Kyselé deště - Metodický list Autoři: Bc. Kateřina Chaňová, Bc. Jitka Navrátilová Forma výuky: skupinová (tříčlenné - čtyřčlenné skupiny) časová náročnost: 20 - 25 minut Cílová skupina: 8. a 9. ročník ZŠ Cíl: Žák pochopí princip vzniku kyselých dešťů a jejich globální dopad na životní prostředí. Žáci se seznámí s reálnou situací kyselých dešťů. Žáci rozpozná faktory, které ovlivňují kyselé deště. Žáci dokáží pracovat ve skupince a vyhledávat informace na internetu. Materiál pro jednu skupinu žáků: pracovní listy pro každého, laboratorní postup pokusu, pomůcky k pokusu (sklenice (od rozpustné kávy s víčkem nebo zavařovací sklenice se šroubovacím víčkem), zápalky, sirný knot, mech, destilovaná voda, univerzální indikátorové papírky nebo indikátor lakmus), telefony, Realizace v praxi: Učitel rozdával všem žákům pracovní list, k dispozici bude také laboratorní postup k pokusu s oxidem siiřičitým. Žáci začnou pracovat na laboratorním pokusu. Učitel provádí kontrolu. Žáci během probíhání pokusu vyplňují pracovní list. Místo: učebna Vyučovací metody a formy práce: Skupinová práce, práce s informacemi, s textem, vyhledávání informací, pokus, třídění a upevňování nových poznatků nebo jejich prohlubování, diskuze o problému naší krajiny, společné hodnocení Rozvoj klíčových kompetencí: KK k řešení problému KK komunikativní KK pracovní KK sociální a personální KK k učení KK diskusní Vyučovací obor(y): Chemie, Přírodopis Motivace: Žák pod dohledem vyučujícího nasimuluje kyselé deště ve sklenici, na základě toho má možnost na vlastní oči poznat následky a dopady na přírodu. Na základě toho pak celou problematiku kyselých deštů promýšlí do hloubky a během řízené diskuze formuje svůj názor a přichází s možnými řešeními, které by pomohly tento globální problém omezit.