Adobe Systems Didaktika praktického vyučování 1 Nikola Straková Adobe Systems zápatí prezentace 2 Témata pro didaktiku praktického vyučování 1.Didaktika a její vývoj 2.Didaktické zásady 3.Vzdělávací cíle 4.Systémy a postupy odborného výcviku 5.Vzdělávací obsah 6.Vyučovací metody 7.Organizační formy 8.Materiální výukové prostředky 9. Adobe Systems zápatí prezentace 3 Instrukce k závěrečné zkoušce ̶Písemná elektronická zkouška ̶Přihlašování přes IS, kde budou vypsané konkrétní termíny a časy ̶Test budete mít přístupný v čase zkoušky v IS v sekci Odpovědníky ̶Čas bude omezený na 25 minut a nebudete se moci vracet k otázkám ̶8 otevřených otázek, každá otázka je za 2 body ̶jedna otázka z každého probíraného tématu (viz předchozí snímek) ̶Maximální počet bodů 16 ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 4 Hodnotící tabulka Známka Počet bodů v % Počet bodů A 91 % - 100 % 14,5 – 16 bodů B 81 % - 90% 12,9 – 14,4 bodů C 71 % - 80 % 11,3 – 12,8 bodů D 61 % - 70 % 9,7 – 11,2 bodů E 51 % - 60 % 8,1 – 9,6 bodů F 0 – 50 % 0 – 8 bodů Adobe Systems zápatí prezentace 5 Příklady z vašich oborů ̶U každého tématu/ podtématu doporučuji, abyste se při přípravě na zkoušku zamysleli nad konkrétními příklady z vašeho oboru. ̶Ti z vás, kteří jste praktické vyučování neabsolvovali v rámci své střední školy, zaměřte se na koníčky, záliby, mimoškolní aktivity a na nich si příklady ukažte/zamyslete se nad nimi. Můžete mít zálibu například ve fotografování, malování, zahradničení apod. ̶Konkrétní příklady budou součástí zkoušky. ̶ Adobe Systems Didaktika a její vývoj Adobe Systems zápatí prezentace 7 Historie ̶z řec. „DIDASKEIN“ = učit, vyučovat, jasně vykládat ̶latinsky „DIDACTICA“ = vyučovací, naučná ̶17. st. Wolfgang Ratke ̶německý pedagog ̶spis Nova Didactica -> didaktika je cesta učení, umění vyučovat ̶1. pol. 17. st. J. A. Komenský (1592-1670) ̶r. 1630 dokončil Didaktiku českou ̶r. 1632 – 1638 vznikala lat. Didactica Magna ̶didaktiku chápal jako všeobecné umění JAK NAUČIT VŠECHNY VŠEMU ̶> to dnes řeší OBECNÁ PEDAGOGIKA ̶od 1. pol 19. st. se začíná vyčleňovat didaktika jako speciální část pedagogiky ̶řeší problematiku teorie vyučování a vzdělávání Adobe Systems zápatí prezentace 8 Pojmosloví ̶Didaktika – evropská tradice ̶ ̶Technologie vzdělávání – anglosaské země Adobe Systems zápatí prezentace 9 Předmět didaktiky ̶zkoumání výchovně vzdělávacího procesu ve vyučování a všech relevantních faktorů, které jej ovlivňují ̶cíl = objasnit zákonitosti úspěšného vyučování ̶Předmět zkoumání = vyučovací proces/výuka ̶Činnost učitele = vyučování ̶Činnost žáka = učení se ̶Teorie vzdělávání a vyučování „Proč je potřebná výuka?“ „Co si mají žáci ve škole osvojit? Co si mají odnést do života?“ „Jak mají učitelé vyučovat? Jak se mají žáci učit?“ Začátkem a koncem didaktiky je hledat a nacházet způsoby, podle kterých by učitel méně učil, ale žáci se více naučili, aby bylo ve školách éně shonu, nechuti a marné práce, více času, potěšení a zaručeného úspěchu.“ Jan Ámos Komenský ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 10 Učitel a didaktické kompetence ̶učitel = hybatel a řídící subjekt vých-vzděl. procesu ̶učitel stanovuje strategii výuky ̶vyučovací styl a pojetí výuky je plně v režii učitele ̶nutná kvalifikace učitele: ̶odbornost ̶pedagogicko-psychologická kvalifikace ̶porozumění a aplikace teorie vyučování ̶ ̶zkušenosti ̶kreativita ̶motivovanost ̶didaktické kompetence ̶efektivně plánovat a organizovat učební činnosti žáků ̶motivovat ̶kvalifikovaně vést vyučovací hodinu ̶stanovovat adekvátní vých.