V Y 3 D C _ P S O S : P S YC H O LO G I E O S O B N O S T I P h D r . K a t a r í n a Š a f á r o v á , P h . D . M g r . e t M g r . J a n M a r e š , P h . D . CO TO JE OSOBNOST? „ K L A S I C K É “ O T Á Z K Y P O JAKOU POVAHU MÁ DRUHÝ ČLOVĚK? JAK MU MÁM ROZUMĚT? CO SI O NĚM MÁM MYSLET? JAKÉ JSOU JEHO SILNÉ/SLABÉ STRÁNKY? CO BY ODEMNĚ POTŘEBOVAL? CO OD NĚJ MŮŽU ČEKAT? JAKÝ JSEM JÁ? JAK CHÁPĚ SVĚT? JAK SE V TOM SVĚTĚ CÍTÍ? JAKÝ JE JEHO OSOBNÍ PŘÍBĚH? MYŠLENÍ CÍTĚNÍ PSYCHOLOGICKÁ TRIÁDA CHOVÁNÍ MYŠLENÍ CÍTĚNÍ PSYCHOLOGICKÁ TRIÁDA CHOVÁNÍ POPSAT PREDIKOVAT SNAŽÍME SE VYZNAT V DRUHÝCH LIDECH A V SOBĚ SAMÝCH KOMBINACE KONFLIKTY MYŠLENÍ CÍTĚNÍ PSYCHOLOGICKÁ TRIÁDA CHOVÁNÍ ZAMĚŘUJÍ SE LIDI NA POZITIVNÍ STRÁNKU VĚCÍ (OPTIMISTÉ) NEBO NAOPAK NA TU NEGATIVNÍ (PESIMISTÉ)? HODNĚ MLUVÍ? DĚLAJÍ ČASTĚJI TO, CO JIM DRUZÍ ŘÍKAJÍ NEBO SI DĚLAJÍ VĚCI PO SVÉM? JSOU POŘÁDKUMILOVNÍ NEBO JSOU TO LAJDÁCI? ZKOUŠÍ RÁDI NOVÉ VĚCI NEBO JEDÍ POŘÁD TO STEJNÉ KDYŽ JSOU VEN? JSOU PŘEVÁŽNĚ ŠŤASTNÍ NEBO NEŠŤASTNÍ? JAKÁ JE JEJICH MÍRA INTENZITY EMOCÍ? LEHKO SE NAŠTVOU? JAK MOC JSOU CITLIVÍ NA ODMÍTNUTÍ? MYŠLENÍ CÍTĚNÍ PSYCHOLOGICKÁ TRIÁDA CHOVÁNÍ ZAMĚŘUJÍ SE LIDI NA POZITIVNÍ STRÁNKU VĚCÍ (OPTIMISTÉ) NEBO NAOPAK NA TU NEGATIVNÍ (PESIMISTÉ)? HODNĚ MLUVÍ? DĚLAJÍ ČASTĚJI TO, CO JIM DRUZÍ ŘÍKAJÍ NEBO SI DĚLAJÍ VĚCI PO SVÉM? JSOU POŘÁDKUMILOVNÍ NEBO JSOU TO LAJDÁCI? ZKOUŠÍ RÁDI NOVÉ VĚCI NEBO JEDÍ POŘÁD TO STEJNÉ KDYŽ JSOU VEN? JSOU PŘEVÁŽNĚ ŠŤASTNÍ NEBO NEŠŤASTNÍ? JAKÁ JE JEJICH MÍRA INTENZITY EMOCÍ? LEHKO SE NAŠTVOU? JAK MOC JSOU CITLIVÍ NA ODMÍTNUTÍ? IMPLICITNÍ TEORIE OSOBNOSTI FOLK PSYCHOLOGY D E F I N I C E Osobnost můžeme definovat jako charakteristické vzorce myšlení, emocí a chování, spolu s psychologickými mechanismy (skrytými anebo ne) za těmito vzorci. (Funder, 2015, s.5) MYŠLENÍ CÍTĚNÍ PSYCHOLOGICKÁ TRIÁDA CHOVÁNÍ O B T ? (ONE BIG THEORY) NEBO JENOM ČÁSTEČNÁ TEORIE? PO/OSOBNOST JAKO PUZZLE MISSION IMPOSSIBLE PROTO RŮZNÉ PŘÍSTUPY RŮZNÉ „KLÍČE“ K PROBLÉMŮM CVIČENÍ: TEORIE OSOBNOSTI vnější prostředí self (já) temperament nevědomé motivy interpretace vlastní zkušenosti pozorovatelné chování vědomé uvědomování si (sebe sama) trvalé vlastnosti zkušenosti z dětství očekávání odměny a tresty subjektivní pocity schopnosti člověka sexuální pudy způsob organizace reality PŘÍSTUPY PSYCHOANALYTICKÉ HUMANISTICKÉ BEHAVIORÁLNÍKOGNITIVNÍ RYSOVÉ ZKUŠENOSTI Z DĚTSTVÍ NEVĚDOMÉ MOTIVY SEXUÁLNÍ PUDY VĚDOMÉ UVĚDOMOVÁNÍ SELF SUBJEKTIVNÍ POCITY VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ ODMĚNY A TRESTY POZOROVATELNÉ CHOVÁNÍ INTERPRETACE ZKUŠENOSTI ZPŮSOB ORGANIZACE REALITY OČEKÁVÁNÍ TEMPERAMENT SCHOPNOSTI TRVALÉ VLASTNOSTI