jedince a působí na systematičnost jeho práce. Obrázek 2-5 Plánovitá práce N a > c u c as " m