-vzdělávací cíle a účinně jich dosahovat ̶používat nejvhodnější didaktické prostředky ̶řešit (nepředvídatelné) vých.-vzdělávací situace ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 11 Členění didaktiky ̶Vseobecná didaktika ̶všeobecné zákonitosti vých.-vzdělávacího procesu ̶bez ohledu na typy, druhy a formy vzdělávání ̶obecně platné poznatky pro všechny stupně vzdělávací soustavy ̶využívá poznatky z: obecné pedagogiky dějin pedagogiky filozofie výchovy sociologie výchovy a vzdělávání pedagogické psychologie speciální pedagogiky antropologie, biologie, sociologie ̶Speciální (oborová) didaktika ̶zkoumá specifické jevy učitelských skupin předmětů (jazyků, odborných předmětů, odborného výcviku) ̶jak uplatnit obecné zásady a pravidla z obecné didaktiky při vyučování určitých skupin předmětů ̶Např.: didaktika technických předmětů, didaktika ekonomických předmětů, didaktika praktického vyučování, didaktika obchodu a služeb, … ̶Předmětová didaktika ̶zaměřuje se na jeden konkrétní vyučovací předmět se všemi jeho specifiky ̶Např.: didaktika matematiky, zeměpisu, … ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 12 Členění didaktiky ̶členění dle stupňů vzdělávání ̶didaktika předškolní ̶didaktika základní školy ̶didaktika střední školy (středoškolská) ̶didaktika vysoké školy (vysokoškolská) ̶ ̶členění celoživotního vzdělávání ̶andragogická didaktika (androdidaktika, didaktika vzdělávání dospělých) ̶gerontagogika (vzdělávání seniorů) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Didaktika = věda ̶Předmět zkoumání = vyučovací proces ̶Vyučovací proces/výuka = cílevědomí, postupný, systematicky organizovaný proces vzájemně podmíněných činností učitele (vyučování) a žáka (učení se), který je zaměřený na vzdělávání, výchovu a všestranný rozvoj osobnosti žáka, tzn. na dosáhnutí stanovených cílů. Vzdělávání = osvojování si vědomostí, dovedností a návyků Výchova = formování mravních, pracovních, estetických, ekologických, etických, hygienických představ, postojů, přesvědčení v duchu ideálů humanity a demokracie Všestranný rozvoj = cílevědomý a systematický rozvoj motivace k stálému sebezdokonalování, hledání smyslu života, rozvoj poznávacích zájmů a potřeb žáků, rozvoj poznávacích/tvořivých schopností, rozvoj schopnosti racionálně se učit a pružně se přizpůsobovat měnícím se podmínkám života ̶Vlastní systém ̶Vlastní metodologii Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Systém didaktiky ̶ tvoří ho souhrn prvků, kt. vytváření vyučovací proces • Adobe Systems zápatí prezentace 15 Didaktický systém ̶učitel, žáci a jejich vzájemná interakce K ̶pedagogická komunikace, úroveň motivace žáků, vědomá participace žáků na procesu učení ̶výchovně vzdělávací cíle C ̶stanovuje učitel v přípravné fázi výuky ̶didaktické prostředky (určené k dosažení stanovených cílů) člení se na: ̶vzdělávací obsah (učivo, učební látka) O ̶organizační formy výuky F ̶vyučovací metody M ̶didaktická technika a vybavení učeben DT ̶učební pomůcky UP ̶prostředí didaktického systému ̶kurikulum, legislativa, školský management, … Adobe Systems zápatí prezentace 16 Didaktická efektivnost Ed ̶= účelnost a účinnost fungování didaktického systému ̶správné využití relevantních