PŘÍSTUPY PSYCHOANALYTICKÉ HUMANISTICKÉ BEHAVIORÁLNÍKOGNITIVNÍ RYSOVÉ ZKUŠENOSTI Z DĚTSTVÍ NEVĚDOMÉ MOTIVY SEXUÁLNÍ PUDY VĚDOMÉ UVĚDOMOVÁNÍ SELF SUBJEKTIVNÍ POCITY VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ ODMĚNY A TRESTY POZOROVATELNÉ CHOVÁNÍ INTERPRETACE ZKUŠENOSTI ZPŮSOB ORGANIZACE REALITY OČEKÁVÁNÍ TEMPERAMENT SCHOPNOSTI TRVALÉ VLASTNOSTI S T R U K T U R A A D Y N A M I K A O S O B N O S T I STRUKTURA = VNITŘNÍ USPOŘÁDÁNÍ TVRALÝCH CHARAKTERISTIK OSOBNOSTI A VZTAHY MEZI NIMI DYNAMIKA = ZMĚNY V PROŽÍVÁNÍ A CHOVÁNÍ OBECNÉ METAFORA S TĚLEM A ORGÁNY VÝKONOVÉ CHARAKTERISTIKY MOTIVACE TEMPERAMENT/CHARAKTER D E T E R M I N A N T Y V Ý V O J E VNĚJŠÍ VNITŘNÍ VZDĚLÁNÍ VÝCHOVA FYZICKÉ PROSTŘEDÍ SPOLEČNOST KULTURA PSYCHOLOGICKÉ VLIVY ZDĚDĚNÉ VROZENÉ KONGENITÁLNÍ KONSTITUČNÍ SEBEUTVÁŘENÍ SEBEVZDĚLÁVÁNÍ SEBEVÝCHOVA KAŽDÝ JE JEDINEČNÝ VROZENÉ FAKTORY FAKTORY PROSTŘEDÍ VLASTNÍ ROZHODNUTÍ • TEMPERAMENT • VLOHY • TĚLESNÁ KONSTITUCE • VROZENÁ ZDRAVOTNÍ OMEZENÍ • PÉČE ZE STRANY RODIČŮ • SOCIÁLNÍ STATUS RODINY • PŘÍLEŽITOST KE VZDĚLÁNÍ • POSTOJ RODIČŮ KE VZDĚLÁNÍ • PŘÍSTUP K INFORMACÍM • KULTURNÍ A SPOLEČENSKÉ NORMY • PŘÍLEŽITOST K ZÍSKÁVÁNÍ DOVEDNOSTÍ • ŽIVOTNÍ CÍLE • SÍLA VŮLE • NÁVYKY • VYUŽÍVÁNÍ PŘÍLEŽITOSTÍ • JAK DOKÁŽU KOMPENZOVAT NEVÝHODY PROSTŘEDÍ A TEMPERAMENTU • JAK ROZVÍJÍM SVÉ SCHOPNOSTI TOHLE DOKÁŽEME MĚNIT P Ř E S T Á V K A S I G M U N D F R E U D PSYCHOANALÝZA 3 PŘEDPOKLADY PA: 1) Důležitost nevědomí 2) Důležitost ranních zkušeností 3) Psychický determinismus O S O B N O S T STRUKTURA: TOPOGRAFICKÝ MODEL Vědomí/Předvědomí/Nevědomí STRUKTURÁLNÍ MODEL Id (princip slasti)/Ego (princip Reality)/Superego (princip dokonalosti) • KONFLIKTY • OBRANNÉ MECHANISMY DYNAMIKA: PUDY (Eros/Thanatos) MENTÁLNÍ ENERGIE (Libido/Destrudo) M A R I E : N A J D Ě T E J E J Í I D / E G O / S U P E R E G O V P Ř Í B Ě H U Marie se už několik týdnů připravuje na závěrečnou zkoušku z matematiky. Zkouška se koná v pondělí. V pátek odpoledne jí její přítel Pája oznámí, že má lístky na sobotní a nedělní představení každoročního Shakespearovského festivalu. Marie Shakespeara miluje a moc ráda by s Pájou strávila nějaký čas, ale cítí se kvůli tomu provinile a úzkostlivě, protože se musí dál učit na zkoušku. Nakonec si uvědomí, že může Pájovi říct, že se musí v sobotu učit. Ale ráda by s ním šla v neděli. ID SUPEREGO EGO C A R L G . J U N G ANALYTICKÁ PSYCHOLOGIE Psyché zahrnuje celou mysl, cítění i chování, vědomí i nevědomí. Je od počátku jednotou - rodíme se s celostností a to, co zažíváme slouží k naplnění této možnosti. O S O B N O S T STRUKTURA OSOBNOSTI VĚDOMÁ ÚROVEŇ: EGO/PERSONA OSOBNÍ NEVĚDOMÍ: KOMPLEXY KOLEKTIVNÍ NEVĚDOMÍ: ARCHETYPY DYNAMIKA OSOBNOSTI PSYCHICKÁ ENERGIE (ENERGIE OSOBNOSTI; LIBIDO) O S O B N O S T STRUKTURA OSOBNOSTI VĚDOMÁ ÚROVEŇ: EGO/PERSONA OSOBNÍ NEVĚDOMÍ: KOMPLEXY KOLEKTIVNÍ NEVĚDOMÍ: ARCHETYPY DYNAMIKA OSOBNOSTI PSYCHICKÁ ENERGIE (ENERGIE OSOBNOSTI; LIBIDO) O S O B N O S T STRUKTURA OSOBNOSTI VĚDOMÁ ÚROVEŇ: EGO/PERSONA OSOBNÍ NEVĚDOMÍ: KOMPLEXY KOLEKTIVNÍ NEVĚDOMÍ: ARCHETYPY DYNAMIKA OSOBNOSTI PSYCHICKÁ ENERGIE (ENERGIE OSOBNOSTI; LIBIDO) O S O B N O S T STRUKTURA OSOBNOSTI VĚDOMÁ ÚROVEŇ: EGO/PERSONA OSOBNÍ NEVĚDOMÍ: KOMPLEXY KOLEKTIVNÍ NEVĚDOMÍ: ARCHETYPY DYNAMIKA OSOBNOSTI PSYCHICKÁ ENERGIE (ENERGIE OSOBNOSTI; LIBIDO) T Y P O LO G I E A V Ý V O J JUNGOVA TYPOLOGIE ZALOŽENA NA 2 POSTOJÍCH (INTROVERZE A EXTROVERZE) A 4 FUNKÍCH (MYŠLENÍ, VNÍMÁNÍ, CÍTĚNÍ, INTUICE) VÝVOJ PSYCHÉ (ŘÍZENÝ SELF) ➢ INDIVIDUACE A SEBEREALIZACE T Y P O LO G I E A V Ý V O J JUNGOVA TYPOLOGIE ZALOŽENA NA 2 POSTOJÍCH (INTROVERZE A EXTROVERZE) A 4 FUNKÍCH (MYŠLENÍ, VNÍMÁNÍ, CÍTĚNÍ, INTUICE) VÝVOJ PSYCHÉ (ŘÍZENÝ SELF) ➢ INDIVIDUACE A SEBEREALIZACE T Y P O LO G I E A V Ý V O J JUNGOVA TYPOLOGIE ZALOŽENA NA 2 POSTOJÍCH (INTROVERZE A EXTROVERZE) A 4 FUNKÍCH (MYŠLENÍ, VNÍMÁNÍ, CÍTĚNÍ, INTUICE) VÝVOJ PSYCHÉ (ŘÍZENÝ SELF) ➢ INDIVIDUACE A SEBEREALIZACE A L F R E D A D L E R INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE Fiktivní finalismus (DYNAMIKA) Pocit sounáležitosti Touha po moci • pocit/komplex méněcennosti • pocit/komplex nadřazenosti Životní styl (STRUKTURA) S O U R O Z E N E C K É P O Ř A D Í CO JE PRO MĚ POUŽITELNÉ? Ú KO L N A P Ř Í Š T Ě Podívejte se na video: https://www.ted.com/talks/brian_little_who_are_you_really_the_puzzle_of_personality?utm_ca mpaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare (má české titulky) Zapište si 3 nejdůležitější myšlenky, které jsou důležité pro Vaší praxi. Odevzdejte tyto 3 myšlenky do odevzdávárny. Přineste si je na příští přednášku. Z D RO J E Blatný, M. (2010).Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha:Grada. Cakirpaloglu, P.(2012).Úvod do psychologie osobnosti. Praha:Grada. Funder, D. C. (2015).The personality puzzle:Seventh international student edition.WW Norton & Company. Hall, C. S.,Lindzey,G.,Loehlin,J.C., & Manosevitz,M.(2002).Psychológia osobnosti: Úvod do teórií osobnosti (3. vyd). Bratislava:Slovenské pedagogické nakladateľstvo. Hunt, M. M. (2015).Dějiny psychologie (Vydání čtvrté). Praha:Portál. Říčan,P.(2010).Psychologie osobnosti: obor v pohybu (6.,rev.a dopl.vyd.,V Grada Publishing 2).Praha:Grada. Psychology classics:https://psychclassics.yorku.ca/author.htm APA:https://www.apa.org/topics/personality