Adobe Systems HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE Carl Rogers Abraham Maslow Osamělá cesta Adobe Systems Zápatí prezentace 2 Pozdrav dr. Šafárové Milé kolegyně a kolego, zadala jsem do ISu termín on-line testu. Je to první nahozený termín (z mé strany nejdřívější). Termín jsem zadávala do ISu, aby jste měli alespoň jeden vypsaný termín. Na dalších termínech se už můžeme domluvit. Klidně se domluvte na příští přednášce s dr. Marešem, je o všem informován a přípravy jsme ladili spolu. V prvním termínu jsem upravila jenom čas testu na 18:00, jelikož mě Vaše kolegyně upozornila na nesoulad mezi časem testu a oknem pro možné vyplnění testu. Za tento překlik se omlouvám a kolegyni tímto děkuji za upozornění. Kdyby Vám to nevyhovovalo, můžete se pak přehlásit na jiný termín, který si domluvíte s kolegou v sobotu. Přeji hezký zbytek týdne. Adobe Systems Humanistická a existenciální psychologie ̶třetí proud psychologického myšlení (po psychoanalýze a behaviorismu) ̶1962 - Společnost pro humanistickou psychologii v USA (Abraham Maslow) ̶nechtějí být psychology považujícími člověka za velkou, bílou krysu, pomalý počítač nebo uzlíček pudů ̶důraz na jedinečnost, kapacitu, potencialitu, aktivitu k rozvoji osobnosti, povznášení a zdůraznění typicky lidských aspektů (tvořivost, láska, subjektivnost člověka, aktivita, seberealizace, autentičnost…) ̶největší rozkvět v 60. a 70. letech 20. století v USA ̶ Základní témata humanistické ps. Vitruvian Man Člověk Da Vinci - Vektorová grafika zdarma na Pixabay - Pixabay Jací jsme coby lidské bytosti? Jaká je povaha subjektivního prožívání? Jaký je náš potenciál? Jak můžeme nejlépe podpořit změnu a osobní růst? Čeho jsme součástí? (podle Hiles, 2000) 4 Adobe Systems 1962 – založena Společnost pro humanistickou psychologii • HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE 4 principy: §zaměření na prožívající osobnost §lidé mají svůj subjektivní pohled na svět §nejdůležitější otázka: Kdo jsem? §psycholog je partnerem •témata výzkumu – rozhodování člověka, jeho tvořivost, sebeaktualizace člověka, důraz na smysluplnost výzkumu •nejvyšší hodnota – důstojnost člověka •předpoklad – lidé jsou v zásadě dobří •cílem – pochopit člověka, ne jej kontrolovat Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Kritika humanistické psychologie Adobe Systems Zápatí prezentace 7 Přínos humanistické psychologie 1 ̶nová témata do psychologie, kritika redukcionistických přístupů – až posun paradigmatu ̶nové metody psychoterapie ̶Přínos pro další směry - např. pozitivní psychologii Opravdové štěstí - Pozitivní psychologie v praxi | Euromedia Adobe Systems 8 Přínos humanistické psychologie 2 ̶obrat k pozitivnímu, k individualitě, k lidskému potenciálu a svobodě volby ̶víra v přirozenou dobrotu člověka Kritika humanistických přístupů ̶přecenění lidské svobody, nevědeckost (introspekce), ̶výhrady k platnosti pyramidy potřeb ̶zaměření na ambiciózní muže západního světa (Gilliganová, Plháková) Zařazení humanistické psychologie vzhledem k Watsonovým dimenzím Základy psychoterapie vědomý mentalismus obsahový subjektivismus indeterminismus molární přístup idiografický přístup utilitarismus kvalitativní přístup dynamický přístup 9 Adobe Systems Humanistická psychologie •základem: existencialismus (čl. si tvoří svou víru), fenomenologie (vztah dějů navenek s