Poznámka k výkladům moderního malířství: Smyslem toho předmětu není primárně prohlubování poznatků (dobré středoškolské znalosti mohou být postačující). Cílem je rozvíjení dovednosti tyto poznatky co nejvýstižněji, stručně a jednoduše podat. Vizuálně a pamětně natolik znát konkrétní příklady, abychom je mohli použít i bez jejich promítání a srovnávat. V další fázi (v praxi) také rozvíjení toho co je pro moderní didaktiku typické – schopnost kladení otázek k tématu. V dějepisu se při výkladu kulturně-historických témat přednostně a v rámci možností opíráme o architekturu a výtvarné umění. Vybíráme ikonicky známá díla. U moderního malířství se logicky předpokládá, že jednotlivé směry umíte definovat především přes výtvarná díla. Např. tedy surrealismus (sirealizmus) je nejvhodnější jednoduše definovat jako prolínání snů a skutečnosti; reálného a fantastického. Klíčovou roli sehrává nereálný surrealistický objekt. Což žákům rovnou ukážete např. na slavných měkkých hodinkách (typický surrealistický objekt) v obraze Salvadora Dalího. Rozkvět v meziválečném období udělá za výkladem tečku. Žádná filozofie, kořeny, literatura není v tomto případě nutná…. Syté útočné barvy, používané bez přirozených pravidel jsou typické pro fauvismus (fóvizmus). Působí jako fauves – šelmy. A poukážete na obraz Henriho Matisse se zelenou oblohou, modrými a červenými stromy, modrou řekou apod. Rozkvět před. 1. sv. válkou. Stejným způsobem je záhodno předávat základní info na ZŠ o všech ostatních moderních malířských směrech. Právě jste přečetli inspirativní příklady, nikoli jediné možné řešení.