didaktických prostředků určených k dosažení předem stanovených cílů VÝUKA JE DIDAKTICKY EFEKTIVNÍ, KDYŽ JE PŘI NÍ DOSAŽENO VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍCH CÍLŮ PŘI OPTIMÁLNÍM VYUŽITÍ DISPONIBILNÍHO ČASU VÝUKY A ZA CENU PŘIMĚŘENÉ ZÁTĚŽE UČITELE I ŽÁKŮ. Ed = f (C, O, F, M, DT, UP, K) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 Typy vyučovacího procesu 1.Dogmatický ̶Školství ve středověku ̶Seznámení žáky s učivem bez vysvětlování ̶Učení se nazpamět a reprodukování naučených znalostí 2.Výkladovo-ilustrativní = tradiční vyučování ̶Dominuje na našich školách v současnosti ̶Nevyhovuje požadavkům současnosti a budoucnosti -> nerozvíjí osobnost žáka, jeho kritické tvořivé myšlení Učitel: vysvětluje, povídá, ukazuje, dokazuje, diktuje, cvičí, ptá se, požaduje, zkouší, hodnotí Žák: pozorně poslouchá, pozoruje, pamatuje si, vykonává, odpovídá, chápe, samostatně myslí Když žák nedělá co má, učitel ho nutí (známky) ̶transmisivní vyučování odevzdání učiva od toho, kdo ví (učitel) tomu, kdo neví (žák) v hotové, ucelené podobě ̶učitele je aktivní a žák je pasivní -> následně je žák zkoušen z toho, co si zapamatovat (memorování poznatků), příp. umí aplikovat přetěžování žáků znalostmi, čísly, fakty vede k slepé víře v hotové poznatky -> nesamostatnost při řešení pracovních problémů, s každou maličkostí se obrací na nadřízeného -> absolventi si nevěří, neumí uplatňovat vlastní myšlenky -> mají potlačenou nápaditost, tvořivost, myšlenkovou odvahu, odvahu uplatňovat vlastní pohled na svět 3.Moderní Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Moderní typ vyučovacího procesu „Vědomosti a dovednosti žáků mají být výsledkem jejich vlastního přemýšlení, jejich vlastní aktivní činnosti řízené učitelem.“ ̶Nejcennější jsou ty poznatky, které získá žák svou vlastní činností. ̶Nejlepší způsob jak se učit, je něco dělat, nejhorší způsob jak učit ostatní je výklad. ̶Pověz mi to a já to zapomenu, ukaž mi to a já si to zapamatuju, nech mě to udělat a já to pochopím. ̶ ̶Žák má být při výuce motivovaný a aktivní ̶ ̶moderní koncepce vyučovacího procesu: ̶kooperativní vyučování, problémové vyučování, projektové vyučování, mastery learning, globální výchova, konstruktivismus, autentické vyučování, praktické vyučování, modulárně kreditové systémy výuky, e-learning, mozkovokompatibilní vyučování Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Pro zamyšlení „Vážený pane učiteli, přežil jsem koncentrační tábor. Moje oči viděli to, čeho svědkem by neměl nikdo být: Plynové komory postavené studovanými inženýry. Děti otrávené vzdělanými lékaři. Batolata zabité školenými sestrami. Ženy a děti zastřelené a spálené absolventy středních škol. Nedůvěřuji vzdělání. Žádám: Pomožte své žáky, aby se více stali lidmi. Vaše úsilí nesmí zplodit učených netvorů, školených psychopatů, vzdělaných Eichmannů. Čtení, psaní a matematika jsou důležité jen pokud slouží na to, aby naše děti polidštili.“ (Kašová, 1995 in Turek, 2014) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Zásady humanisticky orientovaného vyučovacího procesu ̶Podporování sebedůvěry žáka ̶Respektování jedinečnosti žáka ̶Upřednostňování pozitivní motivace ̶Stimulace k tvořivosti, cílevědomosti a samostatnosti ̶Tolerování odlišných názorů, přesvědčení a postojů ̶Kultivace sociálních vztahů ̶Spolupráce učitele a žáka ̶Emocionalizace vyučování ̶ ̶ ̶Pozn.: autodiagnostický dotazník – Do jaké míry, uplatňujete ve výuce humanistickou koncepci? ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 21 Otázky a úkoly 1.Co znamená v češtině řecké slovo DIDASKEIN/DIDAKTIKOS? 2.Uveďte alespoň 3 otázky, na které hledá odpověď didaktika? 3.Co je předmětem zkoumání didaktiky? 4.Jak nazýváme vědní disciplínu, která se zabývá teorií vyučovacího procesu v jednotlivých vyučovacích předmětech? 5.Didaktika strojírenských předmětů patří do: a)všeobecné didaktiky b)předmětové didaktiky c)oborové didaktiky 6.Vysvětli pojem vyučovací proces (výuka). 7.Uveďte podmínky vyučovacího procesu. 8.Nakresli schéma vyučovacího procesu. 9.Vysvětli pojem transmisivnost. 10.Charakterizuj rozdíl mezi dogmatickým typem vyučování a tradičním vyučováním. 11.Co je podstatou moderního chápání vyučovacího procesu? 12.Vyjmenuj alespoň 3 důvody pro humanizaci vyučovacího procesu. Adobe Systems zápatí prezentace 22 Didaktika praktického vyučování ̶subsystém obecné didaktiky ̶zaměřuje se na praktické vyučování a odborný výcvik ̶spadá do oborové didaktiky s úzkou vazbou na předmětové didaktiky ̶vychází z obecných pedagogických disciplín při respektování specifik a zvláštností příslušné odborné vědy a odborné praxe Adobe Systems 4.3.2024 23 4.3.2024 23 4.3.2024 23 Didaktika praktického vyučování Obecná pedagogika Obecná didaktika Technická výchova Teorie výchovy Didaktika praktického vyučování příslušného oboru Dějiny výchovy Technické vědy a výrobní praxe Adobe Systems zápatí prezentace 24 Význam didaktiky praktického vyučování ̶Učitel praktického vyučování = odborník ve svém oboru ̶NE KAŽDÝ ODBORNÍK DOVEDE DOBŘE SVŮJ OBOR UČIT ̶dobře vyučovat svůj obor vyžaduje: ̶odborné vědomosti a dovednosti ̶ovládat umění učit – didaktické mistrovství ̶pochopit a poznat: ̶specifika přípravy na výuku ̶specifika organizace výuky ̶specifika řízení učení praktických dovedností Adobe Systems zápatí prezentace 25 Zvláštnosti praktického vyučování ̶nedílná součást přípravy na budoucí povolání ̶rozdíl od teoretického vyučování: ̶stanovení cílů a obsahu ̶organizace výuky ̶materiální zajištění ̶rozlišujeme: ̶odborný výcvik = osvojování specifických pracovních činností pro kvalifikovaný výkon povolání ̶cvičení = slouží k opakování a procvičování jednotlivých úkonů a operací k osvojení potřebných dovedností a návyků pro zvládnutí stanovených pracovních postupů ̶učební praxe = pravidelná součást vyučování s hodinovou dotací v učebním plánu ̶odborná praxe = není samostatným vyučovacím předmětem zařazuje se koncentrovaně v rozsahu několika týdnů žáci mají možnost seznámit se s chodem konkrétního pracoviště Adobe Systems zápatí prezentace 26 Odborný výcvik ̶zvládnutí celých operací, pracovních činností a různých druhů prací ̶nejen jednotlivých pohybů, úkonů a postupů ̶cíl = úspěšně vykonávat práce zvoleného oboru ̶hlavní úkol = správné praktické počáteční dovednosti, návyky a složité dovednosti zvoleného oboru ̶soustavná kontrola: získávání jednoduchých a složitých dovedností, kvality prací, množství provedených prací ̶předpoklad = cílevědomé využívání teoretických vědomostí ̶správná realizace postupu pracovních úkonů a operací Adobe Systems zápatí prezentace 27 Didaktika_praktického vyučování.jpeg Adobe Systems zápatí prezentace 28 Riskuj ̶file:///C:/Users/Admin/Downloads/vod-do-didaktiky-praktickho-vyuovn.html ̶Jeopardy Labs ̶Odkaz