myslí) a gestalt psychologie (možnost volby) •hlavní cíl – ne léčit nemoci, ale pomáhat normálním lidem udržovat a rozvíjet své psychické zdraví •zaměřena více terapeuticky, poradensky a výchovně •Představitelé: Rogers, Maslow, Frankl, May • Adobe Systems Předchůdci ̶filozofický existencialismus, fenomenologie (Kierkegaard, Heidegger, Husserl,Dilthey) ̶psychoanalýza (Jung, Reich, Fromm, Rank, Horneyová, Adler…) ̶gestalt psychologie ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Pionýři a zakladatelé ̶Viktor E. Frankl ̶Ronald David Laing ̶Medard Boss ̶Ludwig Binswanger ̶Abraham Maslow ̶Carl Rogers ̶Rollo May ̶Roberto Assagioli ̶ Viktor Frankl (1905-1997) frankl podstatou člověka je touha po smyslu vůle ke smyslu zkušenosti z koncentračního tábora zakladatel logoterapie 13 Ronald David Laing (1927-1989) C:\Users\Helena\Documents\fakulta\výuka\dějiny psychologie\!dějiny 2007\d10 humanistická a transpersonální\Laing.jpg jeden z hlavních představitelů existenciální psychoterapie kritik psychiatrie terapeutický vztah – autentické setkání dvou lidských bytostí 14 George Kelly (1905-1966) C:\Users\Helena\Documents\fakulta\výuka\dějiny psychologie\!dějiny 2007\d10 humanistická a transpersonální\Kelly.gif přechůdce humanistické psychologie teorie osobních konstruktů – jak člověk vytváří, interpretuje nebo dodává význam určitému aspektu světa 15 Adobe Systems Ukázka G. Kelly Test repertoárových rolí ̶Návrh postupu: ̶Vyberte 5 osob, které jsou pro vás významné + jáské reprezentace (aktuální já - jaký jsem nyní, ideální já - jaký bych chtěl být, nechtěné já - jaký bych nechtěl být). Seřaďte v pořadí 1. - 8. ̶Náhodně vytvořit dvojice (1-5, 2-6, 3-7, 4-8). ̶Naleznout podobnosti a rozdíly mezi dvojicemi -> adjektiva. James Bugental (1915-2008) C:\Users\Helena\Documents\fakulta\výuka\dějiny psychologie\!dějiny 2007\d10 humanistická a transpersonální\Bugental.jpg jeden ze zakladatelů humanistické psychologie psychoterapie jako „filozofické dobrodružství“ 1963 manifest humanistické psychologie Humanistic Psychology: A new breakthrough 17 Adobe Systems Humanistická psychologie ̶5 základních postulátů humanistické psychologie ̶ ̶lidské bytosti nemohou být redukovány na jednotlivé součásti nebo funkce ̶ ̶lidské bytosti existují v jedinečném lidském kontextu ̶ ̶lidské bytosti si uvědomují samy sebe v kontextu ostatních lidí ̶ ̶lidské bytosti mají možnost volby a tím také odpovědnost ̶ ̶lidské bytosti směřují k určitému cíli, jsou si vědomy, že mohou ovlivnit budoucí události, a hledají smysl, hodnoty a tvořivost Abraham Maslow (1908-1970) masl teoretik, výzkumník duševní choroby pochopíme za předpokladu, že pochopíme duševní zdraví zkoumání seberealizovaných jedinců, výzkum vrcholných zážitků teorie motivace hierarchizace lidských potřeb 19 A. Maslow – pyramida potřeb Potřeby D (deficitní) - nedostatkové B (being) – růstové Láska D (deficitní) – z potřeby něčeho, co nám chybí (sebeúcta, sex, obava ze samoty) B (jsoucí) – navzdory nedokonalosti druhého; stimuluje vývoj 20 Potřeba seberealizace Lidi motivuje seberealizace, chtějí víc než jen výplatu | Hospodářské noviny (HN.cz) „Čím člověk může být, tím také musí být. Musí být věrný své přirozenosti… Na této úrovni jsou rozdíly mezi jednotlivci největší.