Institucionální cesta podpory Školní poradenská pracoviště Specializovaná poradenská zařízení Školská zařízení pro výkon ÚV a OV Zařízení preventivně výchovné péče • Systém poskytování poradenských služeb –Školní poradenská pracoviště •Výchovný poradce •Školní metodik prevence •Školní psycholog •Školní speciální pedagog •(Třídní učitel) • –Specializovaná poradenská zařízení •Pedagogicko psychologická poradna •Speciálně pedagogické centrum •(Středisko výchovné péče) •(Diagnostický ústav) • Národní ústav pro vzdělávání: • Od 1.7.2011; IPPP + VÚP + NUOV •Vzdělávání všeobecné, odborné, umělecké a jazykové • Poradenství pedagogicko-psychologické, výchovné a kariérové •Další vzdělávání pedagogických pracovníků C:\Users\user\Downloads\zdroj.aspx.jpg Mgr. Jarmila Matochová; 175853@mail.muni.cz Školní poradenská pracoviště •Úroveň třídy –Třídní učitel •Úroveň školy –Výchovný poradce –Metodik prevence –Speciální pedagog –Školní psycholog Ze zákona povinní Třídní učitel •Výuka •Administrativa •Zodpovědnost za rozvoj každého žáka •Individuální podpora a vedení •Poradenská činnost směřuje k: –Žákům –Rodičům –Kolegům a vedení školy Třídní učitel Poradenství směrem k žákům •Všichni žáci: –Hodnotí v kontextu jejich kompetencí –Hledá blokace strategií učení –Vytváří strategie pro další vedení – •Žáci v riziku/s PCHE –Diagnostikuje –Navrhuje plán intervence Třídní učitel Poradenství směrem k rodičům •Dát najevo zájem o dítě •Kontaktovat i mimo problémy •Zvát do školy a na výlety •Komunikovat o dětech, ne o jejich problémech •Nezahánět do nepřátelských pozic •Začít pozitivně •Zlomit nedůvěru •Jsme na stejné lodi • Výchovný poradce •Z řad pedagogů, ustaven ředitelem •Úkoly „3 Ko“ –Koordinace, kontakt, konzultace •Poradenská činnost směrem k: –Žákům –Rodičům –Kolegům a vedení školy Třídní učitel Poradenství směrem k žákům •1) Profesní poradenství •2) Podpora žáka při řešení problémových edukačních situací • => žáci v riziku/s PCHE • - konzultace pro třídního u. (partneři) • - shromažďování údajů o žácích • - hledání cest pro zefektivnění strategie učení • + spolupráce s odborníky • + stanovení intervenčních strategií Speciální pedagog Školní psycholog •Ne na každé škole •Nezbytný pro inkluzi •Stěžejní poradenská role •Možnost školních poradenských pracovišť • •Úkoly •Optimalizace vzdělávacího procesu z hlediska psychosociálních podmínek •Minimalizace V aV problémů prostřednictvím práce s nimi Školská zařízení pro výkon ÚV a OV Dětský domov (DD) •zajišťuje péči dětem s nařízenou ústavní výchovou, které nemají závažné poruchy chování ve věku •od 3 do 18 let ( do 26 let) •děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči •základní organizační jednotka - rodinná skupina – • 6-8 dětí, 2-6 skupin •děti navštěvují školy mimo DD podle věku Dětský domov se školou (DDŠ) •děti/mladiství s nařízenou ústavní výchovou, výjimečně s uloženou ochrannou výchovou •umísťovány děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky •nemůže-li se po ukončení povinné školní docházky pro svoje závažné poruchy chování dítě vzdělávat ve SŠ mimo zařízení nebo nepracuje, je přeřazeno do VÚ •základní organizační jednotka - rodinná skupina – 5-8 dětí, 2 -6 skupin •ve škole třídy s max. počtem 8 dětí •vzdělávání podle programu základní školy, základní školy praktické, základní školy speciální •žáci jsou zařazováni do tříd podle ročníků •podle podmínek (počet dětí v jednotlivých třídách) je možné, aby bylo v jedné třídě zařazeno více ročníků • Výchovný ústav (VÚ) •mladiství starší 15 let se závažnými poruchami chování, u kt. byla nařízena ÚV a uložena OV •dítě starší 12 let, má-li uloženou OV a jeho chování se projevují tak závažné poruchy, že nemůže být umístěno DDŠ •plní úkoly výchovné, vzdělávací a sociální •základní organizační jednotka - výchovná skupina – 5-8dětí; 2-6 skupin •ve škole při zařízení třídy s max. počtem 8 dětí • je zde možno dokončit si povinnou školní docházku a střední vzdělání - nejčastěji se zřizuje §Praktická škola §Odborné učiliště §SOU •pro ty, co se nepřipravují na budoucí povolání může být zřízena pracovně- výchovná skupina • •cíle a úkoly —prevence —Intervence: odstranění či zmírnění již vzniklých PCH; eliminace prohlubování negativního dopadu PCH na sociální vztahy —spolupráce s rodinou, se školou a s ostatními institucemi • •cílový klient —3-26 let —děti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji —jedinci propuštění z ÚV, OV při jejich integraci —výchovná skupina = max. 8 klientů, skupina je koedukovaná • •Formy činnosti •poradenské •Intervence; psychoterapeutické služby; výchovně-konzultační pomoc •metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť •podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH • Zařízení preventivně výchovné péče Středisko výchovné péče záškoláctví, nerespektování autorit (škola, domov), krádeže, kouření, útěky, šikana (agresor, oběť), vliv závadové party, lhaní, agresivní chování, experimenty (či konzumace) návykových látek A)Ambulantní část •úkoly –prevence –intervence a poradenství – přímá práce s klientem, rodiči –diagnostika –zpracování individuálního programu pomoci –práce s rodinou –metodická pomoc školám –realizace probačních programů – veřejně prospěšné práce •dochází tam klienti, kteří opustili internátní nebo stacionární část, • 6 měsíců; klienti pro propuštění z ÚV • • •B) Stacionární (celodenní) •smlouva s OZV •Jako C) •C) Internátní •smlouva OZV •pobyt v délce 2 měsíců, •po ukončení navazuje ambulantní péče •úkoly –intervence a terapie –výuka –spec.ped. a ped.-psych. podpora (rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, poradenství při volbě vzdělávací cesty –spolupráce s kmenovou školou –spolupráce s rodinou, či OZV (os. zodpovědná za výchovu) • • Pobyt dobrovolný !! (žádost osoby zodpovědné za výchovu)