“ A. Maslow A. "A dokud se nestaneš tím, čím po smrti můžeš se stát, budeš v nostalgii žít a nocí putovat." Goethe - z básně Posvátná touha 21 Vlastnosti seberealizujících se lidí Cesta k seberealizaci může být poměrně dlouhá a namáhavá. vítají fakta a skutečnosti místo aby se jim vyhýbali jsou spontánní jejich motivace vyrůstá z jejich potřeby růstu a uskutečnění svého potenciálu nejsou konformní, ale ani nekonformní jsou tvořiví a originální cítí blízkost k druhým lidem a váží si života prožívají hluboké lidské vztahy mají potřebu samoty jsou otevřeni hlubokým mystickým zážitkům neobávají se neznáma 22 Adobe Systems Zápatí prezentace 23 Výzkumy seberealizace ̶průměrný čl. vyhovuje svých potřebám: 85% fyz., 70% jistoty, 50% lásky, 40% sebeúcty, 10% seberealizace ̶největší pociťované deficity: v sociální rovině - v potřebě lásky a sounáležitosti (37%), v pocitu uznání a ocenění (25%) a v uspokojení růstových potřeb (21%) Adobe Systems Zápatí prezentace 24 Adobe Systems Nejnápadnější projevy psychické deprivace ̶U dětí raného věku (do 3 let) celkové opožďování psychomotorického vývoje; též nediferencovanost citů, špatná nálada, „nedětský“ výraz, výrazně ochuzený řečový projev (ze všech funkcí komunikace se omezuje často jen na obranu) ̶Předškolní věk: povrchnost citových vztahů, současně velká potřeba „k někomu patřit“; může přetrvávat opoždění vývoje řeči (často až do 5 let), i potom řeč neodpovídá mladšímu dítěti – postrádá zvědavost, hravost…; často nezralost pro školu ̶Školní věk: často špatné školní výsledky, které neodpovídají školnímu nadání; nápadnosti a výkyvy v chování, v sociálních vztazích, mohou se rozvíjet neurotické potíže, citová otupělost, nedůvěra k lidem, agresivita ̶Dospívání: problémy se mohou projevovat v kolektivu – nespokojenost s rolí, neadekvátní sebehodnocení („zraněný narcismus“), posunutá hierarchie hodnot, vyšší riziko rizikového chování, vzniku závislostí… ̶Důsledky v dospělosti: problémy v partnerských vztazích, nejistota při výchově vlastních dětí, poruchy osobnosti, deprivační činitelé často faktorem v pozadí trestné činnosti Adobe Systems Typy deprivovaných dětí podle charakteristických projevů ̶relativně kladně přizpůsobený typ: deprivace vedla k pokusům o přizpůsobení přiměřenými prostředky, k určité samostatnosti a k nalezení zdrojů uspokojení sociálně přijatelným způsobem. Dobré přizpůsobení může selhat při přechodu do nových podmínek, na něž dítě není adaptováno a na něž nemusí stačit jeho nerozvinuté schopnosti adaptace.. ̶děti s přímým zvýšením intenzity nenasycených potřeb, projevující se nepřizpůsobivým chováním v oblasti dané potřeby (snaha upoutat pozornost, vtíravost) nebo v chování obecně (celkový neklid, těkavost); většinou jde o deprivaci potřeb emočních a sociálních, jde tedy většinou i o tyto podněty, zájem o věcné okolí, o práci je naopak v úpadku; děti nápadné chováním i špatným prospěchem (který neodpovídá inteligenci). ̶děti se substitutivním zvýšením intenzity jiných tendencí, projevující se zvláště agresivitou, opozičností, destruktivními tendencemi, výbuchy zlobných afektů i krutostí, zvláštní explorační snahou, zvýšením výživových potřeb…; projevy mezi ostatními skupinami zvláště obtížné, často přestupky zvláštního rázu – „projevy primitivních afektů nekontrolované úzkostí a svědomím“ ̶typ pasivní, apatický, „útlumový“ – skupina symptomů regresivní povahy (dumlání, enuréza a enkopréza, automatismy, anorexie…); děti odtažité, rezervované k pokusům o kontakt, nevýrazné v projevech, někdy „nápadně hodné“; méně postižené děti se jeví jako tiché a podrobivé, někdy až ustrašené, infantilní, lhostejné k úspěchu i k neúspěchu, bez iniciativy, v těžších případech se mohu jevit i jako retardované Adobe Systems ̶Mezi dětmi s přímým zvýšením intenzity nenasycených potřeb později autoři rozlišili ještě: ̶Typ sociálně hyperaktivní ̶V rámci celkově podnětově chudého prostředí se snaží dosáhnout maximálního přísunu sociálních podnětů upoutat pozornost; neznají ale stálost kontaktu, citovou vázanost, sociální zájem je spíše chaoticky rozptýlený, komunikace a sociální chování zůstává na nižší úrovni. ̶Typ sociálně provokativní ̶Snaha po pozornosti a navázání kontaktu se projevuje rušivým nebo násilným způsobem vůči vychovatelům, často agresí vůči druhým dětem (jako konkurentům); mohou se jevit jako vzdorovité, „neovladatelné“, ale o samotě s vychovatelem mohou působit „jako vyměněné“ – hodné až přítulné. Později mají tendence vytvářet si neúnosné životní situace. ̶ Rollo May (1909-1994) May čerpal z psychoanalýzy a z existencionalismu teorie motivace významný psychoterapeut Carl Rogers (1902-1987) ccrogers terapeut 1951 Client Centered Therapy (na klienta zaměřená terapie) klient subjektem léčby člověk jako neustále vyvíjející se proces potřeba sebeúcty, kladného přijetí já vs. ideální já 29 Adobe Systems C. R. Rogers §čl. se vyvíjí dle obrazu sebe sama (self-image), vnímá své ideální a reálné já §důraz na individualitu a svobodu svázanou s normami §terapeut – základní vztahová nabídka: autenticita, akceptace, empatie • Adobe Systems Carl Rogers (1902 – 1987) Hlavní body R.teorie ̶důraz na existenci a svobodu ̶člověk jako proces, ne jako hotový výtvor → člověk má možnost volby (rozhodování) ̶optimistický pohled na člověka ̶vnitřní vztažný rámec → vidět věci z hlediska klienta ̶tendence člověka k sebeaktualizaci – spojení s emocemi ̶chování je motivováno přítomnými potřebami Adobe Systems Carl Rogers (1902 – 1987) Základní pojem SELF (JÁ) •utváří se postupně •skládá se ze všech myšlenek, vjemů a hodnot, které charakterizují „JÁ“ (vědomí „co jsem“, „co dokážu“) •„JÁ“ vstupuje do vztahu k prožitkům §1. přijme prožitek jako část já §2. popře jej, protože svou povahou „JÁ“ neodpovídá §3. zkreslí jej Ø Adobe Systems Carl Rogers (1902 – 1987) Ideální self = jací chceme být Reálné self = jací jsme → čím blíže si jsou, tím jsme šťastnější a spokojenější Důležité pro výchovu: §nepodmíněné pozitivní přijetí = pokud dítě cítí, že rodiče ho pozitivně oceňují i tehdy, když jejich pocity, postoje a chování nejsou ideální X §podmíněné pozitivní přijetí = rodiče dítě oceňují pouze tehdy, když se chová a myslí nebo cítí správně → pokřivené sebepojetí dítěte Adobe Systems Zápatí prezentace 34 Self (Jáství) ̶Nejdůležitější otázkou pro Rogerse je otázka „Kdo jsem?“ , i proto se Rogersův přístup někdy označuje jako teorie Self. Self Rogers definuje jako organizovaný, konzistentní konceptuální „gestalt“ soustředěný na percepci rysů Já a na percepci vztahů Já k druhým lidem a k rozmanitým aspektům života. Skládá se ze tří hlavních částí, který vede buď ke kongruenci, anebo naopak k inkongruenci, ta v podstatě znamená obsažení značných rozporů mezi dílčími složkami, což vede k ochromení sebeaktualizace. ̶V Rogersově teorie se osobnost dělí na tři hlavní složky: ̶(1) Sebeúctu - určena právě vztahem mezi tím jakým člověkem jsem, a jakým člověkem bych chtěl být. ̶(2) Sebeobraz (vědomé sebepojetí) - utváří se v aktivní interakci s jinými lidmi od raného dětství. Vychází z (1) potřeby prožívat sebe sama v souladu s tímto pojetím, (2) z potřeby kladného přijetí druhými, (3) z potřeby kladného přijetí sebou samým. ̶(3) Ideální Self (Já-Ideál) - to, jací bychom mohli, resp. chtěli být. Vlastnosti, které bychom chtěli mít. Adobe Systems Zápatí prezentace 35 Charakteristika zdravě fungující osobnosti podle Rogerse ̶Jedná se o způsoby chování, které osoba volí, a které jsou shodné s jejím vnímáním sebe sama, s úsilím dosáhnout co největšího souladu mezi svým sebepojetím a žitou zkušeností. Pro minimalizaci nesrovnalostí v Self pak každý jedinec disponuje dvěma mechanismy obrany: ̶(1) Zkřiveným (selektivním) vnímáním, (2) Popřením. ̶Podle Rogerse se plně funkční osobnost vyznačuje pěti hlavními znaky: ̶1. Otevřenost vůči zkušenosti ̶Spočívá v akceptování jak pozitivních, tak i negativních myšlenek a pocitů člověka. ̶2. Existenciální život ̶Schopnost žít v přítomnosti bez přehnaného zaměření na minulost či budoucnost. Pojímání života takový jaký je, bez konceptualizování a předsudků. ̶3. Důvěra v pocity ̶K pocitům a instinktům je třeba přistupovat vážně a důvěřovat jim. Rozhodnutí lidí jsou ta správná, a stejně tak abychom sami učinili správná rozhodnutí, měli bychom si v nich důvěřovat. ̶4. Kreativita ̶Tvořivost a riskování patří k životu. To zahrnuje jedincovu schopnost přizpůsobit se a vyhledávat nové. ̶5. Naplněný život ̶Osobnost je šťastná a spokojená se svým životem, vyhledává nové nové výzvy a zkušenosti. Adobe Systems Zápatí prezentace 36 Self (Jáství) a současná psychologie File:The constituent on one's self.png - Wikimedia Commons Motivation and emotion/Book/2019/Self-concept clarity - Wikiversity Adobe Systems Trénink empatie Adobe Systems Jak naslouchat vstřícně ? ̶Nemluvte, aniž byste požádali o dovolení. ̶Poslouchejte soustředěně a aktivně ̶Poskytujte zpětnou vazbu. ̶Používejte otevřené otázky. ̶Neřešte problém. Klient si jej vyřeší sám. ̶Poskytujte podporu. ̶Akceptujte pocity druhého. ̶„Naslouchejte pocitům.“ ̶Vyvarujte se komunikačních bloků. Adobe Systems Přehled komunikačních bloků ̶odmítání pocitů ̶filozofování ̶rady ̶vyptávání ̶obhajování druhých ̶utěšování a litování ̶„psychologická analýza“ ̶zesměšnění a sarkasmus Adobe Systems Rozhovor orientovaného na žáka (klienta) Znepokojivý výrok klienta: (doplňte) …………………………………………………………………………………………………………………………………… První nápad (často brzdící reakce pedagoga): Naladění na prožitky žáka/klienta: Podpůrná reakce pedagoga: Adobe Systems Doplňující literatura ̶Maslow, Abraham H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50, 370-396. ̶Rogers, Carl R.. (1946). Significant aspects of client-centered therapy. American Psychologist, 1, 415-422. ̶Rogers, Carl R. (1947). Some observations on the organization of personality. American Psychologist, 2, 358-368. ̶ Adobe Systems Doplňující literatura ̶Thinking Allowed - Interview with Rollo May ̶http://www.intuition.org/txt/bugental.htm ̶Frankl, Viktor E. (1994). Člověk hledá smysl. Úvod do logoterapie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství. ̶Frankl, Viktor E. (1997). Co v mých knihách není. Autobiografie. Brno: Cesta.